27. MARRASKUUTA
Syytöksen ääni
LUE: 1. MOOSEKSEN KIRJA 3:1-7
"Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä." Johanneksen evankeliumi 8:44
Jeesus kutsuu saatanaa valheen isäksi. Kirjassaan Enemmän kuin voittaja (Päivä Oy, 1995, s. 153. Suom. M.Pitkänen) N. T. Anderson toteaa:
Yksi kaikkein yleisimpiä asenteita, joita olen havainnut kristityissä - jopa pastoreissa, hengellisissä johtajissa ja heidän vaimoissaan ja lapsissaan - on syvälle juurtunut itsensä torjuminen. Olen kuullut heidän sanovan: "Minä en ole tärkeä. Minä en olen pätevä. Minusta ei ole mihinkään." Olen hämmästynyt, miten monien kristittyjen todistaminen ja hedelmän kantaminen on juuttunut paikoilleen alemmuuden - ja arvottomuuden tunteiden aiheuttamien ajatusten ja tunteiden vuoksi.
Ja sitten kiusaukset. Ehkä kaikkein yleisin ja voimakkain Saatanan hyökkäys, joka pystyy haavoittamaan meitä, on syyttäminen. Uskon kautta olemme päässeet iankaikkiseen suhteeseen Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa. -- Saatana ei pysty kerta kaikkiaan millään muuttamaan asemaamme Kristuksessa, ja sitä, miten arvokkaita olemme Jumalalle. Mutta hän pystyy todellakin lamauttamaan meidät, jos hän saa meidät petetyksi kuuntelemaan ja uskomaan hänen salakavalia valheitaan; hän syyttää meitä siitä, ettei meistä ole juurikaan hyötyä Jumalalle tai ihmisille.
Kun Jumala puhuu, hän käyttää sellaisia sanoja kuin toivo, rohkaisu ja lupaus. Jopa silloin, kun hän isällisesti kurittaa meitä, hänen tarkoituksensa on palauttaa meidät läheiseen yhteyteen kanssaan. Jos kuulet syytöksen äänen, muista, että se kuuluu pettäjälle. Sinun ei tarvitse kuunnella syytöksiä vaan voit pyytää, että Jumala täyttää sydämesi totuudella.
Jumala, syyttäjä yrittää usein tuomita minut, mutta tiedän, ettei minulle ole mitään tuomiota, koska olen sinun lapsesi. Torjun syyttäjän äänen ja sen petolliset valheet.