MIKÄ ON TOTUUS?

MIKÄ ON TOTUUS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.12.2013 22:53

Esko Vainio

Pelkistettynä voisi sanoa, että totuus on valheen vastakohta. On vanha sanonta:"Puolitotuus on täydellinen valhe."

Raamatun sanoma ilmoittaa totuuden ja valheen kahden persoonan kautta. Jeesus sanoi itsestään:"Minä olen tie ja totuus ja elämä." (Joh 14:6) Perkele ei pysy totuudessa, koska hänessä ei totuutta ole, sillä hän on valheen isä ja alullepanija (Joh 8:44) Tämä esittely on selkeä.

Totuuden etsijälle Jeesus esitti selvän ohjeen:"Jos te pysytte minun sanassani, niin te tulette tuntemaan totuuden ja sen vaikuttaman vapauden." (Joh 8:31-32)

Jumalan Sana on totuus, kun se omaksutaan kokonaisilmoutuksena. "Pyhitä heidät totuudessa, sinun sanasi on totuus." (Joh 17:17) "Sinun sanasi on kokonansa totuus." (Ps 119:160) Irralleen otettu Raamatun jae siteerattuna jossakin yhteydessä on totuutta vain silloin, kun se pitää yhtä Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa. Seuraavat jakeet ovat kyllä Raamatusta, mutta näin yhdistettyinä ne eivät ole Raamatun totuus:" Juudas hirttäytyi." (Matt 27:5) "Mene ja tee sinä samoin." (Luuk 19:37)

Jeesus pyysi Isää pyhittämään uskovat totuudessa, Sanassa. Sana pyhittää, erottaa maailmasta Jumalan käyttöön ne, jotka pysyvät Jumalan Sanan totuudessa, ne jotka haluavat noudattaa ja totella Jumalan tahtoa. "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni ja seuraavat minua." (Joh 19:27) Jeesuksen omat tahtovat kuulla Mestariaan ja totella häntä. "Joka kuulee Jeesuksen sanat ja tekee niiden mukaan, on niin kuin ymmärtäväinen mies, joka rakensi huoneensa kalliolle." (Matt 7:24)

"Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen sentähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen."

Käytännössä rakkaus totuuteen ilmenee kolmella tavalla:

1. Rakkaus persoonaan, Jeesukseen, joka sanoo: "Minä olen totuus."

2. Rakkaus Jumalan Sanaan, Raamatun ilmoitukseen."Alussa oli Sana ja Sana oli Jumala."

3. Rakkaus seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis maan päällä, totuuden pylväs ja perustus. (1Tim 3:15)

Raamattu sanoo:"Olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi." (Ilm 2:4) uuden testamentin alkukielessä käytetty ensimmäinen-sana tarkoittaa ensimmäisellä sijalla olevaa, etusijalla olevaa. Kyse ei siis ole jonkinasteisesta tunnetilasta ja sen menettämisestä vaan valinnoista, joissa Jeesus on menettänyt asemansa ensimmäisenä rakkautena, ensimmäisen sijansa ihmisen elämässä. Jeesus sanoo: "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni."( Joh 14:15) Tämä on korkein ja selvin rakkauden tunnustus!

Maailmassa on Raamatun mukaan vain kaksi ihmisryhmää. Ovat kaidan tien kulkijat, Jumalan lapset, ne, jotka totuutta rakastavat. Sitten ovat lavean tien kulkijat, maailman ihmiset, jotka hylkäävät totuuden. Vieläkin tarvitaan kehotusta: Valvokaa! Katsokaa, ettei mikään eikä kukaan teitä eksytä ! "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden." (1Tim 2:4)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: MIKÄ ON TOTUUS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.01.2017 18:57

Jeesus pyysi Isää pyhittämään uskovat totuudessa, Sanassa. Sana pyhittää, erottaa maailmasta Jumalan käyttöön ne, jotka pysyvät Jumalan Sanan totuudessa, ne jotka haluavat noudattaa ja totella Jumalan tahtoa. "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni ja seuraavat minua." (Joh 19:27) Jeesuksen omat tahtovat kuulla Mestariaan ja totella häntä. "Joka kuulee Jeesuksen sanat ja tekee niiden mukaan, on niin kuin ymmärtäväinen mies, joka rakensi huoneensa kalliolle." (Matt 7:24)

"Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen sentähden, etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen."

Tästäpä nousi mieleeni ajatus niistä, jotka tahtovat vaeltaa puhtaudessa ja pyhyydessä. Eivätkä mene ns lankaan ja usko keitä ja mitä vain, siis eivät juokse keiden vain kokouksissa, tai keiden vain käsien alla saamassa siunausta. Tämä aikahan on oikeaa kulta-aikaa niille julistajille, jotka eivät pidä niin lujasti kiinni Sanasta ja eivät silloin myöskään pidä kovinkaan tärkeänä loppu peleissä: vaeltaa totuuden mukaan ja sitä vesittämättä. Mutta totuus ei pala tulessakaan sanoo Sana! Jeesus Kristus on Totuus ja Sana!

1. Piet. 1:
16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

7 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,

19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.

22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,

25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

Monet etsivät totuutta ja luulevat aina välillä sen löytäneensäkin jostakin päin maailmaa. Mutta ei ole muuta totuutta kuin vain yksin Jumalan Sana: Raamattu ja sen sanoma jokaisen ihmisen sydämelle annettavaksi ja otettavaksi, syötäväksi ja miksei juotavaksikin.. :wink:

Rakkaus ja rakastaa on sama kuin rakastaa ensin Jumalaa ja Hänen Sanaansa ja sen jälkeen lähimmäistämmekin niin kuin itseämmekin. Osaatko rakastaa itseäsi ja olla itsellesi armollinen? Jos osaat, niin osaat tai ainakin voit oppia rakastamaan lähimmäistäsikin. Mutta ensin on oltava oma sydän puhdas ja pestynä Herramme Jeesuksen Kristuksen kalliissa maahan vuotaneessa sovintoveressään puhtaaksi, uudeksi. Ja todellakin... on ensin opittava jollain lailla edes hyväksymään itsensä. Hyväksymään ulkonäkönsä. Hyväksymään menneisyytensä ja tämän hetken. Hyväksymään sen, ettei voi eikä tarvitsekaan olla samanlainen kuin joku muu on. Oppia edes jollain tasalolla hyväksymään vastoinkäymisensäkin ja sairautensa tms. Ja oppia luottamaan siihen, ettei mitään tapahdu meille Jumalan sitä tietämättä, tai sallimattakaan. Vaain aivan kaikki on jo Hänen tiedossaan ja kädessään..

Monesti erinäiset elämän koettelemukset ja vaikeudet, sairaudetkin joko tuovat lähemmäksi Herraa Jeesustamme tai vievät kauemmaksi Hänestä. Me voimme itse aina valita; miten elämme, minne menemme tai minne emme mene, jne.., Koska Jumala ei pakota meitä mihinkään muottiin, tai toimiin, elään, ajatteleen, tms jollakin tietyllä tavalla. Jumalan kunnioitus on hyvinkin tärkeä seikka uskovan elämässä! Puhumme Jumalan pelosta, niin sehän on sama kuin; Kunnioittaa Jumalaa Isänä ja Kaikkivaltiaana, jolla on kaikki valta ja voima. Mutta Hänellä on samalla myöskin kaikki Rakkaus ja ymmärrys, kärsivällisyyttä ja anteeksiantavaa halua/mieltä: jokaista katuvaa lastaan kohtaan myöskin. Sellainen rakkaus ihmislasta kohtaan, jossa on oikeanlaista ja aitoa sääliä, ymmärrystä, hiukan rohkaisua, lohdutusta, näkökyvynkin antamista ja viisauttaan, jota saamme rukouksen kautta pyytämällä Häneltä. Hän on kokonansa; TOTUUS JA RAKKAUS! :thumbup:

Maailmassa on Raamatun mukaan vain kaksi ihmisryhmää. Ovat kaidan tien kulkijat, Jumalan lapset, ne, jotka totuutta rakastavat. Sitten ovat lavean tien kulkijat, maailman ihmiset, jotka hylkäävät totuuden. Vieläkin tarvitaan kehotusta: Valvokaa! Katsokaa, ettei mikään eikä kukaan teitä eksytä ! "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden." (1Tim 2:4)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesuksen Rakkaus koskettakoon sydäntäsi!