Annikki Salo
Jeesus kiteyttää Jumalan kymmenen käskyn sarjan kahteen ydinkäskyyn:"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi' Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat" (Matt. 22:37-40)
Synnin perusolemus ihmisessä on itserakkauden ylpeys (2. Tim.3:1).
Raamattu puhuu meidän kunkin hengellisestä kilvoittelusta, hallitseeko meitä lihan vai hengen mieli (Room.7; Gal. 5). Lihan mieli on iso Minä. Kaikki asiat katsotaan minäkeskeisesti: pidänkö minä siitä, hyödyttääkö se minua, loukkaako tai vahingoittaako se minua ja niin edelleen.
Tällainen ihminen valikoi myös suosikkinsa sen mukaan, miten he Minua kunnioittavat, kehuvat ja suosivat. Näin ihmissuhteet ovat jatkuvasti oman mittatikun varassa, ja tässä itsekyydessä tulee keskinäisiä törmäyksiä, ja aidot ystävät loittonevat. Jos taas ihmiset eivät toimi hänen tahtonsa mukaan, tulee loukkaantumista, kovuutta ja itsekkyyttä. Ylpeys sokaisee ihmisen, niin ettei hän näe omaa kylmää itsekeskeisyyttään vaan aina vain syyttää toisia.
Synnin olemus on kavaluus (1.Moos.3:1). Ylpeä iso Minä osaa myös pukeutua keinohurskauteen ollessaan esillä. Hän on ystävällinen, huomaavainen, edustava ja esittää asiansa tahdikkaasti. Kuitenkin meidän aidoin olemuksemme tulee esiin keskusteluissa ja kotioloissa, miten suhtaudumme läheisiiimme. Lapsuuteni ja nuoruuteni sukulaiskentässä eräs tällainen "ihana enkeli-ihminen" oli sitä vieraille ja seurakunnassa, mutta hänen perheensä monesti kärsi ja paleli tunnekylmyydessä.
Nöyrille hän antaa armon
Jumalan Sanan rakkaus (1.Kor.13) on kokonaan nöyrä. Jeesus, Jumalan Poika, tuli ja kulki täällä nöyränä ja nöyryytti itsensä ristinkuolemaan asti (Fil.2). Niinpä nöyryys on Jumalan valtakunnan ihana ominaisuus. Koska ylpeä ihminen ei tahdo nöyrtyä parannuksen tekoon, Jumala vetää ihmisiä Jeesuksen luokse monesti tuskan ja vaikeuksien kautta.
Kuinka suuren hinnan onkaan Jeesus meistä maksanut! Ja kuinka paljon vaivaa Jumalamme näkeekään taivutellessaan meitä, että eläisimme nöyrinä Hänen tahdossaan! Nöyrä uskova on aito niin Jumalan kuin ihmistenkin edessä. Hänelle Jeesuksen ihanuus ja Jumalan pyhyys on tärkein elämänarvo ja tavoite.
Nöyrä ihminen katsoo sisaria ja veljiä siunaten ja arvostaen ja on kiitollinen Jumalan lasten aidosta yhteydestä. On ilo arvostaa toisia ja kiittää Jumalaa heistä, heidän lahjoistaan ja alttiudestaan yhteisessä Jumalan valtakunnan työssä. Siunaava elämänasenne luo lämpimän ilmapiirin. Se ei kuitenkaan merkitse sitä, että mitä tahansa hyväksytään. Virheet ja erheet viemme ensin Jumalalle ja rukoilemme Häneltä viisautta. Vaikeista asioista puhumme rakkaudessa kahden kesken asianosaisen kanssa. Jumalan avulla vaikeatkin asiat selvenevät, kun nöyrrymme Hänen edessään.
Anteeksi antamisen parantava salaisuus
Nykyaikana puhutaan uskovienkin kesken paljon sisäisistä haavoista ja näin leimataan haavoitetut "kärsiviksi marttyyreiksi". Mutta tästä voi kasvaa itsesäälin katkeruus. Asia on hyvin tärkeä: "Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa'"Ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä ja monet sen kautta tule saastutetuiksi"' (Hebr. 12: 14,15).
Siksi rukoilkaamme kukin, että Jumala tutkisi sydämemme (Ps.139). Hän on Vanhurskas Tuomari, ja Hänen edessään saamme tehdä parannusta Jeesuksen sovintoveren turvin. Saamme siunaten antaa anteeksi kaikille, jos koemme tulleemme väärin kohdelluiksi. "Älkää kostako pahaa pahalla, vaan päinvastoin siunatkaa, sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte" (1. Piet. 3:9) Näin elämme iloiten Jumalan Sanan kuuliasuudessa Jeesusta seuraten, ja pian Hän tulee ja vie meidät Taivaan Kotiin!
Tässä ihanassa Jeesus - nimessä sisaria ja veljiä siunaten.