MEIDÄN YLIMMÄINEN PAPPIMME
by David Wilkerson | April 24, 2012
Isä Jumala asetti Poikansa meidän Ylimmäiseksi Papiksemme. Jeesus on nyt kirkkaudessa, ihmisenä ja Jumalana, meidän puolestamme. Hänet on puettu ylimmäisen papin vaatteisiin ja seisoo Isän edessä rukoillen meidän puolestamme, juuri nytkin, tätä kirjoitettaessa.
Epäilemättä Isälle tuottaa suurta mielihyvää saada pitää Poikaansa istumassa oikealla puolellaan. Raamattu ei sano, että Jeesus olisi noussut taivaaseen Isänsä takia. Se ei myöskään väitä, että hän olisi noussut taivaaseen saadakseen takaisin kunniansa. Ei, Raamattu sanoo, että Kristus nousi taivaaseen meidän takiamme, ylimmäisenä pappina: "Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkein pyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme" (Heb.9:24).
Johannes sai nähdä pilkahduksen Jeesuksesta, toimittamassa ylimmäispapillista palvelustaan meidän puolestamme, kirkkaudessa. Hän kirjoittaa, että Jeesus ilmestyi seitsemän lampunjalan (hänen seurakuntansa) keskelle ja hän palveli näitä yllään erityinen vaate:"... pitkäliepeinen viitta ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetty"(Ilm. 1:13).
Vanhassa Testamentissa Jumala antoi kuvauksen ylimmäisen papin tehtävästä (2 Moos .30). Kaikki, mitä hän teki, edusti Jeesuksen virkaa kirkkaudessa.
Ilmestysmajassa oli esirippu Pyhän ja Kaikkein pyhimmän välillä. Aivan Kaikkein pyhimmän ovella oli kullasta valmistettu alttari, puolentoista metrin korkuinen ja neljänkymmenenviiden sentin kokoisen neliön muotoinen. Suitsutus pantiin tälle alttarille ja sitä poltettiin koko ajan.
Ylimmäisen papin oli määrä pitää huolta lampuista ja lampunsydämistä. Joka aamu, kun hän meni Pyhään sytyttämään niitä, hän pani alttarille suitsutusta. Sillä piti olla aina palavia hiiliä, niin ettei tuli koskaan sammuisi. Suitsutus merkitsee Raamatussa rukousta ja alati palava suitsutus alttarilla Pyhässä edustaa Jeesuksen rukouksia, kun hän oli maan päällä.
Ei kulunut päivääkään, ettei Jeesus rukoillut opetuslastensa puolesta. "Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille,.... Minä rukoilen heidän edestänsä,.... varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut"(Joh. 17:8 -11).
Jeesus rukoili jatkuvasti, aamulla ja illalla, oikeastaan, Jeesus sanoi, ettei hän tee mitään kuulematta sitä ensin Isältään, rukouksessa.