Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.09.2025 08:03

18. SYYSKUUTA
Sinulle annetut vahvuudet
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 19:12-27

"Ja hän sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia". Luukkaan evankeliumi 19:17

Henkilökohtaisen tai yhteisöllisen menestyksen ehdottoman tärkeä ainesosa on tuotteliaisuus. Liketoiminnan on tuotettava tulosta pysyäkseen kukoistavana, ja yksittäisten työntekijöiden on ahkeroitava ja käytettävä viisautta, mikäli he haluavat edistyä työssään.

Uskovan asema ja varmuus Kristuksessa on täysin riippumaton hänen suorituksestaan, sillä Isä rakastaa omiaan ehdottomalla rakkaudella ja hyväksynnällä. Jumala kuitenkin haluaa, että hänen lapsensa käyttävät niitä luontaisia kykyjä ja hengellisiä lahjoja, jotka hän on antanut. Periaate käy selvästi ilmi vertauksessa leivisköistä: tuottelias palvelija palkitaan ja saamaton työntekijä jätetään ilman palkkaa, koska hänellä ei ollut minkäänlaista aloitekykyä eikä työintoa.

Epäonnistumisen pelko on ehkä suurin este monen kristityn tuotteliaisuuden tiellä. Opinnot jäävät kesken, epäonnistumme annetussa tehtävässä, tuotamme esimiehellemme pettymyksen ja lopulta emme voi muuta kuin päätellä, että meiltä puuttuu riittävät eväät menestykseen. Mikä valhe! Jumalan silmissä epäonnistuminen ei ole ikinä lopullista. Meillä on sellaisia esimerkkejä kuin Daavid, Mooses, Markus ja monia muita, jotka mokasivat täysin mutta löysivät silti suosion Jumalan kasvojen edessä. Jumala haluaa, että otat virheistä opiksesi ja luotat siihen, että hän auttaa sinua jatkamaan eteenpäin.

Sinulla on kaikki mahdollisuudet elää tuotteliasta elämää ja tuntea tyytyväisyyttä tekemisistäsi. Kun käytät kykyjäsi ja lahjojasi, teet aivan varmasti myös virheitä, mutta se on vain hetkellistä. Jos kuuntelet Jumalaa, hän sanoo sinulle: "Mainiota! Sinä olet hyvä palvelija."

Niiden sanojen kuuleminen on meidän rakkain palkintomme.

Isä, ylistän sinua siitä, ettei epäonnistuminen ole sinun silmissäsi ikinä lopullista. Poista epäonnistumisen pelko ja anna minulle varmuus. Auta minua oppimaan virheistäni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.09.2025 07:32

19. SYYSKUUTA
Mestarin muokkaama
LUE JEREMIA 18:1-6

Ja jos astia, jota hän valmisti, meni pilalle, niinkuin savi voi mennä savenvalajan käsissä, niin hän teki siitä taas toisen astian, miten vain savenvalaja näki parhaaksi tehdä. Jeremia 18:4

Jeremiaa kututaan itkeväksi profeetaksi, sillä hänen kirjoituksissaan on vain hyvin vähän lohdullisia ja rauhoittavia aineksia. Jeremian ajanjakso oli synkkä vaihe Israelin historiassa. Kansa oli kääntänyt selkänsä Jumalalle ja alkoi niittää syntiensä seurauksia.

Luvussa kahdeksantoista profeetta käytti esimerkkinä mestarillista savenvalajaa, joka muovasi saviköntistä kauniin astian. Jumala haluaa tehdä saman omille lapsilleen, mutta Israelin kapina oli pilannut Jumalan kätten työn.

Jeremia tiesi, millaiseen tuhoon Israelin valitsema tie johtaisi: "Katso, niinkuin savi on savenvalajan kädessä, niin te olette minun kädessäni, te Israelin heimo." Sanoi Herra, ja kansa vastasi sanoen: 'Se on turhaa! Sillä me vaellamme omien neuvojemme mukaan, ja me teemme kukin oman pahan sydämensä paatumuksen mukaan."

Jeremian kauan sitten nostama varoitushuuto voisi olla suunnattu myös tämän päivän ihmisille. Jumala, mestarivalaja, etsii meitä ja pyytää, että tulisimme hänen käsiensä muovattaviksi, niin että hän voi tehdä meistä puhtaita ja pyhiä astioita. Monet ovat kuitenkin kulkeneet sivuun oikealta tieltä ja lähteneet seuraamaan maailman houkutuksia.

Älä tee niitä samoja virheitä kuin Israel vaan anna itsesi Jumalalle hänen tarkoitustaan ja kirkkauttaan varten. Silloin saat niittää siunauksia, joita Jumala runsain mitoin jakaa niille, jotka rakastavat ja kunnioittavat häntä.

Herra, annan itseni sinulle, sinun tarkoitustasi ja kirkkauttasi varten. Ota tämä saviköntti, jota kutsun elämäkseni, ja muokkaa siitä kaunis astia.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.09.2025 07:43

20. SYYSKUUTA
Hänen armonsa huoneenhaltijat
LUE 1. PIETARIN KIRJE 4:7-10

Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. Roomalaiskirje 12:13

Raamattukoulu luokka aloitti illalliskerhon, jonka tarkoituksena oli auttaa osallistujia tutustumaan toisiinsa. Samalla haluttiin palvella myös niitä, jotka olivat seurakunnan ulkopuolella. Tunneilla käynyt yksinäinen mieshenkiö vilkaisi vaihvihkaa listaa, joka kiersi luokassa. Hän asui yksin eikä osannut kokata kovin hyvin. Lisäksi siitä tuntui olevan ikuisuus, kun hän oli viimeksi kutsunut ketään kotiinsa, eikä hän mieltänyt itseään hyväksi isännäksi. Epäröiden hän tarttui lopulta kynään ja kirjoitti nimensä listaan.

Kun sovittu päivämäärä lähestyi, miehen suureksi hämmästykseksi monet raamattukoulun oppilaat soittivat ja kysyivät, voisivatko he auttaa illallisvalmisteluissa. Jotkut tekivät ruokaa, toiset toivat mukanaan tuoleja, ja muutamat lahjoittivat iloisen värisiä koristeita. Ilta oli suurmenestys, ja kaikki läsnäolijat kokivat itsensä tervetulleiksi ja rakastetuiksi.

Raamatun rohkaisu vieraanvaraisuuteen ei ole suunnattu ainoastaan taitaville keittiöihmisille, joilla on iso koti tai erityiset vieraiden vihdyttämisen taidot. Pietari kirjoitti kaikille uskoville saman kehoituksen; "Olkaa vieraanvaraisia toinen toistanne kohtaan, nurkumatta. Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina." (Jakeet 9-10).

Ei väliä, miten kokenut tai taitava olet. Sinulta ei pyydetä muuta kuin että annat toisille sen, mitä Jumala on antanut sinulle. Jumala käyttää sen kaiken omaksi kunniakseen. Kotisi ja omaisuutesi tulevat moninkertaiseksi siunaukseksi, kun avaat oven ja kutsut jonkun toisenkin iloitsemaan niistä.

Isä Jumala, käytä kaikki, mitä minä omistan, tuomaan kunniaa sinulle. Ota minun kotini, rahavarani, lahjani ja kykyni sinun käyttöösi. Kaikki, mitä minulla on, kuuluu sinulle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.09.2025 07:43

21. SYYSKUUTA
Sinä olet lähetystyöntekijä
LUE ROOMALAISKIRJE 10:1-15

Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Roomalaiskirje 10:14

Istut kirkon penkkiin ja vilkaiset ovella jaettua sunnuntaiaamun jumalanpalveluksen ohjelmaa. Saarnan aiheena on näköjään lähetystyö. Rentoudut hieman, kun odotettavissa ei olekaan mitään elämäntapojasi ravistelevaa palopuhetta vaan tarinoita kaukana asuvista kansoista.

Kun pastori aloittaa saarnan, ajatuksesi liukuvat toiselle aaltopituudelle. Sinähän et ole lähetystyöntekijä etkä edes tunne ketään lähetystyöntekijää ainakaan kovin läheisesti, joten aihe ei kosketa sinua.

Kun Jeesus antoi opetuslapsilleen Matteuksen evankeliumin (28:12-20) tallennetun lähetyskäskyn, hänellä oli siihen hyvä syy. Jumala on se, joka vakuuttaa ihmiset synnistä ja pelastaa ja pyhittää heidät, mutta hän on kutsunut meidät olemaan osa maailmanlaajuista työtä, niin että me jokainen antaisimme oman elämämme kautta todistuksen Kristuksesta.

Oletko tottelematon, jos et lähde vieraille maille kertomaan Jeesuksesta? Et ole, sillä Jumala ei ole kutsunut kaikkia kristittyjä matkustaviksi lähetystyöntekijöiksi. Ennen kaikkea hän haluaa, että hänen lapsensa ovat kotiympäristössään todistuksena ympärillä oleville ihmisille.

Kotimaassa asuvilla lähetystyöntekijöillä on myös etuoikeus ja vastuu tukea niitä, joita Jumala on kutsunut matkustamaan, sillä me kaikki olemme veljiä ja siskoja Herrassa ja työskentelemme yhdessä Jumalan elopelloilla. Ne, jotka on kutsuttu vieraalle maalle, tarvitsevat päivittäisiä rukouksiamme ja rohkaisevia viestejä kotimaasta.

Seuraavan kerran, kun joku puhuu lähetystyöstä, kuuntele tarkkaavaisesti,sillä sinullakin on tärkeä osa siinä työssä.

Mestari, sinä olet kutsunut minut todistajaksi. Minä olen lähetystyöntekijä. Auta minua olemaan mukana täyttämässä antamaasi lähetyskäskyä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.09.2025 06:14

22. SYYSKUUTA
Ihmiset kasvavat
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 13:3-9, 18-23

Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä. Matteuksen evankeliumi 13:23

Siemen ja maaperä ovat erottamaton osa kasvukiertoa. Hyvän siemenen täytyy saada olla hyvässä maaperässä, jos halutaan, että se tuottaa sadon.

Jeesuksen vertaus maaperästä ja siemenestä on useimmille tuttu. Hänen viestinsä on selkeä: vaikka siemen on hyvä ja kylväjä osaa työnsä, vasta maaperän tila eli ihmisen asenne evankeliumin Sanaa kohtaan määrittää sen, milllainen sadosta tulee.

Palavan todistuksensa jälkeen kristitty saattaa ihmetellä, kun kuulijat eivät innokkaasti tartu kerrottuun ilosanomaan ja ota avosylin Jeesusta vastaan pelastajakseen. Monen sanankylväjän on helpottava kuulla, että heidän ei tarvitse syytellä itseään siitä, etteivät he muistaneet sanoa kaikkea, mitä aikoivat.

Kun ihmiset torjuvat pelastuskutsun, meidän ei tarvitse huolestua tai rynnätä hankkimaan lisää koulutusta, uusista evankelionti tekniikoista. Riittää, että vain kylvämme Jumalan Sanaa, joka on se hyvä siemen. Ratkaiseva tekijä on siinä, että otetaanko sanoma Kristuksesta vastaan vai ei, se on maaperässä, johon haluaisimme Sanan kylvää. Maaperän - eli kuulijan sydämen, hänen koko olemuksensa, tahtonsa ja tunteidensa - täytyy olla valmis vastaanottamaan Kristus.

Jumala käyttää ihmisiä ja olosuhteita ja tekee Henkensä kautta työtä, niin että sydämet ympäri maailmaa heräisivät uskomaan Kristukseen. Evankeliumi menee eteenpäin askel askeleelta, ja jokainen kristitty tuo oman osansa siihen yhtälöön jakamalla uskoaan lähiympäristön ihmisille. Meidän ei tarvitse masentua, vaikka vastaus olisi kielteinen. Ehkä myöhemmin, oikeiden olosuhteiden vallitessa, usko alkaa itää ja puhkeaa kukkaan.

Rakas Herra, tee Henkesi kautta työtä lähiympäristöni ihmisissä, niin että heissä heräisi kiinnostus Kristuksen puoleen. Kun aika on oikea, auta minua jakamaan evankeliumi sillä tavoin, että usko alkaa itää ja puhkeaa kukkaan.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.09.2025 08:04

23. SYYSKUUTA
Jumalan suunnitelma elämällesi
LUE ROOMALAISKIRJE 1: 14-16

Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Roomalaiskirje 1:16

David Bryant on kirjoittanut kirjan In the Gap (Muurinaukossa, suom. huom), jossa hän käsittelee maailmanlaajuista evankeliointia. Eräällä sivulla hän esittelee kirjeen nuorelta opiskelijalta, jonka hengelliset silmät olivat avautuneet näkemään lähetystyön tärkeyden.

Kirjeessä opiskelija kertoo tajunneensa, että Jumala ei halua meidän keksittyvän omaisuuden hankkimiseen. Kristittyinäkin tyydymme liian usein keskivertoelämään ja keskitymme vain opintojen suorittamiseen ja työpaikan hankkimiseen. Kirjeen kirjoittanut nuori nainen oli valmistunut erityisopettajaksi, mutta iloitsemisen sijasta hän tunsi itsensä nurkkaan ahdistetuksi, sillä hänen työuransa vei kaiken ajan ja voiman.

Hän jatkoi kertoen, miten Jumala oli sanonut hänelle, että hän voisi olla mukana elämän mahtavassa seikkailussa olemalla maailmanlaajuisesti ajatteleva kristitty. Jumala näytti hänelle hänen uransa aivan uudesta näkökulmasta, Jumalan silmin. Silloin hän ymmärsi, että hänen erityisopettajan koulutuksensa voisi saada uuden merkityksen, jos hän antaisi sen Jumalan käyttöön ja olisi osa Jumalan maailmanlaajuista suunnitelmaa.

Ehkä sinäkin olet kokenut olosi nurkkaan ajetuksi. Kenties perhe tai työ vievät aikasi ja voimasi. Niiden ei kuitenkaan tarvitse tuntua raskailta velvollisuuksilta, sillä ne ovat osa Jumalan suunnitelmaa ja saavat aivan uuden merkityksen, kun annat ne Jumalan käyttöön. Voit etsiä seurakuntasi ilmoitustaululta tietoa rukousaiheista ja maailmanlaajuisen lähetysnäyn tukemisesta rahalahjoituksin. Hyvä ajatus on myös tilata lähetyskenttien uutisista kertova lehti.

Jumalan suunnitelma elämässäsi on paljon suurempi kuin olet uskaltanut kuvitella.

Rakas taivaallinen Isä, anna minulle lähetystyöntekijän mieli. Tee minusta kristitty, jolla on maailmanlaajuinen näky. Avaa silmäni näkemään uusia mahdollisuuksia kantaa korteni kekoon sinun mahtavassa suunnitelmassasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.09.2025 07:20

24.SYYSKUUTA
Sinä olet Sanan palvelija
LUE SAKARJA 4:5-7

Heille Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanoiden keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. Kolossalaiskirje 1:27

Eräs mies oli ollut uskossa kymmenen vuotta ja rukoili usein, että Jumala antaisi hänen työskennellä jonkin kristillisen järjestön palveluksessa. Vuodet kutenkin vierivät ohitse, eikä Jumala tuonut hänen työhönsä mitään muutosta. Lopulta hän alkoi pohtia, miten ihmeessä Jumala kuvitteli voivansa käyttää häntä, jos Herra jättäisi hänet sellaiseen maalliseen työpaikkaan.

Liian usein katsomme seurakuntien työntekijöitä ja sananjulistajia yläviistoon ja kuvittelemme, että ainoastaan heidän osuutensa on tärkeä Jumalan valtakunnassa. He kyllä tekevät hyvin tärkeää työtä, mutta niin teet sinäkin juuri sillä paikalla, missä olet tänään. Tehtaassa tai kaupassa työskentely ei ole yhtään vähemmän pyhää kuin työtehtävät kristillisessä järjestössä, jos sydämmessäsi kunnioitat Jumalaa.

Joku työkaverisi saattaa olla synnin vankina. Et ehkä edes tiedä sitä, mutta hän tuntee itsensä avuttomaksi ja etsii ulospääsyä. Sinä tunnet elämän tien, joten voit kertoa hänelle persoonasta, joka pystyy murtautumaan pimeyden läpi ja tuomaan iankaikkisen toivon valoa.

Sinä olet Sanan palvelija siellä, minne Jumala on sinut asettanut. Ylistä häntä tämän päivän mahdollisuuksista, jotka sinulle on annettu, ja tee kaikki, mikä on mahdollista, käyttääksesi hyödyksi kaikki tänä päivänä eteen tulevat tilanteet. Olet mukana tuomassa valtavaa toivoa kadotetulle ja kuolevalle maailmalle.

Kaikkivaltias Jumala, kiitos mahdollisuudesta olla Sanasi palvelija. Osoita minulle, miten voin tänään lunastaa eteen tulevat tilanteet. Käytä minua tänään juuri siellä, missä olen!
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.09.2025 05:27

25. SYYSKUUTA
Niin lähetän minä teidät
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 20:19-23

Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät." Johanneksen evankeliumi 20:21

George Grenfell (1849-1906) toimi lähetystyöntekijänä ja tutkimusmatkailijana Kongossa. Hän piti päiväkirjaa, johon hän kirjoitti muun muassa seuraavaa:

Kiitos Jumalan, olemme palanneet turvallisesti takaisin! Olisi voinut käydä toisinkin, sillä olemme kohdanneet runsaasti vastuksia. Tuulet olivat toisinaan hurjia, ja niiden lisäksi kivet tekivät kolme reikää jokihöyrylaivaamme, kun pakenimme kannibaaleja yöllä. Emme kuitenkaan joutuneet haaksirikkoon. Alkuasukkaat hyökkäsivät kimppuumme noin kaksikymmentä kertaa, meitä kivitettiin ja ammuttiin nuolilla, ja olemme olleet lentävien keihäiden kohteina useammin kuin pystymme laskemaan.

Kolmenkymmemen vuoden ajan Grenfell teki työtä Afrikassa ja perusti seurakuntia. Hänen muistelmansa kuulostavat ennemminkin sotaromaanilta kuin lähetystöntekijän kertomukselta, ja kirja sisältää yksityiskohtaisia kuvauksia vaikeuksista, vaaroista ja pettymyksistä. Grenfell vei sitkeästi evankeliumia eteenpäin ja teki Kongojokea pitkin yhteensä kuusi matkaa, joiden seurauksena tuolle ennen tavoittamattomana pidetylle alueelle syntyi useita lähetysasemia.

Kristityillä ei ole aikaa lannistua. Kuten Grenfell seilasi Kongojoella evankeliumin kirkkauden tähden, muista sinäkin koetusten hetkellä sanat "niin lähetän minäkin teidät," ja ennen kaikkea pitäkäämme ajatuksissamme hänet, joka sanoi meille niin.

Rakas Jumala, nyt ei ole lannistumisen aika. Kasvata antautumistani sinun työhösi ja vahvista uskollisuuteni sinun kutsullesi. Sinä olet lähettänyt minut, joten minä menen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.09.2025 08:32

26. SYYSKUUTA
Pidetään suunta oikeana
LUE FILIPPILÄISKIRJE 3:7-10

Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen. Filippiläiskirje 3:8

Jeesus oli hyvin selkeä sanoissaan, kun hän antoi seuraajilleen jäähyväisohjeita: "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (Markus 16:15-16)

Se on myös tämän päivän seurakunnan tehtävä. Valitettavasti jotkut seurakunnat ajautuvat pois Raamatun totuudesta. Toisilta puuttuu Kristukseen keskittynyt johtajisto, kun pastori ja hänen henkilökuntansa käyttävät aikansa erimielisyyksistä kinaamiseen. Jotkut seurakuntien johtajat puolestaan pettävät seurakuntalaisten luottamuksen elämällä tietoisesti synnissä. Jos edellä mainituista ongelmista ei puhuta, ne kasvavat niin suuriksi, että seurakunta ei enää muista alkuperäistä tarkoitustaan.

Pyydän sinua rehellisesti katsomaan oman kotiseurakuntasi tilaa. Onko pääpaino Raamatun opetuksessa? Onko evankelionti tärkeällä sijalla seurakunnan toiminnassa? Ovatko ihmiset mukana palvelemassa ympäröivää yhteisöä? Hoitaako ylistysosuus elämässäsi olevia tarpeita? Saatko nauttia kristittyjen yhteydestä ja henkilökohtaisesta rohkaisusta?

Mikäli annoit edellä oleviin kysymyksiin alemman arvosanan kuin tyydyttävä, pyydä Jumalaa näyttämään sinulle, miten voisit rukoilla johtajiesi puolesta. Ole valmis tottelemaan Jumalaa ja ota tavoitteeksesi hänen palvomisensa sellaisten ihmisten keskellä, joille Kristus on keskipiste.

Herra, auta seurakuntaani olemaan sellainen paikka, jossa sinun Sanasi, palvonta ja evankelionti ovat tärkeällä sijalla. Vedä meidät palvelemaan ympäröivää asuinyhteisöä. Tee kokoontumisistamme sellaisia, joissa voimme rohkaista toinen toistamme. Siunaa johtajiamme ja auta meitä pitämään suunta oikeana, niin että toteutamme antamaasi lähetystehtävää.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.09.2025 07:56

27 SYYSKUUTA
Luota Herraan
LUE PSALMI 27

Odota Herraa. Ole luja, ja vahva olkoon sinun sydämesi. Odota Herraa. Psalmi 27:14

Olemme varmaan kaikki kuulleet sanonnan, että ajoitus ratkaisee kaiken. Totuus on se, että useimmat asiat elämässä riippuvat oikeasta ajoituksesta. Juoksijat rytmittävät askeleensa sen tahtiin, ja uimarit harjoittelevat sen mukaisesti. Jos auton ajoitus on pielessä, ei se toimi kovin hyvin. Jopa vuodenajat muuttuvat ajallaan.

Ajoitus on erityisen tärkeää meille kristityille. Daavid oppi oikean ajoituksen merkityksen piilloutuessaan kuningas Saulilta. Jos Daavid olisi hypännyt Jumalan suunnitelman edelle ja tappanut kateellisen kuningas Saulin, hänen toimintansa ei olisi ollut yhdenmukaista Jumalan tahdon kanssa.

Voimme kaikki varmasti muistaa vähintään yhden tapauksen, jolloin emme odottaneet Herraa vaan kiirehdimme eteenpäin omien voimiemme varassa. Tajusimmepa sen tai emme, menetimme silloin ison siunauksen.

Väkipakolla eteenpäin puskeminen voi antaa halutun lopputuloksen, mutta voittoon sisältyy aina kitkerä sivumaku, eikä siinä ole Jumalan voitelua. Abraham oppi läksynsä, kun hän hätiköi Jumalan aikataulun edelle. Hagar oli ihmismielen valinta (1.Moos.16). Saara oli Jumalan valinta.

Kun odotat Herraa, harjoitat uskoa. Pyydä, että Herra osoittaa selkeästi polun, jonka hän on valinnut sinulle. On parempi odottaa ja olla varma kuin edetä liian malttamattomasti ja hankkia itselleen vain toiseksi paras vaihtoehto.

Taivaallinen Isä, tiedän, että on parempi olla varma ja harkita kuin kiirehtiä malttamattomasti ottamaan toiseksi paras vaihtoehto. Anna minulle kärsivällisyyttä odottaa sinua, niin etten kulkisi eteenpäin omien voimieni varassa. Näytä minulle selkeästi polku, jonka olet minulle valinnut.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito