Osa I
Harva moderni teologi on tuotannossaan käsitellyt Jeesuksen ristin merkitystä niin monipuolisesti ja syvällisesti kuin englantilainen teologian tohtori Alister E. McGrath. Tässä artikkelissa annetaan lyhyt johdanto niihin aiheisíin ja teemoihin joita hän kirjoissaan käsittelee. Erityisesti McGrath on kiinnostunut siitä miten me kolmannen vuosituhannen alun kristittyinä ymmärrämme Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen ja miten me puhumme niistä muille.
Mitä tarkoittaa ”kristillinen”?
Englantilaisen teologin Alister McGrathin mukaan jokainen kristityn nimen ansainnut teologi on ristin teologi. Kaikki kristillinen teologia, joka on nimensä arvoista, on ristin teologiaa. Meille ei ole jätetty vapautta itse määritellä, mitä ”kristitty” oikeastaan merkitsee. Kristuksen ristinkuolema ja ylösnousemus ovat luovuttamaton osa aitoa kristillistä ajattelua. Kristuksen risti on sekä kristillisen ajattelun että kristillisen käytännön määrittävä tekijä. Jos teologi ei kykene sisällyttämään Kristuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta siihen, mitä hän sanoo kristillisestä ajattelusta tai kristittyjen käytännön jumalanpalveluksesta, hän on kyseenalaistanut oikeutensa tulla kutsutuksi kristityksi teologiksi.
Miksi risti on niin keskeinen?
Risti on näin keskeinen siitä syystä, että se on koko kristillisen sanoman ydin. Kristinuskoa voidaan lähestyä suurena kertomuksena, jonka tarkoitus on valaista sekä sitä, kuka Jumala on ja mitä hän haluaa, että sitä, kuka ihminen on ja mikä oikeastaan on ihmisenä olemisen paikka ja merkitys maailmassa. Ihminen voi ymmärtää sekä Jumalan että itsensä ja oman suhteensa Jumalaan kristinuskon kertomuksen valossa. Tämä kertomus on pitkä ja ainakin osittain myös monimutkainen ja vaikeaselkoinen. Kertomuksen ytimessä on kuitenkin se, mitä tapahtui Jeesus Nasaretilaiselle. Hänen kuolemansa ja ylösnousemisensa on kristinuskon suuren kertomuksen kulminaatiopiste. Vaikka kertomus alkaa luomisesta ja siihen kuuluvat sellaiset Vanhan testamentin tapahtumat kuin exodus ja kuningas Daavidin suurvalta-aika sekä pakkosiirtolaisuus ja sieltä paluu, kuitenkin kertomus saa ratkaisevan käänteensä ja varsinaisen merkityksensä vasta Jeesusta koskevien tapahtumien valossa. Voisi sanoa, että niiden myötä kristinuskon kertomus varsinaisesti vasta avautuu.
Risti ei siis ole kristinuskossa keskeinen vain sen takia, että se aina on ollut keskeinen kristillisessä taiteessa, liturgiassa ja lauluissa. Päinvastoin, se on niiden keskeinen osa juuri sen takia, että se on niin ratkaisevan keskeinen osa itse kristillistä ajattelua. Ilman Kristuksen ristinkuolemaa ja sitä seurannutta ylösnousemusta meillä ei olisi mitään spesifisti kristillistä sanomaa. Jokainen, joka haluaa lausua joitakin keskeisesti kristillisiä väittämiä Jumalasta, joutuu perustamaan ne Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Risti on myös se, mikä erottaa olennaisen ja epäolennaisen kristinuskossa. Kun puhutaan Jeesuksesta, olennaista ei ole esimerkiksi se, miltä hän näytti, vaan se, mitä hänen kuolemansa meille merkitsee. Risti on siis koko kristinuskon kriteeri ja perusta. Kristillinen teologia, kristillinen jumalanpalveluselämä ja kristillinen etiikka ovat kaikki ytimeltään ristiinnaulitun Kristuksen merkityksen ja implikaatioiden pohtimista ja soveltamista koko kristillistä elämää ajatellen. Ennen kuin risti oli keskeistä kristillisessä ajattelussa, se oli keskeistä kristillisenä tapahtumana. Kristinusko ei ytimeltään perustu ideaan tai käsitteeseen, vaan historialliseen tapahtumaan. Ilman ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen tapahtumia historiassa ristin sanoma ei voisi olla keskeinen kristillisessä uskossa.
Ristinkuolemaa ja ylösnousemusta ei voi erottaa
Miksi Jeesuksen ristinkuolemasta, ristin sanomasta tai ristin teologiasta puhuttaessa on samalla puhuttava myös Jeesuksen ylösnousemuksesta? Siksi, että Jeesuksen ristinkuoleman merkityksen ydin avautuu lopullisesti vasta ylösnousemuksen valossa. Uusi testamentti esittää asian niin, että Jeesuksen kuolema ristillä oli aluksi käsittämätön arvoitus, joka sai ratkaisunsa vasta ylösnousemuksen kautta. Niinpä Paavali paikoitellen käsittelee ylösnousemusta todisteena siitä, että Jeesus todella oli Jumalan Poika. Kun Jeesus ristiinnaulittiin, se mahdollisuus näytti aluksi kumoutuneen. Jeesuksen ristiinnaulitseminen herätti lukuisia vaikeita kysymyksiä, joihin ylösnousemus tarjosi vastauksen. Esimerkiksi kysymys siitä, miten jollakin niin (juutalaisille) skandaalinomaisella ja (kreikkalaisille) tyhmällä asialla kuin ristiinnaulitsemisella saattoi olla universaali pelastava vaikutus.
Ristin merkityksen tulkitseminen
Ristin teologin on myönnettävä, ettei hän koskaan kykene tyhjentävästi tulkitsemaan ristin merkitystä. Useat kuvat ja käsitteet auttavat ymmärtämään, mistä on kysymys, mutta kaikki käsitteet, joita voimme käyttää, ovat alisteisia itse tapahtumalle. Itse ristinkuolema ja siihen erottamattomasti liittyvä ylösnousemus ovat asian ydin. Niinpä niiden tulkinta ja käsitteet, joita käytämme niiden ymmärtämiseen, eivät saa koskaan irrota itse tapahtumasta niin, että ne alkavat elää omaa elämäänsä, ikään kuin teologiassa voisi päästä pitemmälle kuin itse tapahtumista puhumiseen. Kun tähän kiusaukseen sorrutaan, rististä tulee vain ikään kuin teologinen alkeiskäsite, jonka pitemmälle päästessään voi hylätä.
Toinen kiusaus ristin tulkinnassa on pitää tiettyä tulkintaa tai sen ilmaisumuotoa sillä tavoin lopullisena, että se riisuu ristiltä kaiken sen mysteerin. Jumala, sellaisena kuin hän on ilmoittanut itsensä Kristuksen ristinkuolemassa, on kuitenkin suurempi kuin mikään tuon ilmoitustapahtuman tulkinta. Tämä ei sulje pois sitä, että tietyt ristiinnaulitsemistapahtumaan perustuvat tulkinnat voisivat antaa aivan oikeaa informaatiota itse tapahtumasta ja tavoittaa jotakin tapahtuman todellisesta olemuksesta. Näin on erityisesti, jos otetaan huomioon niin sanotun propositionaalisen ilmoituksen mahdollisuus, eli että Jumala itse voi ilmoittaa tiettyjen pelastushistoriallisten tapahtumien merkityksen ihmisille.
Jatkuu..