En kai, se ole minä?
J.Edwin Orr
Pyhä Henki panee alkuun sekä omakohtaisen että yhteisön heräämisen. Hänen tekemänsä työ saa uskovan kokemaan tarvetta, mikä saa seurakunnan tekemään parannusta ja saa aikaan muutoksen koko yhteisössä.
Pyhä Henki vakuuttaa maailman siitä, mitä ovat synti [Jumalalle] kelpoisuus ja tuomio. Moni uskova tekee kuitenkin sen virheen, että luottaa pelkästään omaan omatuntoonsa. Sen sijaan hänen tulisi luottaa omaantuntoon [vain silloin]. kun Jumalan Sana on elävöittänyt sen.
Pyhän Hengen tehtävä on siis näyttää [uskosta osattomille] syntisille miten riittämättömiä tämän omat pyrkimykset ovat. Sitten Pyhä Henki osoittaa myös täydellisen vanhurskauden [Jumalalle kelpoisuuden] malli Kristuksessa ja varoittaa, että vääjäämätön tuomio odottaa.
Jumalan Henki toimii samalla tavalla myös kristittyjen sydämessä. Henki vakuuttaa heille sitä, että he ovat pitäneet itseään itseriittoisina ja että näin he eivät onnistu. Ja Pyhä Henki rohkaisee heitä kokonaisvaltaiseen sitoutumiseen. Tämä merkitsee sitä, että Krituksen vanhurskaus otetaan vastaan elämän jokaiselle päivälle.
Lisäksi Pyhä Henki muistuttaa heitä Kristuksen tuomioistuimesta, missä he voivat joko saada palkinnon tai kärsiä menetyksen.
Kristityn on käännyttävä Pyhän Hengen puoleen, jotta hän saa herätyksen etsivälle sielulleen. Tietynlainen siunaus uskoville riippuu puhdistautumisesta, joka puolestaan riippuu [rikkomusten] tunnustamisesta, joka riippuu synnintunnosta. Sen saa silloin, kun Jumalan oma Henki tutkii sydämen.
Kaikkein vaikuttavin rukous hengellisesti nälkäiselle uskovalle on Daavidin palmeissa oleva vaikuttava pyyntö: " Tutki minua, Jumala, ja tunne sydämeni, koettele minua ja tunne ajatukseni, ja jos näet tieni johtavan vaivaan, ohjaa minut iankaikkiselle tielle. (Ps. 139: 23-24)
En täysin ymmärtänyt miten syvällinen tämä pyyntö on ennen kuin kuulin jakeen käännettynä toiselle kielelle. Siinä "tutkiminen" on käännetty sanaksi "koluaminen". On helppoa kuvitella, miten perusteellista koluaminen on tutkimiseen verrattuna. Kolutessa asiat käännetään ylösalaisin ja piilotetut tai unohdetut asiat tuodaan esiin.
Tavallisesti rappion aikana Jumalan Henki sammuu ja omatunto tukahtuu. Kun tilanne jatkuu tällaisena on tunnontuskia kokevalla ihmisellä luontainen taipumus unohtaa epämiellyttävät tapahtumat. Uudistuneessa synnintunnossa siihen asti vallinneen elämän roina kuitenkin heitetään sivuun ja haitallisesta asiasta saa uuden muistutuksen. Ettei tunnustus olisi pinnallinen, tarvitaan Jumalan suorittama perusteellinen sydämen koluaminen.
Pyyntö on ehdottoman henkilökohtainen: "Tutki minua". Aivan liian usein seurakunnan tai ryhmän hengellisemmät jäsenet ovat tietoisempia vähemmän hengellisten jäsentovereidensa räikeistä virheistä kuin omista vähemmän näkyvistä vioistaan. Eräässä laulussa painotus on kohdallaan:
Rukousta ei tarvitse veljeni eikä sisareni,
vaan minä Herrani.
Rukousta ei tarvitse pastori eikä
saarnaaja, vaan minä Herrani.
Rukousta ei tarvitse vanhin eikä
diakoni, vaan minä Herrani.
Opetuslapset eivät sanoneet:" Onko se Pietari.. onko se Jaakob... vai onko se Juudas?" Vaan: "Herra,en kai se ole minä?" (Matt. 26:22). Jokaiselle asialle on taivaan alla oma hetkensä, ja on aika, jolloin suoritetaan tervettä itsetutkistelua. Rukouksiani ei kuulla niin kauan kuin sydämessäni on vääryyttä, ja vääryys saadaan vietyä ulos parantavaan valoon vain tutkimalla sydäntä.
On merkittävää, että pyyntö osoitetaan Jumalalle. Kelvolliseen tutkimukseen ei riitä pastorin eikä psykiatrin, ei lääkärin tai psykologin arviointi. Siihen ei kelpaa jonkun tuntemattoman eikä ihmisen itsensä suorittama sydämen syntien tarkastelu. Synti loukkaa Kaikkivaltiasta Jumalaa, ja vain Jumala voi paljastaa sen todelisen vastenmielisyyden.
Jatkuu..