Valitse pätevä sydämen tutkija

Valitse pätevä sydämen tutkija

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.12.2017 16:24

En kai, se ole minä?
J.Edwin Orr

Pyhä Henki panee alkuun sekä omakohtaisen että yhteisön heräämisen. Hänen tekemänsä työ saa uskovan kokemaan tarvetta, mikä saa seurakunnan tekemään parannusta ja saa aikaan muutoksen koko yhteisössä.

Pyhä Henki vakuuttaa maailman siitä, mitä ovat synti [Jumalalle] kelpoisuus ja tuomio. Moni uskova tekee kuitenkin sen virheen, että luottaa pelkästään omaan omatuntoonsa. Sen sijaan hänen tulisi luottaa omaantuntoon [vain silloin]. kun Jumalan Sana on elävöittänyt sen.

Pyhän Hengen tehtävä on siis näyttää [uskosta osattomille] syntisille miten riittämättömiä tämän omat pyrkimykset ovat. Sitten Pyhä Henki osoittaa myös täydellisen vanhurskauden [Jumalalle kelpoisuuden] malli Kristuksessa ja varoittaa, että vääjäämätön tuomio odottaa.

Jumalan Henki toimii samalla tavalla myös kristittyjen sydämessä. Henki vakuuttaa heille sitä, että he ovat pitäneet itseään itseriittoisina ja että näin he eivät onnistu. Ja Pyhä Henki rohkaisee heitä kokonaisvaltaiseen sitoutumiseen. Tämä merkitsee sitä, että Krituksen vanhurskaus otetaan vastaan elämän jokaiselle päivälle.

Lisäksi Pyhä Henki muistuttaa heitä Kristuksen tuomioistuimesta, missä he voivat joko saada palkinnon tai kärsiä menetyksen.

Kristityn on käännyttävä Pyhän Hengen puoleen, jotta hän saa herätyksen etsivälle sielulleen. Tietynlainen siunaus uskoville riippuu puhdistautumisesta, joka puolestaan riippuu [rikkomusten] tunnustamisesta, joka riippuu synnintunnosta. Sen saa silloin, kun Jumalan oma Henki tutkii sydämen.

Kaikkein vaikuttavin rukous hengellisesti nälkäiselle uskovalle on Daavidin palmeissa oleva vaikuttava pyyntö: " Tutki minua, Jumala, ja tunne sydämeni, koettele minua ja tunne ajatukseni, ja jos näet tieni johtavan vaivaan, ohjaa minut iankaikkiselle tielle. (Ps. 139: 23-24)

En täysin ymmärtänyt miten syvällinen tämä pyyntö on ennen kuin kuulin jakeen käännettynä toiselle kielelle. Siinä "tutkiminen" on käännetty sanaksi "koluaminen". On helppoa kuvitella, miten perusteellista koluaminen on tutkimiseen verrattuna. Kolutessa asiat käännetään ylösalaisin ja piilotetut tai unohdetut asiat tuodaan esiin.

Tavallisesti rappion aikana Jumalan Henki sammuu ja omatunto tukahtuu. Kun tilanne jatkuu tällaisena on tunnontuskia kokevalla ihmisellä luontainen taipumus unohtaa epämiellyttävät tapahtumat. Uudistuneessa synnintunnossa siihen asti vallinneen elämän roina kuitenkin heitetään sivuun ja haitallisesta asiasta saa uuden muistutuksen. Ettei tunnustus olisi pinnallinen, tarvitaan Jumalan suorittama perusteellinen sydämen koluaminen.

Pyyntö on ehdottoman henkilökohtainen: "Tutki minua". Aivan liian usein seurakunnan tai ryhmän hengellisemmät jäsenet ovat tietoisempia vähemmän hengellisten jäsentovereidensa räikeistä virheistä kuin omista vähemmän näkyvistä vioistaan. Eräässä laulussa painotus on kohdallaan:

Rukousta ei tarvitse veljeni eikä sisareni,
vaan minä Herrani.
Rukousta ei tarvitse pastori eikä
saarnaaja, vaan minä Herrani.
Rukousta ei tarvitse vanhin eikä
diakoni, vaan minä Herrani.

Opetuslapset eivät sanoneet:" Onko se Pietari.. onko se Jaakob... vai onko se Juudas?" Vaan: "Herra,en kai se ole minä?" (Matt. 26:22). Jokaiselle asialle on taivaan alla oma hetkensä, ja on aika, jolloin suoritetaan tervettä itsetutkistelua. Rukouksiani ei kuulla niin kauan kuin sydämessäni on vääryyttä, ja vääryys saadaan vietyä ulos parantavaan valoon vain tutkimalla sydäntä.

On merkittävää, että pyyntö osoitetaan Jumalalle. Kelvolliseen tutkimukseen ei riitä pastorin eikä psykiatrin, ei lääkärin tai psykologin arviointi. Siihen ei kelpaa jonkun tuntemattoman eikä ihmisen itsensä suorittama sydämen syntien tarkastelu. Synti loukkaa Kaikkivaltiasta Jumalaa, ja vain Jumala voi paljastaa sen todelisen vastenmielisyyden.

Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Valitse pätevä sydämen tutkija

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.01.2018 18:51

Varo itsesensuuria, avunsaanti voi vääristyä

Useimmat avunpyytäjät paljastavat neuvonantajalleen vain sen, mikä sopii heille itselleen ja säästää heidän omia tunteitaan. Oli pastori tai psykiatri miten älykäs tai hyvin koulutettu tahansa, häntä rajoittavat hänen omat ennakkoluulonsa, olosuhteensa ja koulutuksensa. Tutkijan tunteet rajoittavat kaikkea arvioitavaa tietoa ja ihmisen havainnot tapauksesta rajoittuvat neuvojan ajatuksiin. Ihmisen tekemä arvio on puutteellinen ja vianmäärittely riskialtis. Jumala ei tee virheitä.

Olen usein huomannut, että sotilailla on taipumusta kertoa minulle juuri sen verran, että he saavat minut olemaan samaa mieltä kanssaan, oikeuttamaan heidän virheensä ja rauhoittamaan heidän omantuntonsa. Yksikään sotilas ei ole koskaan sanonut: ”Tilanne on paljon pahempi kuin mitä kerron sinulle”, vaikka yleensä se olikin niin.

Ihminen itse on vielä huonompi tuomitsemaan syntiä kuin joku neuvonantaja. Ihminen on täysin kyvytön tutkimaan omaa sydäntään. Hänellä on aina perusteet synnilleen. Mieleeni tulee eräs vanha tuttavani, joka vaikutti patologiselta valehtelijalta. Hän valehteli niin usein ja toistuvasti, että uskoi kaiken pian itsekin. Kukaan ei voi olla luottamuksen arvoinen oman sydämensä tutkimiseen. Sydän on petollinen.

Sydämen lisäksi myös ajatukset tarvitsevat tutkimista. Jumala tutkii sekä sydämen että mielen ja koettelee ajatukset. Ihminen näet tekee niin kuin on mielessään miettinyt. Murha alkaa vihasta, varkaus kateellisuudesta ja aviorikos epäpuhtaista ajatuksista. Mielikuvitus on usein tahtoa vahvempi, ja jos sille antaa mielessään periksi, se etenee väistämättä ajatuksesta teoksi.

Kun Henki tutkii sydämen ja mielen, uskova näkee, miten on eksynyt tieltä. Synnin tunnustaminen ohjaa ihmisen takaisin Jumala-yhteyden polulle. Tämä itsessään on hänelle hengellistä herätystä.

Entä onko se, kun Henki tutkii sydäntä ja mieltä, kokonaan riippumatonta tiiviistä yhteistyöstä etsivän kristityn kanssa? Ei suinkaan. Uskova voi hyvin tehdä yhteistyötä Pyhän Hengen kanssa tällaisessa sydämen tutkimisessa.

Ensin uskovan on tiedostettava tarvitseva tilansa ja nöyrästi tunnustettava, että se ei ole Jumalan tahdon mukainen. Sitten hänen on rukoiltava ja pyydettävä Henkeä erityisesti tutkimaan hänen sydämensä. Hänen tulee jatkaa rukoilemista näin, että Henki voi saattaa hänet synnintuntoon.

Lisäksi hänen on kiinnitettävä huomiota Sanan lukemiseen, varsinkin käskyihin, jotka soveltuvat hänen tilaansa, sillä Henki antaa synnintunnon sitäkin kautta. Hänen on myös avattava muistojensa holvit ja yritettävä muistaa teot tai taipumukset, jotkaovat suistaneet hänen hengellisen elämänsä raiteiltaan.

Hänen kannattaa myös pyytää neuvoja ystävältään, sillä joskus Pyhä Henki antaa nuhtelunsa uskollisen ystävän sanottavaksi. Hän voi jopa miettiä uudelleen niitä epämiellyttäviä ja epäystävällisiä sanoja, joita hänen vihamiehensä tai arvostelijansa ovat hänestä lausuneet. He saattavat puhua totta, vaikka tekevätkin sen pahansuovasti.

Jottei kukaan ottaisi itselleen vapautusta siksi, ettei ole tietoinen vakavammista synneistä, tulisi kiinnittää huomiota siihen, että rukoukseen on liitetty pyyntö: ”Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä”(kr). Kaikki, mikä murehuttaa Jumalan Pyhää Henkeä, on este Hänen siunaukselleen ja estää herätyksen tulemisen.

Entä mikä on iankaikkinen tie? Perimmiltään se on ainut tie – itse Kristus. ”Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, me valehtelemme emmekä toimi totuuden mukaan” (1Jh 1:6).

Iankaikkinen tie merkitsee valossa vaeltamista. Se merkitsee totuudessa kulkemista. Kristus on tie, totuus ja elämä. Tiellä vaeltaminen ja kaiken totuuden noudattaminen on yltäkylläisen elämän salaisuus.

Uskova voi olla varma siitä, että Pyhä Henki ei koskaan jätä etsivää sydäntä koskemattomaksi. Hän suorittaa kaikki leikkauksensa taidokkaasti ja parantaa aina hellästi. Jumalan kuritus on rakkautta.
J. Edwin Orr
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
J. Edwin Orr syntyi Belfastissa, Pohjois-Irlannissa 1912. Edwinin isä kuoli, kun poika oli varsin nuori. Poika tuli uskoon 9 -vuotiaana. Hän työskenteli leipomoapulaisena auttaakseen perheen toimeentulossa. Christianity.com kertoo, että Edwin palveli toisessa maailmansodassa sotilaspastorina US AirForce:ssa Tyynellä merellä. Hän tunsi jo nuorena kutsun evankelistaksi ja kiersi mm. Skandinaviassa ja Euroopassa. Hänestä tuli tunnustettu ja haluttu julistaja, joka kiersi 150 maassa. Opiskeltuaan ja suoritettuaan tohtorin tutkinnon hän tuli vuonna 1967 professoriksi Fullerin teologiseen seminaariin. Hän kuoli yllättäen 73 -vuotiaana 1987 kokoussarjaa pitäessään. Hän oli suuri herätysten historian tuntija ja kirjoittaja. Orr vaikutti myös Campus Crusaden synnyssä. Hän kirjoitti puhuttelevia Hengen täyteisiä lauluja. Eräs Edwinin tunnetuista lauseista on - Nukkuvia seurakuntia on kaikkialla ja niiden ympärillä elävät suuret massat kansanjoukkoja evankeliumin nälänhädässä.

Lähde; Airut lehti lokakuu 2017
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Uskon askeleita kohti taivaallista kirkkautta!