UUTISIA PENSEILLE
by Gary Wilkerson | July 16, 2012
”Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!” Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos”(Ilm.3:15- 16).
Jeesus puhuu Laodikean seurakunnalle, seurakunnalle, josta on tullut maailmankuulu. Laodikea- sanan löytää jopa engl. sanakirjasta selityksellä: penseä, tai välinpitämätön. Penseä on kylmän ja kuuman välillä. Jeesus ei sano, että hän toivoisi meidän olevan kylmiä, penseitä tai kuumia. Ei, hän sanoo, että soisi meidän mieluummin olevan kylmiä tai kuumia kuin penseitä.
Kun Jeesus puhuu meistä kuumina, hän tarkoittaa täynnä intoa, intohimoa täynnä olevia, joiden sydän palaa Jumalalle. Hän puhuu siitä, että meidän sisimmässämme on jotakin, joka pakottaa meidät toimimaan. Siksi hän sanoo: ”Minä tiedän sinun tekosi”. Hän ei sano: ”Minä tiedän sinun ajatuksesi, tunteesi” Hän sanoo: ”Minä tiedän sinun tekosi”, koska jokaisen henkilön teot näyttävät hänen sydämensä.
Monet eivät käsitä, kuinka pitkän matkan päässä penseys on Jumalan sydämestä. Jeesus inhoaa sitä, koska se kertoo ihmisestä, joka väittää olevansa hänen omansa, ottaa Jeesuksen nimen ja siteeraa raamattua, mutta käyttäytyy kuin olisi maailman ihminen.
Penseä henkilö on sellainen, joka siis väittää olevansa uskova, mutta tekee samoja tekoja kuin se, joka on täysin kylmä: juopottelee, käy vieraissa, ottaa Jeesuksen nimen suojakseen, pettää, valehtelee ja silti pitää itseään uskovana. Tämä henkilö tuhoaa Jeesuksen todistuksen.
Jeesus pitää parempana rehellistä todistusta, joka sanoo: ”En ole pelastettu ja elän sen mukaan”, kuin sitä, joka sanoo: ”Väitän olevani pelastettu, mutten elä sen mukaisesti.” Jeesus sanoo penseälle edelleen: ”Minä tiedän sinun tekosi”.