Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.08.2025 07:27

29. ELOKUUTA
Voima vastata myöntävästi
LUE HEBREALAISKIRJE 12

Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa. Hebrealaiskirje 12:1

Kuvittele, että yrittäisit selvitä päivästä nilkat tiukasti yhteen sidottuina, niin että sinulle ei jätetty kuin vähin mahdollinen liikkumavara. Saisit ehkä asiat hoidettua, mutta yksinkertaisinkin tehtävä sujuisi tuskastuttavan hitaasti. Kaatumisen ja kompastelun jälkeen hidastaisit vauhtia, niin että pitkän ajan kuluttua ehkä pääsisit loukkaantumatta määränpäähän.

Yllä oleva kuvaus sai alkunsa Hebrealaiskirjeessä käytetystä sanasta kietoutua. Termiä käytettiin puhuttaessa eläimen pyydystämisestä ansaan tai verkkoon, niin että se jäi henkiin muttei päässyt juoksemaan karkuun. Synti toimii samalla tavalla: jos annamme sen tulla osaksi pysyvää käyttäytymistämme, se muodostuu meille ansaksi.

Voimme ehkä suorittaa perustoimintoja, eikä synnillä ole välitöntä vaikutusta ulkoiseen olemukseemme tai työpanokseemme, mutta lopulta se kaataa meidät kumoon ja estää elämästä täyttä ja vapautunutta kristityn elämää, jota Jumala tahtoisi meidän kokevan. Pieni epärehellisyys raha-asioissa tai muu vastaava ongelma voi myöhemmin johtaa suuren luokan kavallukseen, kun synti saa tiukemman otteen.

Jos jokin paha riippuu sinussa kiinni juuri tällä hetkellä, anna asia Herralle, ennen kuin synti saa enää yhtään lujempaa otetta. Jeesus antaa opetuslapsilleen aina voiman vastata myöntävästi hänen kutsuunsa. Hän haluaa sinun kokevan pulppuavaa iloa, joka on seurausta Jumalan mielen mukaisista valinnoista.

Isä Jumala, anna minulle kyky sanoa ei kaikille niille asioille, jotka muodostuisivat ansaksi. Puhdista polku edessäni, niin etten kompastu. Anna minulle jumalallinen voima suostua sinun tahtoosi.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.08.2025 08:01

30. ELOKUUTA
Uskon kiintopiste
Lue Psalmi 100

Sillä Herra on hyvä; hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja hänen uskollisuutensa polvesta polveen. Psalmi 100:5

Epäpuhtaus tai virhe kankaassa tai hopeaesineessä saattaa näyttää rumalta, mutta se tuskin vaikeuttaa vaatteen tai esineen käyttöä. Virhe talon rakennustyössä tai auton suunnittelussa voi sen sijaan olla seurauksiltaan paljon vakavampi.

Uskon asioissa on viisasta säännöllisin väliajoin tutkia, missä kunnossa onkaan luottamus Kristukseen. Viallinen toiminta sillä alueella voi haitata suhdetta Herraan.

Kysy itseltäsi kaksi kysymystä: Onko uskonelämäni keskittynyt Jumalaan vai omien asioideni selvittämiseen? Olenko kiinnostunut tietämään, mikä on Jumalan tahto, vai kiinnostaako minua lähinnä vain se, mikä on Jumalan tahto minua kohtaan?

Jos et ole varovainen, omat tarpeesi voivat vallata keskeisen tilan sisimmässäsi ja uskonvaellus Jumalan kanssa jää toisarvoiseksi. Et ehkä tee sitä suunnitelmallisesti mutta sallit painostavien ongelmien työntyä Jumalan tuntemisen edelle etkä enää osaa iloita iankaikkisesta yhteydestä Jumalan kanssa.

Tietysti Jumala ymmärtää halusi ja tarpeesi ja on enemmän kuin halukas täyttämään ne, mutta hän haluaa, että päähuomiosi on siinä, kuka hän on. Hän toivoo, että suurin ilosi tulee siitä, kun olet yhteydessä häneen.

Kun suuntaat huomiosi ennen kaikkkea Jumalan suuruuteen ja kirkkauteen, sinun on helpompi olla levollinen ja luottaa siihen, että Jumala on uskollinen ja rakastava ja aidosti kiinnostunut hyvinvoinnistasi.

Rakas Herra, sinä olet uskoni keskipiste. Pidä huomioni kohdistettuna sinuun itseesi. Älä anna huolieni ja tarpeitteni nousta ajatuksissani tärkeämmäksi kuin se, kuka sinä olet.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.08.2025 07:42

31. ELOKUUTA
Jatka kasvua ja rakentamista
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 3:10-15

Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen.1. Korinttolaiskirje 1:9

Suunnittelijat ja rakennusmiehet paiskivat ahkerasti töitä varmistaakseen, että rakenteet vastaavat niille asetettuja vaatimuksia. Olipa kysymyksessä sähkötyöt tai muuraus tai mikä työvaihe tahansa, materiaalien tulee olla laadukkaita. Ne kootaan turvamääräyksien mukaisesti, sillä muuten tulevien asukkaiden turvallisuus ja ruumiillinen hyvinvointi olisivat vaarassa.

Uskovana olet mukana jatkuvassa muutoksessa, jossa sydämesi taloa rakennetaan ja vahvistetaan. Kristus on kestävä perustus, ja hän johtaa uskosi ja luonteesi kasvua ja rakentamista. Sinä valitset rakennusmateriaalit, joita taloosi käytetään, ja Jumala tekee varsinaisen rakennustyön. Matkan varrella alat luottaa häneen yhä enemmän etkä enää vastustele hänen toimimistaan elämäsi puuseppänä ja muotoilijana.

Kestäviä rakennuskiviä ovat kuuliaisuus, rakentavat sanat, rauhantekijän aloitteet, itsekkyyden vastustaminen ja kaikkien Hengen hedelmien esille tuominen. Kun rakennat elämäsi sellaisista aineksista, muutut Jeesuksen kuvan kaltaisuuteen, ja eräänä päivänä Jeesus arvioi elämäsi talon rakenteet. "Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on" (1. Kor. 3: 12-13).

Muista kuitenkin, ettei yllä kuvatulla arvioinnilla ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Kun Jeesus tutkii talosi rakenteet, hänen tarkoituksensa on palkita hyvillä lahjoilla kaikki se hyvä, mitä teit maan päällä.

Rakas taivaallinen Isä, kuluneen kuukauden aikana olen aloittanut matkan sitoutumiseen ja muutokseen. Auta minua jatkamaan kasvuani, sillä eräänä päivänä sinä arvioit sydämeni rakenteet. Toivoisin, että olisit silloin tyytyväinen siihen, mitä minussa näet.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.09.2025 07:49

1. SYYSKUUTA
Vaeltakaamme saamamme kutsun arvoisesti
LUE EFESOLAISKIRJE 4:1-2

Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii. Efesolaiskirje 4:1

Vapauduttuaan natsien keskitysleiriltä Kätköpaikka-teoksen kirjoittaja Corrie Boom seurasi Jumalan kutsua ja lähti Yhdysvaltoihin. Kutsua koeteltiin eri tahoilta. Yhä uudestaan hänen oleskelunsa Yhdysvalloissa asetettiin kyseenalaiseen valoon, ja se vaatimaton taloudellinen tuki, joka hänellä alussa oli, loppui jonkin ajan kuluttua kokonaan. Corrie oli vähällä lannistua täysin mutta kieltäytyi antamasta periksi. Hän tiedosti päällimmäisenä sen, että ihmiset olivat hylänneet hänet, mutta ajatusten taustalla oli rauha ja toivo, että Jumala varmasti kunnioittaisi hänen uskollisuuttaan.

Jäädessään muiden hylkäämäksi Corrie piti lujasti kiinni Jumalan lupauksista, ja lopulta hänen uskollisuutensa seuraukset tulivat näkyviin. Erään tunnetun evankelistan avulla hänelle avautui tilaisuuksia kertoa todistuksensa julkisuudessa, eikä aikaakaan kun Corrie ten Boomista oli tullut yksi aikamme kuuluisimmista puhujista. Hän oli käynyt läpi kenties kovimmat myrskyt, mitä elämässä voi olla, ja Jumala oli havainnut hänet uskolliseksi.

Jumala on kutsunut sinut elämään rakkautensa ja anteeksiantonsa valona tälle maailmalle, joka on suljettu pimeyden valtaan. Vaella siis saamasi kutsun arvoisesti. Kun koet lannistavia tilanteita, saat seisoa selkä suorana uskossasi, ja Jumala tekee sinusta rakkauden työkalun, jonka kautta hän voi palvella toisia ihmisiä.

Rakas Herra, olet kutsunut minut vaeltamaan valona maailmassa. Käytä minua palvelemaan ihmisiä, joita kohtaan tämän matkan aikana.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.09.2025 07:37

2. SYYSKUUTA
Palvelijan henki
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 13: 1-20

Joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne. Matteuksen evankeliumi 20:27

Miksi Pietari oli niin järkyttynyt ja nolo, kun Jeesus kumartui pesemään hänen jalkansa? Jalkojen pesu oli palvelijain työtä, halpa ja likainen tehtävä, joka ei millään muotoa soveltunut varsinkaan arvostetulle ja rakastetulle opettajalle. Nöyrällä teolla Jeesus osoitti mieleenpainuvasti, millainen asenne hänen opetuslapsillaan tulisi olla; "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt." (Joh. 13:14-15).

Palvelijan mielenlaadun tulisi käydä ilmi kaikessa, mitä teemme. On helppo ajatella kaukaista ja oletettua avuntarvetta ja sanoa; "Autan mielelläni kaikessa, missä tarvitaan." Palveluhalukkuutesi joutuu koetukseen vasta silloin, kun joudut kasvotusten todellisten tarpeiden kanssa.

Piknik puisto on täynnä roskia. Poimitko ne ylös vai syötkö omat evääsi ja kävelet tiehesi toivoen, että joku, jolle maksetaan siivoustyöstä, poimii roskat pois?

Vanhus naapurissasi tarvitsee apua ruokaostosten tekemisessä. Ilmoittaudutko vapaaehtoiseksi?

Jos huomaat olevasi haluton auttamaan toisia, asenteen tarkistaminen auttaa sinua voittamaan epäröinnin. Kun näet muut Jeesuksen silmin, haluat täyttää heidän tarpeensa ja löydät palvelemisesta koituvan molemminpuolisen ilon.

Taivaallinen Isä, haluan palvella toisia ilolla, koskettaa heidän elämäänsä rakkaudellasi ja ojentaa käteni murheen murtamalle maailmalle. Tee minusta palvelija.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.09.2025 07:35

3. SYYSKUUTA
Halu sitoutua
LUE DANIEL 6

Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. Matteuksen evankeliumi 5:16

Vaikka Persian laki määräsi, että oli sallittua palvoa ainoastaan kuningas Dareiosta, Daniel jatkoi elävän Jumalan palvelemista. Hän tiesi, että lain rikkominen veisi hänet leijonien luolaan, mutta hän ei silti suostunut muuttamaan vakaumustaan.

Meillä kaikilla on hetket, jolloin koemme samoin kuin Daniel. Haluamme seistä asian takana, jonka tiedämme oikeaksi, mutta sen seurauksena joudumme hankaliin tilanteisiin, jotka tuntuvat melkein leijonien luolalta. Sellaisia tilanteita tulee vastaan työaikalla, ympäröivässä yhteiskunnassa, kotona ja jopa seurakunnassa.

Daniel erottautui muista, kosksa hän oli sitoutunut palvelemaan Jumalaa eikä välittänyt, mitä ihmiset hänestä ajattelivat. Hän halusi ennen kaikkea elää Herralle, eikä kukaan voinut estää häntä kohottamasta ylistystä kohti taivasta.

Kun ihmiset katselevat elämääsi, näkevätkö he Jeesuksen? Danielin todistus oli niin väkevä, että se teki kuninkaaseen lähtemättömän vaikutuksen. Luolan sulta kuningas huusi Danielille: "Sinun Jumalasi, jota sinä lakkaamatta palvelet, pelastakoon sinut". (Dan. 6:17).

Rohkaiskoot Herran sanat meitä sitoutumaan entistä vahvemmin häneen: "Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa."

Jumala, tuntuu usein kuin olisin leijonien luolassa, vihamielisten ihmisten ja olosuhteiden ympäröimänä. Auta minua sellaisinakin aikoina pysymään uskollisesti sitoutuneena sinuun ja palvomaan sinua, niin että nimesi tulee kirkastetuksi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.09.2025 07:48

4. SYYSKUUTA
Päämäärätietoinen elämä
LUE EFESOLAISKIRJE 4:17-24

Ja teidän tulee uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Efesolaiskirje 4:22-24

Kristillisen yliopiston professori pyysi oppilaitaan varmistamaan, että heidän elämäntapansa oli yhtäpåitävä Jumalan Sanan kanssa. "Älkää koskaan antako epämääräisten tuulten puhaltaa elämässänne, sillä maailma huomaa sen heti. Älkää antako minkään hämärtää todistustanne siitä, kuka Jeesus on."

Jatkuva päämäärätietoisuus on vaikeaa. Herra tietää sen varsin hyvin, ja siksi hän on aina vierellämme ja auttaa meitä kohdistamaan katseemme oikeaan suuntaan. Päämäärämme tiedostaminen on myös tahdon asia. Meidän täytyy janota Jeesuksen kaltaisuutta, joitta elmässämme olisi koko ajan suloinen tuoksu, jonka toisetkin huomaaavat. Jeesuksen läheisyyden tuoksu on olennaisin osa kristityn vaellusta maan päällä.

Efesolaiskirjeen neljännessä luvussa Paavali selitti, kuinka uskovien tulisi suhtautua elämään. Hän kehotti Efeson nuorta seurakuntaa hylkäämään vanhat tapansa ja ajatusmallinsa, varsinkin jos ne muistuttivat seurakuntalaisia elämästä ennen pelastumista.

Kun sielu siirretään iankaikkisesta kuolemasta iankaikiseen elämäään, ihmisen päämäärässä tapahtuu suuri muutos. Uskova pestään Kristuksen verellä ja hänestä tulee uusi luomus. Muutoksen ulkoisena todisteena hän ei enää halua elää synnissä.

Se, mikä on vanhaa, on kadonnut. Kerran elimme kuin ne, jotka eivät tunne Jeesusta pelastajanaan, mutta kun olemme tulleet uskoon, meille on annettu uusi päämäärä.

Kun Jeesus tuli elämääni, hän toi mukanaan iankaikkisen rauhan ja toivon.

Isä, haluan olla sellainen kuin sinä. Anna elämäni tuottaa hyvää tuoksua, jonka toisetkin huomaavat. Kun vaellan kristittynä täällä maan päällä, auta minua jatkuvasti tiedostamaan iankaikkinen päämääräni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.09.2025 07:23

5. SYYSKUUTA
Meitä seulotaan palvelutyötä varten
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 22: 31-34

Mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi. Luukkaan evankeliumi 22: 32

Jos haluat olla voimakkaasti Jumalan käytössä, sinun täytyy suostua seulontaan, niin että Jumala voi valmistaa sinut palvelustyötä varten. Periaate on sama kuin viljan seulonnassa. Uuden testamentin aikoina se tehtiin heittämällä viljaa ilmaan ylhäällä kukkulalla, niin että tuuli puhalsi akanat tiehensä ja jätti jäljelle vain jyvien käyttökelpoisen osan.

Pietari ei ollut mikään poikkeus vaan joutui yhtä lailla seulottavaksi. Jeesus kertoi tulevalle apostolille, että saatana oli saanut luvan seuloa opetuslapsia niin kuin viljaa. Mutta Jeesus kertoi rukoilleensa Pietarin puolesta, ettei tämän usko sammuisi, ja kehotti häntä vahvistamaan veljiänsä, kun hän palaisi takaisin.

Herra sanoi nuo sanat sinä iltana, jolloin hänet pidätettiin. Juuri sellaisella hetkellä Pietari olisi halunnut osoittaa lujan uskollisuutensa opettajaansa kohtaan mutta päätyikin kieltämään Jeesuksen peräti kolme kertaa. Hänen mielensä oli varmasti kipeiden tunteiden ja surun murtama. Jeesus oli kuitenkin rohkaissut häntä jo etukäteen sanomalla: "Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Meillä voi olla se luottamus, että vaikka me ratkaisevalla hetkellä epäonnistumme Jumalan työssä ja vaikka hänen täytyy seuloa meitä kuin vehnää, Herra ei ikinä jätä kesken työtään elämässämme. Hän kuljettaa meitä koetusten ja turhauttavien tilanteiden läpi, niin että epäpuhtaudet nousevat pintaan.

Jos Pietari olisi kieltäytynyt seulonnasta, hän ei olisi ikinä ollut valmis palveluksen työhön. Kun huomaat Jumalan seulovat kädet omassa elämässäsi, suostu hänen tahtoonsa ja anna Herran valmistaa sinut palvelukseensa.

Herra, auta ymmärtämään, että koetuksilla ja turhautumisen aiheilla on tarkoituksensa. Sinä erotat hyvän viljan pahasta, nisunjyvät akanoista. Kiitos, että seulonnan päämäärä on valmistaa minut palvelukseesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.09.2025 07:45

6. SYYSKUUTA
Seulonta alkaa
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 20:25-28

Niin viimeiset tulevat ensimäisiksi ja ensimäiset viimeisiksi. Sillä monta ovat kutsutut, mutta harvat valitut. Biblian mukaan Matteuksen evankeliumi 20:16

Jumalalla on suunnitelma elämäsi varalle. Sen palaset eivät kuitenkaan loksahda paikalleen yhdessä yössä. Jumala käyttää aikasi maan päällä viimeiseen asti saattaakseen päätökseen kaiken, mitä hän on sinua varten suunnitellut. Hän valmistaa sinut palvelukseen antaen sinulle armolahjoja ja luonnollisia kykyjä. Hän antaa sinun kokea vastoinkäymisiä, jotta elämässäsi piilevät epäpuhtaudet nousivat pintaan ja seuloutuisivat pois. Vaikeudet hiekottavat ja kiillottavat elämän epätasaisia kulmia, kunnes epätasaisuudet lopulta kuluvat ja pintasi on peilikirkas. Silloin heijastat Jumalan kirkkautta.

Kun Jumala aloittaa seulonnan, sinusta saattaa tuntua, että koko elämääsi ravistellaan. Älä huolestu. Hän on vain asettamassa sinua paikkaan, jossa voit vastaanottaa suuria siunauksia. Voi olla, että koet hänen olevan hiljaa. Hän koettelee sinua nähdäkseen, luotatko häneen, vaikka hän ei osoita vierellä oloaan näkyvien lahjojen muodossa.

Vaikeinta on matka kärsimysten läpi, olivatpa ne sitten fyysisiä, henkisiä tai tunteisiin kohdistuvia. Amy Carmichael, uskollinen Jumalan palvelija, vietti viimeiset elinvuotensa täysin vuoteen omana. Jumala salli hänen elämäänsä koetuksia, jotka tuntuivat sietämättömän vaikeilta varsinkin sellaiselle, joka rakasti liikkumista ihmisten parissa. Useimpien ei ikinä tarvitse kokea selalisia vaikeuksia kuin Amyn. Hänen koetuksensa tuottivat kuitenkin näkyvää hedelmää. Kristuksen elämä loisti hänen koko olemuksestaan, ja tänään hänen kirjansa ovat todisteita Jumalan uskollisuudesta ja kirkkaudesta kärsimysten keskellä.

Herra, auta minua ymmärtämään, että kun teet työtäsi hiljaisuuden, kärsimysten ja ravistelun kautta, sinulla on tarkka suunnitelma ja päämäärä elämässäni. Kun sallit elämääni koetuksia, käytä ne valmistaaksesi minut sitä tulevaisuutta varten, jonka olet minulle suunnitellut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.09.2025 08:24

7.SYYSKUUTA
Jumalan rakastama tuoksu
LUE 1. PIETARIN KIRJE 5:6-10

Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. 1, Piet. 5:10

Sisimmän seulonta on aina Jumalan vastuulla, eikä elämämme vaivat ja koetukset ole koskaan niin suuria, etteikö hän osaisi käsitellä niitä. Vaikka me ajoittain hätäännymme ja turhaudumme, Jumala on kuljettajan istuimella. Saatanalla ei ole koskaan ylintä käskyvaltaa. Vihollinen kyllä etsii keinoja lannistaa ja liata meitä, mutta Jumala on jo sovittanut meidät itsensä kanssa ja julistanut meidät vanhurskaaksi, koska hän on täydellisesti hyväksynyt Poikansa antaman sijaisuhrin.

Jumala käyttää seulomista paitsi epäpuhtauksien poistoon myös tuodakseen näkyviin niitä sisällemme istutettuja ominaisuuksia, joita hän haluaa käyttää. Sitä voisi verrata kullanpuhdistukseen. Seos kuumennetaan, niin että ylimääräinen kuona nousee pintaan ja voidaan helposti poistaa. Mitä kuumempi tuli, sitä puhtaampaa on jäljelle jäänyt kulta.

Jumala ei seulo ja puhdista meitä mukavissa olosuhteissa, vaan puhdistustyöhön liittyy useimmiten melkoista ulkoista myllerrystä. Lettie B. Vowman kirjoitti klassikkokirjan nimeltä Virtoja erämaassa (Aika Oy,1998, kolmas painos, s. 253, suom. Helvi Taponen) jossa hän sanoo:

Joskus Jumala lähettää ankaria koettelemuksia lapsilleen kehittääkseen heidän hyviä luonteenominaisuuksiaan. Tulisoihdut palavat kirkkaimmin, kun niitä heilutetaan edestakaisin, katajakin tuoksuu ihanasti, kun se heitetään palavaan tuleen. Samoin kristityn jaloimmat luonteenpiirteet tulevat julki vasta pohjoisen puhaltaessa, kärsimyksissä ja vastoinkäymisissä. Särkyneistä sydämistä leviää usein se tuoksu, jota Jumala rakastaa.

Rakas Jumala, kun sydämeni on särkynyt, anna sen lähettää ympärillä oleville rakkautesi sulotuoksua. Anna kovien kokemusten tuoda minussa esiin Kristuksen kaltaisuutta.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito