Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.11.2025 09:00

27. MARRASKUUTA
Syytöksen ääni
LUE: 1. MOOSEKSEN KIRJA 3:1-7

"Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä." Johanneksen evankeliumi 8:44

Jeesus kutsuu saatanaa valheen isäksi. Kirjassaan Enemmän kuin voittaja (Päivä Oy, 1995, s. 153. Suom. M.Pitkänen) N. T. Anderson toteaa:

Yksi kaikkein yleisimpiä asenteita, joita olen havainnut kristityissä - jopa pastoreissa, hengellisissä johtajissa ja heidän vaimoissaan ja lapsissaan - on syvälle juurtunut itsensä torjuminen. Olen kuullut heidän sanovan: "Minä en ole tärkeä. Minä en olen pätevä. Minusta ei ole mihinkään." Olen hämmästynyt, miten monien kristittyjen todistaminen ja hedelmän kantaminen on juuttunut paikoilleen alemmuuden - ja arvottomuuden tunteiden aiheuttamien ajatusten ja tunteiden vuoksi.

Ja sitten kiusaukset. Ehkä kaikkein yleisin ja voimakkain Saatanan hyökkäys, joka pystyy haavoittamaan meitä, on syyttäminen. Uskon kautta olemme päässeet iankaikkiseen suhteeseen Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. -- Saatana ei pysty kerta kaikkiaan millään muuttamaan asemaamme Kristuksessa, ja sitä, miten arvokkaita olemme Jumalalle. Mutta hän pystyy todellakin lamauttamaan meidät, jos hän saa meidät petetyksi kuuntelemaan ja uskomaan hänen salakavalia valheitaan; hän syyttää meitä siitä, ettei meistä ole juurikaan hyötyä Jumalalle tai ihmisille.

Kun Jumala puhuu, hän käyttää sellaisia sanoja kuin toivo, rohkaisu ja lupaus. Jopa silloin, kun hän isällisesti kurittaa meitä, hänen tarkoituksensa on palauttaa meidät läheiseen yhteyteen kanssaan. Jos kuulet syytöksen äänen, muista, että se kuuluu pettäjälle. Sinun ei tarvitse kuunnella syytöksiä vaan voit pyytää, että Jumala täyttää sydämesi totuudella.

Jumala, syyttäjä yrittää usein tuomita minut, mutta tiedän, ettei minulle ole mitään tuomiota, koska olen sinun lapsesi. Torjun syyttäjän äänen ja sen petolliset valheet.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.11.2025 08:23

28. MARRASKUUTA
Viesti Jumalalta
LUE HEBREALAISKIRJE 10:35-39

Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Jeremia 29:11

Jumalan sanoma on aina yhtäpitävä hänen Sanansa kanssa. Siksi apostoli Paavali neuvoi seurakuntia lukemaan ja opiskelemaan Jumalan Sanaa, sillä hän tiesi, että se tuottaisi uskovissa vanhurskauden runsaan hedelmän: "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne." (Kol.3:16).

Alkuaikojen uskovilla ei ollut Kirjoituksia sellaisessa muodossa kuten meillä tänään. Heillä oli Mooseksen laki ja profeettojen sanat. Kirjeitä (jotka nyttemmin muodostavat Uuden testamentin kirjat) kierrätettiin seurakunnissa, ja niiden kautta uskovat saivat opetusta Kristuksen sanoista ja periaatteista. Paavali tiesi, että jos seurakuntalaiset opiskelisivat niitä, heillä olisi varustus kaikkien kohtaamiensa kiusausten ja vaikeuksien varalle.

Monta kertaa kohtaamme hätätilanteita, jollloin ei ole aikaa avata Raamattua ja metsästää Jumalan vastausta. Jos kuitenkin olemme ennalta opiskelleet Jumalan Sanaa, omistamme hengelliset aseet vastoinkäymisiä varten.

Tilanteessa, jossa menetät jotakin tärkeää, Jumala haluaa sinun tietävän,että hän on lohdutuksen Jumala (2.Kor.1:3). Hänellä on elämääsi varten suunnitelma, joka on paljon kauaskantoisempi kuin tämän hetkinen surusi (Jer.29:11). Sinun ei tarvitse heittää pois uskallustasi, vaan voit tulla rohkeasti hänen luokseen, ja uskosi palkitaan (Hebr.10:35).

Isä Jumala, sinun suunnitelmasi yltää tämän hetkisten murheideni ja koetusten ylitse. Luotan suunnitelmaasi ja tiedän, etten tule pettymään.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.11.2025 09:11

29. MARRASKUUUTA
Etsimme Jumalan johdatusta
LUE PSALMI 131

Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: "Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Johanneksen evankeliumi 11:41

Kun etsimme Jumalan johdatusta, meissä herää halu antaa elämämme hänelle. Oswald Chambers on sanonut, että hengellisen elämän päämäärä on senkaltainen samaistuminen Jeesukseen, että kuulen aina Jumalan äänen ja tiedän hänen aina kuulevan minun ääneni. Jos olen yhtä Kristuksen kanssa, kuulen Jumalaa ja antaudun kaiken aikaa kuuntelemaan. Jumala voi puhua liljankukan, puun tai Jumalan palvelijan kautta, mutta jos olen muiden asioiden valtaama, en kuule hänen puhettaan.

Chambersin mukaan kyse ei ole siitä, ettenkö haluaisi kuulla Jumalaa. Ongelmaksi muodostuu se, että olen suunnannut keskittymiseni vääriin kohteisiin. Jos ajatukseni pyörivät vain asioiden, palvelustehtävien ja vakaumuksen ympärillä, Jumala voi sanoa mitä vain, mutta en kuule hänen ääntään. Lapsen asenne on aina:"Puhu, Herra, palvelijasi kuulee" (1.Sam. 3:9). Jos en ole kehittänyt itsessäni senkaltaista nälkäisen kuulijan asennetta, kuulen Jumalan äänen vain ajoittain ja vietän suurimman osan elämästäni muiden asioiden valtaamana.

Teemme itse valinnan, etsimmekö Jumalaa ja kuuntelemmeko hänen ääntään vai kulutammeko elämämme touhottamalla kuumeisesti omissa voimissamme. Jumalan johdatus on aina selkeää. Tiellämme saattaa olla laaksoja ja kukkuloita, mutta vaihteleva maasto ei häiritse. Kun olemme viettäneet aikaa Herran kanssa, voimme tietää, että hän on lähellä. Kun avaat tänään hänen Sanansa, rukoile, että hän puhuisi suoraan sydämellesi.

Rakas Herrani, olen omistautunut monille asioille, ahkeroin palvelustyössäni ja pidän kiinni vakaumuksistani, mutta ennen muuta haluan olla antautunut sinulle. Auta minua kuuntelemaan, mihin suuntaan sinä johdatat. En tahdo kuluttaa elämääni puurtamalla omissa voimissani.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.11.2025 09:15

30. MARRASKUUTA
Opas elämää varten
LUE 2. KIRJE TIMOTEUKSELLE 3:14-17

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Roomalaiskirje 12:2

Kun puhutaan Raamatusta elämän ohjekirjana, ongelma ei ole siinä, etteivätkö ihmiset haluaisi käyttää sitä, vaan siinä, miten Raamattua käytetään. Useimmiten sieltä nimittäin haetaan välitöntä pikaratkaisua tilanteessa, jossa asiat ovat jo menneet pieleen. Silloin Raamattua selataan malttamattomin sormin ja odotetaan, että ratkaisun sanat osuisivat heti silmään. Kyllä Jumala toimii joskus silläkin tavoin: hän on antanut monille etsijöille vastauksen antamalla Raamatun lupauksen ja vahvistamalla heikkoja ja epäileviä sydämiä.

Herra odottaa, että hänen Sanansa saisi olla päivittäinen ravinto ja suunnan näyttäjä eikä vain satunainen pakotie silloin, kun on vaikeuksia. Paavali neuvoo avainjakeessa, että voimme ottaa Raamatun tueksemme joka hetki. Jos noudatamme sen ohjetta, emme mukaudu tämän maailman mukaan vaan muutumme ja uudistumme, niin että kykenemme ymmärtämään, mikä on Jumalan tahdon mukaista elämää.

Uudistuminen ei tapahdu yhdessä päivässä. Raamatussa viitataan siihen, että meissä tapahtuva muutos ja kehitys on jatkuvaa. Kun opiskelet Sanaa ja pureudut siihen, alat löytää sanoman syvemmän merkityksen ja yhteyden kaikkien Jumalan opetusten välillä ja alat ymmärtää, miten Jumala toimii lastensa elämässä. Sitä kautta hän valmentaa aistisi, niin että opit kulkemaan hänen johdatuksessaan.

Rakas taivaallinen Isä, tarvitsen oppaan matkalleni. Kiitos Sanastasi, joka on elämän tiekartta. Anna Sanasi tehdä työtä minussa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.12.2025 08:47

1. JOULUKUUTA
Sielun maaperän hoitaminen
LUE PSALMI 31: 20-25

Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. Kolossalaiskirje 2: 6-7

Keskilännessä on muodostunut yleiseksi tavaksi viljellä maata sillä periaatteella, että ravintorikkaan päällyskerroksen säästämiseksi sadon varsien tyngät jätetään korjuun jälkeen maahan, sen sijaan että maa muokattaisiin niiden alta. Siten varmistetaan, että multa ja kosteus säilyvät mahdollisimman hyvin.

Samalla tavoin voidaan estää Jumalan periaatteiden vajoaminen unohduksiin ja varmistaa, että uskovan kasvu on tervettä ja jatkuvaa, kun Pyhä Henki soveltaa aikojen kuluessa koeteltuja periaatteita sielumme maaperään.

Keskittyminen Jumalan Sanaan. Kun Raamatun periaatteet ja voima istutetaan mieleemme ja ne alkavat vaikuttaa käyttäytymiseemme, juurrumme tiukasti Kristukseen. Säännöllinen Raamatun lukeminen, opiskelu ja mietiskely lisäävät luonteeseemme kiinteitä kerroksia Kristuksen kaltaista mielenlaatua, ja hedelmälliset maakerrostumat toimivat kuin näkymättöminä seinäminä sielun eroosiota vastaan.

Enemmän palvontaa ja ylistystä. Ylistys ja ihailu saavat meidät näkemään Herran todellisessa asemassaan, korkealle korotettuna, ja ne palauttavat hengellisen palavuuden sisimpäämme. Mitä laimeammaksi Herran suuruus muuttuu silmissämme, sitä helpommin ajaudumme hänestä erilleen.

Toisten tarpeiden ajatteleminen ja lähimmäisen palveleminen. Toisten palveleminen käytännön tarpeissa on hyvä tapa estää hengellistä kuivettumista, sillä se saa Jumalan voiman ja rakkauden pulppuamaan.

Rakas Herra, lupaan keskittyä Sanaasi aivan uudella antaumuksella. Näytä minulle, miten voin päivittäin palvella toisia. Estä sisintäni näivettymästä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.12.2025 08:44

2. JOULUKUUTA
Näe asiat Jumalan näkökulmasta
LUE PSALMI 139

Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Sananlaskut 3:5-6

Joissakin tadoilla hoidetuissa englantilaisissa puutarhoissa puutarhurit kasvattavat pensasaitoja, jotka on suunniteltu sokkelon muotoisiksi. Henkilö, joka kulkee pensaiden välissä, joutuu etsimään oikean tien yrityksen ja erehdyksen kautta, sillä pensaat ovat liian korkeita, jotta niiden ylitse voisi kurkistaa, ja käännöksiä ja mutkia on mahdotonta muistaa ulkoa. Jos joku katselisi labyrinttia ylhäältä kartanon parvekkeelta, hän näkisi lehtien reunustamat kulkureitit selvästi ja voisi antaa ohjeita niille, jotka etsivät tietään alhaalla sokkeloissa.

Kaikki riippuu siitä, mistä päin asiaa katsotaan, niinhän on tapana sanoa, ja sama pätee hyvin myös sinun elämääsi. Voit nähdä, missä olet käynyt ja missä olet tällä hetkellä, mutta Herra näkee koko elämäsi ja jokaisen askeleesi (Ps.139). Sinusta saattaa tuntua siltä, niin kuin ympärilläsi olisi hämmentävä labyrintti, mutta kun Jeesus johdattaa tietäsi, et ole eksyksissä.

Olet valmiimpi nojautumaan Herraan sellaisissa elämäntilanteissa, joissa et näe tietä edessäsi, mutta on aivan yhtä tärkeää turvautua hänen ohjeisiinsa silloinkin, kun luulet kokonaisuuden olevan hallinnassasi. Kaikkina aikoina on ehdottoman välttämätöntä, että katselet asioita Jumalan näkökulmasta.

Etsitkö Jumalan johdatusta päivittäin vain käännytkö hänen puoleensa vain silloin, kun omat neuvosi ja maalaisjärkesi eivät riitä?

Taivaallinen Isä, anna minulle sinun näkökulmasi, sillä muuten en näe tietä edessäni. Suorista polkuni. En halua jäädä oman ymmärykseni varaan vaan luotan sinuun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.12.2025 10:02

3. JOULUKUUTA
Elä vapaana Herrassa
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 15:4-7

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Johanneksen evankeliumi 14:23

Nuori nainen oli kuluttanut useita päiviä valmistellen alustusta työpaikan osastopalaveriin mutta sai esimieheltään palauteeksi vain välinpitämättömän nyökkäyksen. Jälkeenpäin oman toimistohuoneensa yksinäisyydessä nainen purskahti itkuun. Eikö hänen vaivannäkönsä olisi ansainnut suuremman kiitoksen? Eivätkö muut lainkaan huomanneet, miten ahkerasti hän oli työskennellyt?

Meitä ympäröivä maailma on hullaantunut suorittamiseen. Tietokoneet venyttävät teknologian rajoja yhä pidemmälle, ja tänään ostamasi laite on puolen vuoden kuluttua vanhentunut. Senkaltainen ajattelu johtaa elämäntapaan, joka saa meidät jatkuvasti tavoittelemaan jotakin korkeampaa määrittelemätöntä päämäärää. Ennemmin tai myöhemmin kaikki tulee sortumaan.

Lasten kertomuksessa toukka halusi tietää, mitä korkealle ulottuvan toukkien pinon päältä löytyisi. Se punnersi itsensä vaivaloisesti ja hitaasti huipulle, mutta päästyään päämääräänsä se ei löytänyt sieltä yhtään mitään. Kun se palasi takaisin aikaisempaan olinpaikkaansa, tapahtui jotakin valtavan hienoa: Jumalan suunnitelma sen elämässä toteutui ja toukasta tuli kaunis perhonen.

Saatat kuluttaa vuosikausia pinnistellen ja kamppaillen saadaksesi elämästä enemmän irti, mutta kaikki, mitä jää käteen, on loppuunpalamisen tunne. Suorituskeskeinen elämäntyyli pyörii sen ajatuksen ympärillä, että olet hyvä mutta et koskaan aivan tarpeeksi hyvä. Jumalan elämää eletään sen sijaan täysillä hänen armonsa ja ehdottoman hyväksyntänsä valkeudessa. Sinäkin saat jättää omat pelkosi ja odotuksesi ja elää vapaana Herrassa. Anna hänen siunata sinua runsailla siunauksilla.

Isä, haluan elää vapaana sinussa. Auta minua jättämään omat pelkoni ja odotukseni, niin että voit siunata minua runsaasti. Kiitos ehdottomasta hyväksynnästäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.12.2025 09:28

4. JOULUKUUTA
Valmiina kovia aikoja varten
LUE 1. PIETARIN KIRJE 1:13-21

Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä. 1. Pietarin kirje 1:13

Mielesi vyöttäminen toimintaa varten on niin tärkeä asia, ettei sitä voi koskaan korostaa liikaa. On todennäköistä, että arkielämässä tulee aina ennemmin tai myöhemmin vastaan koetuksia. Jos ei pidä yllä hengellisiä voimiaan, kovat ajat iskevät pahoja jälkiä.

Kirjassaan Lord, Where Are Yuo When Bad Things Happen? (Herra, missä olet silloin kun pahoja asioita tapahtuu? Suom. huom.) Kay Arthur selittää, mitä hengellinen voima on:

Usko tiedostaa, että hallintavalta on Jumalan eikä ihmisen. Usko tekee asiat Jumalan tavalla ja Jumalan ajoituksessa, hänen hyvän tahtonsa mukaan. Usko ei ota elämää omiin käsiinsä vaan asettaa sen kunnioituksella ja luottamuksella Jumalan käsiin - - Usko odottaa ja luottaa ja ottaa Jumalan Sanan todesta.

Kun elämää on vaikea ymmärtää, kun epäilys kolkuttaa mielesi ovella ja kutsuu sinua hulluksi, jollet päästä sitä sisään, ja kun Jumalaan uskominen vaikuttaa järjettömältä ja kun ihmismielen järkeily asettaa eteesi miesten ja naisten enemmistön johdonmukaiset valinnat, mitä teet? Seuraatko ihmisten johdonmukaisia valintoja vai etsitkö Jumalaa rukouksessa odottaen ja katsoen, mitä hän sanoo?

Kun asiat käyvät vaikeiksi, lähes sietämättömäksi, muuttuuko mielialasi olosuhteiden vuoroveden mukaan vai iloitsetko pelastuksesi Jumalassa? Kompuroitko oman järkeilysi pimeydessä - - vai annatko Jumalalle luvan auttaa sinua kävelemään elämän vaikeuksien yläpuolella?

Jumala, sinä hallitset kohtaloni. Auta minua kävelemään uskossa ja tekemään asiat sinun tavallasi, sinun ajoituksessasi, sinun suunnitelmasi mukaan. Aseta elämäni sinun käsiisi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.12.2025 08:48

5. JOULUKUUTA
Voimaa ja kestävyyttä
LUE ROOMALAISKIRJE 8:35-39

Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Room. 8:2

Kirjassaan Abiding in Christ (Pidä kiinni Kristuksesta, suom. huom.) Cynthia Heald on selittänyt sisukkaan kestämisen tärkeyttä:

Vierailtuani läheisen ystävän luona ja kuunnellessani hänen loputtomia sydänsurujaan, tunsin että ainoa, mitä saatoin tehdä hänen hyväkseen, oli rohkaista häntä kestämään lujana ja kohtaamaan paineet ja koetukset sitoutuneena kiinteästi tekemään sen, mikä on oikein, ja pitäytymään jumalisessa elämässä. Kreikan kielessä kestäminen tarkoittaa samaa kuin 'kestää kärsivällisesti'. Eräs englanninkielestä käännetty määritelmä kestämiselle on 'itsepintaista jatkamista tai pitäytymistä tarkoituklsessa, ajatuksessa tai tehtävässä esteistä huolimatta'----

Pitäytyminen ja kestäminen eivät ole välttämättä mitään iloisia sanoja, mutta ne ovat voimallisia ja tarpeellisia. Ei väliä keitä olemme tai keitä tunnemme tai mikä asemamme on tässä elämässä, me kaikki kuljemme koetusten läpi. On rohkaisevaa tietää, että sisukas kestäminen tuottaa kauniita tuloksia. Luonteemme aikuistuu, samoin kypsyy kykymme suunnata toivomme Jumalaan ja kokea Jumalan rakkautta. Kestäminen on paljon helpompaa, kun pitäydymme läheisessä yhteydessä voiman ja armon lähteeseemme. Kun pidämme kiinni Kristuksesta, meillä on kyky kestää Jumalan sallimat elämän koetukset ja jopa iloita niistä.

Herra, anna minulle voima kestää. Haluan kohdata paineet ja koetukset sitoutuneena jumaliseen elämään. Anna minulle kyky kestää kovatkin kokemukset ja jopa iloita niiden keskellä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.12.2025 08:43

6. JOULUKUUTA
Toivon kynttilä
LUE 1.MOOSEKSEN KIRJA 39:41

Mutta älkää nyt olko murheissanne älkääkä pahoitelko sitä, että olette myyneet minut tänne, sillä Jumala on minut lähettänyt teidän edellänne pitääkseen teidät hengissä. 1.Mooseksen kirja 45:5

Joskus vaellus Herran kanssa kulkee sellaisia polkuja, ettemme heti ymmärrä, minne hän meitä johtaa. Usein meillä on väärä käsitys siitä, miksi hän sallii vaikeiden olosuhteiden päästä sisälle meidän turvalliseen ja tuttuun maailmamme.

Joosef ei todennäköisesti ymmärtänyt, miksi Jumala antoi hänen veljiensä kohdella häntä niin vihamielisesti. Hän oli uskollisesti palvonut Herraa, mutta Jumala ei kuitenkaan säästänyt häntä siltä, että hänet myytiin orjaksi egyptiläisille. Kun Joosef vietiin Egyptiin, hänen elämässään alkoi jakso täynnä hyviä ja pahoja kokemuksia. Jos ajattelemme Joosefin tarinaa hieman tarkemmin, huomaamme sen muistuttavan sitä, millaista elämämme toisinaaan on.

Joosef ei voinut paeta orjuudesta, joten hänen oli pakko luottaa Jumalaan kaikkina päivinä, jotka hän vietti Egyptissä. Hän ei enää koskaan päässyt kotiseudulleen, rakastamaansa Kanaaninmaahan. Senkin jälkeen, kun Jumala oli siunannut häntä ja farao oli asettanut hänet koko valtakunnan hallitsijaksi, Joosef jäi Egyptiin. Jumalalla oli kuitenkin suunnitelma, sillä hän käytti Joosefin karkotusta pelastaakseen Israelin nälänhädästä.

Jos Joosefia ei olisi myyty Egyptiin, Israel olisi tuhoutunut. Jumala käytti Joosefin kärsimystä siunatakseen toisia. Herra ei selittänyt Joosefille, mikä tarkoitus vaikeilla vuosilla oli siitä lähtien, kun Joosef otettiin vangiksi, aina siihen asti, kunnes hänen perheensä saapui Egyptiin. Jumalan palvelija vaelsi pimeydessä valonaan vain yksi toivon kynttilä: hänen uskonsa muuttumattomaan Jumalaan. Mutta se valo oli enemmän kuin riittävä.

Herra, auta minua vaeltamaan pimeyden halki mukanani toivon kynttilä, usko sinuun, muuttumattomaan Jumalaan. Sinun valosi riittää valaisemaan matkani.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito