9. ELOKUUTA
Kuljetko poispäin Jumalasta
LUE PSALMI 73
Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Mutta kun sinä olet kanssani, mikään maan päällä ei minua miellytä. Psalmi 73:25
Ehkä hänen perheensä oli kuohuntatilassa tai kenties hän oli juuri katsonut vierestä, kun mies, jonka hän tiesi petolliseksi varkaaksi, korotettiin tärkeään yhteiskunnalliseen asemaan. Mitä tahansa olikaan tapahtunut, se oli saanut Asafin niin pois tolaltaan, että hän epäili omaa uskoaan tai oikeastaan sitä, onko uskovana elämisessä mitään järkeä.
Jos Jumalaan luottaminen oli muka niin hyödyllistä, miksi pahat saivat jopa tappaa joutumatta siitä kiinni? Miksi ylpeät rikastuivat ja saivat päivä päivältä enemmän valtaa, kuin nöyrät ja hyvät kärsivät? Me voisimme tänään esittää samat kysymykset, ja ehkä sinä olet yrittänyt löytää niihin vastauksia.
Asaf painiskeli pitkään kysymystensä kanssa, mutta viimein hän sai uutta tuulta purjeisiinsa ymmärtäessään totuuden: "Kuitenkin minä pysyn alati sinun luonasi, sinä pidät minua kiinni oikeasta kädestäni. Sinä talutat minua neuvosi mukaan ja korjaat minut viimein kunniaan. Ketä muuta minulla olisi taivaassa! Mutta kun sinä olet kanssani, mikään maan päällä ei minua miellytä. Vaikka ruumiini ja sieluni nääntyisi, Jumala on sydämeni kallio ja osani iankaikkisesti." (Ps. 73:23-26).
Pahojen ihmisten kunnia oli iankaikkisuuden näkökulmasta katsottuna vain ohimenevää, pinnallista ja lyhytaikaista. Asafin oli tehtävä matka epäilyksen, vihan ja kysymysten äärelle, ennen kuin hän pystyi jälleen luottamaan Jumalaan. Älä pelkää tehdä sitä matkaa.
Rakas taivaallinen Isä, kun katselen toisia ja kysyn miksi, auta minua ymmärtämään, miltä asiat näyttävät iankaikkkisuuden näkökulmasta. Auta, etten joutuisi olemaan kauan epäilysten ja vihan tunteiden vallassa vaan että saisin taas oloni varmaksi sinussa.