Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.07.2025 07:20

30. HEINÄKUUTA
Häiriötekijät
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 2:14-16

Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen. Filippiläiskirje 3:8

Painimatolla kultaa saavuttaneelta olympiavoittajalta kysyttiin, oliko hänen valmennusohjelmassaan salaisia voiton aseita. "Ainoa salaisuuteeni on se, etten antanut minkään asian estää voittamista vaan tein siitä ainoan päämääräni," lihaksikas mies vastasi. "En antanut minkään muun kilpailulajin häiritä keskittymistäni."

Samalla tavoin kristityilläkin tulisi olla yksi tavoite ja kiihkeästi haluttu päämäärä, Kristuksen tunteminen. Paavali määritteli sen lujaksi ja häiriintymättömäksi pysymiseksi Herran yhteydessä (1 Kor. 7:35).

Jokaisella kristityllä on sama päämäärä riippumatta siitä, olemmeko naimisissa vai naimattomia, rikkaita vai köyhiä, pieniä vai suuria. Jumala haluaa olla elämässämme ensimmäisellä sijalla, eikä hän susotu kilpailemaan asemastaan jonkun toisen kanssa (Matt.6:24).

Meidän on kysyttävä, onko elämässämme joku asia tai joku ihminen, jonka olemme nostaneet kilpailemaan Jeesuksen kanssa sydämemme ykköspaikasta. Ovatko raha, avioliitto, työ, loma tai vapaa-ajan harrastus rikkoneet tiiviin yhteydenpidon meidän ja Jeesuksen välillä? Saamme aamuisin tehdä asennetarkistuksen. Voimme heti herättyämme kertoa Jeesukselle, että haluamme tänäänkin ensimmäisenä etsiä hänen tahtoaan.

Jos huomiomme siirtyy pois Kristuksesta, niin ettemme voi palvoa ja palvella häntä, uskon kasvumme hidastuu. Aseta tänään sellaiset häiriötekijät syrjään, niin että voit omistautua Jeesukselle ilman, että joku toinen vie hänelle tarkoitetun huomion. Saamme asettaa Jeesuksen ensimmäiseksi kaikessa, mitä päivän aikana teemme. Kun annamme kaikki tapahtumat hänen tahtoonsa ja johdatukseensa, olemme aina voittajia.

Herra, monet asiat vievät huomioni tieltä sivuun. Vapauta minut häiriötekijöistä, jotka kilpailevat sinun kanssasi siitä, kuka hallitsee elämääni. Haluan että sinä olet kaikessa ensimmäinen.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.07.2025 07:10

31. HEINÄKUUTA
Todellista ymmärtämistä
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 4: 3-6

Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.' Matteuksen evankeliumi 13:15

Kun apostoli Paavali muisteli kääntymystään, hän mainitsi aina, että hän oli hebrealainen, hebrealaisesta syntynyt. Paavalin aikalaiset ymmärsivät hyvin, minkä ajatuksen apostoli halusi heille välittää. Hänen sanankäyttönsä todisti, että hän oli koulutettu puhdassyntyinen juutalainen.

Syntymästään asti Paavali oli opetettu ajattelemaan Mooseksen lain mukaisesti. Nuorukaisena hän istui päivisin synagoogassa, ja hänen opettajanaan toimi Gamaliel, yksi kaikkien aikojen suurimmista juutalaisista oppineista.

Paavalin väittelyt stoalaisten filosofien kanssa osoittivat hänen laajan tietämyksensä. Todellisuudessa Paavali oli silti sokea. Hänen mielensä lähenteli nerokkuutta, mutta sisäisesti hän eli sokeudessa. Vain Jeesus Kristus pystyi antamaan Paavalille koulutuksen, joka ei ainoastaan muuttanut hänen elämäänsä vaan myös kaikkien niiden elämän, jotka seurasivat hänen opetuksiaan.

Jumalan viisaus on totuuden mukaista, eikä sitä voi löytää ihmisten laatimista oppikirjoista. Sinulla saattaa olla tutkintopapereista korkein, mutta jos et ole istunut Jumalan luokkahuoneessa, elät edelleen pimeydessä. Pyydä Jumalaa poistamaan suomut silmiesi päältä ja avaa sydämesi opiskelemaan hänen Sanaansa. Löydät avaimen todelliseen ymmärtämiseen.

Rakas taivaallinen Isä, en voi kulkea tällä tiellä, jos en näe, mihin astun. Anna Sanasi valon vapauttaa minut hengellisestä sokeudesta. Poista suomut silmiltäni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.08.2025 07:44

1. ELOKUUTA
Elämä perhosena
LUE 2 KORINTTOLAISKIRJE 5:17-21

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. 2 Korinttolaiskirje 5:17

Ymmärtääksesi yllä olevan jakeen voit kuvitella, että vanha minä on perhosen toukka ja uusi minä Kristuksessa on aikuinen perhonen. Käytännön elämässä huomaamme kuitenkin monta kertaa, että vaikka olemmekin perhosia, käyttäydymme tilanteissa silti helposti toukan tavoin.

Kirjeessään roomalaisille Paavali valottaa sitä, miten voimme jatkuvasti elää perhosina. Ympäröivän yhteiskunnan sisältämät kiusaukset vetävät helposti takaisin toukan tasolle, niin Paavalin elinaikana kuten tänäänkin. Apostoli Paavali kirjoitti: "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." (Room. 12:2).

Jae on täynnä elinvoimaa, eikä sitä kannata jättää soveltamatta. Muuttumista tarkoittava sana on kreikan kielelllä metamorphosis. Se kuvaa toukan muuttumista perhoseksi.

Mielen uudistuminen on oikeastaan sitä, että vastaanotamme Kristuksen mielen eli muutamme ajatuksemme Jumalan Sanan ilmoittaman totuuden mukaisiksi. Käsityksesi Jumalasta vaikuttaa suoraan siihen, miten elät suhteessasi häneen. Muistahan totuuden: Sinä et ole mikään toukka, eikä sinua kiinnitetty neulalla seinätauluun. Sinä olet todellinen perhonen.

Rakas Herra, kiitos että voit muuttaa toukan käytökseni ja nostaa minut lentämään kuin perhonen. Tulevan kuukauden aikana tahdon mietiskellä sitä muutosta, jonka sinä saat aikaan. Jatka ihmeellistä muuttamistyötäsi elämässäni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.08.2025 09:15

2. ELOKUUTA
Palvelemisen suuruus
LUE GALATALAISKIRJE 5:13-15

Kantakaa toistenne kuormia, ja niin täytätte Kristuksen lain. Galataiskirje 6:2

Jos luulet, että paremmaksi palvelijaksi ja Kristuksen seuraajaksi tullaan yrittämällä vähän enemmän, saat luvan miettiä asiaa uudemman kerran. Kirjassaan Walking with Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, jotta te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.Christ in the Details of Life (Kuljemme Kristuksen kanssa elämän yksityiskohdissa, suom. huom.) Patrick Morley selittää:

Käytännön ajatttelun mukaan minun on vahvistettava omia taitojani voidakseni antaa suuremman panoksen. Kristuksen suunnitelmassa keskeisellä sijalla on Pyhän Hengen toiminta.

Suuruus ei ole kapuamista seurakunnan johtajistoon uraportaita pitkin, vaan se on laskeutumista, nöyrän palvelijan tehtäviin. On vaikea olla johtaja ja palvelija yhtäaikaa. Ilman Pyhää Henkeä se on mahdotonta.

Johannes Kastaja oli sekä johtaja ja palvelija. Vaikka hänellä oli voimakas luonne, hän ymmärsi oman tehtävänsä. "Kristuksen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi."

Kun olen sisäistänyt, että vain Pyhä Henki voi tehdä kristitystä suuren, olen löytänyt toisenkin salaisuuden: Pyhä Henki ei välttämättä vahvista ihmistä niin, että tästä tulee vaikuttavampi, kaunopuheisempi ja vakuuttavampi, vaikka niinkin voi tapahtua, vaan Pyhä Henki ennen kaikkea auttaa meitä vähenemään itsessämme. Jumala ei halua tehdä meistä nöyristeleviä orjia, mutta hän tekee meistä palvelijoita.

Älä pyydä Pyhää Henkeä lisäämään taitojasi vaan pyydä häntä lisäämään Kristusta. Kun Kristus sinussa kasvaa, vaikutuspiirisi laajenee. Ei sen vuoksi, että olisit suurempi kuin ennen, vaan koska Kristus saa yhä enemmän tilaa sinussa.

Taivaaallinen Isä, auta minua ymmärtämään suuruuden oikea merkitys. Anna Kristuksen minussa kasvaa ja minun itseni vähentyä. Tee minusta palvelija.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.08.2025 08:00

3. ELOKUUTA
Lukkojen avaaminen
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 3:1-6

Hän sanoi heille: "Heittäkää verkko oikealle puolelle venettä, niin saatte." He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä kalojen paljouden tähden. Johanneksen evankeliumi 21:6

Jos sinulla on paha tapa, josta et tunnu pääsevän eroon vaikka kuinka yrität, silloin tapa on saanut sinusta yliotteen. Olet sen orja. Olipa kyseessä ylensyönti tai liika television katselu, himourheilu tai mikä muu tahansa, jos se sanelee elämäsi tärkeysjärjestyksen, olet joutunut sen valtaan. Synti tuntuu voittamattoman puoleensa vetävältä, mutta synnillä ei tarvitse olla sellaista otetta. Sinusta vain tuntuu, ettet voi voittaa sitä, koska olet jatkuvasti antanut sille luvan toimia vääränä isäntänä.

Ongelman tiedostamisen jälkeen tie parantumiseen on se, että tunnistat ja ymmärrät todellisen asemasi Kristuksessa. Jeesus on lunastanut sinut verellään. Hän maksoi sinusta lunastushinnan, jolloin ne omistusoikeudet, jotka synnillä on sinuun, siirrettiin kaikkivaltiaalle Jumalalle.

Tartu tähän vahvaan totuuteen: "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä,--- hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut." (2. KOr. 5:14-15). Jos Jumalan rakkaus hallitsee, mikään himo tai halu tai kukaan ihminen ei voi vaatia omistusoikeutta elämääsi. Kahleissa eläminen on turha tila, aivan kuin olisit jäänyt vankilaan, vaikka lukko on jo avattu.

Palveletko jotakin muuta kuin Kristusta? Julista tämä päivä itsenäisyys päiväksesi ja astu orjuuttavan kahleen alta vapauteen.

Jumala, minä haluan muuttua. Ota pois kaikki lukot niiltä elämänalueilta, joille en ole tätä ennen sinua päästänyt. Julistan tämän päivän itsenäisyyspäiväkseni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.08.2025 09:08

4. ELOKUUTA
Erottamaton suhde
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 21

Hän sanoi heille: "Heittäkää verkko oikealle puolelle venettä, niin saatte." He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä kalojen paljouden tähden. Johanneksen evankeliumi 21:6

Opetuslapset eivät osanneet muuta kuin mennä takaisin työhön. Jeesus ei enää ollut heidän luonaan, joten heidän oli sopeuduttava tilanteeseen. He olivat kulkeneet pitkiä matkoja Jeesuksen kanssa, mutta kaikki näytti olevan lopussa. Jeesus oli sanonut tekevänsä heistä ihmisten kalastajia, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän oli tarkoittanut.

Miehet olivat luultavasti hiljaisia sinä iltana istuessaan kalastusveneessä. Pietari kokeili verkkoja ja toivoi varmasti, että saalista tulisi. Hänen elämänsä oli muuttunut yhdessä hetkessä toivottamaksi, sydäntä särki ja mieleen pulpahti jatkuvasti tuskallinen muisto. Viimeiset sanat, jotka hänen Herransa kuuli hänen sanovan, olivat kirosanoja. Hän oli kieltänyt ikinä edes tunteneensa Jeesusta. Olkapäät lytyssä Pietari mietti tulevaisuuttaan, joka vaikutti synkältä ja pelottavalta.

Aamu alkoi sarastaa. Kun valo kirkastui, he erottivat rannalla hahmon ja kuulivat muukalaisen sanovan; "Heittäkää verkko veneen okealle puolelle, niin saatte kalaa."

Johannes huudahti; "Se on Herra!" Silloin Pietari sukelsi suin päin veteen.

Pietari ei varmasti koskaan unohtanut sitä keskustelua, jonka he kävivät aamiaisnuotiolla. Hän tajusi, että Jeesus rakasti häntä edelleen, ja hän sai tilaisuuden kertoa saman Jeesukselle. Jeesus tiesi täsmälleen, miten Pietaria piti lohduttaa ja rohkaista. Hän sanoi juuri ne sanat, jotka Pietarin täytyi kuulla tullakseen vakuuttuneeksi Jumalan iankaikkisesta rakkaudesta, toivosta ja tulevaisuuden näystä.

Jeesus voi tehdä saman myös sinulle. Jos olet jostain syystä sulkenut hänet elämäsi ulkopuolelle, hän odottaa sinua rannalla.

Isä, anna anteeksi ne ajat, jolloin olen sulkenut sinut pois elämästäni. Vakuuta minut sinun rakkaudestasi, anna minulle uusi toivo ja sytytä tulevaisuuden näkyni palavaan liekkiin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.08.2025 07:50

5. ELOKUUTA
Synti ei mahdu kuvaan mukaan
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 4:1-11

Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta. Matteuksen evankeliumi 4:11

Oletko koskaan katsonut elokuvaa tai televisio-ohjelmaa, jonka sisältö on yhtäkkiä saanut sinut tuntemaan olosi likaiseksi? Tai ehkä kuulit ystävien seurassa jonkun murjaisevan jotain, joka sai sinut hätkähtämään, ja syvällä sisimmässäsi nolostuit kaverisi puolesta vaikka yrititkin pitää kasvot peruslukemilla.

Aikaisemmin karkea kielenkäyttö ei ehkä herättänyt sinussa mitään kummempia reaktioita, mutta jokin on muuttunut. Sinä olet muuttunut. Paavali kirjoitti; "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut." (2. Kor. 5:17). Pelastuksen hetkellä Jumala synnytti sinut uudesti Pyhän Henkensä läsnäolon kautta ja sinusta tehtiin uusi luomus. Hän otti vanhan syntisen ihmisen pois ja puhalsi olemukseesi uuden elämän.

Synti ja pimeys eivät enää sovi kuvaan mukaan, sillä ne ovat täysin vastakkaisia sen kanssa, kuka sinä olet Kristuksessa. Jos elät synnin alaisuudessa, se on samaa kuin kulkisit monta numeroa liian isot vaatteet päällä. Synti ei enää istu olemukseesi, koska Jeesus asuu sinussa ja hänen toivonsa ja puhtautensa kuuluvat sinulle.

Kun kiusaus ja synti seuraavan kerran pyrkivät elämääsi, voit antaa niille kieltävän vastauksen. Voit tutkia Raamatusta, miten Kristus torjui vihollisen lähestymisyritykset erämaassa (Matt.4) Lue sen jälkeen Paavalin sanat efesolaisille (Ef. 2:1-10), kun hän kuvaa sinulle tapahtunutta loistokasta muutosta hengellisestä kuolemasta iankaikkiseen elämään.

Herra, synti ei sovi minulle enää eikä ikinä tule sopimaan. Kiitos sinulle. Vain sinun rakkautesi pystyi saamaan aikaan sellaisen muutoksen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.08.2025 07:56

6.ELOKUUTA
Ole hiljaa ja kuuntele
LUE GALATALAISKIRJE 5: 16-23

Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. Galatalaiskirje 5:16

Paavali kertoo, että jos kuljemme Hengessä, emme toteuta lihan haluja. Monta kertaa se on helpommin sanottu kuin tehty. Ainoa keino vaeltaa Hengen johdossa on olla tietoinen Jumalan läsnäolosta sisällään. Kukaan ei voi itse tehdä vaelluksestaan pyhää; Jumala on ainoa, joka voi tehdä sen.

Jos itse yrität elää Kristuksen tavalla, joudut vain vaikeuksiin. Se johtuu siitä, että pyrit olemaan jotakin, sen sijaan että antaisit Kristuksen elää sinussa ja sinun kauttasi. Elämässä tulee epäonnistumisia, mutta Jumala käyttää ne hyödyksi ja pitää monta tärkeää oppituntia. Oppiminen edellyttää, että kuuntelet Pyhän Hengen ääntä. Siksi on tärkeää, ettei sielussasi ole häiritseviä ääniä. Myös oma yrittämisesi on häiritsevä ylimääräinen ääni. Yritätkö itse ilman Jumalaa tehdä asiat oikein tai hoitaa ongelmat ihmisviisauden mukaan? Ole hiljaa ja anna Jeesuksen näyttää sinulle oikea tie.

Kun asetat oman tahtosi Jumalan tahdon alle, Herra voi antaa sinulle hengellisen erottelukyvyn. Monet uskovat yrittävät sitä ja tätä, jotta kasvaisivat uskossaan, mutta ainoa asia, mitä kasvuun tarvitaan, istahtaminen Jumalan jalkojen juureen sydän rauhoittuneena ja valmiina kuuntelemaan. Jos tämän päivän aikana jokin asia menee eri tavoin kuin suunnittelit ja ärtymys valtaa mielen, anna uuden luontosi hoitaa tilanne.

Uusi luonto on se osa sinua, jota Pyhä Henki hallitsee. Hiljenny vaikka vain lyhyeksikin hetkeksi ja kuuntele hänen ääntään. Hän antaa sinulle tarvitsemasi viisauden, kärsivällisyyden, ohjauksen ja rakkauden, niin että voit jatkaa eteenpäin.

Herra, kiitos että asut minussa ja olet tehnyt minusta vapaan. Ota pois häirItsevät äänet ja rauhoita levoton sydämeni. Anna uuden luontoni tulla esiin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.08.2025 07:58

7. ELOKUUTA
Kahdestaan Jumalan kanssa
LUE KOLOSSALAISKIRJE 3:1-5

Sillä olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa. Kolossalaiskirje 3:3

Oswald Chambers kirjoittaa:

Jumalan palvelijan täytyy seisoa yksin, ettei hän tajua olevansa yksin. Kristityn elämän alkuvaiheessa koemme pettymyksiä, kun meille valona olleet ihmiset hiipuvat ja ne, jotka seisovat rinnallamme, kääntyvät pois. Meidän on totuttava siihen, niin ettemme enää edes huomaa seisovamme yksin.

Paavali sanoi, että kun hän ensimmäisen kerran puolustautui oikeudessa, ei kukaan tullut hänen avukseen vaan kaikki jättivät hänet yksin. Herra kuitenkin auttoi häntä ja antoi voimaa (2. Tim. 4:16,17). Meidän ei tule rakentaa elämäämme himmenevien varjojen varaan vaan sen valon varaan, joka ei ikinä sammu. Kun meille tärkeät ihmiset lähtevät luotamme, se tekee meidät surullisiksi, kunnes ymmärrämme, että heidän täytyikin mennä, niin ettei meille jää muita vaihtoehtoja kuin katsoa Jumalaa kasvoihin.

Hengessä eletylle elämälle on luonteenomaista nauttia kahdenkeskisestä ajasta Jumalan kanssa. Se ei tarkoita, etteikö elämässämme olisi tärkeitä ihmissuhteita, mutta olemme oppineet katsomaan kohti Jeesusta ja etsiytymään hänen lähelleen ja hakemaan hänen hyväksyntäänsä sen sijaan, että odottaisimme muiden nyökkäilevän tekemisillimme.

Kun vaikeudet tulevat, kuljen mielessäni siihen paikkaan, jonka vain minä ja Jumala tiedämme. Ihmisellä on taipumus kierrättää levottomia ajatuksia, jotka eivät heijasta Jumalan uskollisuutta, mutta kun nautimme Vapahtajamme seurasta, opimme elämään siinä rauhassa, jonka hän on meille antanut ja joka ylittää kaiken, mitä maailma voi meille tarjota.

Herra, kun muut hylkäävät, auta minua muistamaan, että kaikessa yksinäisyydessäkin olet edelleen kanssani. Anna minun kuulla äänesi ja kutsu minut siihen paikkaan, jonne vain me kaksi voimme tulla.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.08.2025 07:40

8. ELOKUUTA
Arvokas heikkoutemme
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE: 1-10

Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä. 2. Korinttolaiskirje 12: 9-10

Yhteiskuntamme arvostaa voimaa. Ei kestä kauan tulkita lukuisten mainosten viestiä, kun ihmisiä houkutellaan kuntosaliin ja terveyskylpylään tai hankkimaan kotiinsa jokin harjoituslaite.

Kunnossa pysyminen ja ruumiin hoito ovat hyödyllisiä päämääriä, kun ne pysyvät oikeassa mittasuhteessa (1. Tim. 4:8). Mutta jos ruumiin harjoittamisesta tulee itse tarkoitus, heikkoutta aletaan helposti pitää häpeällisenä. Ruumillisen hyvinvoinnin korostaminen saattaa johtaa siihen, että ulkoisesti heikkoa ihmistä pidetään kaiken kaikkiaan säälittävänä ja avuttomana ja epämieluisana henkilönä.

Kristillisessä sanastossa heikkous antaa aivan erilaisen viestin. Heikkous on sitä, että sanon: "Minulla on ongelma, ja tarvitsen pelastajan, joka voi auttaa minua." Heikkoudesta tulee siten mahdollisuus, sillä Jumala voi osoittaa voimansa heikossa ihmisessä. Paavalille Jumala sanoi: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Paavali kertoi sen tähden ylpeilevänsä mieluiten heikkoudestaan, jotta häneen asettuisi Kristuksen voima. Siksi hän omien sanojensa mukaan iloitsi heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joutui Kristuksen tähden. Juuri heikkona hän oli voimakas.

Saako heikkous sinut piiloutumaan muiden katseilta tai yritätkö itse tehdä tarvittavia muutoksia tullaksesi vahvemmaksi? Sellaisen käytöksen tulisi olla sinulle merkki siitä, että on aika pyytää Jumalalta se apu, jonka vain hän voi antaa.

Rakas Herra, heikkoudessani piilee suuri arvo. Auta minua löytämään heikkouteeni voima ja rajattomat mahdollisuudet.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito