Miten säilyttää kristittyjen yhteys?

Kuinka tärkeää onkaan juuri nyt; pyrkiä totuudessa vaeltavina olemaan yhtä Kristuksessa Jeesuksessa, sekä Jumalan Sanassa!

Miten säilyttää kristittyjen yhteys?

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.11.2017 15:21

24.11.2017 13:54 (päivitetty 13:55)
Leif Nummela
Leif Nummela on Uusi Tie -lehden päätoimittaja.

Jeesus rukoili uskovien puolesta, ”että he olisivat yhtä” (Joh. 17). Jeesuksen rukoileman yhteyden perusta on Jumalan rakkaus. Raamatun mukaan meidän rakkautemme toisiimme on aina seurausta Jumalan rakkaudesta meihin. ”Me rakastamme – koska Jumala on ensin rakastanut meitä” (1. Joh. 4)

Jeesuksen opetus kristittyjen välisestä yhteydestä on hyvin selkeä. Sen lähtökohtana on Jumalan sanallinen ilmoitus meille, eli Jumalan sana. Kun sana otetaan vastaan se synnyttää yhteyden. Jeesus rukoilee ”niiden puolesta jotka heidän [apostolien] sanansa kautta uskovat minuun”. Jeesus rukoilee siis myös meidän puolestamme, kun uskomme apostoliseen sanaan, eli Uuden testamentin kirjeiden opetukseen.

Uusi testamentti puhuu myös antikristillisestä, Jumalan tahdon vastaisesta yhteydestä. Mikä erottaa oikean ja väärän yhteyden toisistaan? Jumalan sana. Jeesus tekee rukouksessaan hyvin selväksi, ettei hän rukoile kaikkien puolesta. ”Maail­man puolesta minä en rukoile.” Jeesuksen mukaan maailma vihaa Jumalan sanaan sitoutuneita uskovia: ”Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu.”

Mikä siis on se todellinen yhteys, jonka puolesta Jeesus rukoilee? Todellinen yhteys on Jumalan sanan mukaista yhteyttä Jeesukseen ja Jumalaan.

| Jeesus rukoilee siis myös meidän puolestamme, kun uskomme apostoliseen sanaan, eli Uuden testamentin kirjeiden opetukseen.

Miten tämä yhteys säilytetään? Pysymällä Jumalan sanassa, sekä opillisesti, että elämässä. Apostoli Johanneksen mukaan meillä on yhteys keskenämme, jos me vaellamme valkeudessa. Eli jos me tunnustamme syntimme ja uskomme ne Jeesuksen tähden anteeksi. Jos ihminen vastoin Jumalan sanaa vaatii oikeutta elää synnissä, hän rikkoo kristittyjen yhteyden. Samoin kristittyjen yhteys revitään rikki, kun opetetaan Jumalan sanan vastaisesti.

Apostoli Paavali opettaa hyvin selkeästi : ”Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.” (Room. 16) ”Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, pysymään erossa jokaisesta veljestä, joka elää kurittomasti eikä seuraa antamiamme opetuksia” (2 Tess. 3)

Uudessa testamentissa on monia vastaavanlaisia kohtia. Meidän tulee loppuun asti kilvoitella ettemme rikkoisi Jumalan sanan luomaa yhteyttä vastaan. Ettemme olisi niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta houkuttelemalla ihmisiä luopumaan Uuden testamentin opetuksista. Ehtoollinen ei luo yhteyttä niiden välille, joita erottaa erilainen opetus synnistä ja evankeliumista. Jeesuksen rukouksen tähden me voimme olla yhtä Jeesuksessa ja apostolisessa sanassa. Muunlainen yhteys on itsepetosta ja valhetta.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Miten säilyttää kristittyjen yhteys?

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.04.2020 12:46

Jeesus rukoili uskovien puolesta, ”että he olisivat yhtä” (Joh. 17). Jeesuksen rukoileman yhteyden perusta on Jumalan rakkaus. Raamatun mukaan meidän rakkautemme toisiimme on aina seurausta Jumalan rakkaudesta meihin. ”Me rakastamme – koska Jumala on ensin rakastanut meitä” (1. Joh. 4)

Tuota kirjoitusta lueskelin ja jäin kuin miettimään, että: Onko tämän poikkeustilan aikana ja kun ei pääse enää kokoontumaan Sanan ääreenkään, uskovien yhteyteen, niin onko se lisännyt sitä rakkautta, halua olla yhtä Jeesuksen omina kuin mitä se oli ennen tätä virus aikaamme? Minusta on lisännyt ja monille on tullut kuin halu ja tarvekin saada olla yhteydessä toisiin uskoviin sekä lohduttaa, rohkaista, tuoda iloakin muiden elämään, vahvistaa sitä uskoa, ettei pelko tms veisi sitä mukanaan ja toisi sydämiin epätoivoa. Sillä meillä Kristuksen omina ei ole mitään pelättävää kuitenkaan, vaikka mikä epidemia maailmalla, sekä suomenkin maassamme riehuisi ja riehuu. Rauha vain! :thumbup:

Ilm. 2:10-11
Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.'

Haluan jakaa tuon Raamatunpaikan kanssasi rakas kanssamatkaajani. Mietippä tuota.. Meillä ei ole mitään pelättävää, vaikka kaikki näyttääkin kaatuvan ja menevän pieleen, epäonnistuvan, ym..Meitä Herran omina koetellaan, mutta kestämmekö me sen koetuksen? Me voimme siihen vastata vain itse kukin kohdallamme, eikä minulla ainakaan ole minkäänlaista varaa sanoa, ettei tää kaikki kuitenkin huolestuta minuakin. Mutta olen koittanut lisätä rukousta ja kun vielä saisin lisättyä Raamatunkin lukemista, niinpä niin! Sekä heng ohjelmien katselua netistä, ym niin.. Mutta kun liha tahtoo olla niin mukavuuden haluinen ja laiska, että sitä pitää kuin vain päättää ...Ja se taas ei onnistu, jos ei ole rukouksessa ja tutki Sanaa!

On hyvä, jos ja kun uskovat päättävät pitää yhteyttä ja unohtaa menneet kaunatkin, sekä toisten arvostelun, ym ikävän ja kuin herätä valvomaan niin omaansa, kuin rukouksessa ollen toistensakin uskon tilaa. Uskon että se on Herrammekin tahto meihin omiinsa nähden. Ja sitä kautta me voimme ja osaamme, uskallammekin olla myöskin valona ja suolana; Kristus kirjeenä rohkeasti maailman ihmistenkin elämään, kohtaamisissa sekä: kertoa ilosanomaa; evankeliumia heillekin, että:

"Jeesus Kristus on kyllä ristiinnaulittu ja kuollut, haudattukin ja iso kivi haudan suulle laitettu. Mutta Hän ei jäänyt hautaan, vaan Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista ja näyttäytyi sen jälkeen vielä monille sadoille, ehkä tuhansillekin ihmisille, ennenkuin Hän nousi sinne Isän Jumalan luokse, taivaan kirkkauteen ja istui Isän Jumalan oikealle puolelle, josta Hän On tuleva hakemaan omansa tuuliin ja pilviin; hääjuhlaansa mukaan!"

2. Kor. 5:14-15
Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Miten säilyttää kristittyjen yhteys?

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.04.2024 11:31

Leif Nummela kirjoitti:Mikä siis on se todellinen yhteys, jonka puolesta Jeesus rukoilee? Todellinen yhteys on Jumalan sanan mukaista yhteyttä Jeesukseen ja Jumalaan.

| Jeesus rukoilee siis myös meidän puolestamme, kun uskomme apostoliseen sanaan, eli Uuden testamentin kirjeiden opetukseen.

Miten tämä yhteys säilytetään? Pysymällä Jumalan sanassa, sekä opillisesti, että elämässä. Apostoli Johanneksen mukaan meillä on yhteys keskenämme, jos me vaellamme valkeudessa. Eli jos me tunnustamme syntimme ja uskomme ne Jeesuksen tähden anteeksi. Jos ihminen vastoin Jumalan sanaa vaatii oikeutta elää synnissä, hän rikkoo kristittyjen yhteyden. Samoin kristittyjen yhteys revitään rikki, kun opetetaan Jumalan sanan vastaisesti.

Tuostapa nousi mieleeni ajatus tämän ajan seurakunnista sekä uskovista, jotka kyllä saarnaavat Sanaa, mutta kuitenkin he opettavat korvasyyhyyn, niin ettei kaikkien tarvitsekaan elää niin kuin Raamattu opettaa, eikä tehdä parannusta, muuttua, kuolla itselleen, ristiinnaulita lihansa kuivumaan ristille.. Olemme käyneet monissa eri seurakunnissa pitkin suomea ja on hyviä paikkoja, joissa pyritään pysymään Sanassa ja Totuudessa.

Mutta on myöskin paikkoja joissa eräs ryhmä (kadulta pelastuneita miehiä,luulisin) saa näymmä elää oman mielensä mukaan ja kulkea koko kokouksen ajan levottomina milloin ulos tupakalle tai veskiin tms.. He eivät kuin kuuntele edes opetuksia, vaan keskustelevat keskenään ja ovat mukana vain kuin muodon vuoksi? Naureskelevat puhujien puheille ym..:roll: :thumbdown:

Ja srk johtaja ei puutu, ei ohjaa oikeaan, vaan hyväksyy sen kaiken. Uskovien yhteys, joka yhdistää aivan kaikki Jeesuksen Kristukseen uskovat, niin se ei toteudu ainakaan siellä. En sano srk, koska sillä ei ole merkitystä, vaan se minusta vain puhuu siitä, ettei opeteta edes miten ollaan Herran huoneessa.. :cry:

Herra näytti minulle näyn jo jokin aika siitä paikasta, kun olimme siellä ja eilen kun olimme epäröiden menossa sinne rukouskokoukseen, niin istuimme autossa ja rukoilimme, mikä on Herran tahto; "Kannattako sinne edes enää mennä?" Koska mielessä oli se näky siitä, miten sieltä mäeltä tulee kuin kuravettä ja se kääntyi juuri sen srk kohdalla sen talon pihaan. Noh vastaus tuli molemmille; EI sinne. Ja miehelleni Herra oli sanonut, ettemmekö jo usko; mitä hän jo näytti sen srk tilasta ja ettei siellä ole ns puhdasta Kristus kalliosta pulppuavaa vettä, vaan likaista.. :???: Lähdimme pois, emmekä enää mene sinne häiriintymään, istumaan penkeissä: tyhjänä mitään saamatta uskon elämäämme.

Miten säilyttää siis kristityjen yhteys? Rakastamalla kaikenlaisia uskovia, ja jos mahdollista niin ohjata rakkaudellisesti ja sävyisästi niitä, joille ei ole vielä kuin auennut asioita uskossa elämisestä, ym. Niin voimme itse kukin rukoilla heidän puolestaan ja olla itse esimerkkinä siitä; mitä on Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan ja jota itsekin tahdomme noudattaa sekä siinä elää. Ei ylpeillen, ei herroina halliten, ei, vaan, ollen itsekin vielä matkalla, vielä kovin vajavainen sekä; tarviten itsekin yhä vain opetusta, ja nöyrtymistä, arkuutta Herran edessä, sekä: kaivaten saada olla Herramme käytössä, sekä pyrkiä anteeksiantoon ja rauhaan kaikkien kanssa, jne.. :thumbup: :wink:

Joh. 15:
8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.

19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rakentukaamme; yhteisestä uskosta!