Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.10.2025 07:56

18. LOKAKUUTA
Rukous toisten puolesta
LUE ROOMALAISKIRJE 15: 29-33

Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa. Apt. 2:42

Usein sanomme toisillemme huolettomaan sävyyn: "Rukoile puolestani." Se on yleinen tapa päättää keskustelutuokio toisen uskovan kanssa, kun on jaettu huolia tai vaikeuksia. Ei siinä ole mitään väärää, että käytämme lausahdusta usein, mutta jos se muuttuu rutiiniksi, pyynnön tärkeys saattaa jäädä huomiomatta.

Apostoli Paavali ei ikinä pyytänyt esirukousta tarkoittamatta sitä. Kun hän pyysi uskovaa rukoilemaan puolestaan, hän aivan aidosti odotti, että kaikki, jotka kuulivat pyynnön, toisivat hänen tarpeensa toistuvasti ja vilpittömästi Jumalan eteen.

Paavali kirjoitti: "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta auttamaan minua taistelussani, rukoilemalla minun puolestani Jumalaa." (Room. 15:30). Hän tiesi, miten paljon hän tarvitsi Jumalan ohjausta ja suojaa matkatessaan seuduille, missä hänet ehkä vastaanotettaisiin vihamielisesti. Koskaan ei voinut ennalta tietää, millaisia tilanteita evankeliumin sanoma saisi aikaan.

Jumala eri tarvitse rukouksiamme voidakseen toimia toisten ihmisten elämässä, mutta hän on suunnitellut ihmisen ja Jumalan välisen yhteydenpidon, jotta saisimme käytännössä nähdä ja todeta, että hän haluaa olla läheisesti mukana päivittäisissä toimissamme. Roomalaiskirjeessä (!5:32) Paavali ilmasi odottavansa, että hän saisi viettää aikaa seurakuntalaisten kanssa ja virkistyä heidän seurastaan. Osa yhteisestä ilosta oli seurausta rukousyhteydestä, ja samaa tyytyväisyyttä mekin saamme kokea, kun rukoilemme toinen toistemme puolesta.

Jumala, sinä olet antanut minulle vakavan velvoitteen. Tee minusta uskollinen ja pitkäjänteinen rukouksissani toisten puolesta.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.10.2025 07:41

19. LOKAKUUTA
Hänen läsnäolonsa temppeli
LUE 2. AIKAKIRJA 7:12-18

Nyt minun silmäni ovat avoinna, ja minun korvani tarkkaavat rukouksia tässä paikassa. 2. Aikakirja 7:15

Salomo oli juuri saanut valmiiksi temppelin, jossa hän uhrasi Herralle ja lupasi seurata häntä kaikkina elämänsä päivinä. Jumala mielistyi näkemäänsä, ja sanoi, että hänen silmänsä olisivat avoinna ja korvansa kuulisivat rukoukset, jotka siinä paikassa lausuttaisiin.

Catherine Marshall on kirjoittanut rukouksen seikkailuista kirjan, Rukouksen mahdollisuus (Karas-sana, 1977). Kirjassaan hän sanoo, että Jumala tahtoo meidän rukoilevan häntä, ei siksi, että hänelle pitäisi tiedottaa tilanteestamme aivan kuin hän ei muuten tietäisi, vaan sen vuoksi, että tarvitsemme hengellistä kurinalaisuutta pyytämisessä. Samoin pyyntöjen tarkentaminen pakottaa meidät ottamaan uskonaskeleen eteenpäin.

Monesti jätämme rukouksen vain yleistäviin korulauseisiin, eikä se johdu siitä, että pitäisimme Jumalaa niin suurena, ettei hänelle voi puhua kuin korkeita ylisanoja. Se paljastaa, että pidämme häntä liian pienenä. Osoitamme pelkäävämme, että jos rukoilemme jotain tiettyä asiaa ja rukoukseen ei tulekaan vastausta, saatamme pettymyksen takia menettää uskomme viimeisetkin rippeet. Niinpä jäämme turvallisten rutiinirukousten tasolle, jotka vilisevät hengellisiä fraaseja. Jeesus pyyhkii sellaiset lauseet sivuun itsepetoksena, sillä ne eivät tosiasiassa edes ole Jumalalle suunnattuja rukouksia vaan ainoastaan tyhjiä sanoja.

Kun Salomo astui askeleen taaksepäin ja ihaili Jumalan temppelin kirkkautta, hän hätkähti Jumalan mahtavaa läsnäoloa kaikkialla ympärillään. Herran kirkkaus, shekinah, kirjaimellisesti täytti koko huoneen.

Kun rukoilet, anna Jumalalle lupa paljastaa sydämesi asenne hänen läsnäoloaan kohtaan. Pyydä häntä puhdistamaan sinut, niin että olisit puhdas temppeli, jossa hänen läsnäolonsa lepää.

Herra, paljasta sydämeni todellinen asenne. Puhdista minut ja tee minusta temppeli, jonka voit täyttää läsnäolollasi.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.10.2025 07:10

20.LOKAKUUTA
Tee työsi minussa, Herra!
LUE EFESOLAISKIRJE 3: 14-21

Että hän antais teille voimaa kunniansa rikkauden jälkeen, että te hänen Henkensä kautta väkeväksi tulisitte sisällisessä ihmisessä Ef. 3:16 [Biblia]

Patrick Morley on kirjoittanut kirjan Walking with Christ in the Details of Life (Kuljemme Kristuksen kanssa elämän ykistyiskohdissa, suom. huom) Kirjan sivuilla Morley kuvailee rukouselämäme kasvua muun muassa näin:

Me ihmiset olemme täynnä tarpeita. Kun Jumala löysi meidät, olimme palaneet loppuun tarpeidemme keskellä: ihmissuhteiden, tunteiden, taloudellisten, moraalisten ja psykologisten tarpeiden keskellä. On siis aivan luonnollista, että uskonelämämme varhaisten rukousten pääosan vievät ajalliset tarpeet, kunnes ajallinen elämämme alkaa suoristua Jumalan tahdon mukaiseksi. Hengellisen vaelluksemme alkua kuvastavat pyynnöt ja anomiset.

Kun näemme Jumalan uskollisuuden ja sen, miten hän välittää meistä, haluamme oppia seuraamaan häntä. Haluamme antaa omat mielettömät ajatuksemme pois ja valitsemme niiden tilalle Herran tien. Sen sijaan, että yhä rukoilisimme: "Herra, anna minulle...", me rukoilemmekin näin: "Herra, tee minusta.." Antautuminen Herran tahdon ohjattavaksi kohoaa ajatuksissamme tärkeimmälle sijalle.

Asenteiden aikuistuminen oli myös Paavalin keskeinen pyyntö, kun hän kantoi Efeson seurakuntaa rukouksissaan Herran eteen. Uskovien päivittäiset huolenaiheet muistuttivat pohjimmiltaan aika tavalla tämän päivän kristittyjen huolia ja murheita. Mieti, miksi Paavali kertoi pyytäneensä Jumalalta efesolaisille: "Että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne."

Herra haluaa, että tulet hänen luokseen pienimpienkin käytännön tarpeittesi kanssa, ja samalla hän muistuttaa, että voit vapaasti rukoilla kaikkein syvimpiä hengellisiä rikkauksia.

Isä, tee työsi minussa! Antaudun sinun tahtoosi. Vahvista sisäistä olemustani voimallasi Hengen kautta kirkkautesi mukaisesti.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.10.2025 07:48

21. LOKAKUUTA
Oppikirjamme
LUE 2. KIRJE TIMOTEUKSELLE 3:10-17

Autuaat ne, jotka ottavat vaarin hänen todistuksistaan, jotka etsivät häntä kaikesta sydämestänsä. Ps. 119:2

Noah Webster eli 1800-luvulla ja tuli kuuluisaksi ennen kaikkea sanakirjan kirjoittajana. Hän on kirjoittanut Raamatun amerikkalaiseen painokseen seuraavanlaisen esipuheen:

Raamattu on pääasiallinen moraalinen alkutekijä kaikelle hyvälle ja paras kirjallinen apuväline ihmismieltä askarruttavien asioiden jäsentelyyn. Aidon vapauden, viisaiden lakien ja hallintojärjestelmien periaatteet löytyvät Raamatusta, ja sen arvovalta ylläpitää niitä. Sen vuoksi ihmistä, joka heikentää tai tuhoaa tämän kirjan jumalallisen arvovallan, voidaan pitää osallisena kaikkiin julkisiin häiriöihin, joita yhteiskuntamme vääjäämättä joutuu kärsimään. On ainoastaan kaksi voimaa, jotka ovat riittäviä ohjaamaan ihmisiä ja turvaamaan yksilöiden oikeudet -- uskonnon ja lain yhdistetty voima.

Vuosisatojen kuluessa lukemattomat ihmiset ovat omistaneet elämänsä ja jotkut jopa uhranneet henkensä viedäkseen Jumalan Sanan sellaisten kansojen ulottuville, jotka epätoivoisesti tarvitsevat sitä. Kääntäjät ja kielitieteen asiantuntijat kansainvälisiin lähetystyöntekijöihin asti ymmärsivät, miten tärkeää on antaa jokaiselle mahdollisuus lukea Raamattua omalla kielellään.

Paras tapa suhtautua Raamatun kirjoituksiin on käyttää niitä elävänä oppaana todellisessa elämässä, kuten Paavali kirjoittaa toisessa kirjeessään Timoteukselle (3:16,17). Älä anna Raamattusi hautua kirjahyllyssä tai lojua koskemattomana yöpöydällä tomua keräämässä. Jumalan ajaton totuus on voimallinen muuttamaan elämäsi, jos annat sille tilaisuuden tehdä niin.

Rakas taivaallinen Isä, kiitos Sanastasi, joka vahvistaa ja suojaa minua ja muuttaa koko elämäni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.10.2025 07:31

22.LOKAKUUTA
Ethän ajaudu pois Sanan luota
LUE PSALMI 119:9-16

Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni. Psalmi 119:105

Raamattu on yhtä ajankohtainen tänään kuin silloin, kun se kirjoitettiin. Kirjoitukset ovat ajattomia periaatteita, jotka selittävät Jumalan luonnetta ja hänen lunastus suunnitelmaansa ihmiskunnan pelastamiseksi.

Raamattu antaa tietoa tavoista, joilla Jumala käsittelee omaa kansaansa, ja auttaa myös ymmärtämään paremmin omaa itseämme. Kirjoitukset ovat jatkuva rohkaisun lähde. Sana valaa meihin toivoa niissäkin tilanteissa, jotka näyttävät toivottomilta, ja se ohjaa meitä etsimään Jumalaa ja hänen voittoaan silloinkin, kun tappio tuntuu peruuttamattomalta.

Jos ihan oikeasti haluat oppia tuntemaan Jumalan, tutustu hänen Sanaansa. Kaikella, mitä hän on puhunut kirjoitusten kautta, on selkeä tarkoitus - ei se, että meillä olisi käytössämme pelkkä lista ulkokohtaisia ohjeita ja käskyjä vaan että voisimme tuntea Jumalan läheisemmin.

Jos laiminlyömme Raamatun lukemisen ja opiskelun, kuuluvuus meidän ja Jumalan välillä heikkenee. Ajautuessamme pois Sanan luota alamme vaistomaisesti luottaa omaan ymmärrykseemme ja ajatuksiimme erillään Jumalasta. Emme enää kysy hänen tahtoaan päätöksissämme vaan toimimme omin voimin, mutta ilman johdatusta elämä on tyhjää ja täynnä pettymyksiä.

Ei ole koskaan liian myöhäistä alkaa rakentaa hedelmällistä suhdetta Herran ja sinun välille. Samalla hetkellä kun otat Raamatun käsiisi, Jumala alkaa tehdä aloitteita ja ilmaisee itsensä sinulle. Hänen Sanansa on lamppu, joka valaisee askeleesi, se on valo sinun matkallasi.

Kaikkivaltias Jumala, en halua ajautua pois Sanasi luota. Se on lamppu, joka valaisee askeleeni, se on valo minun matkallani. En voi tehdä tätä hengellistä matkaa ilman Sanaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.10.2025 07:20

23. LOKAKUUTA
Kätke Sana sydämeesi
LUE 5. MOOSEKSEN KIRJA 6:1-9

Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. 5. Mooseksen kirja 6:6

Oletko sinä niitä ihmisiä, joilla on tapana tehdä muistilistoja? Useimmat kirjaavat ainakin ruokaostokset paperille ennen kauppaan lähtöä. Pienet asiat unohtuvat helposti, joten muistilistan pitäminen auttaa muistamaan ne.

Olemme yhtä unohtelevia myös Jumalan Sanan suhteen. Herra tietää luonnolliset heikkoutemme ja taipumuksemme työntää syrjään ajatukset, joita emme kyseisellä hetkellä pidä ajankohtaisina. Siksi hän on antanut kansalleen neuvon:

Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi. (5. Moos. 6:6-9).

Toisin sanoen Jumala halusi kansansa asettavan hänen Sanansa päivittäisten askeltensa johdattajaksi kaikkialla, minne he kulkivat, ja kaikessa, mitä he tekivät. Miten voit tehdä saman? Ehdotan, että etsit jakeita, jotka koskettavat tämän hetkisiä olosuhteitasi, ja kirjoitat ne pienille pahvikorteille. Pidä kortit mukanasi tai näkyvällä paikalla kotonasi. Tulet yllättymään, miten nopeasti niistä tulee osa päivittäistä ajatteluasi. Saat rakastua hänen sanoihinsa ja oppia kätkemään niitä sydämeesi.

Rakas Jumala, kirjoita Sanasi minun sydämeeni. Herra, opeta rakastamaan kirjoituksiasi, sillä ne ovat tärkein johdattaja päivittäisellä matkallani.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.10.2025 08:02

24. LOKAKUUTA
Teroita tutkimus lapiosi
LUE SANANLASKUT 1

Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä. Psalmi 19:11

Jos olisit tutkimusmatkailija ja sinulla olisi paikkansa pitävä kartta, joka johtaisi kätkettyjen aarteiden luo, lähtisitkö etsimään aarteita? Arvaukseni on, ettei mikään voisi pidätellä sinua lähtemästä etsintämatkalle. Pakkaisit rinkkaasi lapion ja päättäisit uhmata kaikkia vaikeuksia.

Tiesitkö, että Jumalan Sana on aarre? Eikä se pidä paikkaansa ainoastaan käsitteellisellä tasolla vaan se on käytännön totuus. Raamattu on totuus, Jumalan erehtymätön ja pettämätön iankaikkinen ilmestys, jonka hän on ilmoittanut ihmisille. Jokainen periaate on luja kuin kallio,ja voit perustaa elämäsi niiden varaan.

Kuningas Daavid oli ylettömän varakas, mutta jopa hän hullaantui Jumalan Sanan rikkauksista ja kirjoittaa niistä näin runollista tekstiä:

Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan. Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät. Herran pelko on puhdas, se pysyy iäti. Herran oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat. Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä. (Ps. 19: 8-11).

Sanat kirjoitti rikas mies, joka ymmärsi, että Herran Sana oli vielä paljon rikkaampi kuin kaikki hänen omaisuutensa. Jos olet lukenut Raamattua usean vuoden ajan, voit varmasti antaa todistuksen siitä, miten sen lupaukset tuntuvat aina vain suloisemmilta. Jos taas olet vasta aloittanut kullan kaivuun, teroita tutkimus lapiosi ja valmistaudu kaivamaan runsaita aarteita, sillä tämä aarrrekätkö on pohjaton.

Herra, olen valmis kaivautumaan pohjattomien rikkauksiesi varastohuoneisiin. Kiitos, että saan ammentaa sinun aarrekätköistäsi rikkauksia.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.10.2025 07:47

25. LOKAKUUTA
Maan muokkaaminen tuottoisaksi
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 13:1-9

Jolla on korvat, se kuulkoon." Matteuksen evankeliumi 13:9

Vertaus kylväjästä ja siemenistä kertoo erilaisista kuulijoista, jotka kuuntelevat Jumalan Sanaa. Jotkut ovat haluttomia ottamaan Sanaa vastaan, toisten keskittyminen vaihtelee laidasta laitaan, ja joillakin on valmiiksi muokattu maaperä, jossa siemen lähtee heti kasvuun.

Me kaikki voimme osaltamme muokata oman maaperämme tuottoisaksi. Seuraavassa muutamia vinkkejä:

Päätä etukäteen, että kuuntelet keskittyneesti. Kun menet raamattutunnille tai minne tahansa, missä kuulet Jumalan Sanaa, tee päätös, että pidät korvasi auki ja keskittymiskanavat suunnattuina puhujaan.

Vastusta kaikkea ulkoa tulevaa hälyä. Osa keskittymispäätöstäsi liittyy siihen, että hankkiudut eroon häiriötekijöistä. Jos luet Sanaa kotona, ei kannata istua lähellä puhelinta, televisiota tai jääkaappia. Vaikka tahdonvoimasi olisi maailman lujimpia, kiusaus ajatusten keskeytymiseen ja vaelteluun on silti suuri.

Arvioi tarpeesi. Kun opiskeluhetki on ohitse, vietä hetki kerraten muistiinpanojasi ja mieti, mitkä kohdat kuulemastasi tai lukemastasi kohdistuivat erityisesti sen hetkiseen tilanteeseesi, niin että voit heti soveltaa niitä käytöntöön. Jos olet juuri kuullut pitkän ja kiivaan saarnan, tarvitset pidemmän hetken kerrataksesi muistiinpanosi, joten kirjoita kalenteriin tietty aika, jolloin päätät palata uudelleen siihen, mitä opit kuulemastasi.

Yllä annetut neuvot saattavat tuntua itsestäänselvyyksiltä mutta unohtuvat käytännön elämässä yllättävän helposti. Siksi on eduksi, että kehitämme kurinalaisuutta voidaksemme keskittyneesti osallistua raamattutunneille ja kyetäksemme paneutumaan sanomaan. Hyvät kuuntelu tottumukset tuottavat hedelmää. Kun sydämen maaperä pidetään muokattuna ja terveenä, siitä tulee vuosien varrella erityisen tuottoisa.

Kallis taivaallinen Isä,Tee maaperästäni tuottoisampi. Kiitos siitä, miten Sanasi ravintoaineet läpäisevät jokaisen kerroksen. Muokkaa minua, niin että elämäni voi olla hedelmällinen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.10.2025 08:49

26. LOKAKUUTA
Oletko hyvä kuuntelija?
LUE JAAKOBIN KIRJE 1:21-25

Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne. Jaakobin kirje 1:22

Oletko hyvä kuuntelija? Tässä nopea tempoisessa maailmassa haluaisimme usein tarttua puhuttuihin sanoihin vähän pidemmäksi aikaa kuin vain ohimennen.

Ihmismielellä on ilmiömäinen kyky muistaa, käsitellä ja tallentaa tietoa, mutta tutkijoiden mukaan kysymys on siitä, että käytämme vain murto-osan aivojen kapasiteetista. Tosiasiassa meillä on valtavat resussit ajatella, pohtia ja muistaa menneitä tapahtumia. Vaikka itsestäsi tuntuisi, että olet huono kuuntelija, Jumala voi muuttaa tilanteeen.

Aivot ovat kuin lihakset: mitä enemmän niitä käyttää, sitä vahvemmiksi ne tulevat. Sanankohtien opettelu ulkoa laajentaa kykyä ajatella ja tehdä johtopäätöksiä. Lääkärit ovat yhtä mieltä siitä, että jos potilas pakotetaan käyttämään aivojaan, vaikka ne olisivat vahingoittuneet, ihmisaivot löytävät kyllä tavan toimia. Niin hienosti on Jumala on meidät tehnyt. Olemme suuri ihme!

Kun kasvamme hyviksi kuulijoiksi, yksi tärkeä ominaisuus on opetusta janoava henki. Jos olet sulkenut mielesi Raamatun opetuksella tai jos laiskottelet hengellisessä ajattelussa, Jumalan puhe saattaa mennä ohi korvien.

Pyydä Herraa tekemään sinut herkäksi hänen äänelleen. Suunnittele toimintaasi siten, että tekemisen touhussa varaat aikaa rukoukselle ja Jumalan tahdon etsimiselle. Jos suurin halusi on oppia tuntemaan hänet, hän varmasti antaa sinulle sen, mitä sydämesi haluaa.

Isä Jumala, tee minusta hyvä kuuntelija. Anna minulle sellainen henki, joka ottaa vastaan opetusta ja on avoin Sanallesi. Tee minut herkäksi erottamaan sinun äänesi. Vapauta minut hengellisestä laiskuudesta.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.10.2025 08:44

27. LOKAKUUTA
Tekemisistä tärkein
LUE 2. MOOSEKSEN KIRJA 3:1-6

Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen". 2. Mooseksen kirja 3:4

Jumala kiinnitti Mooseksen huomion mieleenpainuvalla näkymällä. Mooses puuhaili päivittäisten töittensä parissa, kun hän yllättäen näki pensaan, joka paloi ilmiliekeissä. Tuli ei kuluttanut pensasta. Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, huusi hän, Jumala, hänelle pensaasta ja sanoi: "Mooses, Mooses!" Hän vastasi: "Tässä olen".

Olet kuullut kertomuksen monesti aiemminkin, mutta oletko ikinä pysähtynyt miettimään, että Mooses kääntyi pois askareistaan ja meni katsomaan pensasta? Toisin sanoen hän keskeytti sen, mitä oli tekemässä, ja suuntasi huomionsa toiseen suuntaan - kohti Jumalaa. Hänen tehdessään niin Herra saattoi siunata häntä ja antaa hänelle merkittävän ja elämää muuttavan tapaamisen.

Sinäkin voit tavata Herran menemällä hänen läsnäoloonsa rukouksessa ja tutkimalla hänen Sanaansa. Muista, että Jeesus asuu sinussa Pyhän Hengen voiman kautta, joten hänen läsnäolonsa on aina luonasi. Voit olla yhteydessä häneen mietiskelemällä niitä sanoja, jotka hän on sinulle antanut.

Mietiskely rauhoittaa ihmisen hengen. Jumala muistutti Moosestas siitä, että tämä seisoi pyhällä maalla. Mooses oli mykistynyt kunnioituksesta, ja Herran ohjetta noudattaen hän riisui kenkänsä.

Jumalan Sanan mietiskely laajentaa ymmärrystäsi siitä, kuka hän on. Kun Mooses taas lähti liikkeelle kohtaamisen jälkeen, hän oli täynnä uutta näkyä siitä, mikä hänen tehtävänsä oli ja miten mahtavia suunnitelmia Jumalalla oli kansansa varalle. Sinäkin tulet tietämään lisää Jumalan suunnitelmista sinua kohtaan, kun käännyt arkiaskareistasi ja palvot häntä.

Rakas Herra, hiljennä ja rauhoita minun henkeni. Laajenna ymmärrystäni sinun kaikkivaltiudestasi. Anna minulle uusi näky siitä, mikä minun tehtäväni on valtakunnassasi. Tulen sinun läsnäoloosi ja odotan.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito