Ristikirja

Ristikirja

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.12.2013 15:17

Petri Malk

Nelivuotias poikamme sanoi eräänä päivänä lainaavansa isin ristikirjaa. Hätkähdin mielessäni, kun kuulin tuon ilmauksen. Enhän ollut sellaista ilmausta koskaan käyttänyt.

Katsoin pientä mustakantista kirjaa, jonka kannessa oli uppopainettu risti. Tajusin, kuinka syvällisen viisauden tuo nimitys "ristikirja" sisälsikään. Koko Raamattu viittaa vain yhteen asiaan: ihmiseksi tulleeseen Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen, ja hänen ristiinsä. Ilman ristiä Jeesuksella ei nimittäin olisi meille mitään annettavaa, vaan hän voisi olla meille korkeintaan upea esikuva, parantaja, opas, kanssakulkija ja johtaja, muttei Vapahtaja.

Jeesuksen jumaluutta ja ihmisyyttä ollaan eri aikakausina yritetty ymmärtää ja selittää eri tavoin. Erään selityksen mukaan Jeesus jumalallistui ja sai Pyhän Hengen kasteessa (ikään kuin hän ei olisikaan siinnyt Pyhästä Hengestä ja olisi muka ollut erossa Pyhästä Hengestä kasteeseensa saakka), kun Pyhä Henki laskeutui hänen päälleen.

Näin ajatteleville ihmisille ei ilmeisesti ole tullut mieleen, että Pyhä Henki ei laskeutunut Jeesuksen päälle Jeesuksen tähden, vaan ihmisten tähden ja suoritti silloinkin sitä ikiaikaista tehtävää, joka Pyhälle Hengelle on aina kuulunut: näyttää, todistaa ja ilmaista ihmisille, kuka on Jeesus Kristus ja mistä Hänet voi löytää.

Johannes Kastaja sanoi aiemmin: "Minä en tuntenut häntä" (Joh.1:31) ja jatkoi: "Minä näin Hengen taivaasta laskeutuvan niin kuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä. - ja hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä. Ja minä olen sen nähnyt, ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika.'"

Seuraavana päivänä Johannes jo tunsikin Jeesuksen, ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen hän sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa!" Pyhä Henki saa siis ihmisen katseen kiinnittymään Jeesukseen, ei itseensä. Johanneksen ei kerrota joutuneen ekstaasiin nähdessään Pyhän Hengen laskeutuvan taivaasta niin kuin kyyhkysen.

Erääseen kirkkoon lensi kerran valkoinen kyyhkynen, mutta se ei voinut laskeutua minnekään, koska kirkossa ei ollut ristiä. Ilman Jeesusta Pyhällä Hengellä ei ole paikkaa, ei mitään merkitystä, koska Henki osoittaa aina Jeesuksen tarpeellisuuden. Toisaalta ilman Pyhää Henkeä me olisimme aivan sokeat synneillemme, ja olisimme tyytyväisiä itseemme, emmekä ymmärtäisi tarvitsevamme Jeesusta.

Jeesuksen jumaluus ei ole kuin joku takki, jonka hän olisi voinut pukea yhdessä elämänvaiheessa ja riisua hieman ennen kuolemaansa (doketismi). Jeesus oli ja on täysi Jumala ja ihminen sikiämisestään aina kuolemaansa saakka. Ristillä kuoli Jumala ihminen, ihminen Jumala. Juuri siksi apostoli Paavali saattoi kirjoittaa: "Jumala sovitti maailman itsensä kanssa." Sovituksessa siis sekä subjekti ja objekti on Jumala. Taivas kosketti maata Golgatan pimeydessä. Se on ainoa kohtauspaikka, jossa mekin voimme turvallisesti lähestyä Jumalaa ja saamme pelastuksen sielullemme. Tämän takia Jumala on antanut meille ristikirjan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Ristikirja

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.01.2015 19:37

Nelivuotias poikamme sanoi eräänä päivänä lainaavansa isin ristikirjaa. Hätkähdin mielessäni, kun kuulin tuon ilmauksen. Enhän ollut sellaista ilmausta koskaan käyttänyt.

Katsoin pientä mustakantista kirjaa, jonka kannessa oli uppopainettu risti. Tajusin, kuinka syvällisen viisauden tuo nimitys "ristikirja" sisälsikään. Koko Raamattu viittaa vain yhteen asiaan: ihmiseksi tulleeseen Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen, ja hänen ristiinsä. Ilman ristiä Jeesuksella ei nimittäin olisi meille mitään annettavaa, vaan hän voisi olla meille korkeintaan upea esikuva, parantaja, opas, kanssakulkija ja johtaja, muttei Vapahtaja.

Lapsi ymmärtää usein paremmin taivaallisia asioita, kuin me aikuiset konsanaan, niin kuin tuo veljemme kirjoituskin sen osoittaa. :wink:

Ja mitä sanoikaan Jeesus;

Matt. 18:
1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"

2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä

3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.

Jeesus kehottaa meitä tulemaan lapsen kaltaiseksi. Lapsi luottaa isään ja on huolia vailla, koska isä hoitaa kyllä kaiken. Voi kumpa mekin osaisimme olla kuin pienet lapset ja lukisimme sitä; ristikirjaa. Minä ostin tänään uuden Raamatun ja olen siitä iloinen, kun taas voin lukea niin ettei tarvitse muualta tarkistaa mitä jossakin kohdassa sanotaan. Alkoi nimittäin pyhä Kirja jo olla sen näköinen, että aika oli tehnyt tehtävänsä. Ja kun katsoin sitä ristiä kirjan päällä, niin se tuntui turvalliselta ja hyvältä. :wink: :thumbup:

Kuinka tärkeänä pidän Raamatun lukemista ja kun siinä kassalla kysyin tytöltä, että: onhan se 33-38 käännös, niin tyttö katsoi minua aivan hämillään, että; miksi sen pitää olla juuri se? Sanoin vain etten hyväksy -92 käännöstä. En alkanu sen kummemmin sitä selitellä hänelle ja hän avasi muovin ja sehän oli 38 käännös ja ostin sen. Ja kassatyttökin oli kuin tyytyväinen että löytyi oikea käännös. :smile:

Erääseen kirkkoon lensi kerran valkoinen kyyhkynen, mutta se ei voinut laskeutua minnekään, koska kirkossa ei ollut ristiä. Ilman Jeesusta Pyhällä Hengellä ei ole paikkaa, ei mitään merkitystä, koska Henki osoittaa aina Jeesuksen tarpeellisuuden. Toisaalta ilman Pyhää Henkeä me olisimme aivan sokeat synneillemme, ja olisimme tyytyväisiä itseemme, emmekä ymmärtäisi tarvitsevamme Jeesusta.

Jeesuksen jumaluus ei ole kuin joku takki, jonka hän olisi voinut pukea yhdessä elämänvaiheessa ja riisua hieman ennen kuolemaansa (doketismi). Jeesus oli ja on täysi Jumala ja ihminen sikiämisestään aina kuolemaansa saakka. Ristillä kuoli Jumala ihminen, ihminen Jumala. Juuri siksi apostoli Paavali saattoi kirjoittaa: "Jumala sovitti maailman itsensä kanssa." Sovituksessa siis sekä subjekti ja objekti on Jumala. Taivas kosketti maata Golgatan pimeydessä. Se on ainoa kohtauspaikka, jossa mekin voimme turvallisesti lähestyä Jumalaa ja saamme pelastuksen sielullemme. Tämän takia Jumala on antanut meille ristikirjan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?