SIELUNVIHOLLINEN PIMEYDEN PÄÄRUHTINAS

SIELUNVIHOLLINEN PIMEYDEN PÄÄRUHTINAS

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.07.2026 16:40

Juhani Karvinen

Jumala on Henki, ja Hänen suurin vastustajansa on myös henki. Raamattu käyttää siitä useita eri nimityksiä, jotka kuvaavat tämän persoonan luonnetta ja toimintatapoja. Hebrean kielessä sitä tavallisesti kutsutaan nimellä Satan, Saatana, joka alun perin tarkoittaa vastustajaa. Oikeuskielessä sana tarkoittaa tuomioistuimen syyttäjää.

Vastaava kreikkalainen sana on Diabolos, suomeksi Perkele. Diabolos on henkilö, joka esittää syytöksen tai epäilyksen lähimmäisestään, usein tämän selän takana. Kyse on siis parjaajasta ja panettelijasta. Tätä Jumalan vastustajaa kutsutaan myös vanhaksi käärmeeksi ja lohikäärmeeksi ( Ilm.20:2)

Lohikäärme tarkoittaa hebrean kielessä pitkänomaista vaarallista eläintä, kuten esimerkiksi krokotiiliä. Tämä nimitys kuvaa käärmemäistä kavaluutta ja älyä (Matt.10:16) sekä voimaa ja jumaluutta (Job.41:15-25). Tämän persoonallisen Pahan muita raamatullisia nimiä ovat muiden muassa valehtelija, murhaaja, tämän maailman ruhtinas, ilmavallan hallitsija.

Pahan synty

Sielunvihollisen eli persoonallisen Pahan synty kätkeytyy historian hämärään. On kuitenkin varmaa, ettei se ollut alun perin pahaksi luotu, joten kysymys on langenneesta hengestä. Raamatussa on neljä syntiinlankeemuskertomusta, jotka ovat kaikki pääpiirteissään yhtäpitäviä. Vaikkei mikään niistä puhukaan absoluuttisen, persoonallisen Pahan synnystä, voidaan suurella varmuudella olettaa alkulankeemuksenkin tapahtuneen samojen päälinjojen mukaisesti.

Mainitut neljä lankeemusta ovat Aadamin ja Eevan lankeemus, Baabelin ja Tyyron ruhtinaiden lankeemukset - kyse on mainittujen valtakuntien enkeliruhtinaista (Jes.14 ja Hes.28) - ja pakanain luopumus (Room.1:21-23).

Lankeaminen tapahtui kaikissa tapauksissa samasta syystä, halusta olla Jumala. Vaikuttimena ovat olleet ylpeys ja vallanhimo. Koska ensimmäinen synti on tehty henkien maailmassa, on lankeemuskin tapahtunut hengen alueella.

Tämän maailman jumala

Sielunvihollista kutsutaan tämän maailman jumalaksi (2.Kor.4:4). Tässä suhteellisessa mielessä se onkin saavuttanut "jumaluuden" ja suuren vallan. On kuitenkin muistettava, ettei paholainen ole kaikkivaltias, absoluuttinen Jumala, vaikka se yrittääkin esiintyä sellaisena. Näin ollen se ei ole siis kaikkialla läsnä oleva, kaikkitietävä, iankaikkinen eikä kaikkivoipa, sillä kaikki nämä absoluutiset ominaisuudet ovat yksin Jumalan ominaisuuksia.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: SIELUNVIHOLLINEN PIMEYDEN PÄÄRUHTINAS

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.07.2026 08:29

:think: Kun luin tätä veljen kirjoitusta, niin monia asioita nousi mieleeni ja siitä, miten juuri sielunvihollinen on se, joka saa aikaan vääränlaista ajattelua ja uskoa, jopa uskon kieltämisenkin, niin ja jopa luomisenkin kieltämisen. :???: Sillä nythän paavikin siellä julistaa alkuräjähdystä..Siis mikä on paavin voima, tai henki, kun saa hänet noin puhumaan? Noh, se tuskin jää keneltäkään hoksaamasta, että ketä hän edustaa ja se ei ole Jeesus Kristus, tai Jumalan Sana.. :roll:

Niin, mitä kauemmaksi kuljetaan eteenpäin, niin sitä vähemmän enää nuoriso uskoo Jumalaan, tai luomiseen. Lasten filmit ja luonto-ohjelmat suoltavat; miten maailma on ollut miljardeja vuosia ja siihen sitten uskotaan, vaikka se on täysi valhe, harha, sekä valheen opetus, kun lapsesta asti, aivan kuin aivopestään uskomaan tuo hirvittävä alkuräjähdys ja tietenkin, kuinkas muutenkaan: Jumalan puuttuminen Luojana.. Ei ole mitään Jumalaa, joka olisi kaiken luonut.. Ja kuitenkaan millään limajutuilla, tms, ei kukaan voi selittää, miksi kaikki on niin kuin se nyt vain on ja miten kaikki on näin hienosti maailmassa, ym..Noh, koska Jumala on iankaikkinen ja Hän on rakkaudessaan luonut tämän maailman ja kaiken siihen kuuluvan..Halleluja, Amen! :thumbup: :clap: :D

Niin..aina kun kuulen nuoren ihmisen puhuvan luomisesta ja Luojastaan, niin iloitsen. :lol: Jumalan Sana, Raamattu on totta, sanoo muut sitten ihan mitä tahtookin ja Jumala On kaiken Luoja sekä kaiken ylläpitäjä, Hän, joka antoi rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen tähän maailmaan, jotta: ihmiskunta pelastuisi tuosta hirvittävästä synnistä, ja sen ovelan käärmeen valheista, joilla se eksyttää ihmisiä, niin ettei he vain tahtoisi pysähtyä miettiin, lukeen, tai edes kuuntelemaan Jumalan Sanaa ja sen myötä myöskin antaa siten; Herran Hengen avata Sanaa, kun se rukouksen hengessä tehdään. :thumbup:

Juhani Karvinen kirjoitti:Jumala on Henki, ja Hänen suurin vastustajansa on myös henki. Raamattu käyttää siitä useita eri nimityksiä, jotka kuvaavat tämän persoonan luonnetta ja toimintatapoja. Hebrean kielessä sitä tavallisesti kutsutaan nimellä Satan, Saatana, joka alun perin tarkoittaa vastustajaa. Oikeuskielessä sana tarkoittaa tuomioistuimen syyttäjää.
....................................................................
Tämän persoonallisen Pahan muita raamatullisia nimiä ovat muiden muassa valehtelija, murhaaja, tämän maailman ruhtinas, ilmavallan hallitsija.

:thumbup: Niin juuri, saatana vastustaa koko ajan Jumalan tahtoa sekä Hänen tekojaankin. Se, kun haluaa olla jumala, ja siksi sitä sanotaankin, maailman ruhtinaaksi. Liian monet sitten näkevätkin siinä kaikessa mitä tapahtuu, vain saatanan tekoja. :roll: Mutta minä kyllä uskon ja tiedänkin sen jo, että: Jumalakin voi toimia niin, että ihminen joutuu koville, kun hän elää tottelemattomuudessa sekä yhä vain kuin vastustaa Jumalan tahtoa, olemalla uppiniskainen... Ja siten lopulta, kun ei edes mikään kaunis, koskettavakaan, totuudellinen puhe, todistus ei tehoa, niin silloin mahdollisesti Jumala joutuu ottamaan ns. kovemmat otteet käyttöönsä, koska: Hän ei halua kenenkään, ei yhdenkään ihmisen joutuvan kadotukseen ja hukkuvan, vaan pääsevän taivaaseen, luokseen... :shifty: :???:

Niin, koska Hän rakastaa jokaista ihmistä, ja henkilöön ei katsota, niin joskus Hän vain joutuu laittamaan tiellemme, meille itse kullekin, ns. erilaisia vaikeuksia, että; jos me edes niiden kautta lähtisimme etsimään uudestaan, tai ekaa kertaa elämässään Jeesusta ja Isän tahtoa.. :???: Minusta se on suurta rakkautta, kun Jumala alkaa vetää ihmislasta pelastukseen, tai: uudistumaan uskossaan! :thumbup: Hän kun rakastaa jokaista ihmistä; ja siksi Hän haluaa jos ei enää muu auta, tehoa, niin Hän kutsuu lähelleen esim. nyt vaikkapa vaikeiden asioiden kautta.

:roll: Ja Jos ihminen ei muuten suostu alistumaan Raamatun Sanan alle tottelemaan ja olemaan nöyrä Herran kasvojen edessä ja toki ihmistenkin edessä..Sekä palaamaan sinne verisen ristin juurelle, tekemään parannusta ja totta elämässään. Niin, Hän, Isämme odottaa meitä jokaista lastaan lähelleen ja myöskin pysymään Hänen lähellään, tulipa elämäämme sitten mitä tahansa. Niin; Hän tahtoo auttaa!! Huuda Minua avuksesi, niin MInä tahdon auttaa sinua ja sinun tulee kunnioittaa Minua sanoo: Psalmi 50;15 :thumbup:

Saatanalla on kova kiire saada porukoita itselleen, koska se tietää, että sillä on vähän aikaa jäljellä enää. Jeesuksen takaisin tulo noutamaan Hänen omiaan on jo ovella! Kuuletko vielä maailmassa elävä ystäväni kuinka Herra kolkuttaa sinun sydämesi ovella? Kyllä Hän kolkuttaa: sinunkin sydämesi ovella, joka olet jo kerran antanut elämäsi Hänelle, mutta et ole tahtonut, tai vain kuin jaksanut elää, lihan tahtoasi kuolettaen. :-| Vaan olet rientänyt hakemaan fiiliksiä, sitä ns. "mukavaa oloa, korvasyyhy saarnoja, näkemään ihmeitä, humaltumaan pyhästä hengestä, jne.." Ja haet itsellesi opettajia, jotka opettavat rakkautta, mutta eivät totuutta, ja koska et halua kärsiä, tehdä parannusta, tai muuttua, ja elää vain yksin Jeesukselle, jne.. :???:

Olisiko jo aika kuulla, kuunnella kun; Herra puhuu sinulle ja jo suostua tottelemaankin Häntä, Hänen suloista ääntään ja jo viimeinkin kuin kääntyä, hiljentyä, sekä alistua: Sanan auktoriteetin alle tottelemaan! Sinä valitset! Älä etsi kunniaa, tai mainetta, rahaa, mukavaa ja helppoa elämää, vaan: etsi Ristin Miestä ja vaikka risti on tyhjä, koska Jeesus Kristus on ylösnoussut Herra ja Vapahtajasi, niin ristin juurelta vain voit löytää avun sekä rauhan, ilonkin elämääsi. Onnea matkaasi! :thumbup:

Juhani Karvinen kirjoitti:Tämän maailman jumala

Sielunvihollista kutsutaan tämän maailman jumalaksi (2.Kor.4:4). Tässä suhteellisessa mielessä se onkin saavuttanut "jumaluuden" ja suuren vallan. On kuitenkin muistettava, ettei paholainen ole kaikkivaltias, absoluuttinen Jumala, vaikka se yrittääkin esiintyä sellaisena. Näin ollen se ei ole siis kaikkialla läsnä oleva, kaikkitietävä, iankaikkinen eikä kaikkivoipa, sillä kaikki nämä absoluutiset ominaisuudet ovat yksin Jumalan ominaisuuksia.

Joh. 5:
36 Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.
37 Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa,
38 eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt.

39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.

41 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.

43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?

Tuo edellinen Raamatunpaikka kuin nousi mieleeni ja tämä seuraava samoten.. :thumbup:

Kolossalaisille 3:1-
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Herra haluaa puhua meille!