17. JOULUKUUTA
Jumalan täydellinen ajoitus
LUE 1.SAMUELIN KIRJA 13:1-14
Autuas on jokainen, joka pelkää Herraa, joka vaeltaa hänen teillänsä. Ps. 128:1
Olemme kaikki kokeneet tilanteen, jossa päätös odottaa tekijäänsä. Meidän kannaltamme katsoen Jumala tuntuu joskus hidastelevan. Siltä Saulistakin tuntui, kun hän valmistautui filistealaisten kostoiskuun. Samuel oli neuvonut häntä odottamaan seitsemän päivää, Sen ajan kuluttua Samuelin oli määrä tulla suorittamaan sovittu uhri.
Seitsemännen päivän aamuna Samuelin tulo viipyi. Silloin Saul teki turmiollisen ratkaisun ja suoritti uhrin itse. Raamatun kommentaari The Expositor's Bible Commentary kuvaa tilannetta seuraavasti:
Saulin perustelut tuntuvat aidoilta ja hyväksyttäviltä. Filistealaiset kerääntyivät taistellakseen Israelia vastaan, Saulin miehet olivat jättämässä kuninkaansa, eikä Samuel ollut vieläkään tullut. Saul koki tarvetta kiireesti etsiä Herran apua, tai ainakin se oli Saulin puolustus. Hän ei näyttänyt ymmärtävän, ettei eläinuhri ole välttämätön edellytys sille, että voidaan lähestyä Jumalaa. Saul ei ollut kuunnellut profeetan kautta puhuttua sanomaa, että kuuliaisuus on aina parempi kuin uhri.
Oikotiet eivät ole koskaan hyväksyttäviä Jumalan valitsemassa suunnitelmassa. Ennen kuin päätät kiiruhtaa Jumalan edelle, mieti seurauksia ja niiden myöhempää vaikutusta elämääsi. Saul menettti oikeudet valtakuntaan. Minkä tahansa arveletkaan olevan välttämätön juuri nyt, muistuta itseäsi siitä, että se voi odottaa Jumalan täydellistä ajoitusta.
Isä, sinun ajoituksesi on täydellinen. Älä anna minun kääntyä oikopoluille. Sinun tiesi on paras, vaikka se tuntuukin pidemmältä. Anna minulle kärsivällisyyttä odottaa.