Miksi uskova kärsii?

Miksi uskova kärsii?

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.08.2016 16:05

Keijo Kurkikangas

Miksi Jumala sallii rakastamiensa ihmisten kohdata elämässä sellaisia asioita, jotka tuntuvat heistä aivan ylivoimaisilta? Miksi Jumala ei poista kärsimystä lapsiltaan?

David Wilkerson kirjooittaa kärsimyksestä kirjassaan " Herra minuun koskee." Hän jakaa kristityt kahteen osaan, niihin, joilla menee niin kuin muillakin, ja niihin, jotka joutuvat kovempaan kouluun kouliutuakseen enemmän Jumalasta riippuvaisiksi.

Myöhemmin ymmärrät

Wilkerson esittää, että kun sydämessämme antaudumme Jumalalle ehdoitta, joudumme vainotuiksi, parjatuiksi, kivitetyiksi. Hän muistuttaa Jeesuksen sanoista Pietarille: " Mitä minä teen, sitä sinä et nyt käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." (Joh. 13:7)

Wilkersonin mukaan kaikki kohtaavat elämässään vaikeuksia, mutta uskovat kokevat sellaistakin kärsimystä, joka kohtaa vain vanhurskaita. Daavid kirjoitti: "Monet ahdistukset kohtaavat vanhurskasta, mutta Herra pelastaa hänet niistä kaikista." (Ps. 34:20) Jumala puhdistaa valittunsa kuin kullan ja hopean.

Törmäyskurssilla

Ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena koko maailma on pahan vallassa. Uskovatkin elävät tässä samassa turmeltuneessa maailmassa. Ympäristön vaikutus saattaa johtaa vastoinkäymisten ja kärsimysten kokemiseen uskovillakin.

Kun ihminen kokee pelastuksen ja syntyy uudesti ylhäältä, hän muuttuu suhteessa ympäröivään maailmaan. Hän muuttuu maailmalle muukalaiseksi ja ulkopuoliseksi. Hän elää Kritukselle kuuliaisena ja joutuu törmäyskurssille yleisen mielipiteen kanssa.

Jeesus sanoi, että maailma vihaa häntä. Sama koskee kaikkia niitä, jotka ovat hänen aitoja opetuslapsiaan. Maailmalla tapetaan vuosittain lähes 300 000 ihmistä siksi, että he uskovat Jeesukseen.

Se on kärsimystä, joka todistaa, että uskovat eivät ole enää pimeyden vaan valkeuden lapsia. Se on kärsimistä vanhurskauden tähden. Elämä langenneessa maailmassa altistaa uskovat monenlaisille asioille, kuten sairauksille.

Kunnia-asia

Raamatun mukaan kärsiminen on välttämätöntä kristillisessä elämässä. Paavali kirjoittaa, että me olemme yksi ruumis, jossa on monta jäsentä. "Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet sen kanssa. Jos yksi jäsen saa kunniaa, iloitsevat kaikki jäsenet sen kanssa."(1 Kor. 12:26) "Kristuksen tähden teidän on suotu, ei anoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä." (Fil.1:29)

Kärdsiminen on Jumalan lapselle suorattaan siunattu etuoikeus. Apostolien teot kertoo, että ylipappi kannattajineen kävi täynnä kiihkoa käsiksi apostoleihin, ja nämä joutuivat vankilaan. Heitä piestiin, ja heitä kiellettiin puhumasta evankeliumia Jeesuksen nimessä. Vapaiksi päästyään he iloitsivat siitä, että heidät oli katsottu arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden (Apt. 5: 41) Kärsimys koettiin kunia-asiaksi.

Jeesus on voittanut maailman

Uskovan kärsimys seuraa jumalista elämää. Esikuvana tästä on apostoli Paavalin elämä. Paavali kertoo siitä itse:" Mutta sinä olet seurannut minun opetustani, elämääni, ajatteluani, uskoani, pitkämielisyyttäni, rakkauttani ja kärsivällisyyttäni niissä vainoissa ja kärsimyksissä, joita tuli osakseni Antiokiassa, Ikonionissa, ja Lystrassa. Millaisia vainoja olenkaan kärsinyt, ja kaikista Herra on minut pelastanut! Kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi." (2 Tim. 3: 10-12)

Elämme aikaa, jolloin uskovien vainot lisääntyvät joka puolella. Nyt kysytään uskovilta kuuliaisuutta ja kestävyyttä. Luottakaamme Paavalin tavoin siihen, että kaikista vainoista ja kärsimyksistä Herra pelastaa meidät varmasti. Ammentakaamme tähän voimaa rukouksesta. Jos sinusta tuntuu, että rukouksesi on voimatonta, jatka rukousta. Rukoile, kunnes rukoilet!

Jeesus sanoi, että jos häntä vainottiin, sinäkin joudut vainon kohteeksi, sillä palvelija ei ole herraansa suurempi. Voimme ymmärtää tämän niin, että vaino ei kohdistu meihin vaan Kristukseen meissä. Meillä on kuitenkin se ihna lupaus, että koettelemusten ja vaikeuksienkin keskellä me saamme iloita siksi, että Jeesus on voittanut maailman.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Tahdommehan kasvaa uskossamme..?