Hätänumero

Hätänumero

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.11.2013 14:35

Terttu Vehniäinen

Olet varmaan kuullut sanottavan, että kun sinulla on todellinen hätä, johon vain Jumalla on apu, niin voit "soittaa" hätänumeroon 5015. Se on psalmista 50 jae 15: "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."

Se on totta, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että psalmi jatkuu sanalla mutta Mutta-sana viittaa aina eteenpäin ja liittää jatkossa seuraavat asiat aiemmin mainittuun asiayhteyteen. Psalmi jatkuu näin: "Mutta jumalattomalle Jumala sanoo:" Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi? Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäsi taakse! Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa. Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta. Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa. Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti? Luuletko, että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen. Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten minä raatelisi, eikä olisi pelastajaa. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan nähdä Jumalan autuuden."

Lukiessani tuota psalmia tarkemmin hätkähdin, kun siinä sanotaan, että "jumalattomalle Jumala sanoo". Siinä puhutaan kurituksesta. Ketä kuritetaan? Eikö lapsia? Siis psalmi puhuu Jumalan lapsille. Ja kuitenkin näin kova sana: jumalattomat! Vihaanko kuritusta? Heitänkö Jumalan sanan selkäni taakse siten ainakin, että valikoin, mikä siitä sanasta sopii minun pirtaani? Ummistanko silmäni vääryyden tekemiseltä (olen yhtä) silloin, kun pelkään asiaan puuttumisellani saattavani itseni asemaan, jossa minua pidetään liian fanaattisena tai muuten omituisena, suorastaan nykyaikaan sopimattomana ? Puhunko pahaa toisista ihmisistä ja samalla petän Jumalaa?

Kun luemme loppuun asti psalmin 50, niin viimeistään silloin ymmärrämme, että on hädän päivä ja huudamme avuksi Häntä, joka Jeesuksessa Kristuksessa on tehnyt mahdolliseksi uskoa kaikki syntimme anteeksi ja elää elämää, jossa edellä mainitut pahat asiat eivät saastuta meitä ja ympäristöämme.

"Niin minä tahdon auttaa sinua ja sinun pitää kunnioittaman minua." Tähän hätään vastatataan; Jeesus auttaa minua ja silloin: haluan puhua Jumalan käskyistä, haluan olla liitossa Jumalan kanssa, haluan kiittää ja kunnioittaa Jumalaa, haluan ottaa tiestäni vaarin ja haluan nähdä Jumalan autuuden!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Hätänumero

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.07.2016 21:29

Niin, meille on annettu hätänumero, josta saamme kiinni avunantajamme. Se on sama kuin tiedät soittaa kovan fyysisen kivun tullessa hädän tullessa numeroon 112, niin samoin, kun sinulla on henkinen hätä, kova pelko tms, niin sinä voit etsiä käsiisi psalmin 50 ja lukea se ymmärtäen, mitä siinä sinulle neuvotaan.

Niin, sen voi antaa toki vielä uskosta osattomallekin, mutta kun tuota lukee loppuun asti, niin kyllähän siinä puhutaan Herran omista, jotka ovat joutuneet kauaksi Herrastaan ja hänen tahdostaan. Niistä, jotka ovat tehneet omat lihalliset lakinsa ja säädöksensä ja pyrkivät niitä vain yksin noudattamaan. Se on jo tosi kovaa ja rajua tekstiä, kun Jumala sanoo luopumuksen tilassa ja uskonnollisuuteen kääntyneitä omiaan; jumalattomiksi. Herra ei katso hyvällä, jos ja kun ihminen, uskova alkaa opettaa ja toimia vastoin Raamatun ilmoitusta. Sillä nuo lihalliset ja korvasyyhyyn oppia hakevat, joiden mielet on täyttänyt halu vain nähdä ihmeitä ja elää itselleen mieliksi: ilman nuhtelua, kuritusta, ojentamista, oikeaan ohjaamista, verisen Golgatan keskimmäisen ristin juurelle palaamista, parannuksenteon hyväksymistä, niin..Jumala osoittaa millaisia me silloin olemme hänen silmissään. Olemme aivan kamalia ja tottelemattomia, uppiniskaisia lapsia...

Aloin lukea tuota loppuosaa Raamattu Kansalle käännöksestä, jossa minusta se oli tosi hyvin sanottu.. Laitan vaikka jakeet 22-23:

"Ymmärtäkää tämä, te, jotka unohdatte Jumalan, etten raatelisi teitä eikä olisi pelastajaa! Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua. Joka pitää huolen vaelluksestaan, se saa nähdä pelastuksen, jonka Jumala antaa."

Eihän se toki ole kenestäkään kivaa kun nuhdellaan, mutta tuota ajatellessani tuli mieleeni sana; nuhde ja löysin tällaisen Raamatunpaikan jonka tahdon laittaa meille tähän:

Sananl. 15:
9 Jumalattoman tie on Herralle kauhistus, mutta joka vanhurskauteen pyrkii, sitä hän rakastaa.
10 Kova tulee kuritus sille, joka tien hylkää; joka nuhdetta vihaa, saa kuoleman.
11 Tuonelan ja manalan Herra näkee, saati sitten ihmislasten sydämet.

28 Vanhurskaan sydän miettii, mitä vastata, mutta jumalattomien suu purkaa pahuutta.
29 Jumalattomista on Herra kaukana, mutta vanhurskasten rukouksen hän kuulee.
30 Valoisa silmänluonti ilahuttaa sydämen; hyvä sanoma tuo ydintä luihin.
31 Korva, joka kuuntelee elämän nuhdetta, saa majailla viisaitten keskellä.
32 Joka kuritusta vieroo, pitää sielunsa halpana; mutta joka nuhdetta kuuntelee, se saa mieltä.
33 Herran pelko on kuri viisauteen, ja kunnian edellä käy nöyryys.

Laitan vielä lopuksi tämän lainauksen ja se rohkaiskoon sinua rakas ystäväni. Herra voi antaa jopa hädänkin leipää, mutta vain hetkellisesti. Ja sen jälkeen hän silmänsä eivät sulkeudu sinulta, vaan hän auttaa ja vahvistaa, kuljettaa sinua, kunhan vain tahdot totella Sananaansa sekä nöyrtyä edessään, sulkea suusi pahan puhumiselta, sekä kirkastaa elämälläsi Kristusta Jeesusta! :thumbup: :wink:

Kun luemme loppuun asti psalmin 50, niin viimeistään silloin ymmärrämme, että on hädän päivä ja huudamme avuksi Häntä, joka Jeesuksessa Kristuksessa on tehnyt mahdolliseksi uskoa kaikki syntimme anteeksi ja elää elämää, jossa edellä mainitut pahat asiat eivät saastuta meitä ja ympäristöämme.

"Niin minä tahdon auttaa sinua ja sinun pitää kunnioittaman minua." Tähän hätään vastatataan; Jeesus auttaa minua ja silloin: haluan puhua Jumalan käskyistä, haluan olla liitossa Jumalan kanssa, haluan kiittää ja kunnioittaa Jumalaa, haluan ottaa tiestäni vaarin ja haluan nähdä Jumalan autuuden!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito