Erkki Kuisma
Jumala rakastaa enemmän vanhurskaita kuin syntisiä. Hänen rakkautensa, jonka voit kokea syntisenä, on vain varjo siitä rakkaudesta, jota saat kokea tultuasi hänen ystäväkseen.
Jumala tekee hyvää kaikille
"Hän antaa aurinkonsa nousta niin pahoille kuin hyvillekin ja antaa sataa niin vanhurskaille kuin väärintekijöillekin." Matt.5:45 Silti ihmiset eivät koe, että Jumala rakastaa heitä. Sen sijaan he syyttävät Häntä epäoikeudenmukaisesta kohtalostaan. Monien sydämet ovat täynnä kiivasta katkeruutta Kaikkivaltiasta kohtaan.
Kaikki eivät ehkä myönnä kapinoivansa Häntä vastaan, mutta tosiasiassa viha Jumalaa kohtaan on koko ihmiskunnan perusasenne. Tuota vihaa toteutetaan monella tavalla.
Jotkut ilmaisevat vihansa elämällä niin kuin Häntä ei olisi olemassa. Toiset taas ilmaisevat sen sanomalla "Jumalaa ei ole olemassa". Välinpitämättömyys ja olemassaolon kieltäminen ovat todisteita passiivisesta vihasta. Jumalalle kuuluvan palvonnan antaminen jollekin luontokappaleelle on aktiivista vihamielisyyttä. Äärimmäisin muoto Jumalan vihaamista on liittoutuminen pahojen henkivaltojen puolelle sotimaan Kaikkivaltiasta vastaan.
Jumalan ja ihmisen välinen rakkaussuhde on katkennut siihen, että ihminen on rikkonut Jumalaa vastaan ja yrittää syyttää synnistään Jumalaa. Miten Jumala vastaa ihmisen syytöksiin? Hän ei riitele kanssamme. Hän on hiljaa ja antaa oman sydämemme puhua meitä vastaan. Hän on murheellinen syntisen puolesta. Synnintekijän kohtalo sattuu Jumalan sydämeen, koska hän tietää hänen tekojensa seuraukset. Synnin palkka on kuolema, ikuinen ero hyvästä Jumalasta.
Jumalan rakkaus syntistä kohtaan
Jumala on osoittanut rakkautensa syntistä kohtaan siinä, että Kristus kuoli hänen puolestaan. Hän heitti Jeesuksen päälle kaikkien meidän syntivelkamme. Rangaistus kohtasi Jeesusta, että me saisimme elämän. Jumalan viha kohtasi Golgatalla hänen ainokaista Poikaansa, että me voisimme pelastua hänen vihaltaan.
Synnissä elävät ihmiset ovat Jumalan vihollisia, mutta hän rakasti vihamiehiään valmistamalla heille tien iankaikkiseen onneen. Missä on sydän, joka näkee tämän valtavan rakkauden? Mitkä ovat Jumalan rakkauden kokemisen edellytykset?
Ensimmäinen edellytys on se, että ihminen myöntää, että Jumala on oikeamielinen ja syytön ja että hän itse on väärämielinen ja syyllinen. Nöyrtyminen on tärkeää juuri niissä asioissa, joissa syntinen on syyttänyt Jumalaa kovasta kohtalostaan ja sanonut: Miksi Jumala salli tämän tapahtua? Jeesus ja Jumalan Henki auttavat meitä nöyrtymään todistamalla meille totuuden puolesta. Totuutta kuunteleva saa voiman nöyrtyä!
Jeesus sanoo: "Sitä varten olen syntynyt ja tullut maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni." Joh.18:37 Jos syntinen nöyrtyy tunnustamaan Jumalan kaikessa syyttömäksi, hän näkee myös sen, että Jeesus on syytön Jumalan Poika.
Jos ihminen ei ota vastaan totuutta syntisestä sydämestään, hän ei voi koskaan kokea Jumalan rakkautta. Hän ei myöskään voi nähdä Jeesuksessa Jumalaa. Jumalan Pojan synnittömyys on maailman valkeus. Se on totinen valo, joka on valaissut jokaisen ihmisen.
Toinen edellytys on se, että ihminen myöntää, että hänenkin syntiensä rangaistus oli kerran Jeesuksen päällä Golgatalla. Uskonkatse ristiinnaulittuun Jumalan Poikaan tuo sovinnon ihmisen ja Jumalan välille. Me voimme kokea Jumalan rakkautta silloin, kun meille on avautunut Jeesuksen ristin-työn merkitys! Sen teon kautta on helppo omistaa syntiensä anteeksisaaminen. Vapahtaja tuntuu niin läheiseltä ja rakkaalta.
On valtavan suloista kokea, että Jumala on antanut minulle syntiselle anteeksi. Valitettavasti monet jäävät tähän. He tekevät majan ristin juurelle ja sanovat, että tässä on hyvä olla. Jumala tahtoo antaa enemmän. Hän haluaa vanhurskauttaa jumalattoman. Hän tekee syntisestä vanhurskaan, joka kokee samaa Jumalan rakkautta, jota Jeesus koki Isältään.
Syntien poispeseminen ei ole koko pelastus. "Hän pelasti meidät ... laupeutensa tähden uudestisyntymisen pesun ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta." Tit.3:5 Uudestisyntymiseen liittyy sekä syntien poispeseminen että uuden sydämen saaminen. Tuossa pesussa koetaan Jumalan rakkautta syntistä kohtaan. Kun Pyhä Henki antaa pestylle henkilölle uuden sydämen, alkaa hän kokea Jumalan rakkautta vanhurskasta kohtaan.
Jumalan rakkaus vanhurskasta kohtaan
Jumala on osoittanut rakkautensa vanhurskasta kohtaan siinä, että on muuttanut asumaan hänen sydämeensä. "Se, jolla on minun käskyni ja joka noudattaa niitä, rakastaa minua. Ja joka rakastaa minua, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmaisen itseni hänelle. Jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme hänen luokseen asumaan." Joh.14:21,23
Eikö olekin parempi, jos Jumala tekee meistä itselleen temppeleitä kuin, jos me teemme Hänestä itsellemme temppelin ristin juurelle? Luuletko, että kaikki Jeesukseen uskovat ovat kokeneet, että Hän on "ilmoittanut itsensä" heille? Monet ovat ottaneet Jeesuksen vastaan syntiensä sovittajana, mutta eivät Herranaan ja Jumalanaan. He ovat kokeneet puhdistuksen, mutta eivät ole saaneet uutta sydäntä.
On todella mahdollista kokea puhdistusta synneistään tulematta silti osalliseksi uudesta luomuksesta. Paavali korostaa uuden sydämen saamisen tärkeyttä sanomalla: "Ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus. Tärkeää on uusi luomus." Gal.6:15
Puhtaus ilman uutta luomusta johtaa uskosta luopumiseen. "Jos he ovatkin päässeet maailman saastutuksia pakoon tullessaan tuntemaan meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen, mutta sotkeutuvat niihin uudestaan ja tulevat voitetuiksi, heidän tilansa on lopussa pahempi kuin alussa." 2Piet.2:20 Sama asia esiintyy Jeesuksen sanassa pahasta hengestä, joka ihmisestä lähdettyään tulee takaisin, ja "löytää asunnon tyhjiltään, lakaistuna ja järjestyksessä. Silloin se menee ja hakee mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempia kuin se itse. Ne tulevat sisään ja jäävät sinne asumaan, ja sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa." Matt.12:45
Puolitiehen jäänyt pelastus on siis vaarallista. Jeesuksen ja Isän täytyisi saada muuttaa puhdistettuun sydämeen asumaan. Muutoin edessä on varma luopumus. Pietari toteaakin, että "heille olisi ollut parempi, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että he opittuaan sen tuntemaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä." 2Piet.2:21
Jeesus sanoi: "Jolla on minun käskyni ja joka noudattaa niitä." Pietari sanoi: "Kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä." Antaako Jeesus siis puhdistuksen yhteydessä jonkun käskyn? Kyllä. Toiset pitävät sen, toiset eivät. Huomaa, että tuo käsky voidaan pitää vain evankeliumin voimasta. Siksi sen käskyn täyttäminen ei ole meidän ansiota. Evankeliumin kautta koettu rakkaus antaa voiman pitää tämän käskyn. Tämän käskyn pitäminen antaa meidän kokea Jumalan rakkautta vanhurskasta kohtaan. Missä on siis kerskaaminen? Se on suljettu pois.
Miten siis voimme kokea tätä rakkautta, jota synneissään elävät eivät koskaan voi kokea? Sen koemme pysymällä evankeliumissa. Ensimmäinen edellytys on, että anteeksisaanut edelleen antaa anteeksi muille. "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne." Joh.13:34 Jos et anna anteeksi, et ole pysynyt evankeliumissa.
Toinen edellytys on se, että puhdistettu julkisesti tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja Jumalakseen. "Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toisiamme, niin kuin hän on meille käskyn antanut." 1Joh.3:23 Jos häpeät Jeesusta, et ole pysynyt evankeliumissa.
Mistä tulee voima tämän "pyhän käskyn" täyttämiseen? Kuinka kukaan voisi uskoa Jeesuksen nimeen, jos hän ei näe tuon nimen suuruutta! Jos puhdistuksen koettuasi annat itsesi kokonaan Jeesukselle, niin huomaat että sydämesi muutetaan niin, että täytät edellytykset. Sen sijaan, jos päätät elää itsellesi niin pelastuksesi jää puolitiehen, ja lopulta sinulta otetaan pois sekin, mikä sinulla on.
Vastauksesi Jumalalle
Jos uskoit evankeliumin, niin sinä puhdistuit. Onko Jumalan armon vastaanottaminen ainoa vastauksesi Hänelle?
Emme voi loputtomasti pysyä evankeliumissa, jos emme anna Jumalalle koko evankeliumin mukaista vastausta. Kiität Jumalaa Hänen armostaan Jeesuksessa, mutta onko Jeesus sinun elämäsi Herra? Jumala odottaa sinun reaktiotasi tekoonsa, jossa Isä Jumala korotti Jeesuksen korkeimmalle mahdolliselle paikalle, Valtaistuimelleen, ja antoi Hänelle kaiken vallan.
Ajattele, Isä Jumala luotti Jeesukseen niin paljon! Miksi sinä et tekisi samoin ja antaisi Jeesukselle kaikkea valtaa oman elämäsi suhteen?
Voima pysyä evankeliumissa tulee siitä, että annamme Jeesukselle täyden vallan. Jos annamme Jeesuksen asua itsessämme, niin Hän vaikuttaa meissä kaikkea hyvää.
Lukiessasi tätä kirjoitusta koitko, että tuputan sinulle Jeesusta? Jos niin koit, niin ymmärsit minut väärin. Minä en voi antaa sinulle Jeesusta. Minun puheeni hyväksyminen ei takaa sinulle Jumalan armoa. Jumala itse päättää, ketä Hän armahtaa ja kenen luo Hän muuttaa asumaan. Rukoile siis Jumalaa. Hän vastaa sinulle.
Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012
Gospel puhu vain jorma ritva helena