Sillä raamattuhan kieltää enkelien palvonnan täysin. Se ei siis voi olla raamatullista. Mikä siis saa ihmisiä hurahtaan sellaiseen, jossa he alkavat palvoa, rukoilla enkeleitä, kun pitäisi rukoilla vain yksin Jeesustamme ja lukea Raamattua, kokonaisuudessaan, eikä vain sormipaikkoja etsien. Törmäsin tuohon juttuun eilen ja muistin jo vuosien takaa juttuja netissäkin, niistä, jotka alkoivat Palvoa, sekä rukoilla, seurata vain yksin enkeleitä, eikä Herraa Jeesustamme.
Otan lainauksen jo aika vanhastakin jutusta Uusi Tie lehdestä 10.7.2019, jonka oli kirjoittanut; Mari Turunen
Olen kyllästynyt oravanpyörään ja kaipaan korkeampaa voimaa johdattamaan elämääni. Netissä olen törmännyt enkelihoitoihin ja ne tuntuvat kiinnostavilta ja lohduttavilta. Eihän sellaisessa mitään pahaa olla, kun Raamattukin puhuu enkeleistä?
Uushenkisyydessä enkelit kuvataan naisina tai lapsina, toisinaan jopa vauvoina, jotka voi kutsua kotiinsa.
– Enkeleille lauletaan tai tanssitaan ja niille rakennetaan usein myös alttari. Luvataan, että enkelin voi tuntea kevyenä töytäisynä, valon välähdyksenä ilmavirtana tai huoneeseen ilmaantuneena höyhenenä.
Enkelille voi esittää kolme toivomusta, ja kaikki toiveet toteutuvat. Tämähän kuulostaa ihan satujen haltiatarkummeilta!
– Aivan, tämä kuulostaa sadulta ja on aika naiivia. Tämä on myös harhaa, jonka takana on demonisia voimia, sillä mikään muu ei selitä sitä, että niin monet ihmiset kertovat nähneensä enkeleitä.
Ilmiö on myös valtava bisnes, ja yksi sen näkyvimmistä kaupittelijoista on norjalainen prinsessa Märta Louise, joka on vieraillut myös Suomessa luennoiden enkelimeditaatiosta tyyriissä tilaisuuksissa.
Nämä enkelit eroavat täysin Raamatussa kuvatuista enkeleistä, sillä Raamatussa enkelit kuvataan kerubeina, serafeina ja taivaallisina sotajoukkoina tai taivaallisina viestintuojina.
Enkelit olivat mukana ylistämässä Jumalaa Jeesuksen synnyttyä, ja enkelit toivat Jeesukselle ruokaa hänen paastottuaan erämaassa neljäkymmentä vuorokautta ja lohduttivat Jeesusta hänen rukoillessaan Getsemanessa ennen seuraavan päivän ristiinnaulitsemista. Taivaalliset joukot olivat siis mukana ihmiseksi syntyneen Jumalan Pojan merkittävissä vaiheissa maan päällä. Mutta heitä ei Raamatun mukaan voi ”tilata kotiin” toivomuslista kädessä.
Enkelimaailmaan uppoamisen sijaan Salme Blomster kehottaa oravanpyörässä pinnistelevää katsomaan Jeesusta, sillä rauha ja johdatus elämään löytyy tästä lähteestä.
Blomsterin opiskellessa Yhdysvalloissa maassa keskusteltiin kiivaasti TM-meditaation saamisesta kouluihin, jotta lapset rauhoittuisivat. Tuolloin kristityt saivat läpi ehdotuksen, jossa testattiin, kumpi rauhoittaa tehokkaammin: rukous vai meditaatio.
– Aivojen rauhoittumista mitattiin rukoilijoiden ja TM-mietiskelijöiden ryhmissä. Rukoilijat rauhoittuivat selkeästi paremmin. Tämä osoittaa, että kun katsomme Jeesukseen ja keskustelemme hänelle, sillä on rauhoittava vaikutus.
Markus 1:
9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
12 Kohta sen jälkeen Henki ajoi hänet erämaahan.
13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
Heprealaiskirje 1:
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
Kolossalaiskirje 2:
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Johanneksen ilmestys 19:
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".
10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Luuk. 24:
22 Ovatpa vielä muutamat naiset joukostamme saattaneet meidät hämmästyksiin. He kävivät aamulla varhain haudalla
23 eivätkä löytäneet hänen ruumistaan, ja tulivat ja sanoivat myös nähneensä enkelinäyn, ja enkelit olivat sanoneet hänen elävän.
Mark. 12:25 Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.
Room. 8:
38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
1. Piet. 3:
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
2. Korinttolaiskirje 11:
12 Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin.
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
Tuossa nousi moniakin Raamatunpaikkoja mieleeni ja varmasti olisi vieläkin enemmän, mutta riittäköön nyt nuo..Mutta mikä on tärkeintä, niin enkelit ovat luotuja olentoja ja niitä Ei tule palvoa. Minä kyllä uskon lapsenomaisesti, että; "Jokaisella ihmisellä on enkeli, joka varjelee häntä." Mutta, että alkaisin, tai alkaisit palvomaan, rukoilemaan niitä, tms, niin se ei ole sopivaa alkuunkaan. Meidän tulee palvoa sekä rukoilla, tuottaa mielihyvää ainoastaan Jeesukselle, joka on kärsinyt kuolemaan asti ristin puulla minun ja sinun, kaikkien ihmisten syntien takia, että; "Jokainen ihminen voi saada syntinsä anteeksi, sekä kokonaan uuden sydämen, siis uudestisyntyä Elävään uskoon, kuolleesta uskonnollisuudestaan. Kivi sydän vaihtuu liha sydämeen, joka tuntee Vapahtajansa läsnäolon, sekä tahtoo seurata ja palvella vain yksin Häntä. Jeeesuksen veri saa puhdistaa sydämen kaikesta synnistä, joka sitoo ihmistä, sekä ahdistaa...
Uskon, että ne, jotka lähtevät palvomaan esim enkeleitä, niin se kaipuu, odotus, tms saa täyttymyksen kun sydän kaipaa enkeliä lähelleen,(kaikkea hyvää ja ihanaa ym). Ja kun saatana sen saa tietoonsa, noh sehän kyllä tietää, ja osaa houkutella, niin se ihminen joka ei hyväksynytkään Jeesusta pelastajakseen ja auttajakseen, niin silloin saatana iskee, ja saa ihmisen mielistyyn enkelien palvontaan. Koska ihminen ei ehkä tiedä, tai ei vain usko Raamatun Sanaa, opetusta;Ettei enkeleitä saa palvoa, palvella.
Gal. 6:7
7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
1. Kor. 6:
1 Kuinka rohkenee kukaan teistä, jolla on riita-asia toisen kanssa, käydä oikeutta vääräin edessä? Miksei pyhien edessä?
2 Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
3 Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
Noh jotain ajatuksia nousi, mut totta puhuen, niin se on todella vakava paikka sille, joka eksyy totuudesta ja alkaa palvoa enkeleitä. Se jos mikä vie harhateille, joista voipi olla tosi vaikeaa päästä takaisin Jeesukseen uskovaksi, koska ne enkelit, jotka antavat palvoa itseään, niin ne Eivät silloin ole Jumalna enkeleitä, vaan pimeyden. Jumalan pyhät enkelit Eivät anna kenenkään palvoa itseään!