Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.12.2025 08:42

17. JOULUKUUTA
Jumalan täydellinen ajoitus
LUE 1.SAMUELIN KIRJA 13:1-14

Autuas on jokainen, joka pelkää Herraa, joka vaeltaa hänen teillänsä. Ps. 128:1

Olemme kaikki kokeneet tilanteen, jossa päätös odottaa tekijäänsä. Meidän kannaltamme katsoen Jumala tuntuu joskus hidastelevan. Siltä Saulistakin tuntui, kun hän valmistautui filistealaisten kostoiskuun. Samuel oli neuvonut häntä odottamaan seitsemän päivää, Sen ajan kuluttua Samuelin oli määrä tulla suorittamaan sovittu uhri.

Seitsemännen päivän aamuna Samuelin tulo viipyi. Silloin Saul teki turmiollisen ratkaisun ja suoritti uhrin itse. Raamatun kommentaari The Expositor's Bible Commentary kuvaa tilannetta seuraavasti:

Saulin perustelut tuntuvat aidoilta ja hyväksyttäviltä. Filistealaiset kerääntyivät taistellakseen Israelia vastaan, Saulin miehet olivat jättämässä kuninkaansa, eikä Samuel ollut vieläkään tullut. Saul koki tarvetta kiireesti etsiä Herran apua, tai ainakin se oli Saulin puolustus. Hän ei näyttänyt ymmärtävän, ettei eläinuhri ole välttämätön edellytys sille, että voidaan lähestyä Jumalaa. Saul ei ollut kuunnellut profeetan kautta puhuttua sanomaa, että kuuliaisuus on aina parempi kuin uhri.

Oikotiet eivät ole koskaan hyväksyttäviä Jumalan valitsemassa suunnitelmassa. Ennen kuin päätät kiiruhtaa Jumalan edelle, mieti seurauksia ja niiden myöhempää vaikutusta elämääsi. Saul menettti oikeudet valtakuntaan. Minkä tahansa arveletkaan olevan välttämätön juuri nyt, muistuta itseäsi siitä, että se voi odottaa Jumalan täydellistä ajoitusta.

Isä, sinun ajoituksesi on täydellinen. Älä anna minun kääntyä oikopoluille. Sinun tiesi on paras, vaikka se tuntuukin pidemmältä. Anna minulle kärsivällisyyttä odottaa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.12.2025 08:35

18. JOULUKUUTA
Kokoamisohjeet
LUE HEBREALAISKIRJE 4:1-10

Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija. Hebrealaiskirje 4:12

Oletko koskaan ostanut jotakin tavaraa, jossa on mukana kokoamisohjeet? Sinun on luotettava ohjeiden paikkansapitävyyteen ja sovitettava osa A osaan B ja niin edellen. Vaikka ohjeet ja kuvat olisivat tarkat, kokoaminen voi silti olla haasteellista. Voit vain kuvitella, miten vaikeaa olisi ilman minkäänlaisia valmistajalta saatuja ohjeita.

Kun joku yrittää elää ilman Jumalan Sanan ohjeita, hän yrittää koota elämänsä palapeliä ilman sitä hyötyä, minkä Jumalan täydellinen ja viisas ohjaus voisi tarjota. Sitä eivät mitkään muut ohjeet voi korvata.

Miksi Jumalan Sana on niin tarpeellinen? Luemme päivän avainjakeesta vastauksen: "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija. "

Jumala tietää täsmälleen, miten sinut on koottu. Hän teki sinut ja tietää, mitä tarvitset, jotta voisit toimia sujuvasti. Raamattu on eräässä mielessä valmistajan kirjoittama opas, sellainen, joka ei valehtele eikä kiertele vaan saavuttaa päämääränsä eli antaa ohjeet siihen, miten voit toimia Jumalan tarkoittamalla tavalla. Parasta kaikessa on se, että ohjeet ovat ulottuvillasi kaiken aikaa eikä niiden saatavudelle ole asetettu ehtoja.

Herra, kiitos elämän ohjekirjasta. Sinun Sanasi on elävä ja toimii minussa. Sinä teit minut ja tiedät, mitä minä tarvitsen, jotta toimisin sujuvasti. Ylistän sinua siitä, että sinä kokoat elämäni ja teet siitä täydellisen sinun tahtosi mukaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.12.2025 09:16

19. JOULUKUUTA
Luotamme Jumalaan
LUE HEBREALAISKIRJE 4:11-16

Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Hebrealaiskirje 4:14

Hebrealaiset kristityt horjuivat uskossaan ja mielivät palata takaisin aikaisempaan jumalanpalvelus käytäntöönsä. Samalla heidät valtasi houkutus palata Jerusalemiin uhraamaan uhreja. Siellä he voisivat käytännössä nähdä papin toimittavan pappeuteen kuuluvia tehtäviä, ja he kaipasivat sellaisia käsin kosketeltavia todisteita, jotka eivät olleet käytännössä heidän uudessa uskossaan.

Alkuseurakunnan jäsenet kohtasivat samoja kiusauksia, joihin mekin törmäämme päivittäin: että vaihtaisimme pois sen uskon, joka meillä on näkymättömään Jumalaan, ja alkaisimme uskoa niihin asioihin, jotka näkyvät silmään. Usko ei ole sitä, että ensin nähdään ja sitten uskotaan. Usko on luottamus Jumalaan riippumatta siitä, näyttääkö hän meille jotakin käsin kosketeltavaa vai ei.

Raamatun ihmiset luottivat Jumalaan, mutta eivät sen vuoksi, että Jumala antoi heille useita todisteita omasta olemassaolostaan. Todisteitakin kyllä tuli moneen otteeseen, mutta ihmiset luottivat häneen, koska hän oli uskollinen omalle luonteelleen. Uskon etu on se, että saamme katsella, kun Jumala vaikuttaa elämämme olosuhteisiin ja tuo vastauksia rukouksiin. Hän huolehtii koko ajan niistä, jotka ovat hänen seuraajiaan.

Vielä suurempi etu, jonka usko tuo mukanaan, on suhde Jeesukseen, uskomme perustaan. Hän on suuri ylimmäinen pappi, ja hänen kuolemansa ansiosta meidän ei enää tarvitse matkustaa kauas lähestyäksemme häntä. Voimme milloin tahansa tulla hänen luokseen rukouksessa.

Herra, auta minua katsomaan näkyväisten yli niitä asioita, jotka eivät näy. Luotan sinuun, Jumala. Auta ymmärtämään, ettei uskossa ole kyse siitä, että ensin nähdään ja sitten uskotaan, vaan se on luottamusta siihen, mitä ei vielä voi nähdä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.12.2025 09:21

20. JOULUKUUTA
Sijoita tulevaisuuteesi
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 9:23-26

Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi? Matteuksen evankeliumi 16:26

Nuori nainen meni sijoitusneuvojan luo saadakseen ohjeet kulutustottumustensa suunnitteluun. Neuvojan kanssa he sopivat myös siitä, että nainen tallettaiisi joka kuukausi tietyn rahasumman pitkäaikaiselle säästötilille ja tekisi muitakin pitkän tähtäimen sijoituksia. Oliko nainen typerä laittaessaan rahat pitkäaikaistilille sen sijaan että olisi kuluttanut ne heti ja nauttinut niistä saman tien? Ei tietenkään. Kukaan ei varmasti moiti hänen suunnitelmallista rahankäyttöään. On aina viisasta sijoittaa tulevaisuuteen.

Kun Jeesus kehotti opetuslapsia kieltämään itsensä ja seuraamaan häntä, hän puhui samasta asiasta, että oppisimme katsomaan asioita kauaskantoisesti; "'Jeesus sanoi kaikille:' Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen."' (Luuk.9:23-24)

Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa sitä, että uhraamme omat suunnitelmamme ja asetamme hänen tahtonsa etusijalle, olemme kuuliaiset hänen tahdolleen ja suunnitelmilleen elämässämme. Ojentautuminen hänen tahtonsa mukaan tuottaa meille loppumattoman palkkion, iankaikkisen elämän. Ne, jotka pitävät kiinni oman elämänsä ohjaksista ja kieltäytyvät myöntämästä, että he tarvitsevat Jeesusta, tulevat lopussa kärsimään menetyksen. He luulivat pitävänsä kiinni jostakin, mutta usein käy niin, että se valuu sormien välistä tyhjiin eivätkä he saa mitään sen tilalle.

Kumpaan sijoitussuunnitelmaan sinä haluat sitoutua? Jeesukseeen luottaminen on paras sijoitus, jonka voit tehdä omaa tulevaisuuttasi varten.

Herra, tässä ovat omat suunnitelmani, annan ne sinulle. Ota hallintavalta elämässäni.Tahdon kieltää itseni, ottaa ristini, ja seurata sinua.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.12.2025 08:46

21.JOULUKUUTA
Mieti vaihtoehtojasi
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 6:53-69

"Me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." Johanneksen evankeliumi 6:69

Johanneksen kuudenteen lukuun saakka Jeesuksen maallinen palvelustyö keskittyi etupäässä sairaiden parantamiseen, opetukseen Jumalan valtakunnasta ja profeettojen sanojen selittämiseen. Sitten hänen sanomansa painopiste vaihtui, ja kuudenen luvun lopussa (jakeet 53 ja 54) luemme johdannon uuteen aiheeseen: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Warren Wiersbe on selittänyt, että Jeesus tarkoitti sitä, että aivan kuten nautimme ruokaa ja juomaa ja siitä tulee osa meitä, samoin meidän on vastaanotettava Jeesus sisimpään olemukseemme, niin että hän voi antaa meille elämän. Jeesus ei tarkoittanut ruumiinsa syömistä vaan henkensä vastaanottamista. Ne, jotka tottelevat hänen kehotustaan, saavat kulkea lähellä Jumalaa.

Kun Jeesus näki, että monet kääntyivät pois, hän koetteli opetuslapsia ja puhutteli heidän pelkojaan aivan kiertelemättä: "Tahdotteko tekin mennä pois?" Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." (Jakeet 67-69).

Elämässäsi tulee aika, jolloin on päätettävä, ketä haluat seurata. Joinakin aikoina Jumalan sanat tuntuvat vaikeilta, mutta muista, että Herra näkee suuremman kokonaisuuden. Voit luottaa häneen ja sanoa Pietarin tavoin: "Herra, Sinulla on iankaikkisen elämän sanat, minä uskon sinuun."

Rakas taivaallinnen Isä, minulla ei ole muita vaihtoehtoja. Valitsen sinun tiesi. Valitsen kuunnella sinun Sanaasi. Kenen muun luo voisin mennä? Sinulla on ikuisen elämän sanat.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.12.2025 08:44

22.JOULUKUUTA
Totuus seurauksista
LUE SANANLASKUT 26:23-28

Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Galatalaiskirje 6:7

Millaista elämä olisi, jos valintojen seuraukset olisivat välittömät aivan kuten Pinokkio-sadussa? Jos valehtelisi, nenä kasvaisi, ja jos juoruilisi, suu muuttuisi suuremmaksi. Sellaisessa maailmassa yksi asia olisi aivan varma. Siellä olisi valtavat määrät hassunnäköisiä ihmisiä.

Oikeassa elämässä seuraukset eivät kuitenkaan tule näkyviin heti, kun virhe on tehty, muttta Jumalan periaatteiden rikkomisella on silti kauas kantoiset seuraukset. Sananlaskuissa tehdään tekojen ja seurauksien välinen yhteys varsin selväksi:"Se, joka toiselle kuoppaa kaivaa, itse siihen lankeaa, ja sen päälle, joka kiveä vierittää, se takaisin pyörähtää." (26:27).

Seuraamus ei ole näkyvissä samalla hetkellä, mutta se kyllä tulee näkyviin, sillä niin Jumala toimii. Et pysty rikkomaan hänen muuttumattomia periaatteitaan, aivan kuten on mahdotonta vastustaa painovoiman lakia.

Jumala on asettanut elämäsi ympärille rajoja ja ohjeita, koska hän haluaa niiden suojaavan ja siunaavan sinua (Psalmi 119). Monet luulevat Jumalan ohjeiden olevan vain kieltoja, mutta tosiasiassa ne ovat myönteisiä lupauksia. Aivan kuin Jumala sanoisi: "Elä minun suunnitelmani mukaan ja saat todellisen palkkion."

Kaikkivaltias Jumala, ymmärrän, että teoillani on seuraukset. Anna minulle viisautta ja ymmärrystä kulkea sinun tietäsi. Ota minua kädestä kiinni ja ohjaa minua tällä matkalla.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.12.2025 09:23

23. JOULUKUUTA
Elämää olosuhteiden yläpuolella
LUE FILIPPILÄISKIRJE 1: 21-26

Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto. Filippiläiskirje 1:21

Paavali ei kirjoittanut kirjettään seurakunnalle hienostuneessa ja turvatussa ympäristössä tai kotoisasti omassa työhuoneessaan. Se syntyi sen sijaan ankarissa olosuhteissa.

Evankeliumin levittäminen innosti Paavalin kirjoittamaan, mutta kutsumustyö johti lopulta hänen kuolemaansa. Kuitenkin Paavali oli loppuun asti täynnä varmuutta: Jumalan lunastussanomaa pitää kertoa eteenpäin ja Kristuksen seuraajille on näytettävä työtä.

Paavali oppi elämään olosuhteiden yläpuolella, sillä hän suuntasi katseensa paljon suuremnpaan kuin omaan olemassaoloonsa. Kuitenkin huomaamme hetkiä, jolloin hän halusi jo pästä eroon ruumiillisista kivuistaan: " Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto. Mutta jos minun on eläminen täällä lihassa, niin siitä koituu hedelmää työlleni, ja silloin en tiedä, minkä valitsisin. Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi. Ja kun olen tästä varma, niin minä tiedän jääväni eloon ja viipyväni kaikkien teidän luonanne." (Fil.1:21-24)

Jos sinulla on edessäsi lannistavia kokemuksia, muista, että me kaikki käymme ajoittain niitä läpi. Kun ongelmat tulevat, Jeesus pysyy vierelläsi. Sinulla on valtava syy elää, sillä Kristus elää sinussa. Älä koskaan epäröi pyytää häneltä uutta ymmärrystä hänen toivostaan ja rauhastaan. Hän on uskollinen ja vastaa lastensa rukouksiin.

Herra, auta minua elämään olosuhteiden yläpuolella. Auta minua näkemään, että kun ongelmat tulevat, sinä olet vierelläni. Sinä elät minussa. Anna minulle uusi ymmärrys sinun toivostasi ja rauhastasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.12.2025 09:22

24. JOULUKUUTA
Elämä on seikkailu
LUE APOSTOLIEN TEOT 8:26-40

Herra vahvistaa sen miehen askeleet, jonka tie hänelle kelpaa. Psalmi 37:23

Flilippus ei mitenkään voinut tietää, mitä seuraavaksi tapahtuisi. Hän tiesi vain sen, että Jumala käski hänen kulkea tietä Jerusalemista Gazaan, ja hän totteli esittämättä lisäkysymyksiä. Voimme vain kuvitella hänen hämmästyksensä, kun hän huomasi etiopilaisen hoviherran, joka istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa. Mies oli juuri pohtinut kysymystä, kuka on se karitsa, josta profeetta puhuu.

Jumala laittoi kaksi miestä samalle tielle tarkoituksellisesti. Flippus tunsi evankeliumin, ja etiopilainen hovimies oli valmis vastaanottamaan sen. Sinä päivänä nuo kaksi matkalaista saivat kokea ihmeitä Jumalan täydellisessä suunnitelmassa.

On sanottu, ettei sattumia ole olemassa vaan että Jumalan suunnitelma avautuu odottamattomilla tavoilla. Ainakin uskovien elämässä se pitää tosiaan paikkansa. Oletko koskaan kokenut Jumalan täydellisen ajoituksen ihmettä? Ehkä autostasi loppui bensa ja jouduit ajamaan tien sivuun, ja juuri silloin joku tuli paikalle bensakanisterin kanssa, niiin ettei sinun tarvinnut lähteä etsimään apua. Tai ehkä törmäsit kadulla vanhaan tuttuun, joka tarvitsi sillä hetkellä rohkaisun sanoja Herralta.

Kun ymmärrät, että Jumalan tiet ovat täydelliset ja että hän tekee koko ajan työtään, alat nähdä oman elämäsi suurena seikkailuna. Juuri sitä se onkin. Et ehkä näe tulevaisuuttasi kovin pitkälle, tai edessä saattaa häämöttää tuntematon muutostekijä, mutta voit olla varma siitä, että Jumala ohjaa elämääsi.

Rakas Herra, sinun tiesi ovat täydelliset. Kiitos, että teet jatkuvasti työtäsi minussa. En tiedä, mitä edessä on tai mitä muutoksia tielleni vielä tulee, mutta riemuitsen siinä varmuudessa, että jokainen kokemus tulee sinulta.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.12.2025 09:24

25. JOULUKUUTA
Jumalan luonteen todelliset piirteet
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 1:1-24

Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. Matteuksen evankeliumi 5:16

Vuosien ajan joulutähti on ollut joulun suosituin kasvi. Jotta sen upea väri olisi kirkkaimmillaan juuri oikeaan aikaan, taimen kasvattajat varmistavat, että alullaan olevat kasvit viettävät pitkiä aikoja pimeässä. Kun ne sitten kasvavat täyteen mittaansa, ne asetetaan erittäin valoisaan ympäristöön.

Monet kotipuutarhurit ovat kertoneet, että kasvi täytyy istuttaa valoisalle puolelle taloa, jotta sen lehtien väristä tulisi mahdollisimman kirkas. Salaisuus piilee kasvin saaman auringonvalon määrässä. Mitä enmmän aurinkoa oikeaan aikaan, sitä kirkkaampi on lehtien väri.

Jumala on kutsunut meidät valoksi pimeään maailmaan. Emme saa unohtaa, että hän on valomme lähde. Ilman hänen läsnäoloaan meistä tulee tylsiä ja värittömiä. Kristus sanoi: "Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa." (Matt.5:16).

Jumalan luonteen todelliset värit tulevat esiin elämämme kautta, kun vietämme aikaa hänen Sanansa parissa. Jos laiminlyömme hänen periaatteidensa sisäistämisen, valomme ei voi koskaan heijastaa hänen rakkautensa ja anteeksiantonsa ja armonsa koko upeaa väriloistoa toisille. Meidän täytyy olla kiinteässä vastaanottosuhteessa kaikkien valkeuksien Isään, jotta valomme loistaisi kirkkaasti ja täyttäisi tarkoituksensa.

Rakas taivaallinen Isä, sinun oikeat värisi heijastuvat Pojastasi, joka tuli tähän maailmaan loistamaan sinun valkeuttasi. Anna minunkin heijastaa toisille sinun rakkauden lahjaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.12.2025 08:58

26. JOULUKUUTA
Keskity maaliviivaan
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 9:24-26

Varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka.Fil 1:6

Avain elämän olosuhteiden yläpuolella on siinä, että uskova nojautuu Kristuksen uskollisuuteen ja kieltäytyy takertumasta ympäröivien olosuhteiden epätasapainoon. Paavali käyttää esimerkkinä juoksijaa selittäessään, miten tulee suhtautua elämän olosuhteisiin (1. Kor. 9:24-26)

Kiinnitä katseesi maaliviivaan ja juokse kaikin voimin päämäärää kohti. Kun Jumala asettaa sydämeesi tavoitteen, älä ikinä anna periksi vaan liiku reippaasti ja rohkeasti sitä kohti.

Paavalin päämäärä oli viedä evankeliumin sanoma Aasiaan. Kolme lähetysmatkaa todistivat, että hänellä oli elämässään suunnitelma ja tarkoitus. Paavali oli saavuttanut tavoitteensa, mutta ei ilman hintaa. Kukaan ei päätä elämän kilpajuoksua kohtaamatta matkalla monia koetuksia ja kärsimyksiä.

Paavalilla oli hieno tapa ohittaa kielteiset ajatukset ja mahdollinen tappio. Hän katsoi olosuhteiden yli ja keskitti huomionsa Jumalan kaikkivaltiuteen. Hänen huomionsa keskipiste oli hänen palvelutyönsä hyvissä tuloksissa, ei omissa kivuissa.

Loppujen lopuksi Paavalin koetukset tekivät hänestä kypsän ja vahvan. Vaikka sinullakin olisi koetuksia joka suunnalla, Jeesus tuo valoa kaikkiin olosuhteisiin. Luota häneen ja saat nähdä hänen saavuttamansa voiton.

Rakas Jumala, kiinnitä katseeni maalilinjaa kohti. Auta juoksemaan kaikin voimin päämäärää kohti. Minä nuhtelen kielteisiä ajatuksia ja tappion mahdollisuutta. Päätän juoksuni voittajana.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito