Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.03.2025 09:12

2. MAALISKUUTA
Jerikon muurit elämässä
LUE JOOSUA 6

Ole luja ja rohkea; sillä sinä jaat tälle kansalle perinnöksi sen maan, jonka minä heidän isillensä vannotulla valalla olen luvannut antaa heille. Joosua 1:6

Kukaan kunniamerkkinsä ansainnut sotapäällikkö ei lähtisi taisteluun valmistautumatta, ilman selvää ja vakuuttavaa hyökkäyssuunnitelmaa. Riski olisi liian suuri ja voitonmahdollisuudet olemattoman pienet. Kuitenkin Jumala halusi Joosuan toimivan juuri siten. Joosua lähti kohti mahtavaa ja täydellisesti varustettua Jerikon kaupunkia ilman minkäänlaisia sotatoimenpiteitä, turvanaan vain Jumalalta saatu marssikäsky ja lupaus siitä, että israelilaiset selviytyisivät voittajina.

Miten Joosua pystyi pitämään päänsä pystyssä ja astumaan varmoin askelin taistelukentälle? Hän tiesi, kuka oli tilanteen Herra. Hänen ei tarvinnut kantaa murhetta mahdollisesta häviöstä tai tappiosta. Hetkelliset heikkouden tunteet pyyhkäistiin pois viimeistään sillä hetkellä, kun muurit tulivat rymisten alas. Kaikki epäilykset unohtuivat siinä riemun huumassa, kun he valloittivat kaupungin Herralle.

Sinun jerikosi voi olla ongelma, jota et pysty ratkaisemaan, tai päättynyt ihmissuhde, joka on jättänyt selvitettäväksesi sydänsuruja. Kohdatessasi oman elämäsi jerikon saat luottaa siihen, että Jumala pystyy voittamaan sen. Sinun varustuksenasi on hänen Sanansa, jonka totuutta saat noudattaa ja soveltaa joka tilanteessa.

Et ehkä edes ymmärrä, miten tilanne ratkaistaan, ja loputulosta odottaessasi saatat tuntea olosi kaikkea muuta kuin voitokkaaksi. Silti totuus on se, että Herran kanssa et koskaan jää häviäjäksi. Voitto kuuluu sinulle.

Taivaallinen Isä, auta etten kantaisi murhetta edessä häämöttävistä linnakkeista. Haluan vastaanottaa sinun ohjeesi. Kun kohtaan Jerikon omassa elämässäni, muistuta minua siitä, että voitto kuuluu minulle.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.03.2025 09:54

3. MAALISKUUTA
Pyhää elämää
LUE EFESOLAISKIRJE 1: 1-14

Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan. Efesolaiskirje 1:11

Pyhä elämä tarkoittaa sitä, että heijastaa Jumalan ajatuksia ja luonnetta. Kristityn on mahdollista elää jatkuvasti sellaista elämää, jos hän vain antaa Jumalan ensin vakuuttaa itsensä uudesta asemastaan Kristuksessa. Raamatussa uskoviin liitetään myönteisiä ominaisuuksia:

* Me olemme maan suola.
* Me olemme pyhiä ja Kristuksen kanssaperillisiä.
* Meidät on uskosta vanhurskautettu.
* Me olemme Kristuksen lähettiläitä.
* Meillä on iankaikkinen varmuus Kristuksessa.
* Me olemme voitokkaita Kristuksessa.
* Me olemme Jumalan lapsia, ja meillä on rauha Jumalan kanssa.
* Meidät on vapautettu kadotustuomiosta.
* Me olemme Jumalan temppeli.
* Meitä on siunattu kaikilla hengellisillä siunauksilla.
* Me olemme taivaan kansalaisia ja täydellisiä Kristuksessa.

Sinulle on annettu muitakin ominaisuuksia sen kautta, että olet asettanut uskosi Kristukseen. Ne ovat lahjoja Isältä, joka on antanut ne jokaiselle opetuslapselle varustaakseen hänet hedelmälliseen palvelustyöhön.

Tieto siitä, kuka olet Kristuksessa, on ensimmäinen askel yltäkylläiseen elämään. Voit elää pyhää elämää, koska olet pyhä Kristuksessa. Päätä tänään, että olet Jumalan kanssa samaa mieltä uudesta henkilöllisyydestäsi Kristuksessa.

Jumala, tunnustan uuden henkilöllisyyteni Kristuksessa. Olen maailman suola ja pyhitetty Jumalan lapsi, jolla on rauha sinun kanssasi. Minut on vanhurskautettu uskon kautta ja olen Kristuksen kanssaperilinen. Olen Jumalan temppeli, taivaan kansalainen ja siunattu kaikilla hengellisillä siunauksilla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.03.2025 10:46

4. MAALISKUUTA
Kristuksessa minulla on kaikki
LUE EFESOLAISKIRJE 1:15-23

Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Kolossalaiskirje 1:18

Kun Paavali kirjoitti Kolossalaiskirjeessä Kristuksen jumaluudesta ja voimasta, hän korosti jatkuvasti Kristuksen ylivertaisuutta. Paavali sanoi: että Kristus on esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt, ja se ysksi ja ainoa, joka tulee kaikessa olla ensimmäinen (Kol 1:15,18).

Paavali ei käyttänyt sanaa ensimmäinen vertailevassa merkityksessä, kuten saattaisimme luulla. Hän ei sanonut, että Jeesus on hänelle ensimmäinen, perhe toinen, seurakunta kolmas, työpaikka neljäs. Se ei ollut Paavalin tarkoitus, eikä Jumalan.

Paavali - tai oikeastaan Pyhä Henki, joka innoitti hänet kirjoittamaan - halusi välittää meille sen totuuden, että Jeesus on ylivertainen. Jeesus on kaiken olevaisen yläpuolella. Jeesuksen täytyy olla ensimmäinen kotona, raha-asioissa, ihmissuhteissa, työpaikalla, vapaa-aikana ja kaikissa elämän asioissa. Kukaan ei ole hänen vertaisensa. Hän ei tullut ihmisen elämään ollakseen luettelossa ensimäisellä sijalla, vaan hän tuli täyttämään koko elämän omalla täyteydellään.

Onko Kristus sinun elämäsi Herra, joka saa hallita kaikkea? Oletko antanut hänelle luvan olla kaikessa ensimmäinen?

Jeesus, sinä olet korkeammalla kuin mikään tai kukaan muu elämässäni. Olet ensimmäinen kodissani, raha-asioissani, ihmissuhteissani, vapaa-aikana ja työssä. Sinä olet elämäni kiistaton Herra.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.03.2025 09:56

5. MAALISKUUTA
Muuttumaton ilo
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 6:32-40

Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä." Johanneksen evankeliumi 6:40

Vaikka kristityn elämä on uskontaistelua, se ei silti ole loputonta kamppailua ja pinnistelyä. Kristuksessa pysyminen on aivan eri asia kuin pinnistely, ja kun ymmärtää eron, niin elämä voi muuttua huomattavasti. Silloin alkaa kokea uudenlaista iloa, rauhaa ja tyytyväisyyttä palvellessaan Kristusta.

J. Hudson Taylor, Kiinan Sisämaalähetyksen perustaja, kamppaili saman asian kanssa, kunnes hän kolmenkymmenen seitsemän vuoden ikäisenä käsitti, että Kristus on riittävä varustus elämän jokaiseen tarpeeseen. Vapauttava ilmestys tuli hänelle hänen hyvän ystävänsä lähetystyöntekijä John MrCarthyn kirjeen kautta.

Annan rakastavan Vapahtajani toteuttaa minussa hänen tahtonsa. Elämäni päämäärä on pyhittyä hänen armostaan. Pysyn hänessä ilman yrittämistä tai kamppailua: katson häneen hukuttaakseni kaiken sisäisen turmeltuneisuuteni; lepään kaikkivaltiaan pelastajan rakkaudessa. Ei ole uutta, mutta se on uutta minulle. Tuntuu kuin kirkkaan päivän ensi sarastus olisi noussut ylleni. Tervehdin sitä vavisten ja samalla täynnä luottamusta.

Näyttää että olen vasta reunalla, mutta olen lähteen reunalla, joka on ääretön. Olen maistanut vasta kulauksen, mutta olen maistanut kulauksen sitä, joka täyttää sisimpäni kaikki tarpeet.

Minusta tuntuu aivan siltä, että Kristus on ainoa voima palvelustyöhöni ja ainoa perusta muuttumattomalle ilolle.

Herra, auta minua pysymään sinussa ja jättämään kaikki yrittäminen ja kamppailu. Sinä olet palvelustyöni ainoa voimanlähde ja ainoa perusta muuttumattomalle ilolle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.03.2025 19:15

6. MAALISKUUTA
Kristus sinussa
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 14: 15-27

Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Johanneksen evankeliumi 16:14

Miten voi olla mahdollista, että suunnattoman suuri Jumala asuisi haavoittuvasssa ihmisruumiissa? Miten ääretön Kristus voisi asua rajallisessa inhimillisessä temppelissä?

Emme ehkä ymmärrä sitä kokonaan, mutta Raamattu ilmoittaa selvästi, miten Jumala antaa meille läsnäolonsa. Kristus asuu meisssä Pyhän Henkensä kautta. Pyhä Henki tuo Kristuksen todellisuuden maalliseen olemukseemme.

Pyhä Henki on kolminaisuuden kolmas persoona. Hän on Jumala, aivan kuten Isä ja Poikakin ovat. Kun Pyhä Henki asettuu ihmissydämeen, hän toimii Kristuksen elämän lähteenä.

Henki ilmoittaa ja jakaa kaikkea sitä, mitä Kristus on. Kun hän rakentaa kodin sisimpääsi, hän tekee sinut vakuuttuneeksi ylösnousseen Kristuksen läsnäolosta ja voimasta. Kun Pyhä Henki asuu kuolevaisessa ruumiissasi, hän voi täyttää kaikki tarpeesi, koska hänellä on kaikki Jumalan ominaisuudet. Jumala ei ole kaukainen ja ulottumaton, vaan hän on hyvin lähellä.

Ylösnoussut Kristus on kaikissa elämäntilanteissa varma ja vahva toivo, johon jokainen kristitty voi turvautua. Pyhä Henki tekee sen asunnon kristityn sisimpään ja hoitaa siellä sisäistä palvelustehtäväänsä.

Tule Pyhä Henki ja teee työsi minussa. Ilmoita minulle, kuka Kristus on ja kuka hän haluaa olla minun elämässäni. Vakuuta minut hänen läsnäolostaan ja voimastaan. Haluan, että sama Henki, joka nosti Kristuksen kuolleista, tekee voimallista työtään minussa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.03.2025 10:13

7. MAALISKUUTA
Jumalan viisaus
LUE SANANLASKUT 1: 1-7

Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin. Sananlaskut 1:7

Apostoli Paavali teki selkeän eron aikansa inhimillisen viisauden ja Jumalan viisauden välillä. Sama ero pätee myös nykyisessä tieto yhteiskunnassa. Vaikka pystymme seuraamaan autojen nopeuksia kännykän kautta ja osaamme etsiä tietoja netistä, joudumme edelleen lukitsemaan ovemme yöksi.

Jumalan viisaus on paljon korkeampi kuin ihmisen, aivan niin kuin aurinko on kirkkaampi kuin kuudenkymmenen watin hehkulamppu. Ihmisen viisaus on tietoa ja tosiasioden hyödyntämistä. Jumalan viisaus on sitä, että hän antaa ihmisille kaikkina aikoina ja kaikissa tilanteissa voiman ja johdatuksen, oikeat ajatukset ja oikean suunnan.

Yksi parhaista määritelmistä viisaudelle on"Jumalan näkökulma ihmisen elämässä". Se tarkoittaa, että suodatamme kaikki omat tavoitteemme, haasteemme, ongelmamme ja tekemisemme Jumalan iankaikkisen totuuden - Raamatun - läpi.

Jumalan viisautta ei saavuteta siten, että noudatetaan jotain kaavaa. Jos niin olisi, silloin kaikki ihmiset, sekä pahat että oikeamieliset, voisivat nauttia sen tuomasta hyödystä. Jumalan viisauden vastaanottaminen on sitä, että elämme läheisessä suhteessa Jeesukseen, joka on meidän viisautemme (1. Kor.1:30).

Sitä Salomo tarkoitti sanoessaan, että Herran pelko on tiedon perusta (Sananl.1:7). Kun etsimme Jumalaa ja palvomme häntä ja suostumme hänen tahtoonsa, hänen viisautensa lisääntyy elämässämme.

Rakas Herra, auta minua katsomaan elämää sinun näkökulmastasi. Auta minua suodattamaan kaikki omat tavoitteeni, haasteeni, ongelmani ja tekemiseni sinun totuutesi läpi. Anna jumalallisen viisauden enentyä elämässäni, kun olen läheisessä suhteessa Poikaasi Jeesukseen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.03.2025 08:34

8. MAALISKUUTA
Pysyvä rauha
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 15: 18-25

Mutta itse rauhan Herra antakoon teille rauhan, aina ja kaikella tavalla. Herra olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2. Tessalonikalaiskirje 3:16

Eurooppa vapisi. Hitlerin joukot puhkuivat vihaa valmiina hyökkäämään Puolaan. Elättäen vielä toivoa pelätyn diktaattorin lepyttämisestä Englannin pääministeri Neville Chamberlain matkusti Saksaan ja allekirjoitti huonomaineisen Mychenin sopimuksen syyskuussa 29.päivänä vuonna 1938. Palatessaan kotiin Chamberlain julisti voiton riemuisesti saaneensa aikaan rauhan, mutta vain vähän sen jälkeen Saksa miehitti Puolan ja puhkesi toinen maailmansota.

Puhuiko Jeesuskin rauhasta samaan yltiöoptimiseen ja rehentelevään tyyliin kuin Chamberlain? Jeesus julisti rauhaa, mutta sota, väkivalta ja ahneus ovat vain lisääntyneet. Jeesuksen puheet käsittelivät rauhaa, ja hän lupasi jättää omilleen rauhansa, mutta hän ei unohtanut niitä taisteluita, jotka maailmassa vallitsevat.

Pääsiäissaarnassaan Jeesus puhui taivasten valtakunnasta mutta totesi heti perään, että maailmassa olemme ahtaalla (Joh. 16:33). Jeesus ei palvelustyössään väistellyt elämän tosiasioita eikä elänyt pilvilinnoissa. Miten siis on mahdollista, että hän kuitenkin lupasi meille rauhan?

Kristus itse on meidän rauhamme. Kaikissa maailman myrskyissä meillä on varustuksenamme hänen läsnäolonsa, voimansa, lohtunsa, sillä hän on aina meidän kanssamme.

Rakas taivaallinen Isä, kiitos siitä, että maailmassa vallitsevasta ahdistuksesta huolimatta voin omistaa rauhan. julistan juuri tässä hetkessä, että Kristus on minun rauhani. Hyväksyn hänen läsnäolonsa, voimansa ja lohdutuksensa; ne ovat vahva varustukseni maailman myrskyjen keskellä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.03.2025 09:40

9. MAALISKUUTA
Aito turvallisuus
LUE JAAKOBIN KIRJE 4:13-14

Huomispäivästä älä kersku, ethän tiedä, mitä se tuo tullessaan. Sananlaskut 27:1

Mitä vanhemmiksi tulemme, sitä enemmän alamme arvostaa turvallisuutta. Lasten opiskeluun tarvittavat rahat, eläkkeen suuruus, säästöt ja sijoitukset alkavat kaikki saada korostuneen merkityksen.

Todellisuudessa emme kuitenkaan koskaan pysty täydellisesti varmistamaan hyvinvointiamme. Talouslama, sairaus, poliittiset kriisit tai ympäristöonnettomuudet tai mitkä tahansa muut tuntemattomat tekijät saattavat vaarantaa huolellisimmatkin suunnitelmat.

Turvatun elämän menettäminen on mahdollista missä elämänvaiheessa tahansa. Sananalaskujen hämmentävä ajatus on juuri siitä aiheesta:" Huomispäivästä älä kersku, ethän tiedä, mitä se tuo tullessaan."

Ainoa todellinen turva, joka meillä voi koskaan olla, on suhteessamme Jeesukseen. Hänessä löydämme turvallisuuden, joka pysyy aina ja kaikkialla, sillä Jumala on ylin hallitsija, eli kaikki tilanteet ovat hänen halllintavaltansa alla. "Hän johtaa ja hallitsee tapahtumia, olosuhteita ja jopa niitä tekoja, joita enkelit ja ihmiset tekevät vapaan tahtonsa kautta, ja hän johdattaa tapahtumat määrättyyn lopputulokseen oman kunnianasa tähden." (The New Bible Dictionary, Inter-Varsity Press, 2nd Edition, 1982).

Varmuutemme on samalla iankaikkinen, koska Jumala ei muutu. Se tarkoittaa, että Jumala on aina sama ja toimii muuttumattomien periaatteiden mukaan.

Kaikkivaltias Jumala. Kiitos, että ohjaat elämäni yksityiskohtia. Lepään siinä varmuudessa, että hallitset jokaista tapahtumaa ja kaikkia olosuhteita. Varmuuteni perustuu siihen tietoon, että sinun suunnaton voimasi kutoo elämän tummista ja karkeista langoista kuvion, joka koituu parhaakseni ja tuo kunnian sinulle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.03.2025 08:49

10. MAALISKUU
Ihmeellinen armo
LUE EFESOLAISKIRJE 2:1-10

Mutta nyt Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa, hänen veressään, tuonut lähelleen teidät, jotka ennen olitte kaukana hänestä. Efesolaiskirje 2:13

On aika hämmästyttävää, että virttä Oi armo suuri ihmeinen lauletaan niin suurella antaumuksella eri seurakunnissa ympäri maailmaa. Virren sanat muistuttavat kuulijaansa elävästi siitä tosiasiasta, että armo hallitsee yli kaiken muun ja että sillä on korvaamattoman tärkeä osa pelastuksessa ja pyhityksessä. Mutta mikä tekee armosta niin ihmeellisen?

Jumalan armo on ihmeellinen, koska se on ilmainen. Sitä ei voi ikinä ostaa millään maailman valuutalla. Yleensä tulemme epäluuloisiksi, kun meille tarjotaan jotakin näennäisesti ilmaiseksi. Jumalan tarjoukseen ei liity kätkettyjä ehtoja. Jeesus kantoi syntiemme rangaistuksen, hänen armonsa ei ole halpaa. Jumala halusi itse maksaa velkamme, niin että hän voisi antaa armon lahjaksi jokaiselle, joka uskoo häneen, täysin riippumatta vastaanottajan älykkyydestä, asemasta tai maineesta.

Jumalan armo on ihmeellinen, koska se on rajaton. Hänen armonsa ei ikinä kulu loppuun. Syntiemme määrästä huolimatta Jumalan armo riittää. Armon varastoja ei voi ikinä tyhjentää tai mitata. Jumala antaa aina täyden armonsa.

Jumalan armo on ihmeellinen, koska se soveltuu jokaiseen tilanteeseen. Puuttuuko sinulta viisautta? Jumalan armo antaa sinulle viisauden hänen Sanassaan. Kaipaatko voimia ja johdatusta? Jumalan armo vahvistaa sinua Pyhän Hengen kautta. Tarvitsetko turvallisuutta? Jumala armo varustaa sinut, sillä Herra on kaikkivaltias.

Miten ihmeellinen Jumalan armo onkaan. Täydellinen ja vapaa. Mittaamattoman runsas. Riittävä täyttämään jokaisen tarpeesi.

Armo on vapaasti minun. Se on rajaton. Se antaa varustuksen kaikkiin tämän päivän tarpeisiin. Kiitos, Herra, ihmeellisestä armostasi, jonka annat virrata täyteläisenä ja vapaana elämääni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.03.2025 08:15

11.MAALISKUUTA
Yliluonnollinen voima
LUE HEBREALAISKIRJE 12: 1-3

"Heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen". 1.Pietarin kirje 5:7

Uupumus iskee jokaiseen aina välillä. Kun juoksemme elämän kilparadalla päämääränä Kristuksen tunteminen ja palvelminen, ruumis ja mieli ja sydän voi joutua ylikuormitettuun tilaan ja juoksuaskeleet menevät sekaisin. Jos ylikuormitus käy liian raskaaksi, uupumus saattaa masentaa niin täysin, ettemme halua enää osallistua koko kisaan.

Jumalan kestäväisyys on meidän, kunhan panemme pois kaiken, mikä meitä painaa, ja synnin, joka niin helposti kietoutuu meihin (Hebr. 12:1). Meille on annettu kehoitus heittää kaikki murheet Herran kannettavaksi (1.Piet. 5:7), ja mitä syntiin tulee, Jumalan kanssa on syytä pitää lyhyet tilivälit.

Vahvistumme Jumalan voimassa, kun muistutamme itseämme siitä, että jos emme hellitä, saamme aikanaan korjata sadon (Gal. 6:9). Vaivannäkömme ei ole turhaa. Sadonkorjuu on tulossa. Uurastus palkitaan. Se on Jumalan lupaus.

Jumalan voima auttaa juoksemaan uskonjuoksun loppuun saakka siten, ettei tarvitse turhaan huolehtia huomispäivästä, sillä se pitää kyllä itsestään huolen (Matt.6:34). Saa elää päivän kerrallaan, eikä tarvitse ennneaikaisesti kantaa huomisen huolia. Kilpailu juostaan askel kerrallaan.

Jumalan voima tulee minuun, kun annan hänen muuttaa heikkouteni hänen vahvuusalueikseen: "Hän virvoittaa väsyneen ja antaa heikoille voimaa" (Jes. 40:29).

Joka kerta kun väsymme, saamme ammentaa kaikkivaltiaan Jumalan äärettömistä voimavaroista. Ei ole mitään syytä lannistua, pelätä tai murehtia. Herra antaa meille yliluonnollisen voimansa, niin että jaksamme juosta loppuun asti.

Rakas Jumala, muuta inhimillinen heikkouteni yliluonnolliseksi voimaksi. Älä salli minun väsähtää tai vaipua pelkoon tai murheisiin. Anna minulle voima juosta loppuun saakka.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito