Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.08.2025 06:56

19 ELOKUUTA
Johdonmukainen elämäntapa
LUE EFESOLAISKIRJE 3:14-21

Että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta. Efesolaiskirje 3:16

Onpa siitä sitten useita vuosia tai vain muutama päivä, kun hyväksyit Jeesuksen pelastajaksesi, muistat varmaan suuret muutokset, joita Herra alkoi tehdä elämässäsi. Sinun voi olla jopa vaikea käsittää aikaisempia sanojasi ja tekojasi,koska sydämesi ajattelee nyt niin toisin.

Paavali vertasi sisällämme tapahtunutta muutosta kirjaimellisesti siihen, miten yö muuttuu päiväksi. Koko olemuksemme on tullut uudeksi. "Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden." (Ef.4; 17-18).

Elät valossa ja olet Kristuksen uusi luomus (2.Kor. 5:17). Siirryit pimeydestä valkeuteen, ja elämäsi sai uuden suunnan, joka on täynnä toivoa. Jumala on luvannut muuttaa sinua päivä päivältä enemmän Kristuksen kaltaiseksi.

Välillä uskovat törmäävät vuoristorataa muistuttavaan kokemukseen, kun hengellisestä elämästä puuttuu johdonmukaisuus. Yhtenä päivänä Herra tuntuu valtavan läheiseltä, niin että voisi todistaa jokaiselle vastaantulijalle Kristuksessa pysymisestä. Seuraavana päivänä joutuu kamppailemaan kaikkein lapsellisempien syntien kanssa ja miettii, voiko enää ikinä olla Herran käytössä.

Kasvu Kristuksessa jatkuu koko elämän ajan, ja Herran rakkaus auttaa selviytymään eri vaiheista.

Jumala, haluan laskeutua alas epäjohdonmukaisuuden vuoristoradalta. Auta ymmärtämään, että olen uusi luomus. Kun kasvan ja aikuistun sinussa, silota elämäni rypyt suoriksi.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.08.2025 07:51

20. ELOKUUTA
Läheisyys Jumalan kanssa
LUE PSALMI 139

Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Psalmi 139:7

Läheisyys Jumalan kanssa on elämän kestävä matka, mutta toisaalta Raamattu opettaa, että Jumala on aina tuntenut sinut. Hän tietää sinusta kaiken, sekä hyvät että huonot asiat, ja hänen rakkautensa pysyy iankaikkisesti muuttumattomana.

Pelastus on alku paljon läheisemmälle suhteelle, joka rakentuu ja syvenee ajan myötä. Jumala odottaa tälläkin hetkellä, että vastaat hänen rakkauteensa. Mitä enemmän opit tuntemaan häntä, sitä selkeämmin käsität, että Jumala antoi mahdollisimman suuren lahjan antaessaan Poikansa kuolla ja sovittaa syntisi.

Ristinkuolema on iankaikkinen osoitus Jumalan huolenpidosta ja rakkaudesta sinua kohtaan. Ristin työ ei kuitenkaan päättynyt Golgatalle vaan jatkuu kaikilla elämänalueilla; se kutsuu hylkäämään entisen elämäntyylin ja kaikki synnit ja seuraamaan Kristusta.

Vain silloin, kun vetäydyt Herran lähelle, hän voi opettaa sinua katsomaan elämää toivon ja myötätunnon silmin. Se on äärettömän tärkeää juuri tänä päivänä, kun maailma on täynnä asioita, jotka nielevät kaiken rohkeuden. Älä lannistu, sillä Jeesus on sinun voimasi ja varma toivosi. Hän kesti ihmisten pilkan ja loukkaukset voidakseen todistaa, että rakastaa sinua. Kaikki, mitä ikinä tarvitset tai kaipaat, on annettu sinulle Kristuksessa. Tämänkin päivän askelissa voit luottaa hänen rakkauteensa.

Herra, sydämeni janoaa läheisyyttä kanssasi. Kaikki, mitä tarvitsen tai kaipaan, on sinussa. Haluan tuntea ylösnousemuksesi voiman ja kärsimyksesi osallisuuden.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.08.2025 08:48

21.ELOKUUTA
Ajatukset Herrassa
LUE ROOMALAISKIRJE 8:1-11

Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha. Roomalaiskirje 8:5,6

Suositussa pyhäkoululaulussa varoitetaan, ettei pieni silmä katsoisi mihin vain eikä pieni jalka astuisi minne vain. Lapset voivat leikkiä musiikin mukana, ja toistetut eleet auttavat heitä vielä jälkikäteenkin muistamaan laulun sanat.Sanoma saattaa tuntua lapsellisen yksinkertaiselta, mutta sama varoitus on paikallaan aikuisille. Täytyy olla varovainen sen suhteen mitä katselee ja minne kulkee.

Paavali opettaa, että lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset ja Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset. Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman ja Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.

John Bunyanin kirjassa Kristityn vaellus kirjan päähenkilö Kristitty päättää olla tottelematta varoittavaa ääntä, joka kehottaa häntä pysymään polulla. Kaunis vihreä ruoho polun vieressä on kutsuvan pehmeää ja tuntuu paljon mukavammalta jalkojen alla. Hänellä ei ole aavistustakaan, että astuessaan ruohon sekaan hän on laittanut jalkansa petolliseen ansaan ja joutuu Epätoivo-nimisen jättiläisen vangiksi Epäilysten linnaan.

Saatat joutua kokemaan samanlaisia seurauksia, jos annat katseesi harhailla ympäriinsä. Mielen kiinnittäminen valittuun kohteeseen on tietoinen päätös. Herätessä aamulla mieli ei välttämättä ole suuntautunut Herraan, ja siksi täytyy tehdä joka aamu päätös, että suuntaa sen päivän ajatukset Jumalan mielen mukaisiin asioihin.

Herra, kuljen usein sivupolkuja ja joudun epätoivon ja epäilyksen vangiksi. Kiinnitä ajatukseni sinuun. Anna minulle mieli, joka kohdistuu Pyhän Henkesi osoittamiin asioihin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.08.2025 07:30

22. ELOKUUTA
Hedelmien tuottaminen
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 15:1-8

"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä." Johanneksen evankeliumi 15:5

Millaista ääntä luulisit viinitertun tai jonkin muun hedelmäköynnöksen pitävän? Luultavasti kuulet niiden lähistöllä lintujen laulua, tuulen huminaa lehvistössä ja raikkaita luonnon ääniä, mutta itse viinirypäleet eivät pidä mitään ääntä, eivät valita eivätkä huokaa. Hedelmäpuu ei pinnistä eikä rehki tuottakseen hedelmää; hedelmät tulevat esiin aivan luontevasti osana kasvua. Viiniköynnöksen ei tarvitse keskittyä otsa kurtussa kasvattamaan rypäleitä, sillä kun köynnös on terve ja kostea ja oikein ravittu, rypäleet paisuvat kypsiksi joka tapauksessa.

Jeesus vertasi elämääsi viiniköynnökseen. Ilman häntä me emme saa aikaan mitään.

Hedelmien tuottamiseen liittyvä salaisuus on yhtä käytännöllinen sinulle kuin viinipuun oksallekin: Pysy kiinni rungossa ja keskity vain olemaan siinä, eli toisin sanoen suuntaa mielesi ja huomiosi Kristukseen. Ylistä ja palvo Kristusta, hakeudu hänen läheisyyteensä, imeydy tiukasti kiinni hänen suunnitelmiinsa.

Pyhän Hengen voiman kautta hedelmäsi kasvavat. Henki todistaa sinulle jatkuvasti, että olet kiinni Kristus-rungossa. Hedelmä, jota tuotat, on suora seuraus sen ystävyyssuhteen laadusta ja läheisyydestä, joka sinulla on Kristuksen kanssa.

Rakas Herra, auta minua heittämään pois huokailu ja pinnistely ja opeta pysymään sinussa. Olen väsynyt omaan yrittämiseen. Pyydän, että sinä tuotat hedelmää minussa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.08.2025 08:02

23. ELOKUUTA
Hyvä on parhaan vihollinen
LUE SANANLASKUT 3:5-12

Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Sananlaskut 3:6

Viisikymmentäluvulla televisiossa pyöri sarja miehestä nimeltä Riley, jonka elämä oli juuri sellaista, jollaista ihmiset aina toivoisivat oman elämänsä olevan; hän loikoili riippukeinussa kädet rennosti niskan takana, samalla kun hänen takanaan toiset leikkasivat kiiirehtien nurmikkoa ja siivosivat pihaa. Tarinan edetessä kävi kuitenkin ilmi, kuinka ennustamatonta elämä voi olla.

Surullista vain, että monet kuluttavat kaikki elinvuotensa koettaen hankkia itselleen samanlaisen elämän kuin Riley. He tekevät valintoja sen mukaan, mikä näyttää hyvältä ja miellyttävältä, sen sijaan että valitsisivat Jumalan tarjoaman parhaan vaihtoehdon.

Oswald Chambers on painottanut, ettei uskonelämän pahin vihollinen ole synti vaan valinnat, jotka ovat hyviä mutta ei parhaita. Hyvä on aina parhaan vihollinen.

Hengellinen kasvumme saattaa tyrehtyä, jos haluamme tehdä elämän valinnat sen pohjalta, mihin meillä mielestämme on oikeus, sen sijaan että pyytäisimme Jumalalta viisautta valintoihin. Meidän täytyy oppia kulkemaan niin, että silmämme ovat kiinnitetyt Jumalaan. Herra haluaa, että vaellamme kuten Abraham koko sydämestämme Jumalan tahdon mukaisesti (1.Moos. 17:1).

Elämä parhaimmillaan ei ole turhauttavaa elinikäistä yrittämistä ja tuskastelua vaan iloa ja rauhaa kaikkien elinvuosien ajan. Kokemukset, joita vaelluksen aikana käymme läpi, antavat lisää viisautta ja vahvistavat luottamustamme Jumalan armoon ja toivoon.

Rakas taivaallinen Isä, hyvä on hyvä, mutta paras on parempi. En halua tyytyä vähempään kuin parhaaseen. Valitse sinä, mikä on minulle parhaaksi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.08.2025 08:22

24. ELOKUUTA
Vapaa elämään Jumalan tavalla
LUE GALATALAISKIRJE 5:1-15

Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Galatalaiskirje 5:1

Kun vankilaviranomaiset harkitsevat vangin päästämistä ehdonalaiseen, he arvioivat, onko ehdokas taipuvainen uusimaan rikoksensa. Varsinkin törkeään väkivaltaan syylistyneet uusivat tekonsa helpommin kuin toiset. Surullista kyllä, jotkut eivät koskaan pääse eroon opituista rikollisista käyttäytymismalleista.

Vankien kuntoutus voi olla hyvinkin tasokasta, mutta jos ihmisen ajattelussa ei tapahdu muutosta, teot pysyvät entisellään. Sama pätee synnillisiin tapoihin elämässämme. Ennen kuin pääsemme eroon niistä kielteisistä vaikutuksista, joita synnissä elämisellä on ollut käytökseemme, meidän on muutettava koko ajattelutapamme.

Roomalaiskirjeessä (12:2) Paavali selittää, mitä kahleiden murtaminen on: "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä."

Kun luet Jumalan Sanaa ja tutkit niitä periaatteita, jotka Jumala on antanut elämää varten, Jumalan ajatukset alkavat hiljalleen sulautua ajatuskulkuusi. Kun uusi ajatus tulee sisään, vanha heitetään ulos. Herra työstää totuuttaan sisimpään olemukseesi ja juurruttaa sinne Jeesuksen ajatusten mukaisia uusia käyttäytymismalleja.

Jos vanha synti tupsahtaa uudestaan pintaan, sinun ei tarvitse alistua sen sanelemaan elämään. Jeesus tuli päästämään vangit vapauteen. Olipa sinun ajatusvankilasi ympäristön aiheuttama tai täysin omaa syytäsi, sillä ei ole merkitystä, sillä Jeesus haluaa vapauttaa sinut sen ahtaudesta. Hän haluaa, että olet vapaa elämään ja kulkemaan hänen viitoittamaansa tietä.

Kaikkivaltias Jumala, vapauta minut, niin että voin elää tahtosi mukaista elämää. Ota pois synnin aikaansaamat rajoitteet. Heitä vanhat ajatusmallit ulos, niin että sisimässäni on tilaa sinun ajatuksillesi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.08.2025 08:20

25. ELOKUUTA
Voima sisällämme
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 1: 26-29

Sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään. 1. Korinttolaiskirje 1:27

Kirjassaan The Person and Work of the Holy Spirit (Pyhän Hengen persoona ja työ, suom. huom.) R.A. Torrey on kuvannut Pyhän Hengen toimintaa muun muassa seuraavasti:

Pyhä Henki asuu jokaisessa Jumalan lapsessa. Joidenkin sisimmässä hän joutuu kuitenkin asumaan tietoisuuden perukoilla, ihmisen hengen kätketyssä pyhäkössä, sillä hänen ei ole annettu vallata koko ihmistä -- henkeä, sielua ja ruumista -- haluamallaan tavalla. Sen vuoksi kaikki Jumalan lapset eivät edes tiedosta Pyhän Hengen olemassaoloa, mutta hän asuu silti heidän sisimmässään.

Miten vakava ja samalla upea ajatus, että minussa asuu taivaallinen halitsija, Pyhä Henki. Jos olemme Jumalan lapsia, meidän rukouksemme ei enää tarvitse olla se, että Pyhä Henki tulisi asumaan meihin, sillä hän on jo meissä. Sen sijaan meidän tulisi pyytää, että osaisimme tunnistaa hänen läsnäolonsa, hänen armollisen ja kirkkaan sisäisen asumuksensa meissä, ja että antaisimme hänelle hallintavallan siinä talossa, jossa hän jo asuu, ja varoisimme murehduttamasta häntä.

Miten hienotunteisesti meidän tulisi kohdella ruumistamme ja kavahtaa kaikkea, mikä voi saastuttaa sen. Miten varoen meidän tulisi kävellä kaikkialla, niin ettemme murehduta häntä, joka asuu sisällämme.

Jos elämme synnissä tai väärissä asenteissa, murehdutamme Pyhän Hengen emmekä voi täysin hyötyä hänen läsnäolostaan. Se voima, joka asuu meissä, on sama voima, joka oli Kristuksessa, kun hän eli maan päällä. Rukoile ja pyydä häntä ilmaisemaan itsensä sinulle tänään uudella ja tuoreella tavalla.

Herra, kiitos Pyhän Hengen voimasta, joka tekee työtään minussa. Ilmaise itsesi minulle tänään uudella ja tuoreella tavalla.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.08.2025 07:56

26. ELOKUUTA
Täydellinen sitoutuminen
LUE JUUDAKSEN KIRJE 1

Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu. Juudaksen kirje 3:3

Konstantinus oli ensimmäinen Rooman keisari, joka vakavasti kiinnostui kristinuskosta. Hänen hallituskaudellaan tehtiin monia muutoksia, jotta kristittyjen vainot loppuisivat ja evankeliumi voisi levitä.

J.D.Douglas on kertonut, että Konstantinus näki näyssä monogramin, joka muodostui kahdesta ensimmäisestä kreikan kielen kirjaimesta sanassa Kristus. Seuraavana päivänä Konstantinus kirjoitutti monogramin sotilaidensa kilpiin ja he marssivat taisteluun, joka he voittivat.

Konstantinuksen uskonnolliset tunteet johtivat siihen, että valtakunnassa säädettiin kristittyjä suosivia lakeja, ja vuonna 325 jkr. keisari järjesti Nikaian kirkolliskokouksen, joka oli ensimmäinen ekuneeminen kirkolliskokous ja jonka tavoite oli opillisten erimielisyyksien selvittäminen ja kirkon yhtenäistäminen. Yksi tärkeimmistä siellä tehdyistä päätöksistä oli areiolaisuuden kieltäminen. Areiolaisuus oli harhaoppi, joka kielsi sen, että Kristus on samalla tavalla iankaikkinen kuin Isä on.

Vaikka Konstantinus otti rohkeita askeleita kristinuskon puolesta, useimmat hänen toimistaan olivat silti myönnytysten vesittämiä. Pakanamenot saivat jatkua, ja Konstantinus piti pakanallisen arvonimensä Pontifex Maximus. Hän puhui uskon puolesta mutta teki kompromisseja sydämesssään.

Minkä viirin sinä olet pystyttänyt omaan sydämeesi? Liputatko täydellisen sitoutumisen merkiksi? Älä anna sydämesi yllä liehua kompromissin lippua.

Rakas Jumala, vedän alas itsepäisyyden, itseriittoisuuden ja kompromissin viirit, jotka hallitsevat elämässäni. Niiden tilalle nostan lipun, joka kertoo kaikille, että olen sitoutunut sinuun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.08.2025 08:23

27. ELOKUUTA
Kristuksessa pysyminen
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 15:9-17

Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne. Johanneksen evankeliumi 15:17

Johanneksen evankeliumissa Jeesus neuvoo meitä pysymään hänessä. Kuva, jota hän käytti, on viinipuun runkoon kiinnittynyt oksa. Kristus opetti, että Jumala on viinitarhuri, joka leikkaa ja muotoilee oksia, niin että ne kantavat enemmän hedelmää. Pysyminen viittaa jäämiseen ja jatkamiseen, ja uskon kannalta se on täyttä toimintaa. Kun pysymme Kristuksessa, elämme kasvuprosessissa, jollaista emme ole koskaan aikaisemmin kokeneet.

Keväisin voi huomata, miten hennot viiniköynnöksen versot ilmestyvät näkyviin ja lähtevät kiipeämään puunrunkoa pitkin. Jumala huolehtii oksista mitä suurimmalla taidolla ja antaa köynnökselle ravintoa, niin että se tuottaa mahdollisimman suuren sadon.

Oksien ainoa tarkoitus on hedelmän kantaminen. Niitä ei ole tarkoitettu elämään erillään viinipuusta tai leviämään villiintyneinä pitkin maata. Ne pysyvät kiinni viinipuussa ja jatkavat elämää.

Me elämme Jumalan armon alaisuudessa, ja kun pysymme hänessä, meille on annettu vapaa pääsy hänen loputtomaan rauhaansa. Myrskyjen saapuessa voimme vetäytyä suojaisaan paikkaan. Se paikka on sydämen sisäisissä kammioissa, jossa asuu jatkuva tyytyväisyys. Sinun ei koskaan tarvitse pelätä mitään. Kristuksen rauha ja lepo kuuluvat sinulle.

Rakas taivaallinen Isä, kiitos että olet valmistanut suojaisan paikan myrskyjen varalle. Pysyttelen kiinni sinussa, ja sinun rauhasi ja leposi kuuluvat minulle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.08.2025 07:28

28. ELOKUUTA
Jumalan kutsu
LUE JESAJA 1:18-21

Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. Jesaja 1:18

Raamatussa synti esitetään yleensä mustana ja pimeänä, mutta Jesajan kirjassa mielikuva on erilainen. "Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi."

Siihen aikaan verenpunainen ja purppuranpunainen olivat kirkkaimpia värejä, joita pystyttin tuottamaan, ja ne kiinnittyivät kankaaseen pysyvästi. Niitä ei noin vain pesty pois. Jos kangas oli värjätty purppuranpunaiseksi, se pysyi sen värisenä. Ajatus siitä, että tummanpunainen väri muuttuis valkeaksi kuin lumi tai villa, oli täysin pois laskuista.

Kristuksen veri tekee kuitenkin synneille sen, mihin mikään muu ei pysty. Se pyyhki ne kokonaan pois, ja kun Jumala katsoo ihmistä, hän näkee pelkkää puhtautta. Elämän kankaassa ei ole minkäänlaista likaa, ei yhtään pilkkua eikä tahraa.

Tiede tarjoaa osuvan käytännön esimerkin tästä. Jos valkoiselle pahvilapulle piiretään iso punainen ympyrä ja sitä katsotaan erityisen punaisen valosuodattimen läpi, ei nähdä punaista ympyrää lainkaan vaan koko pahvikortti on valkoinen. Kristuksen veren läpi katsottuna uskova on Jumalan silmissä iankaikkisesti valkoinen.

Näkeekö Jumala sinut Jeesuksen veren läpi, vai yritätkö vieläkin itse hangata sydämesi tahroja puhtaaksi ja elää oman voimasi varassa? Kun Jumala loi sinut, hän ei tarkoittanut, että yrittäisit itse puhdistaa itsesi. Anna hänen tehdä sen.

Herra Jeesus, kiitos siitä kutsusta, että voin tulla luoksesi ja minut puhdistetaan valkeaksi kuin lumi. Hyväksyn kutsun. Pese puhtaaksi verenpunaiset syntitahrani. Pyyhi kaikki lika pois.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito