Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.09.2025 07:03

8. SYYSKUUTA
Näky ilman rajoja
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 28: 16-20

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matteuksen evankeliumi 28:19

Opetuslasten evankelioimisinnon takana oli neljä elävöittävää voimatekijää: heidän henkilökohtainen kokemuksensa Herrasta, Kristuksen lupaus, että hän olisi aina heidän kanssaan, lupaus Pyhän Hengen tulemisesta ja muisto siitä, miten Jeesus kohteli niitä, joilla oli särjetty sydän.

Opetuslasten näky oli rajattoman suuri, mutta heidän palvelustyönsä ei kuitenkaan alkanut aivan siten. Taipaleensa alkuaikoina he seilasivat Galileanjärvellä epäilysten ja sekavien ajatusten valtaamina, kunnes Jeesus kohottautui seisomaan veneessä ja käski aaltoja ja tuulta olemaan hiljaa.

Sitten tuli yö, jolloin kaikki paitsi yksi opetuslapsi hylkäsivät opettajansa, ja viimeinenkin oli pelon ja murheen lannistama. Opetuslapset tahtoivat uskoa, että Kristus oli Jumalan lupaama Messias, mutta he olivat hengellisesti lyhytnäköisiä - kuten mekin niin monesti olemme.

Jeesus tiesi, että Isän suunnitelma ulottuu iankaikkisuuteen saakka. Hänen tehtävänsä oli olla Jumalan Karitsa, joka ottaisi pois maailman synnit. Mitkään ihmisten tai saatanan nostattamat esteet eivät pystyneet keskeyttttämään Jumalan suunnitelman etenemistä.

Sama Jumala, joka nosti Kristuksen haudasta, elää jokaisessa uskovassa. Älä ikinä aseta rajoituksia näylle, jonka Jumala on sinulle antanut,sillä hän, joka on aloittanut sinussa hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä (Fil.1:6).

Mikä ihana ja mahtava ystävä Jeesus meille onkaan.

Rakas taivaallinen Isä, raivaa pois kaikki esteet, jotka rajoittavat työtäsi minun elämässäni. Laajenna hengellisiä telttaköysiäsi. Anna minulle näky ilman rajoja.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.09.2025 07:32

9. SYYSKUUTA
Esteetön näkymä
LUE JESAJA 6:1-8

"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." Jeremia 29:11

Sairaus tuhosi Helen Kellerin näkökyvyn ja kuulon, ennen kuin hän oli edes kahden vanha, niin että hän jäi suljetuksi muun maailman ulkopuolelle. William Bennett on kirjoittanut Helenin elämästä kirjassaan The Book of Virtues (Hyveiden kirja, suom huom.)

[Melkein viiden vuoden ajan Helen kasvoi villinä ja kurittomana kuten hän itse on sen jälkeenpäin kuvaillut. Kun Anne Sullivan saapui Bostoniin kuurojen sairaalasta Kellerin kotiin Alabamaan, hänen tulonsa muutti Helenin elämän. Kosketusherkkyyden kautta Anne alkoi saada yhteyttä nuoren tytön ajatuksiin, ja kolmen vuoden kuluessa hän opetti Helenin kirjoittamaan ja lukemaan sokeainkirjoitusta. Täyttäessään kuusitoista Helen osasi puhua tarpeeksi hyvin mennäkseen valmistavaan kouluun ja yliopistoon. Hän valmistui Radcliffestä vuonna 1904 arvosanalla cum laude ja käytti koko loppuelämänsä auttaen sokeita ja puolisokeita, kuten hänen opettajansa oli tehnyt. ]

Myöhemmin Helen muisteli ensimmäistä päivää, jonka hän vietti Anne Sullivanin kanssa. Maatessaan päivän päätyttyä vuoteessaan ja kerratessaan päivän iloisia tapahtumia hän huomasi innokkaana odottavansa seuraavaa päivää.

Anne Sullivanilla oli näky ilman rajoja, ja hän jakoi sen Helenin kanssa, josta aikuisena tuli koko maailman tuntema kirjailija ja puhuja.

Onko sinun näköalasi pelkojen ja epäilysten rajoittama? Jumalalla on sinulle suunnitelma täynnä väkevää toivoa ja tulevaisuuden näkymiä. Juuri tälläkin hetkellä hän odottaa, että voisi näyttää sen sinulle.

Kaikkivaltias Jumala, kadun pelkoja ja epäilyksiä, jotka ovat rajoittaneet näkökykyäni. Sinun suunnitelmasi on suurempi kuin voin edes kuvitella. Herra, olen valmis ottamaan sen vastaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.09.2025 07:24

10. SYYSKUUTA
Voima sisältä ulospäin
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 1:26-31

Vaan ne, jotka maailman edessä hullut ovat, on Jumala valinnut, että hän viisaat häpiään saattais; ja ne, jotka heikot ovat maailman edessä, on Jumala valinnut, että hän väkevät häpiään saattais. 1. Korinttolaiskirje 1:27 Biblian mukaan.

Jumala on varustanut sinut kaikkia hyviä töitä varten. Pyhän Hengen läsnäolo takaa sen, että mitä tahansa kohtaatkin, Herra on sitoutunut antamaan sinulle tarvittavat voimat. Niiden avulla suoriudut sinulle annetuista tehtävistä ja tiellesi tulevista murheista ja pääset perille voittajana.

D.L.Moody oli käynyt vain kansakoulun, mutta hänestä tuli yksi aikamme suurista evankelistoista. Vaikkei häntä koskaan vihitty papiksi, Jumala käytti häntä johdattamaan tuhansia ihmisiä Kristuksen luokse. Kirjassa Enemmän kuin voittaja (Anderson, Päivä Oy, 1995) kerrotaan, että 1800-luvulla, kun ainoat joukkotiedotusvälineet olivat kirjapaino ja julkiset puheet, yli sata miljoonaa ihmistä kuuli evankeliumin D.L.Moodyn kautta. Vuonna 1875 evankelista puhui Lontoossa neljän kuukauden aikana yli puolelletoista miljoonalle kuulijalle, kauan ennen kuin televisio ja radio tulivat mukaan kuvioihin. Jumala valitsee heikot saattaakseen häpeään ne, jotka luulevat olevansa vahvoja. (1. Kor.1: 27-29)

On ainoastaan yksi tapa kirkastaa Jumalaa elämässäsi: että olet valmis asettamaan sivuun omat kykysi ja lahjasi ja toiveesi seurataksesi häntä totuuden kuuliaisuudessa. Uhrautuva asenne ja Jumalan totteleminen johtavat elämään täynnä toivoa, vapautta ja ikuista iloa. D.L. Moody ei voinut tehdä mitään ilman Herraa, mutta se, mitä hän teki Pyhän Hengen voimassa, oli täysin ainutlaatuista.

Herra, kiitos että varustat minut kaikkiin hyviin töihin. Sinun läsnäolosi on menestykseni tae. Auta minua suoriutumaan minulle annetuista tehtävistä ja tielleni tulevista murheista ja pääsemään perille voittajana sinussa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.09.2025 07:55

11. SYYSKUUTA
Lannistuneiden pyhien rohkaiseminen
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 16:10-21

Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette. Hebrealaiskirje 6:10

Stefanas, Fortunatus, Akaikos, Aquila ja Prisca eivät ole useimmiten siteerattuja nimiä Raamatussa, mutta he olivat ydinhenkilöitä, kun Uuden testamentin seurakunta haki muotoaan. Paavali mainitsi heidän korvaamattoman apunsa kirjoittaessaan Korinton seurakunnalle käytännön ohjeita. Hän ei tarkentanut yksittäisiä työosuuksia mutta kuvaii selvin sanoin, miten heidän palveleva asenteensa oli virkistänyt ja elävöittänyt kaikkia uskovia, myös Paavalia itseään.

Tämän päivän seurakunnissa tehdään usein se virhe, että riviseurakuntalaiset ajattelevat pastorin ja muun palkatun henkilökunnan olevan erillinen ydinjoukko, joka hoitaa hengellisen työn. On totta, että pastori ja hänen lähimmät työtoverinsa ovat tärkeällä paikalla, mutta kaikkien pyhien on tarkoitus rakentaa seurakuntaa.

Sinun nimeäsi ei ehkä nähdä seurakunnan viikko-ohjelmassa, etkä kenties ole missään vastuutehtävässä, mutta sinulle on annettu hengellisiä lahjoja, joiden tarkoitus on vahvistaa pyhiä. Pieni kannustava viesti, puhelinsoitto pyhäkoululaiselle, lounas lannistuneen vanhemman kanssa, pieni lahja rahapulassa olevalle perheelle - kaikki herkät eleet ovat käytännöllisiä ja rohkaisevia tapoja nostaa masentuneiden uskovien henkeä.

Pyydä Jumalaa näyttämään sinulle, miten voisit virvoittaa muita. Anna hänen näyttää sopiva keino, jonka kautta voit ilmaista Jumalan lempeää rakkautta. Eihän Jumala ole epäoikeudenmukainen, ei hän unohda tekojasi erikä rakkauttasi, joita olet osoittanut hänen nimeään kohtaan, kun olet palvellut hänen pyhiään ja yhä palvelet.

Rakas Jumala, opeta minua olemaan rohkaisija ja toivon lähde. Näytä miten voisin virvoittaa heitä, jotka minun kanssani palvelevat sinua. Tahdon oppia osoittamaan sinun rakkauttasi pienin käytännöllisin elein.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.09.2025 07:49

12. SYYSKUUTA
Jumalan totuuden viestittäjä
LUE HEBREALAISKIRJE 13:20-21

Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä." Markuksen evankeliumi 2:17

Englantilainen sananjulistaja George Whitefield, joka eli vuosina 1714-1770, toimi kiertävänä evankelistana ja saarnasi elämänsä aikana yli tuhat kahdeksansataa saarnaa. Hänen voimakas äänensä tuli tunnetuksi pitkin Englantia ja Yhdysvaltoja, kun hän julisti Jumalan Sanaa tuhansille ja taas tuhansille kuulijoille. Hänen evankelioimis halunsa oli niin palava, että vielä terveyden pettäessähän yhä jatkoi saarnaamista.

Ihmiset Whitefieldin ympärillä tunnistivat, että Herra oli antanut hänelle yliluonnollista elinvoimaa ja kykyä olla liikkeellä. Kirjassaan The Light and the Glory Peter Marshall ja David Manuel kuvaavat Whitefieldin viimeistä saarnaa New Hampshiressä:

Kun tuli aika puhua, hän pystyi tuskin hengittämään, ja yksi miehistä sanoi hänelle: "Teidän kannattaisi pikemminkin mennä sänkyyn lepäämään kuin nousta saarnaamaan."

"Totta", Whitelfied hengähti mutta kohotti heti sen jälkeen katseensa taivasta kohti ja jatkoi: "Hera Jeesus, minä olen väsynyt sinun työssäsi mutta en ole väsynyt sinun työhösi. En ole päättänyt uskonjuoksuani. Anna minun vielä kerran nousta ja puhua sinun puolestasi näille elonpelloille, sinetöidä totuutesi, mennä kotiin ja kuolla!"

Jumala vastasi hänen rukoukseensa. Pidettyään yli kahden tunnin saarnan uupunut Whitefield meni pastori ystävänsä kotiin, missä hän seuraavana aamuna kuoli. Vielä viimeisinä hetkinään hän sai aamunkoitteessa katsella ikkunasta auringon nousua.

Koska yksi mies oli halukas puhumaan Jumalan totuutta, Jumalan rakkaus kosketti voimakkaasti kahta mannerta.

Herra, tee minusta sinun totuutesi puhuja. En vielä ole päättänyt uskonjuoksuani. Älä anna minun väsyä matkalle. Pidä minut uskollisensa loppuun asti.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.09.2025 07:47

13.SYYSKUUTA
Me seuraamme Jeesusta
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 4:12-25

Ja hän sanoi heille:", niin minä teen teistä ihmisten kalastajia". Matteuksen evankeliumi 4:19

Kun Jeesus kutsui Pietarin ja Andreaksen opetuslapsikseen, hän sanoi heille vain: "Seuratkaa minua". Se ei ollut ensimmäinen kerta, kun Pietari ja Andrea näkivät Jeesuksen: he olivat jo aikaisemmin kuulleet hänen opettavan ja tiesivät tiesivät hänen sanomansa. Kutsun hetkellä Jeesus ei kuitenkaan puhunut heille kuin pari sanaa.

Pietari ja Andreas olivat jo valmiit vastaamaan Jeesuksen kutsuun. Kiireesti he jättivät verkkonsa ja ansiotyönsä ja lähtivät Jeesuksen mukaan, sillä he olivat herkkiä Jumalan Hengen vaikutukselle. He erottivat, mikä oli Jumalan esittämä kutsu ja mitkä heidän oman sydämensä ajatuksia.

Pietari ja Andreas olivat palvelualttiita opetuslapsia. Uutta testamenttia ei vielä oltu kirjoitettu, mutta noiden kahden opetuslapsen elämä oli kuin suora esimerkki Filippiläiskirjeen toisesta luvusta: "Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli. Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen, vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi." (jakeet 5-7.)Samoin myös Pietari ja Andreas olivat valmiit uhraamaan mitä tahansa Kristuksen tähden, jopa kalastajan turvatun tulevaisuuden.

Mikä tahansa elämäntilanteesi onkaan, ainoastaan sillä on jotain merkitystä, että omat suunnitelmasi oikaistaan Jumalan suunnitelman mukaisiksi. Jeesus antaa sinulle tänään saman kutsun:" Lähde minun mukaani."

Rakas taivaallinen Isä, kun kutsuit minut seuraamaan sinua, se muutti elämäni. Olen kuullut kutsun ja olen valmis vastaamaan myöntävästi. Lähden sinun mukaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.09.2025 08:03

14.SYYSKUUTA
Osoitan teoillani kenelle kuulun
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 9:23-26

Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.Luukkaan evankeliumi 9:23

Mielemme perukoilla yhdistämme sanat kieltää ja risti yleensä heti kärsimykseen. Alitajuisesti saatamme jopa ajatella, että Jumalan tahtoon suostuminen omassa elämässämme tarkoittaa aina kivistä tietä ja kaikista omista toiveista luopumista jonkin oudon ulkopuolisen suunnitelman edessä.

Itsensä kieltäminen ei tarkoita sitä, että siirrymme vedelle ja leivälle ja luovumme kaikesta hyvästä. Jeesus puhui alistumisesta ainutkertaisena päätöksenä, jolloin sanomme Jumalalle, että haluamme hänen olevan ohjaimissa. Silloin annamme Kristukselle luvan olla Herra ja Vapahtaja ja käyttää elämäämme parhaaksi katsomallaan tavalla.

Ristin ottaminen joka päivä merkitsee, että voimme askel askeleelta antaa tekojemme osoittaa, kenelle kuulumme. Vahvistamme todistustamme päivittäin niiden päätösten kautta, joita teemme. Jos haluaisimme tehdä jotain sellaista, josta tiedämme, että Jumala on sen selkeästi kieltänyt, meidän on tehtävä valinta: joko oma tie tai Jumalan tie. Koska Jumala on täydellisen rakastava ja täydellisen pyhä, voimme olla varmoja siitä, että hänen osoittamansa suunta on parhaaksemme ja sen päämäärä on aina suurin mahdollinen hyöty elämällemme.

Itsensä kieltäminen on Kristuksen hyväksymistä. Kun sanot kyllä Kristukselle, avaat elämäsi seikkailulle, joka johtaa siunauksiin. Aloita jo tänään ja ota askeleita, joiden kautta ilmaiset selkeästi, keneen olet sitoutunut!

Herra Jeesus, vastaukseni on myönteinen - haluan seurata sinua. Auta toimimaan sitoutumiseni mukaisesti. Tahdon tänä päivänä osoittaa, että olen valinnut sinun tiesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.09.2025 07:14

15. SYYSKUUTA
Aidon opetuslapseuden hinta
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 14:25-35

Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. Luukkaan evankeliumi 14:27

Jeesus totisesti tiesi, miten ison kansanjoukon saa ajettua pois. Kun hän puhui koko sydämisestä sitoutumisesta ja täydellisestä antautumisesta lähetystehtävään, suuri määrä hänen seuraajiaan liukeni paikalta. Ainoat, jotka jäivät hänen luokseen, olivat ne, jotka ymmärsivät, mitä hän puhui. Hänen sanansa olivat lujia ja totuudellisia mutta samalla täynnä rakkautta. Hän selitti, mitä aito Jumalan tunteminen tarkoittaa.

Oswald Chambers kirjoittaa kirjassaan Parhaani hänelle, että Kristus haluaa meidän olevan täysin hänen lumoissaan, niin ettei meillä ole yksityiselämää Jeesuksen ulkopuolella tai piilopaikkaa maailmassa, vaan että olemme tietoisia hänen kärsimyksistään ja jaamme ne hänen kanssaan. Yksityiselämämme on avoin valtatie Jumalan edessä, ja samalla se on maailmalle tie Jumalan luo. Kukaan ei voi pysyä pystyssä, ellei hän ole samaistunut Kristukseen. Ei meitä ole erotettu maailmasta itseämme varten vaan meidät on kutsuttu olemaan läheisessä suhteessa Kristuksen evankeliumiin.

Jumala haluaa meidän olevan yhteydessä häneen, Chambers muistutti, joten tehdään kuten hän haluaa. Jos vastustelemme, meistä ei ole hyötyä Jumalan suunnitelmissa, kun hän haluaa sovittaa maailman itsensä kanssa. Jumalan läheisyyttä pakoilevasta kristitystä tulee muillekin este ja kompastuskivi.

Jeesus haluaa koko huomiomme, ei vain pientä osaa siitä. Emme voi laskelmoida omaa elämäämme siten, että meillä on monia projekteja ja Jeesus on vain yksi niistä. Hänen täytyy olla ensimmäinen ajatuksemme kaikessa, mitä teemme.

Rakas Herra, järjestä elämäni asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen. Syvennä suhdettani sinuun ja opeta minua elämään päiväni sinun yhteydessäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.09.2025 08:21

16. SYYSKUUTA
Älkää väsykö
LUE 2. TESSALONIKALAISKIRJE 3:6-15

Mutta te, veljet, älkää väsykö tekemästä sitä, mikä hyvää on. 2. Tessalonikalaiskirje 3:13

Historian eri vaiheissa moinia kristittyjä on syytetty teleogisiksi. Se tarkoittaa sitä, että he ovat korostaneet tulevan maailman merkitystä ja lopullista määränpäätään eli taivasta niin voimakkaasti, etteivät ole näyttäneet kovinkaan paljon piittaavan tästä nykyisestä maailmasta. Olet ehkä itsekin kuullut kommentteja siitä, miten joku kristitty on niin innoissaan taivaasta, ettei hänestä ole mitään hyötyä maan päällä.

Paavalin aikana monet Tessalonikassa elävät uskovat veivät ylikorostetun taivaskeskeisyyden äärimmilleen. He olivat vakuuttuneita siitä, että Jeesus saattoi tulla takaisin millä hetkellä tahansa, joten he lopettivat työnteon ja vain odottivat häntä. Voi kuvitella, milllaisen sekaannuksen ja epätasapainon se aiheutti alkuseurakunnassa, kun jotkut joutuivat työskentelemään kovemmin ja hoitamaan toistenkin tehtävät.

Toisessa kirjeessä tessalonikalaisille (3;12-13)Paavali kommentoi sellaista käytöstä: "Semmoisia me käskemme ja kehoitamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa, tekemään työtä hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä. Mutta te, veljet, älkää väsykö tekemästä sitä, mikä hyvää on."

On hyvä odottaa iankaikkisuutta, jonka saamme viettää Jeesuksen kanssa, kun kuolemme ja jätämme tämän maailman. Hän haluaa meidän innokkaasti odottavan tulevia runsaita siunauksia, jotka hän meille antaa. Jeesus on kuitenkin erittäin kiinostunut täällä mapallolla tapahtuvista asioista, ja hän haluaa, etä kasvamme kristittyjen yhteydessä ja aikuistumme ja vahvistumme ja tulemme yhä taitavammiksi armon sanan saattajiksi kadotetulle maailmalle.

Taivaallinen Isä, pidä katseeni kadotetuissa ja täsä kuolevassa maailmassa. Auta kasvamaan yhteydessäni sinuun, niin että vahvistuisin ja olisin hedelmällinen tehtävässäni armon sanan saattajana.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.09.2025 08:41

17. SYYSKUUTA
Sinulle annettu aika
LUE EFESOLAISKIRJE 5: 15-17

Opeta meitä laskemaan päivämme oikein, että me saisimme viisaan sydämen. Psalmi 90:12

Sinulle on annettu tietty määrä aikaa ja mahdollisuuksia käyttää se valitsemallasi tavalla. Aika on annettu elämistä varten; se on saavutustesi ja muistojesi summa. Oletko tyytyväinen ajankäyttöösi vai tuntuuko, että päiväsi, viikkosi ja kuukautesi ovat täynnä työvelvotteita ja muille lupaamiasi asioita?

Sinä voit muuttua. On mahdollista hallita aikaa, sen sijaan että aika hallitsisi sinua. Kuten Mooses, sinäkin voit pyytää Jumalaa opettamaan sinua laskemaan elinpäiväsi oikein, niin että sinulla olisi hänen edessään viisas sydän.

Aloita asettamalla itsellesi tavoittteita ja sijoittamalla ne tärkeysjärjestykseen. Mitkä ovat sinun lahjasi ja vahvuutesi, ja miten Jumala on kutsunut sinut käyttämään niitä? Kuinka voit ottaa pieniä askeleita tavoitteiden saavuttamiseksi? Edellä esitetyt kysymykset auttavat seulomaan pois sen, mikä ei ole olennaista, niin että mielesi pystyy muodostamaan selkeän kuvan siitä, mitä asiat ovat oikeasti tärkeitä.

Jos koet tarpeelliseksi, voit varata päivän, jolloin vietät aikaa kooten ajatuksiasi ja miettien, missä olet ollut ja ja mihin haluat suunnistaa. Rukoile, lue, punnitse ajatuksia ja kirjoita muistiin kaikki, minkä Jumala painaa sydämellesi. Varaa jokaiselle päivälle hetki, jonka vietät Jumalan edessä. Se voi ensin tuntua taakalta, jos aikataulusi on muutenkin jo kiireinen, mutta huomaat, että Jumala antaa käytännön ymmärrystä ja voit järjestää aikataulusi uudelleen, niin että sopiva hetki löytyy.

Kun alat nähdä elämäsi laajemassa mittakaavassa, opit päivittäisten tapaamisten, kokousten, keskeytysten ja pikkuaskareiden keskinäiset suhteet, ja aikataulusta tulee yhtenäinen ja selkeä. Aika ei enää tunnukaan viholliselta, vaan sen sijaan siitä tulee liittolaisesi.

Jumala, opeta minua laskemaan aikani ja hallitsemaan sitä viisaasti. Pyydän, ettei aika enää olisi viholliseni, vaan että siitä tulisi liittolaiseni.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito