Mitä siitä seuraaTahdomme nyt lopuksi tarkastella uuden syntymisen seurauksia, hyvin tärkeää aihetta. Kuka voi kyllin korkealle arvostaa Jumalan lapsena olemisen seurauksia? Kuka voi kuvitella tämän korkean sukulaisuuden autuutta, johon uudesti syntynyt sielu käy sisälle? Kuka voi kyllin selittää tätä kallista yhteyttä Taivaalliseen Isään, sitä, mitä Jumalan lapsi nauttii?
"Katsokaa, minkäkaltaisen rakkauden Jumala on meille antanut, että meitä kutsutaan Jumalan lapsiksi, joita me olemmekin. Sen tähden ei maailma tunne meitä, sillä se ei tunne häntä. Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisekseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niin kuin hän on puhdas," 1. Joh. 3: 1-3. "Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä Hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme." Room. 8: 14-17.On sangen tärkeää ymmärtää ero elämän ja rauhan välillä. Edellinen on sen seuraus, että meidät on kiinnitetty Kristuksen persoonaan, jälkimmäinen taas seurausta Hänen työstään.
"Jolla Poika on, sillä on elämä", 1. Joh. 5: 12. "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa", Room. 5: 1. "Tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta", Kol. 1: 20.Siinä silmänräpäyksessä, kun ihminen vastaanottaa sydämessään evankeliumin yksinkertaisen totuuden, tulee hänestä Jumalan lapsi. Totuus, minkä hän vastaanottaa, on jumalallisen luonnon katoamaton siemen,
1. Piet. 1: 23; 2. Piet. 1: 4. Moni ei ymmärrä, mitä evankeliumin yksinkertainen vastaanottaminen merkitsee. Niin kuin luonnon valtakunnassa aatelissuvun lapsi ei kenties tiedä niitä monenlaisia etuja, jotka johtuvat hänen syntyperästään, samalla tavalla on myös armon valtakunnassa. Voin olla tietämätön sekä sukulaisuudesta että sen tuomista seurauksista, mutta siitä huolimatta olen armon valtakunnassa. Kun olen siinä, on minullakin siihen kuuluva rakkaus, ja minun on vaalittava sitä olemalla tekemisissä rakkauden kohteen, nimittäin hänen kanssaan, joka
"synnytti meidät totuuden sanalla" Jaak. 1: 18. Suuri etuoikeuteni on nauttia siitä täydestä rakkauden virrasta, joka virtaa Jumalasta, ja vastata tähän rakkauteen minussa asuvan Pyhän Hengen voiman kautta. Nyt olemme Jumalan lapsia (poikia1). Hän on pannut meidät tähän asemaan, yhdistäen tämän harvinaisen edun totuuden yksinkertaiseen uskomiseen,
Joh. 1: 12. "Ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan." Me tulemme lapsiksi (pojiksi) ja perillisiksi yksinkertaisesti uskomalla evankeliumin totuuteen, joka on Jumalan katoamaton siemen.
Ota kaikkein pahin syntinen, joka tähän asti on elänyt mitä kauhistuttavimmassa siveettömyydessä. Anna tämän vastaanottaa sydämeensä Jumalan puhdas evankeliumi ja sydämen usko, että Kristus on kuollut meidän syntiemme puolesta kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja hän nousi kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan - hän tulee siinä samassa silmänräpäyksessä Jumalan lapseksi, täydellisesti pelastetuksi ja täysin vanhurskaaksi. Vastaanottamalla sydämeensä todistuksen Kristuksesta on hän saanut elämän. Kristus on totuus ja elämä. Kun me vastaanotamme totuuden, me vastaanotamme Kristuksen. Ja kun meillä on Kristus, meillä on elämä.
"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä", Joh. 3: 36. Milloin hän saa tämän elämän? Siinä silmänräpäyksessä kun hän uskoo,
Joh. 20: 31. Totuus Kristuksesta on iankaikkisen elämän siemen, ja kun tämä totuus uskotaan, saadaan elämä.
Näin Jumalan sana opettaa. Ei ole kysymyksessä ihmisen tunteet, vaan Jumalan todistus. Me emme saa elämää tuntemalla jotain itsessämme, vaan uskomalla Kristukseen. On erittäin tärkeä ymmärtää tämä. Monet etsivät itsestään iankaikkisen elämän todistusta, sen sijaan että katsoisivat häneen, joka elämän antaa. On kyllä totta, että sillä, joka uskoo Jumalan Poikaan, on todistus itsessään,
1. Joh. 5: 10, mutta älköön unohdettako, että se todistus on elämästä, joka on saatu uskon kautta Jumalan Poikaan, eikä katsomalla itseensä. Mitä täydellisemmin on katseeni kiinnitetty Kristukseen, sitä selvempi ja tyydyttävämpi on todistus minussa. Jos tämä todistus on ajatusteni kohde, niin joudun epäilysten ja epävarmuuden valtaan. Mutta jos Kristus on ajatusteni kohteena, niin minulla on todistus kaikesta sen jumalallisesta eheydestä ja voimasta. On erittäin tärkeää olla selvillä tästä suhteesta siksi, että meidän sydämemme ovat taipuvaisia asettamaan jotain meissä olevaa rauhamme ja luottamuksemme perustaksi sen sijaan, että asettaisimme sen kokonaan ja yksinomaan Kristukseen. Mitä yksinkertaisemmin pitäydymme Kristukseen, erillään kaikesta muusta, sitä rauhallisemmiksi ja onnellisemmiksi tulemme. Mutta niin pian kuin käännämme katseemme Hänestä, tulemme rauhattomiksi ja onnettomiksi.
Sanalla sanoen: lukijan tulee raamatullisella tarkkuudella ymmärtää ero elämän ja rauhan välillä. Edellinen on seuraus yhteydestä Kristuksen persoonaan, jälkimmäinen seuraus uskosta Kristuksen täytettyyn työhön. Usein tapaa heränneitä sieluja, jotka ovat levottomia ja suuressa hädässä sielunsa armon tilasta. He uskovat todella Jumalan Pojan nimeen. Ja kun he uskovat, heillä on elämä. Mutta koska he eivät näe Kristuksen työn riittäväisyyttä syntiensä sovinnoksi, he ovat levottomia omissatunnoissaan eikä heillä ole mitään oikeata rauhaa sielulleen. Tässä eräs esimerkki: jos panet sata tonnia kuolleen miehen rinnalle, ei hän sitä tunne. Lisää siihen vielä sata, ei hän tunne sitäkään. Miksi? Koska hänellä ei ole elämää. Oleta, että hän herää hetkeksi eloon, mitä siitä seuraa? Rinnalla olevan hirvittävän painon tuottama ahdistuksen tunto. Mitä on tehtävä, että hän voisi nauttia täysin siemauksin saadusta elämästä? Taakka on poistettava. Samoin käy sen, joka uskon kautta Jumalan Poikaan saa uuden elämän. Niin kauan kuin hän on hengellisesti kuollut, ei hänellä ole mitään hengellistä tuntoa, hän on tietämätön koko siitä taakasta, joka painoi häntä. Mutta saatuaan hengellisen elämän sai hän hengellisen tunnonkin. Ja nyt hän tuntee sydämellään ja tunnollaan olevan taakan tietämättä, kuinka hän pääsisi siitä eroon. Hän ei vielä ymmärrä kaikkea, mitä uskominen Jumalan ainoaan Poikaan sisältää. Hän ei näe, että Kristus on kokonaan hänen vanhurskautensa ja elämänsä. Hän tarvitsee yksinkertaisen silmän nähdäkseen Kristuksen täytetyn sovitustyön, jonka kautta hänen syntinsä heitettiin iankaikkiseen unhoituksen mereen ja hänet itsensä tehtiin osalliseksi Jumalan täydestä armosta. Tämä - ainoastaan tämä - voi nostaa tuon raskaan kuorman pois sydämeltä ja antaa sen syvän sielun levon, jota mikään ei koskaan voi häiritä.
Jos ajattelen Jumalaa tuomarina ja itseäni syntisenä, niin tarvitsen verta ristillä, jotta voisin lähestyä häntä. Minun tulee täysin ymmärtää, että jokainen vaatimus, mikä Jumalalla, vanhurskaalla tuomarilla oli minua, rikollista syntistä kohtaan, on Kristuksen kalliin veren kautta tullut maksetuksi ja ainaisesti hyvitetyksi. Tämä tuo sielulleni rauhan. Näen, että tämän veren kautta Jumala voi olla
vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen, Room. 3: 26.Risti opettaa minulle, että Jumala on hyvitetty syntieni suhteen, vielä: että koko syntikysymys on täydellisesti ratkaistu Jumalan ja Kristuksen kesken Golgatan syvässä ja peljättävässä yksinäisyydessä. Niin on kuormani otettu pois, taakkani nostettu, rikollisuuteni poispyyhitty. Voin vapaasti hengittää, minulla on täydellinen rauha. Mikään ei ole minua vastaan. Olen niin vapaa kuin vain Kristuksen veri voi vapaaksi tehdä. Tuomari on selittänyt tulleensa täysin tyydytetyksi synnin suhteen herättämällä kuolleista syntisten puolustajan ja asettamalla hänet Majesteetin oikealle puolelle taivaissa.
Mutta nyt seuraa toinen, arvaamattoman tärkeä asia. En ainoastaan minä itse näe löytäneeni rikollisena syntisenä pääsyä Jumalan, vanhurskaan tuomarin luo, vaan näen Jumalan iankaikkista aivoitustaan täysin seuraten vielä ravitsevan minua totuuden sanalla, tekevän minut lapsekseen, ottavan minut sukukuntaansa ja isänä asettavan minut yhteyteensä itsensä kanssa, niin että minä nauttisin kaikkea sitä, mitä tähän sukulaisuuteen kuuluu. Tämä on selvästikin toinen puoli uskovan asemassa ja luonteessa. Enää ei ole kysymystäkään Jumalan luokse pääsystä muuten kuin täydellisellä itseluottamuksella siitä, että jokainen oikeutettu vaatimus on tullut suoritetuksi. Tämä itsessään on sanomattoman kallis jokaiselle synnin raskauttamalle sydämelle. Mutta vieläkin enemmän: Jumala on isä ja minä Hänen lapsensa. Jumalalla on isän sydän, ja minä voin luottaa tämän sydämen hellään rakkauteen keskellä puutteitani ja heikkouksiani. Hän ei rakasta minua ansioitteni tähden, vaan lapsiasemani tähden. Katso esim. pientä, heikkoa lasta, joka on alati huolen ja levottomuuden aiheena, täysin itsessään kykenemätön millään tavalla auttamaan isäänsä. Tämä on kuitenkin hänelle niin rakas, ettei hän vaihtaisi lastaan kymmeniin tuhansiin maailmoihin. Jos näin on maallisen isän laita, millainen onkaan sitten Taivaallinen Isä? Hän ei rakasta meitä tekojemme tähden, vaan lapsiasemamme tähden.
"Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla",
Jaak. 1: 18. Me emme voi saavuttaa paikkaa isän sydämeltä yhtä vähän kuin voimme tyydyttää vanhurskasta tuomaria vaatimuksissaan. Kaikki on vapaata armoa: Isä on meidät synnyttänyt, tuomari on löytänyt sovituksen,
Job. 33: 24. Me saamme kiittää armoa yhtähyvin kummastakin.
Älkäämme unohtako, että vaikka olemmekin kykenemättömiä teoillamme ansaitsemaan paikkaa Isän sydämellä tai tyydyttämään tuomarin vanhurskaita vaatimuksia, niin kuitenkin olemme velvolliset uskomaan sen todistuksen, minkä Jumala on Pojastaan antanut,
1. Joh. 5: 9-11. Sanon tämän siksi, ettei lukija millään tavalla pakenisi yksipuolisen jumaluusopin dogmien taakse, samalla kun hän kieltäytyy uskomasta Jumalan selvään sanaan. Monet ymmärtäväisetkin ihmiset ovat valmiit sanomaan, kun heitä kehotetaan uskomaan armon evankeliumiin: Minä en voi uskoa, ellei Jumala anna voimaa siihen, enkä minä saa sitä voimaa, ellen kuulu valittuihin. Jos kuulun näiden joukkoon, silloin pelastun, jos en, niin en voi pelastua.
Tämä on täysin yksipuolista jumaluusoppia. Eikä yksistään sitä, vaan toinen puoli on niin väärä, vieläpä nurinkurinen, että se kallistuu järjettömään ja sangen vaaralliseen sallimususkoon (fatalismiin) tai ns. kohtalo-oppiin. Se tekee täysin tyhjäksi ihmisen vastuunalaisuuden ja häpäisee Jumalan siveellistä taloudenhoitoa. Se ajaa ihmisen suoraan hillittömän hulluuden eksyttäville poluille ja tekee Jumalasta syyllisen ihmisen epäuskoon. Tämä on aivan samaa kuin panna herjaus herjatun syyksi. Ensin tehdään Jumala valehtelijaksi ja sitten Häntä syytetään siitä, hyljätään Hänen tarjoamansa rakkaus ja sitten syytetään Häntä siitä. Tämä on todellakin mitä törkeintä jumalattomuutta, vaikka yksipuoliseen jumaluusoppiin perustuvana.
Voiko joku ajatella, että näin karkea väite voi kestää Kristuksen tuomioistuimen edessä? Onko helvetissä ainoatakaan sielua, joka voisi syyttää Jumalaa iankaikkisesta kadotuksestaan? Ei suinkaan. Ainoastaan maan päällä näin väitetään. Helvetissä syntiset syyttävät itseään. Taivaassa he kiittävät karitsaa. Kaikkien kadotettujen on syytettävä kadotuksestaan itseään. Vasta tuon pimeän portin tuolla puolen, sen, joka erottaa ajan iankaikkisuuden äärettömästä valtamerestä, kääntymättömät käsittävät näiden kalliiden sanojen merkityksen: "Minä tahdoin, mutta te ette tahtoneet".
Ihmisen vastuunalaisuus on sanassa ilmaistu yhtä selvästi kuin jumalallinen kaikkivaltiuskin. Ihmisen on mahdoton luoda hengellistä järjestelmää, joka antaisi jokaiselle totuudelle sen oikean paikan. Mutta häntä ei ole kutsuttukaan luomaan järjestelmiä, vaan uskomaan sanan yksinkertaisen todistuksen kääntyäkseen sen kautta.
Sanottuani tämän varoitukseksi niille, jotka mahdollisesti tällaista väittävät, tahdon jatkossa puhua uuden syntymän seurauksista, erikoisesti Isän huoneen kurinpidosta.
Jatkuu..