Tauno Särkioja kirjoitti:Me ihmiset haluaisimme olla täällä maailmassa onnellisia, mutta on olemassa jokin paha voima, joka kuljettaa monia ihmisiä ja tekee elämästä onnetonta.
Raamattu sanoo: "Minun onneni on olla Herraa lähellä. Kun sinä olet minun kanssani, en minä mistään maan päällä huoli." (Ps. 73: 25,28)
Jumala haluaisi kuljettaaa ihmislasta Henkensä ja Sanansa kautta ja viedä onnelliseen ja rikkaaseen elämään. Taivaallisen Isän Rakkaus, Jeesus Kristus, haluaa päästä jokaisen ihmisen sydämeen ja tehdä meidät onnellisiksi.

Niinpä, kukapa ei haluaisi olla onnellinen, aivan varmasti jokainen ihminen maailmassa.
Sananl. 3:
5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.
7 Älä ole viisas omissa silmissäsi. Pelkää Herraa ja karta pahaa.
8 Se on terveellistä sinun ruumiillesi ja virkistävää sinun luillesi.
9 Kunnioita Herraa antamalla varoistasi ja kaiken satosi parhaimmasta,
10 niin sinun jyväaittasi täyttyvät runsaudella, ja viini pursuu sinun kuurnistasi.
11 Poikani [tyttäreni], älä pidä Herran kuritusta halpana äläkä kyllästy hänen rangaistukseensa;
12 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän rankaisee, niinkuin isä poikaa, joka hänelle rakas on.
13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
14 Sillä parempi on hankkia sitä kuin hopeata, ja siitä saatu voitto on kultaa jalompi.
15 Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa.
16 Pitkä ikä on sen oikeassa kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia.
17 Sen tiet ovat suloiset tiet, sen polut rauhaisat kaikki tyynni.
18 Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni.Tuo Raamatun paikka nousi mieleeni, minusta siinä on hyviä ja tärkeitäkin asioita meidän elämän matkallemme oppaaksi.

Niin ikävä, kuin sitä onkin sanoa, niiin meidän kaikkien ihmislasten elämään tulee aina välillä asioita, sekä tilanteitakin, jotka ovat ikäviä, surullisia, meitä koetteleviakin, ym, halusimmepa niitä sitten, tai emme, niin niitä aina ilmestyy vaivaamaan meitä tavalla tai toisella. Ja siinähän se onkin tämä uskovan elämän taival, koetuksen hetki, että joutuu niihinkin hetkiin, joilloin ei aina olekaan niin helppoa, eikä mukavakaan, ja saattapa siellä jo jopa itkukin tulla, kun väsyy, uupuu taivaltamaan; siellä, missä, tai mikä ei enää olekkaan niin kivaa, eikä aina niin helppoakaan kulkea tätä elämme matkaa, kun Herra koettelee uskoamme, sekä sitä, että; Turvaudummeko kaikessa vain yksin Häneen, Herraamme, vai yritämmekö mennä eteenpäin, omassa voimassamme, oman viisautemme kautta, tai toisten ihmisten neuvojen mukaan?.
On tärkeääkin opetella kaikessa, siinä, mitä sitten tuleekin elämäämme, hyvää, tai pahaa, niin, että: riennämme sinne Ristinsä juurelle.. joko rukoilemaan Herramme läsnäoloa, sekä apuaan asioihimme, tai sitten se mukavampi puoli, kun sydän tahtoo kiittää Herraa kaikesta siitä,mitä Hän on elämäämme antanut ja on tullut niitä ilonkin ja rauhan, levollisuuden päiviä, sekä hetkiä, kun saa levätä Herran lähellä, siellä keitaalla, jotta sitten taas jaksamme lähteä taivaltamaan eteenkinpäin tätä elämän matkaa.

Rohkenen sanoa näin, että;
"Mitä lähempänä pyrimme elämään Herraa Jeesustamme, sekä lukemaan Jumalan Sanaa päivittäin, ja myöskin rukoilemaan ja kiittämäänkin Isää avustaan, sekä siitä mahtavasta rakkaudestaankin, meitä kurjia lapsiaan kohtaan, niin sitä onnellisempaa elämämme on, vaikka toki ne inhottavat myrskytkin kyllä aina välillä yrittävät horjuttaa rauhaamme, sekä iloamme siitä, että; 'Saamme olla Herran kansaa, pelastettuja kadotuksen kauhuista, sekä, niin.. välillä aina tulee sitä syntiäkin tehtyä, joka sitten hävettää ja kaduttaakin Herran edessä, niitä anteeksi pyytäessään, sekä verensä puhdistavaa pesuakin sydämiimmekin tarviten!"'Ps. 123:1-2
Matkalaulu. Minä nostan silmäni sinun puoleesi, joka taivaissa asut. Katso, niinkuin palvelijain silmät katsovat heidän isäntäinsä käsiin, ja niinkuin palvelijattaren silmät katsovat hänen emäntänsä käsiin, niin meidän silmämme katsovat Herran, meidän Jumalamme, puoleen, kunnes hän armahtaa meitä.Tauno Särkioja kirjoitti:Onnellinen kylväjä
Onnellinen ihminen on tuhlaavainen. Hän haluaa jakaa onnestaan, jonka on saanut Jeesukselta, niille ihmisille, joilla ei sitä vielä ole.
"Onnelliset te, jotka kylvätte kaikkien vetten vierille ja laskette härän ja aasin jalat valtoimina kulkemaan."(Jes. 32:20) Jumala kutsuu vielä tänäänkin omistamaan onnellisen elämän.
Murheen vastakohta
Onni on murheen vastakohta. "Katso, onneksi muuttui minulle katkera murhe, Sinä rakastit minun sieluani, nostit sen kadotuksen kuopasta, sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa." (Jes. 38:17)

Turvaa sinä ystäväni kallis ja arvokas, joka olet sitä Jumalan silmissä, niin turvaudu joka ikinen elämäsi päivä yksin vain Jeesukseen Kristukseen, sillä vain yksin Hänellä ja Hänessä on sinunkin onnesi sekä turvasi, voimasi tällä elämän matkallasi: kohti taivasta, sekä Karitsan hääjuhlaan pääsyäkin. Älä väsy, sillä, Sana sanoo näin ihanasti meille Hänen omilleen;
Jes. 50:4 Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla.Siunaten elämäsi matkaa. Hän Heramme rakastaa sinua ja tahtoo tuoda elämääsi niitä onnen hetkiä, ja poistaa valon varjot..

Tämä laulu lopuksi vielä;
Et tiedä kuin on Isäs sydän hellä, Hannu Nikunen