Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.02.2025 08:50

20. HELMIKUUTA
Tie elämään
LUE ROOMALAISKIRJE 14: 7-12

Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Galatalaiskirje 6:14

Aina kun olemme kompastuneet syntiin, ensireaktiomme tulisi olla suru ja katumus, ei ainoastaan sen vuoksi, mitä teimme, vaan hänen tähtensä, ketä olemme loukanneet. Jos sanomme synnille kyllä, murehdutamme Jumalan sydämen.

Kun synti tuntuu houkuttelevalta, kysy itseltäsi, kuka on elämäsi Herra. Jos vastaus on Jeesus Kristus, huomaat, että ajan myötä halu sekaantua Jumalan luonteen vastaisiin tekoihin himmenee ja häviää.

Kaikki me koemme ajoittain kiusauksia, ja silloin on hyvä, jos ei edes tarvitse harkita ennen kuin sanoo synnille ei. On helppo kieltäytyä, kun ymmärtää, että periksi antaminen satuttaisi häntä, jonka rakkaus on elämämme tärkein asia.

Oletko ikinä ajatellut, että Jumala tosiaan rakastaa sinua enemmän kuin kaikki muut yhteensä? Jeesus tuli osoittamaan ihmiskunnalle Jumalan kohtikäyvän rakkauden. Hänen kuolemansa Golgatan ristillä sanoi kaiken. Rakkauden ja ikuisen uskollisuuden tähden hän kantoi syntimme ristinpuulle.

Oswald Chambers on käsitellyt aihetta painottaen, että Jeesuksen ristinkuolema ei ollut yllätys eikä vahinko,vaan juuri sitä varten Vapahtaja tuli maan päälle. Hän on Jumalan valitsema uhri, joka oli valittu tehtäväänsä ennen maailman perustamista. Pelastustyön keskipiste on Jeesuksen risti. Pelastus on tehty ihmiselle helpoksi, mutta Jumala maksoi siitä suuren hinnan. Risti on yhtymäkohta, jossa Jumala ja syntinen ihminen sulautuvat yhdeksi ja tie elämään repäistiin auki. Se viilto tehtiin Jumalan sydämeen.

Rakas taivaallinen Isä, sinä olet elämäni Jumala ja johtaja. Sanon synnille kuuluvasti ei, ja sinulle iankaikkisesti kyllä. Minä valitsen elämän tien.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.02.2025 11:21

21.HELMIKUUTA
Jumalan uudistava armo
LUE 1.KIRJE TIMOTEUKSELLE 1:6-17

Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme. Ef.1:7

Eräs nainen meni tapaamaan pastoriaan, koska oli huolissaan omasta pelastuksestaan. "En ymmärrä, miten Jumala voi hyväksyä minut", hän itki. "Haluaisin antaa elämäni hänelle, mutta en ole valmis siihen. Et edes tiedä, miten hirveitä asioita olen tehnyt. Jeesus ei voi mitenkään antaa minulle anteeksi."

On ymmärrettävää, jos ihminen tuntee syyllisyyttä pahoista teoistaan. Synti on Jumalan silmissä paha, mutta Jeesus hoiti ongelman ristillä. Kun olet Jumalan kanssa yhtä mieltä siitä, että synti on väärin, ja hyväksyt sen tosiasian, että Jeesus kärsi synnin rangaistuksen puolestasi, Kristuksen veri vapauttaa sinut. Jumalan silmissä olet puhdas ja oikeamielinen. Yksikään ei ole niin paha, kamala, epärakastettava ja iljettävä, etteikö Jeesus voisi rakastaa häntä.

Paavali, lähetystyön apostoli sanoi: " Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin. Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi." (1 Tim. 1:15-16) Yksi kaikkien aikojen mahtavimmista evankelistoista oli menneisyydessä ollut säälimätön krististyjen vainooja.

Mitä tahansa oletkin sanonut tai tehnyt, voit luottaa tähän lupaukseen: "Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme." (Ef.1:7)

Jumalani, minä tunnustan sen ääneen: Kristuksessa minulla on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen hänen armonsa rikkauden mukaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.02.2025 08:46

22. HELMIKUUTA
Sinun syntisi on annettu anteeksi
LUE PSALMI 85

Sinä annoit anteeksi kansasi pahat teot ja peitit kaikki heidän syntinsä. Psalmi 85:3

Myymäläpäällikkö kuunteli pientä tyttöä, joka selitti, että äiti oli luvannut hänelle vain yhden leikkiauton. Tyttö ei ollut millään pystynyt valitsemaan kahden mieluisemman auton välillä, joten hän oli varastanut toisen niistä.

Kotona tyttö oli näytellyt hämmästynyttä, kun laatikossa olikin yhden sijasta ollut kaksi autoa, mutta äiti oli nähnyt heti, että hämmästys oli teeskentelyä. Kun isä oli tullut töistä kotiin, totuus oli ongittu esiin, ja perhe oli uudestaan lähtenyt käymään lelumyymälässä.

Tyttö kohotti kyynelten täyttämät silmät myymäläpäällikköä kohti ja pyysi anteeksi. Hänen isänsä maksoi varastetun auton hinnan ja työnsi auton taskuunsa. Kotimatkalla tyttö kosketti isän käsivartta ja nyyhkäisi: "Isä, anna anteeksi. Minä en enää ikinä tahdo tehdä sillä tavoin."

Isä piteli pientä kättä omassaan ja vastasi: " Kultaseni, se oli rankka oppitunti, mutta toivon sinun nyt käsittävän, mitä tapahtuu, kun teet jotain väärää. Haluan sinun myös tietävän, että äitisi ja minä rakastamme sinua hyvin paljon, ja Jumala rakastaa."

Herra, olen äärettömän kiitollinen siitä, että syntini on heitetty pois, etkä sinä enää tuo niitä esiin. Sinä olet antanut minulle anteeksi; auta minuakin antamaan itselleni anteeksi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.02.2025 11:50

23. HELMIKUUTA
Välinpitämättömyys syntiä kohtaan
LUE ROOMALAISKIRJRE 6:1-7

Sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Roomalaiskirje 6:7

Olet ehkä kuullut, miten sammakko keitetään elävältä, ilman että se panee vastaan. Se laitetaan keittolevyllä olevaan kattilaan, jossa on viileää vettä. Sammakko pysyttelee tyytyväisenä vedessä eikä epäile mitään, vaikka lämpötila alkaa kohota. Eläimen sisäinen lämpötila kohoaa veden lämmön mukana, ja viimein se on kuollut.

Abraham ja Loot saivat valita, mihin osaan maata he asettuisivat asumaan. Loot katseli Jordanin laakson vehreyttä ja valitsi Sodoman rikkaudet, mutta Abraham perusti kotinsa Kanaanin maahan.

Ahneus ja himo ruokkivat Lootin mielitekoja. B.F.Meyer on kirjoittanut, että mies valitsi silmien pyynnön ja luuli tehneensä paremmat kaupat. Maailma on täynnä Lootin kaltaisia pinnallisia ihmisiä, jotka antavat hetken huuman viedä itsensä mukanaan, kunnes heidän valintojensa seuraukset lopulta paljastuvat.

Loot ei pysähtynyt ajattelemaan, millaisia sen maan asukkaat olivat. Hän suhtautui kepeästi heidän synteihinsä eikä käsittänyt, millainen vaikutus niillä olisi hänen jumalasuhteeseensa.

Ajatteletko sinä synnistä samoin kuin Jumala? Älä anna ympäröivän yhteiskunnan turruttaa sinua. Jumala vihaa syntiä, ja hän haluaa meidän ajattelevan siitä samoin kuin hän.

Isä, en halua suhtautua syntiin huolettomasti. Älä anna maailman tuudittaa minua välinpitämättömyyteen. Anna minulle jumalallisen katsantokantasi ja auta minua ymmärtämään, että sinä vihaat syntiä ja haluat minun ajattelevan samoin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.02.2025 12:40

24. HELMIKUUTA
Vaarana kovettunut sydän
LUE 2. MOOSEKSEN KIRJA 10

Niin tietäjät sanoivat faraolle: "Tämä on Jumalan sormi". Mutta faraon sydän paatui, eikä hän kuullut heitä, niinkuin Herra oli sanonutkin. 2. Mooseksen kirja 8:19

Mies oli käynyt kirkossa jo lapsesta saakka. Aikuisiässä hän teki huolelliset muistiinpanot joka saarnasta. Kun pastori puhui synneistä, mies tunnisti oman sydämensä ongelmat ja sanoi itsekseen: " Minulla on juuri se ongelma, mistä hän puhui. Minun täytyy käsitellä se."

Aina kirkosta lähtiessään mies aikoi pyytää, että Jumala tarttuisi hänen elämäänsä ja muuttaisi sen, mutta kotiin päästyään hän oli joka kerta ehtinyt unohtaa koko jutun.

Tarinan mies kuuli Jumalan puheen mutta suhtautui siihen huolettomasti. Jos kieltäydyt laittamasta kuulemaasi totuutta käytäntöön, sydämesi kovettuu Jumalan puheelle. Mikäli jatkuvasti suljet korvasi hänen neuvoiltaan, hän antaa sinun kulkea omaa tietäsi.

Jumala salli sen, että farao kieltäytyi myöntymästä Mooseksen pyyntöön yhä uudestaan ja uudestaan. Farao tiesi, mitä hänen olisi kuulunut tehdä. Häntä pyydettiin vapauttamaan Jumalan valittu kansa, israelilaiset, joita hän piti orjuudessa. Koska hän piti jääräpäisesti kiinni tottelemattomuudestaan, hän sai raskaan opetuksen. Kohtalokkaat vitsaukset olisi voinut välttää, jos farao olisi suostunut Jumalan pyyntöön.

Pyydä, että Jumala tekee sydämestäsi herkän ja osoittaa ne alueet, joilla vastustat hänen tahtoaan. Hän tekee hengestäsi taipuisan ja uudistaa ymmärryksesi ja ohjaa sinut vilpittömän kuuliaisuuden tielle.

Rakas Herra, tee sydämestäni herkkä ja osoita kapinani. Tee hengestäni taipuisa, uudista ymmärrykseni ja ohjaa minut kuuliaisuuden tielle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.02.2025 09:48

25. HELMIKUUTA
Epäonnistunut kohtaaminen
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 15: 1-10

Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse. Luukkaan evankeliumi 15:7

Kristittyä ei tee murheelliseksi pelkästään syntiin lankeaminen vaan myös se, että yrittää parhaansa ja kuitenkin lankeaa. Kun on oppinut tuntemaan Kristuksen, syntyy halu miellyttää häntä ja kulkea hänen totuutensa valkeudessa ja elää voitokasta elämää. Joku viisas on joskus sanonut, ettei Jumala opettanut meitä uimaan jättääkseen meidät vajoamaan pohjaan. Jumala pelasti meidät, niin että voisimme nauttia hänen ylenpalttisesta elämästäänja elää siinä kokemuksessa. Varmasti me kohtaamme taisteluita, mutta me voimme kulkea voittajina.

Miten voitan sellaisen synnin, joka jatkuvasti tuntuu saavan yliotteen? Sitä pitää katua koko sydämestään ja kysyä itseltään,kuinka vakavasti suhtautuu siihen. Olenko ymmärtänyt, miten murehduttavaa käytökseni on Jumalaa kohtaan? Kadunko sitä koko sydämestäni?

Aito katumus on syvä ja perusteellinen. Monet eivät kadu tosissaan; sen sijaan he leikittelevät synnin kanssa. Toisaalta, vaikka olisin katunut koko sydämestäni syntiä, minulta on saattanut jäädä ottamatta seuraava, yhtä tärkeä askel - se, että tunnistan uuden asemani Kristuksessa. Jeesus asuu minussa koko voimallaan ja jumaluudellaan. Olemme voittajia hänen kauttaan, koska hän on suuri voittaja. Yksikään synti ei voi kestää hänen edessään, kun me uskon kautta julistamme sitä täydellistä voittoa, jonka Jeesus saavutti Golgatalla.

Kun suhtaudun syntiin vakavasti ja sisäistän sen, että olen uusi luomus Kristuksessa, saan kokea voiton riemua.

Rakas taivaallinen Isä, haluan tunnistaa uuden asemani sinussa ja julistaa sitä. Auta minua ymmärtämään, että Jeesus asuu minussa koko voimallaan ja jumaluudellaan. Anna minun käsittää, että voitan Jeesuksen kautta, koska hän on voittaja.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.02.2025 09:10

26. HELMIKUUTA
Jumalan vastaus syntiin
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 3

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". Johanneksen evankeliumi 3:3

Jumalan ainoa vastaus syntiin on Jeesus Kristus. Kukaan ei voi itse pelastaa itseään, kukaan ei ole tarpeeksi hyvä päästäkseen taivaaseen. Eräänä päivänä jokainen meistä seisoo Jumalan edessä tekemässä tiliä ja vastaamassa siihen, miksi Jumalan pitäisi päästää meidät hänne valtakuntaansa. Mikä on sinun vastauksesi?

Jos sanot, että olet mielestäsi ollut hyvä ihminen etkä ole koskaan satuttanut ketään, se vastaus ei kestä Jumalan edessä. Nikodemus oli juutalainen mies ja arvostettu laintuntija, jonka tiedettiin tutkivan hengellisiä kysymyksiä, mutta silti Jeesus sanoi hänelle, että hänen täytyisi syntyä uudesti ylhäältä päästäkseen Jumalan valtakuntaan. (Joh. 3:3). Ei-kristityt suhtautuvat usein kielteisesti käsitteeseen uudestisyntynyt kristitty, mutta Jumala ei pyytele anteeksi sitä, mitä hänen Sanaansa on kirjoitettu.

Yllä mainitussa luvussa Jeesus ei puhu fyysisestä syntymästä vaan hengellisestä. W.E.Vine on selittänyt Johanneksen evankeliumissa käytettyä käsitettä uudesta syntymästä. Se kuvaa hänen mukaansa sitä armotekoa, että Jumala nostaa jokaisen, joka uskoo Jeesukseen, Jumalan lapsenasemaan, ja antaa lahjaksi iankaikkisen elämän.

Ainoa vastaus ihmiskunnan syntiin on pelastus Jumalan armon kautta. Siinä ihminen kohtaa Jeesuksen. Jumala ei halua kenenkään menettävän taivaan ihanuutta ja hänen täydellistä rakkauttaan. Hän haluaa, että omistat hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen iankaikkisen rakkauden ja anteeksiannon. Oletko asettanut luottamuksesi Jeesukseen?

Isä Jumala, tulen luoksesi Jeesuksen Kristuksen kautta. Kiitos, että Jeesuksen veri peittää syntieni paljouden. Asetan luottamukseni sinuun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.02.2025 08:48

27. HELMIKUUTA
Synnistä erotettu
LUE PSALMI 103

Laupias ja armahtavainen on Herra, pitkämielinen ja suuri armossa. Ei hän aina riitele eikä pidä vihaa iankaikkisesti. Ei hän tee meille syntiemme mukaan eikä kosta meille pahain tekojemme mukaan. Sillä niin korkealla kuin taivas on maasta, niin voimallinen on hänen armonsa niitä kohtaan, jotka häntä pelkäävät. Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme. Niinkuin isä armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä. Psalmi 103: 8-13

Miksi on niin tärkeää ymmärtää, että Jumala on erottanut sinut synnistäsi? Teologisesta näkökulmasta katsottuna Jumala ei saata olla tekemisissä synnin kanssa, koska hän on pyhä. Siksi hänen on siirrettävä syntisi kokonaan pois Jeesuksen veren kautta voidakseen olla yhteydessä sinuun.

Synti vaivaa mieltäsi jatkuvasti, jos et tajua, että se on hävitetty lopullisesti. Mitä tapahtuu, kun synti jää roikkumaan tietoisuuteesi? Tunnet syyllisyyttä, pelkäät rangaistusta ja koet itsesi epäpyhäksi.

Synti on jo otettu pois Kristuksessa. Ihmisen on kuitenkin sisäistettävä se totuus tunne-elämästään, jotta hän voi kokea sen käytännössä. Siksi Jumala sanoo, että sinun syntisi on siirretty sinusta yhtä kauas kuin itä on lännestä. Kuinka kaukana se on? Niin kaukana, ettei välimatkaa pystytä edes mittaamaan. Kristuksen kautta sitä ei enää ole olemassa.

Isä, kiitos että olet erottanut minut synnistäni. Se ei enää roiku mukanani eikä piilottele vaan se on hävitetty. Kiitos, että olet siirtänyt syntini niin kauas kuin itä on lännestä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.02.2025 10:02

28. HELMIKUUTA
Elämä uudessa asemassa
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 6:14--7:1

Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa. 2. Korinttolaiskirje 7:1

Länsimainen liike-elämän edustaja, joka teeke työmatkan Kaukoitään, tuskin sulautuu aasialaiseen kulttuuriin. Hän toimii siellä kotimaansa kulttuurin mukaan. Hänen ulkonäkönsä poikkeaa paikallisista asukkaista, ja lisäksi heitä erottaa kielimuuri. Hän huomaa kaiken, mikä on toisin kuin hänen kotimaassaan, sillä hänellä on länsimainen identeetti. Hän käyttäytyy ja ajattelee oman kulttuurinsa mukaisesti siitä syystä, että hän on, kuka on.

Kristittynä on tärkeä ymmärtää, kuka olet Kristuksessa, sillä sen tiedostaminen auttaa vastustamaan ympäröivän maailman vaikutusta. Pelastuksen hetkellä sinussa tapahtui mullistava muutos: sinusta tuli uusi luomus Kristukksessa. (2. Kor. 5:17) ja Jumalan valtakunnan kansalainen. Elät yhtä ympäröivän kulttuurin keskellä ja kohtaat vaikeuksia ja houkutuksia, mutta its et enää ole sama kuin ennen.

Et pysty vastustamaan mailman houkutusta, ellet tajua sitä, mitä sisälläsi on tapahtunut. Elät edelleen maan päällä, mutta et enää ole tämän maailman kansalainen. Tämän maailman käytösmallit eivät sovi yhteen uuden asemasi kanssa. Et käyttäydy kuten muut, koska olet uusi luomus Kristuksessa.

Vie aikaa oppia tuntemaan itsensä Kristuksessa ja tottua käyttäytymään uuden aseman mukaisesti, mutta koko elämäsi ajan sinulla on vierelläsi kärsivällinen opettaja, Pyhä Henki. Hän auttaa sinua matkalla eteenpäin.

Rakas taivaallinen Isä, sinä irrotit minut synnnin vallasta ja annoit minulle uuden suunnan. Kun jatkan matkaani, pyydän, että opetat minua käyttäytymään uuden asemani mukaisesti.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.03.2025 09:13

1. MAALISKUUTA
Esteitä vain mahdollisuuksia?
LUE 5. MOOSEKSEN KIRJA11: 18-28

Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen. 5. Moos. 11:26

Joosua ja Israelin kansa valmistautuivat astumaan luvattuun maahan. Mooses ei enää olisi heidän kanssaan; hänen viimeinen velvollisuutensa heidän johtajanaan oli antaa heille toimeksianto siitä maasta, jonka he olivat aikeissa ottaa omakseen. Jos israelilaiset pitäisivät lain käskyt, Jumala ajaisi viholliset pois heidän tieltään.

Monesti huomaamme miettivämme, miksei Jumala poista kaikkia esteitä, vaikka on siunannut meitä. Uuden työpaikan nostattama innostus laimenee hetkessä, kun huomaa, että esimies osaa olla myös pahalla tuulella. Unelmien kodista tulee painajainen, kun katto alkaa vuotaa ja lämminvesivaraaja joudutaan uusimaan.

Jumala laittaa elämämme tielle usein esteitä pitääkseen meidät nöyrinä ja riippuvaisina hänestä. Siihen viittaa jo se nimi, jonka Jumala antoi luvatulle maalle. Kaananinmaa tarkoittaa nöyryyden paikkaa. Israelilaiset paloivat innosta päästessään valloitusretkelle lupauksen maahan, mutta he huomasivat, että lupauksen mukana heidän elämäänsä tuli koetus.

Elämään tulee aikoja, jolloin tuntuu, että olet törmännyt tiiliseinään. Este näyttää ylitsepääsemättömän suurelta, mutta älä lannistu. Selalisina aikoina Jumala haluaa sinun kääntyvän hänen puoleensa. Saat luottaa siihen, että hän poistaa esteet tieltäsi hyväksi katsomallaan tavalla.

Rakas Herra, kiitos että saan kääntyä sinun puoleesi tänä vaikeana aikana. Auta minua ymmärtämään, että esteet pitävät minut riippuvaisena sinun voimastasi. Luotan siihen, että käännät vaikeudet hyväksi täydellisessä aikataulussasi.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito