Annikki Salo
"Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin." (Ps. 51: 6-7)
Daavid oli todella onnellinen, kun hänellä on näin aito synnintunto ja syvä puhatuden jano. "Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi" (Jes. 57:15).
Nöyryys ja ylpeys
Edelleen Sanan sanoo: "Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta. Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte, mikä paikka olisi minun leposijani? Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä."(Jes. 66:1-2)
Läpi Raamatun käy ilmi, että "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon." (Jaak.4:6)
Ylpeyden tähden enkeli Lusifer lankesi, sillä hän himoitsi Jumalan valtaistuinta (Jes. 14:12-21; Hes. 28:11-19). Niinpä koko ihmissuku on saastunut ylpeyden synnistä, sillä synti on itsekkyyden, minäkeskeisyyden ydin.
Napinaa ja kapinaa
Israelin kansa riemuitsi voittolauluin päästyään Egyptin pätsistä Jumalan avaamaa tietä meren läpi kuivin jaloin. Mutta eipä aikaakaan, kun alkoi kansasta kuulua napinan ja myöhemmin myös kapinan ääntä: Takaisin Egyptiin sipuleita syömään!
Lihan mieli on aina napinaa ja kapinaa seurakuntaa ja Jumalan palvelijoita vastaan. Mutta tosiasiassa silloin soditaan Jumalaa vastaan, kuten Israelin kansa sai karvaasti kokea (4 moos.11: 1-23)
Kristuksen mieli
Ihmeellinen Jeesuksemme, Vapahtajamme ja Herramme, on esikuvamme kaikessa.
Sanan kehottaa meitä:" Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli." (Fil. 2:58) Luvun alussa Paavali kehottaa meitä Kristuksessa Hengen yhteyteen sydämellisessä laupeudessa ja olemaan rakkaudessa sopuisia ja yksimielisiä.
Itsekkyys ja turhan kunnian pyyteet myrkyttävät oman sydämen ja myös yhteyden toisiin.
Rakkaus
Raamattu kehottaa meitä tavoittelemaan rakkautta (1 Kor. 14:1). Itsessämme ei sitä ole, sillä aito rakkaus on täysin epäitsekäs (1 Kor. 13).
Kerran taas rukoilin rakkautta tuttavapiiriimme erästä oikein vaikeaa ihmistä kohtaan. Jumala vastasi ihanasti: "Mitä enemmän rakkautta jaat, sitä enemmän sitä aina saat."
Rakkaus on elämämme käyttövoima! Ensirakkaudessa Jeesukseen on ihana elää perhepiirissä ilolla palvellen toisiamme ja niin myös seurakunnassa.
"Kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!" (2 Kor. 2:14,15.16) Sieluja voitamme Jumalan Sanan armolla ja totuudella itse siitä eläen ja toisille sitä julistaen.
Valvoen sydäntämme, Sanasta eläen ja rukoillen olemme puhdassydämisinä Jeesuksen todistajia tämän lopun ajan luopumuksen keskellä. "Henki ja morsian sanovat: 'Tule, Herra Jeesus!"'
Lähde: Ristin Kansa lehti nro 10