Kirjoittaja rita4 » 10.12.2013 17:32
Kiitos sisko tästä tuonnistasi, sillä se jäi oikein puhutteleen uskon tilaani ja uskovien tilaa, siis: sitä, kun tulee kaikenlaisia vaikeuksia ja myrskyjäkin elämään. Miten silloin toimimme ja miten ja mihin uskomme, vai voisiko sanoa; Miten on silloin luottamuksemme Herraan laita? Kestääkö se? Tai miten on uskomme hänen apuunsa laita ja hänen mahdollisuuksiinsa; välittää, auttaa meitä, nostaa pois: takaisin valoon varjoista..?
Pystymmekö uskomaan, että; hän haluaa ja myöskin voi meitä auttaa, sekä kuulee rukouksemme ja vastaa niihin ajallaan ja tavallaan, ei meidän tahtomallamme tavalla / ajalla? Kas siinäpä onkin itseensä menon paikka ja oman tahdon kuolettamisenkin paikka, näin uskoisin ainakin olevan asian laita.. Koska kyllähän me hyvinkin pian vaikeuksien tullessa ja eteenpäin katsoessamme näemme vain toivottomuutta ja silloin sielunvihollinenkin kuin aktivoituu suputteleen korviimme valheitaan, niin että uskommekin sitä, emmekä etsi Pelastajaa ja Auttajaa hädässämme. Lyömme hanskat naulaan ja sanomme; "Ei kannata, ei tää rukoilu mitään hyödytä, tai auta, kun mikään ei muutu parempaan..Anti olla, menköön kaikki se hyvä, mistä sain jo hiukan maistaa ja kokea.."
28 Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten".
29 Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
30 Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
Otin tuosta matteus 14 nämä jakeet oikein meidän tässä jo luettavaksemmekin. Alleviivasin nuo pari kohtaa, kuin siten pyytäen juuri sinua rakas lukijamme pohtimaan itseksesi juuri noita kohtia omakohtaisestikin. Mutta ilman syytöstä sinua kohtaan, vaan aivan rehellisesti katsomaan itseesi ja siihen miten heikkoja me kaikki kuitenkin loppupeleissä olemme kun vaikeudet kohtaa, tai sairaus, tai menetys, tai...Uskallammeko katsoa itseemme ja nähdä totuus? Koska se usein satuttaa ja on inhottavaakin, kun huomaa asioita, joita jo piti ehkä sellaisina, joista olemme päässeet voittajina eteenpäin...omasta mielestämme.
Kun alamme miettiä omaa elämäämme ja suhtautumistamme siihen, miten koemme ja kohtaamme vaikeuksia ja jopa ihan myrskyjäkin, joita ainakin useimmille uskoville vain tulee, halus tai ei, niin on tärkeää pohtia sitä: Miten toimii, kun aallokko lyö ja on vain synkkää, ahdistavaa, pelottavaa, sekä kuin vajoaa eikä näy minkäänlaista toivon pilkahdustakaan, vaan kylmä ja synkkä vesi hyökkää ja kallio jalkojemme alta kuin katoaa. Vai katoaako sittenkään? Ei katoa, vaan Jeesus Kristus, kalliomme ja Auttajammme on läsnä ja tahtoo auttaa, nostaa ylös, jos on jo alkanut vajoamaan..
Kuinka helposti ja usein saatamme kuin hiukan nokka pystyssäkin ajatella ja jopa sanoakin jollekin, ettei minua mikään enää kaada ja ei ole mitään vaaraa menettää uskoani, toivoa, tai epäonnistua, tai alkaa pelkäämään myrskyjä elämässä, tms..Se on vaarallista ylpeyttä, josta on heti tehtävä parannus verisen ristinsä juurella ja Jeesuksen nimessä, ennen kuin vihollinenkin osallistuu ja alkaa kiusaan, pelotteleen, valehteleen, masentaan, ym..Kaikkea ikävääkin alkaa tulla ja silloin on jo tosi kysymyksessä ja kyllä sillai monen itseään joksikin luulevan mieli murretaan ja huomaakin olevansa vain heikko, avuton, ehkä rikkinäinenkin ja turvaton, heikko ja vajaa uskova..
Herra haluaa joskus murtaa meitä ja se aina sattuu, tuntuu kurjalta, mutta se on tarpeellista, koska sillai vain opimme, jos vain niin haluamme asennoitua asioihin, nöyrtyä, suostua.. Niin siten vain opimme jäämään Jeesuksen varaan, ristinsä juurelle rukoilemaan ja turvautumaan kaikessa ensiksi Jeesukseen ja sitten vasta, jos ollenkaan muihin ihmisiin ja tapoihin, joissa ja joihin olemme ehkä tottuneet turvautumaan ja avun saamaan elämässämme..
Laitan tähän loppuunRaamatunpaikan vielä..
Jer. 17:
5 Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta.
6 Hän jää alastomaksi arolle eikä näe mitään onnea tulevan; hän asuu poudan polttamissa paikoissa erämaassa, asumattomassa suolamaassa.
7 Siunattu on se mies, joka turvaa Herraan, jonka turvana Herra on.
8 Hän on kuin veden partaalle istutettu puu, joka ojentaa juurensa puron puoleen; helteen tuloa se ei peljästy, vaan sen lehvä on vihanta, ei poutavuonnakaan sillä ole huolta, eikä se herkeä hedelmää tekemästä.
9 Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?
10 Minä, Herra, tutkin sydämen, koettelen munaskuut, ja annan jokaiselle hänen vaelluksensa mukaan, hänen töittensä hedelmän mukaan.
11 Peltokana, joka hautoo, mitä ei ole muninut, on se, joka hankkii rikkautta vääryydellä; päiviensä puolivälissä hänen täytyy se jättää, ja hänen loppunsa on houkan loppu."
12 Kunnian valtaistuin, korkea ikiajoista, meidän pyhäkkömme paikka!
13 Israelin toivo, sinä Herra! Kaikki, jotka sinut hylkäävät, joutuvat häpeään. "Jotka minusta luopuvat, ne kirjoitetaan tomuun. Sillä he ovat hyljänneet elävän veden lähteen, Herran."
14 Paranna minut, Herra, niin minä parannun, auta minua, niin olen autettu. Sillä sinä olet minun ylistykseni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.