Jeesus tuli lunastamaan meidät

Jeesus tuli lunastamaan meidät

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.02.2017 13:21

Kuva
Veikko Antikainen

"Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan." (Gal. 4:4-5)

Kun aika oli täyttynyt, "Jeesus tuli Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. Hän sanoi: ' Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa evankeliumi."' (Mark. 1:14-15) Jumalan valtakunta on siellä, missä Jeesus on.

Jumala lähetti Poikansa

"Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: 'Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"'. (Matt. 3:16-17)

"Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: 'Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä"' .(Matt. 17:5)

Naisesta syntyneen

" Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." (Jes. 7:14)

Lain alaiseksi syntyneen

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." (Matt. 5:17-18)

"Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." (Room. 10:4)

Lunastamaan vapaiksi lain alaiset

Paratiisissa Jumala sanoi Aadamille: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman". (1 Moos. 2:16-17)

Aadam kertoi tämän Jumalan antaman käskyn myös vaimolleen Eevalle. Niin kauan kuin Aadam ja Eeva eivät rikkoneet tätä Jumalan antamaa käskyä, tällä käskyllä tai lailla ei ollut otetta heihin. He olivat vapaita ja onnellisia sekä rakastivat Jumalaa, jonka yhteydessä he elivät. Toteutui Raamatun sana " Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Rakkaus on siis lain täyttymys." (Room. 13:10)

Sitten tuli järkyttävä yllätys. Käärme, Jumalan vihollinen, valheen isä, ilmestyi Eevalle ja alkoi puhua viettelevästi. Käärmeen houkutuksesta Eeva lankesi, otti kielletyn hyvän-ja pahantiedon puun hedelmän ja antoi miehelleenkin, joka myös söi. Samalla hetkellä he joutuivat tämän Jumalan antaman käskyn lain alle, sillä synti oli tullut heidän ja Jumalan väliin. Yhteys Jumalaan muuttui, ja he yrittivät paeta ja piiloutua. Rakastava Jumala itse kutsui heidät esiin. " Mutta Herra Jumala kutsui miestä ja sanoi hänelle: 'Missä sinä olet?"' (1 Moos. 3:9)

Tuomio ja rangaistus

"Minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän." (1 Moos. 3:15)

Miehelle Jumala sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." (1 Moos.3: 17-19)

Jumalan käsky on ymmärrettävä myös lakina, sillä jokainen Jumalan Sana on totta, ja se on siksi otettava äärimmäisen vakavasti. Jumala on hyvä ja rakastava luotuaan kohtaan. Hän tietää, millaisia me olemme. Siksi laki suojelee elämää ja on ihmiselel parhaaksi. "Laki on kuitenkin pyhä ja lain käsky pyhä, vanhurskas ja hyvä." (Room. 7:12)

Synti virkosi

Apostoli Paavali selittää tapahtunutta: "Kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi eloon." (Room. 7-9)

Käärmeen puhe sai Eevassa syttymään himon, hän otti kielletyn puun hedelmän ja antoi myös Aadamille ja he molemmat söivät. Näin synti oli tullut paratiisiin, ja lain alaisuudet astuivat voimaan.

"Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." (Room. 6:23) "Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki." (1 Kor. 15:56)

" Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet." (Room. 5:129 Näemme, että ihminen on toivottomassa tilanteessa. Hänestä on tullut synnin orja. Kukaan ei pysty täyttämään lakia, ja jokainen on jo syntymästään saakka lainrikkoja tässä sukupolvien ketjussa. Me synnymme ikään kuin selin Jumalaan.

Että me pääsisimme lapsen asemaan

Usein kuulee sanottavan: "Miksi Jumala, joka on rakkaus, ei vain anna anteeksi tapahtunutta?"

Jumala on pyhä ja nuhteeton. Hän vihaa syntiä, joka tuli ihmisen ja hänen väliin. "Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksiantoa ole ilman verenvuodatusta." (Hebr. 9:22) Viimeinen asia, jonka paratiisista karjoitettu ihmispari siellä näki, olivat ne kuolleet, veriset eläimet, joiden nahasta tehdyt vaatteet Jumala puki heidän ylleen. Siitä alkoi vuosituhansia jatkunut esikuvallinen eläinten uhraaminen syntien sovitukseksi.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16)

Kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Israelin kansan kautta oman rakkaan Poikansa Jeesuksen ihmiseksi syntyneenä maailmaan lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!