Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.06.2025 08:01

20. KESÄKUUTA
Pysyvä toivo
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 1:3-7

Sillä samoin kuin Kristuksen kärsimykset runsaina tulevat meidän osaksemme, samoin tulee meidän osaksemme myöskin lohdutus runsaana Kristuksen kautta. 2. Korinttolaiskirje 1:5

Basebaljoukkue San Francisco Giantsin tähtipelaaja Dave Dravecky oli pelaamassa toista aloitusvuoroa toivuttuaan leikkauksesta, jossa hänen vasemmasta käsivarrestaan oli leikattu syöpäkasvain. Sisävuoro oli tuskin alkanut, kun hän ulvahti kivusta ja vajosi maahan. Syövän haurastuttama luu oli napsahtanut poikki. Käsivarsi jouduttiin leikkaamaan toistamiseen, ja urheilijan ura oli mennyttä.

Dave Draveckyn usko Jumalaan oli hänen voimalähteensä lukemattomien sairaalakäyntiensä aikana, kun kaikki oli epävarmaa eikä tulevaisuudesta ja terveydestä ollut mitään takeita. Fanikortissa hänet oli kuvattu pelikentällä käsivarsi koukistuneena heittoon. Sairastuttuaan hän allekirjoitti jokaisen kortin Paavalin sanoilla Korinttolaiskirjeestä.

"Vaimoni ja minä olimme opetelleet ne jakeet ulkoa," hän selitti. Me tajusimme, että meidän elämämme maan päällä on ajallista ja olosuhteet ja rankatkin vastoinkäymiset ovat loppujen lopuksi kevyitä ja ohimeneviä verrattuna iankaikkisuuteen.

Sinun ei tarvitse lannistua sydämen murheen vuoksi. Jumala tekee sisimmässäsi salaista mutta hedelmällistä työtään. Kun kiinnität uskossasi katseesi hänen iankaikkiseen läsnäoloonsa, sinulla on varma ja luja toivo.

Dave Dravecky kesti, koska hän uskoi. Sinäkin voit tulla rohkaistuksi ja tietää, että sekä maanpäällinen että taivaallinen elämäsi ovat Jumalan turvallisessa kädessä. Se käsi on varma ja voimallinen, ja sen ote on täynnä rakkautta.

Herra, anna minulle kestävä toivo, muistuta minua sinun hallintavallastasi olosuhteissa nyt ja tulevaisuudessa. Sinä olet rakastava, varma ja voimallinen ja osaat johdattaa elämääni. Minä luovutan ohjat sinulle.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.06.2025 07:53

21. KESÄKUUTA
Kärsimyksen seuraukset
LUE 1.PIETARIN KIRJE 4:12-16

Kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. 1 Pietarin kirje 5:10

Paras tapa käsitellä kärsimyksiä on suunnata katse Jeesukseen, ei olosuhteisiin. Useimmille ei tuota mitään ongelmaa seurata Kristusta kun kaikki menee hyvin, mutta ensimmäisen myrskyn ilmaantuessa taivaan rannalle ryntäämme vaistonvaraisesti piiloon.

Kun Jeesus oli tyynnyttänyt raivoavan myrskytuulen, hän kääntyi opetuslastensa puoleen ja kysyi:" Miksi epäilitte?" Kukaan ei tunne kärsimysten pituutta ja syvyyttä, mutta Raamatun perusteella tiedämme, että Jumala haluaa meidän asettavan vaikeuksissa ja sydänsuruissa koko luottamuksemme häneen.

Ehkä rimpuilet taakan alla, jota olet kantanut jo vuosia. Olet väsynyt, epäilevä ja vihainen. Saatana houkuttelee sinua luovuttamaan, mutta Jumala ei ole luovuttanut sinun suhteesi.

Muista, että Jumala sallii kärsimykset vain siksi, että voisi muokata sinut Poikansa kaltaiseksi. Vastoinkäymisetkin muuttuvat Jumalan kädessä hoitaviksi aineiksi, jotka hiovat ja kiillottavat hänen pyhiään.

Pietari sanoi: "Vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava." Älä salli minkään turmella luottamustasi Jeesukseen. Vaikka myrskytuuli puhaltaa välistä raskaasti, juurru syvälle Kristuksen armoon ja rakkauteen.

Herra, kun haluan luovuttaa, auta minua muistamaan, että sinä et ole luovuttanut minun suhteeni. Muokkaa minua Poikasi kuvan kaltaisuuteen. Kiitos että käännät vastoinkäymisetkin hyödyksi, sillä sinun kädessäsi ne muuttuvat hoitoaineiksi, jotka hiovat ja kiillottavat elämääni.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.06.2025 08:13

22. KESÄKUUTA
Murtuneisuus tie siunaukseen
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 12: 24-26

Herra, tiedän, että tuomiosi ovat vanhurskaat, ja uskollisuudessasi olet minut nöyryyttänyt. Psalmi 119:75

Kun hankaa viljanjyvää sormien välissä, hämmästyy, miten kova se on. Sen päälle voi astua, sen voi viskata maahan tai yrittää murskata sen, mutta useimmiten jyvä pysyy vahingoittumattomana. Vaatimattoman ulkokuoren alla on rikas elämän lähde ja suuria mahdollisuuksia. Yhteen pieneen viljanjyvään on kätketty tuhansien jyvien sato.

Maanviljelijät ja puutarhurit tietävät, että tuottoisa kasvu saadaan vasta sitten, kun jyvä on haudattu maahan, syvälle multaan. Siellä se nököttää pimeässä, ja useiden päivien ajan vaikuttaa siltä, että se hylättiin sinne lopullisesti. Sateet tulevat, ja siemen odottaa. Aurinko lämmittää maan, ja siemen odottaa yhä.

Tulee päivä, jolloin odotus on ohi. Pieni vihreä verso työntyy pintakerroksen läpi päivänvaloon. Seuraavien kuukausien aikana kasvi kasvaa ja tuottaa ravintoa ihmisille ja eläimille. Sadonkorjuun ilo ei koskaan toteudu, ennen kuin jyvän suojaava kuori rikkoutuu.

Kristityssä tapahtuu samanlainen kasvu. Sitä kutsutan murtuneisuudeksi. Sen kautta Jumala vapauttaa meidät elämään yltäkylläistä elämää. Kasvun eri vaiheet ottavat koville, mutta Jumalalla on mielessään lopputulos: siunaus ja hedelmällinen elämä.

Rakas Herra, kiitos murtuneisuuden työstä, joka on meneillään minussa. Auta minua käsittämään, että kasvukivuista huolimatta tämä on siunauksen tie.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.06.2025 08:17

23. KESÄKUUTA
Murtuneisuus Jumalan suunnitelmissa
LUE PSALMI 143

Herra, virvoita minua nimesi tähden, ja vanhurskaudessasi auta sieluni ahdistuksesta. Psalmi 143:11

Murtuneisuus ei ole mikään poikkeustila kristityn elämässä vaan pikemminkin sääntö.

Puhumme mielellämme tunnettujen Raamatun henkilöiden menestyksestä. Mooses halkaisi Punaisenmeren, Daavid voitti Goljatin, ja Paavali julisti evankeliumia. Heidän koskettavat ja sankarilliset seikkailunsa ovat kuitenkin vain toinen puoli totuutta, ja niiden räikeänä vastakohtana he kokivat monia ahdistuksia.

Mooses asui muukalaisena autiomaassa, Daavid piileksi luolissa, ja Paavalia siirreltiin vankilasta toiseen. Päämäärättömyys, väärinymmärrykset, hylkääminen ja yksinäisyys olivat ohdakkeinen polku, joka valmisti heidät myöhempiin voittoihin. Heidät koulutettiin valtakunnan työhön myrskyn siivillä eikä suinkaan suosionosoitusten ja kiitosten saattamina.

Tämän päivän kristityillä on edessään sama tie. Jumalan seuraaminen ei ole tyylikästä ajelua maisematiellä, joissa häikäisevät näkymät seuraavat toinen toistaan. Opetuslapseuden polku vie usein alas ennen kuin kohoaa ylöspäin, ja meidät kulkijat tyhjennetään ensin, ennen kuin meidät voidaan täyttää.

Jumala käyttää miehiä ja naisia, jotka hän on saanut murtaa suunnitelmissaan. Ei ole helppoa olla murtamistyön kohteena, mutta lopputulos on juuri se, mitä me sydämestämme haluamme: meistä on muokattu jalo astia, joka on sopiva Herransa käyttöön.

Rakas Jumala, murra minut sinun suunnitelmaasi varten.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.06.2025 09:01

24. KESÄKUUTA
Sulautunut hänen täyteensä
LUE 2. MOOSEKSEN KIRJA 3:1-10

Sinä annoit ihmisten ajaa päämme yli, me jouduimme tuleen ja veteen. Mutta sinä veit meidät yltäkylläisyyteen. Psalmi 66:12

Jumala käyttää murtuneisuuden pinnallista tietä sulauttaakseen meidät hänen täyteyteensä.

Mooses ei olisi koskaan nähnyt Punaisenmeren ja erämaavaelluksen ihmeitä, ellei hän olisi ensin kasvanut ulos nuoruutensa itseriittoisuudesta. Daavid ei olisi oppinut tuntemaan Jumalan läheisyyttä ja huolenpitoa, jos hän olisi astunut palatsin ovista sisälle ja asettunut kuninkaan istuimelle heti tapettuaan Goljatin. Joosef ei olisi ikinä ymmärtänyt Jumalan täydellistä suunnitelmaa ruokkia kansat nälänhädän aikana, elleivät hänen veljensä olisi myyneet häntä orjaksi.

Jumala haluaa tehdä suuria ja väkeviä tekoja, mutta hän tahtoo ensin löytää nöyrän ja halukkaan sielun, joka on myöntänyt oman riittämättömyytensä ja on valmis asettamaan kaiken toivonsa Jumalaan.

Muutos ylpeydestä nöyryyteen tapahtuu siten, että itseriittoisuuden juuri isketään poikki. Ylpeys on Jumalan työn esteenä, siellä ylpeä ihminen ilmaisee itseään ohjailemalla toisten tekemisiä ja olemalla ylivarma omasta persoonastaan. Ylpeys etsii tilaisuutta korottaa itseään ja nauttii muilta saamastaan ihailusta.

Jumalan varaston rikkaudet jaetaan niille, joilla on sävyisä sydän ja nöyrä henki. Ylpeyden lujasti suljettu nyrkki ei pysty vastaanottamaan Jumalalta mitään. Vain nöyrtyminen saa tiukalle puristuneen nyrkin aukeamaan.

Isä Jumala, auta minua irrottamaan tiukka otteeni tästä maailmasta, niin että voin avata käteni vastaanottamaan rikkauksia sinun varastoistasi. Minulla ei ole muuta toivoa kuin sinä. Sinun täyteytesi riittää minulle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.06.2025 08:13

25. KESÄKUUTA
Antautunut sydän
LUE PSALMI 77

Minä ajattelen muinaisia päiviä, ammoin menneitä vuosia. Minä muistan yöllä kanteleeni, minä mietiskelen sydämessäni, ja minun henkeni tutkii. Psalmi 77: 6-7

Murtamistyöhön liittyvissä tilanteissa erottuu Jumalan kädenjälki, mutta jos murtamisen kohde ei näe niissä olosuhteissa Jumalaa, hän voi suhtautumisellaan vahingoittaa itseään.

Monet muuttuvat katkeriksi ja sisäistävät turhautumisensa, minkä seurauksena heissä itää arvosteleva ja valittava mieli. He ovat sulkeneet korvansa Jumalan Sanalta eivätkä ole kiinnostuneita seurakunnasta ja uskovien yhteydestä.

Toiset räjähtävät ja kiehuvat vihasta. Heitä ahdistaa se, että Jumala on sallinut heidän vaikeat olosuhteensa, ja he suuttuvat, mikäli hänen nimensä edes mainitaan.

Jotkut yrittävät paeta tilannetta joko kieltämällä ongelman tai vain toivoen sen katoavan. He saattavat turvautua muihin pakotteihin kuten ylensyöntiin, alkoholiin tai kiihkoiluun jonkin asian puolesta.

Eräät pyrkivät ohjailemaan ympäristöään ja toivovat, että heidän nokkeluutensa ratkaisee ongelman.

Valitettavasti mikään inhimillisistä toimintatavoista ei johda Jumalan tarjoamaan ratkaisuun, siihen, että luovutamme itsemme ja ongelmamme hänelle ja turvaudumme täysin hänen apuunsa ja armoonsa.

Tunnistatko itsesi näistä reagointimalleista? Voit pyytää Jumalalta anteeksi ja suostua uudelleen hänen tahtoonsa. Jumalalle antautunut sydän on alku uudelle toimintatavalle, joka perustuu Jumalan rohkaisevaan näkökulmaan.

Jumala, haluan suhtautua murtuneisuuteen oikealla asenteeella. Älä salli minun katkeroitua tai vihastua. Älä anna minun paeta tosiasioita tai itse ohjailla tilanteita. Luovutan sydämeni ja elämäni sinulle.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.06.2025 07:49

26. KESÄKUUTA
Murtunut mieli
LUE PSALMI 145

Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki sorronalaiset hän nostaa. Psalmi 145:14

Pienestä maahan haudatusta viljanjyvästä kasvaa runsas sato. Sama tapahtuu kristitylle, joka luopuu itseriittoisuudestaan jatkaakseen eteenpäin aivan uudessa ulottuvuudessa, Kristuksen elämän täyteydessä. Hän tuo Jumalan valtakuntaan runsaan hedelmän.

Murtunut ihminen uudistuu sisäisesti ja nauttii Pyhän Hengen voimasta syvemmin kuin koskaan aiemmin. Hän saa nähdä, miten Jumalan Henki tekee työtä hänessä ja hänen kauttaan, eikä hänen tarvitse enää luottaa omaan lihaansa, sillä Pyhän Hengen elämä ja elinvoima virtaavat hänessä väkevästi.

Jumalalle antautunut iloitsee Herrassa. Hän ei enää ole vaihtelevien olosuhteiden vanki,joka kulkee ylös ja alas tunteiden ja tapahtumien vuoristoradalla, vaan ilo Herrassa on hänen väkevyytensä.

Jumalaan turvautuva huomaa muidenkin tarpeet. Jumala voi käyttää häntä palvelemaan muurhellisia, sillä hän ei ole enää käpertynyt omiin ongelmiinsa. Hän on hakenut Herralta viisautta ja oivallusta ja jakaa niitä toisillekin sen sijaan, että laukoisi omia turhanpäiväisiä mielipiteitään kuten aikaisemmin.

Hänen täytyy yhä kulkea arkipäivän koetusten läpi,mutta hänen kasvoillaan on valoisa ilme ja hänen toimensa ovat vapautuneita ja varmoja. Hän nojautuu koko painollaan Kristukseen, ja sen vuoksi hän on vapaa. Hän on uudelleen rakastunut Jeesukseen ja iloitsee Jumalan työstä.

Herra, antaudun ja annan elämäni sinulle. Täytä minut ilolla vaikeuksista huolimatta ja auta minua huomaamaan toisten tarpeet. Palvele kauttani niitä, joilla on murheita. Anna vapaus ja into tarttua uudelleen valtakuntasi työhön.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.06.2025 08:17

27. KESÄKUUTA
Murtuneisuuden suloiset hedelmät
LUE PSALMI 34

Minä etsin Herraa, ja hän vastasi minulle, hän vapahti minut kaikista kauhuistani. Psalmi 34:5

Murtamistyö ei ole loppumattoman pitkä. Jumala tietää, millaista tekoa sinä olet, eikä hän anna sinulle liian raskasta taakkaa tai turhaa surua.

Kun murskattu siemen puhkeaa runsaaseen elämään, koetut vastatuulet ja sydänsurut synnyttävät murtuneisuuden suloisia hedelmiä.

Hedelmistä ehkä kallisarvoisin on rauha. Sinun ei enää tarvitse elää oman nokkeluutesi varassa eikä nojautua omaan voimaasi. Et hukkaa aikaa vääntämällä Jumalan kanssa kättä siitä, kuka saa hallita elämääsi. Olet antautunut Jumalalle, ja Pyhä Henki täyttää murtuneen sydämesi Kristuksen rauhalla. Lepäät Jeesuksessa, ja hän auttaa tiedostamaan sen rauhoittavan totuuden, että kaikki päiväsi ovat hänen suuremmoisissa käsissään.

Elämässäsi avautuu aivan erilainen läheisyys Jeesuksen kanssa. Luotat häneen. Tukeudut häneen. Kiinnität katseesi häneen. Et voi tehdä mitään ilman häntä. Hän on kaikki, mitä tarvitset. Hän on riittävä. Hän ottaa hoitaakseen kaikki sinua huolestuttavat asiat ja kantaa jokaisen taakan.

Murtunut ihminen on astunut aivan uuteen ulottuvuuteen suhteessa Kristukseen. Hän kokee siunauksia, parantumista ja uusia alkuja. On aika riemuita Jumalan hyvyydestä ja kaikkivaltiudesta.

Kaikkivaltias Jumala, minulle on annettu sinun rauhasi! Vedä minut puoleesi. Tahdon elää lähellä Jeesusta, niin ettei mikään tilanne voi horjuttaa henkeäni. Haluan kulkea tästä eteenpäin läheisessä suhteessa sinuun.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.06.2025 08:23

28. KESÄKUUTA
Murtuneisuuden kivut pyyhitään pois
LUE 2. KORINTTOLAISKIRJE 12: 7-10

Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki. Särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää. Psalmi 51:19

Jumalan lupaukset ovat rakkaita sille, joka on kokenut murtuneisuuden.

Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää. (Ps. 51:19).

Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli. (Ps.34:19).

Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa. (Ps. 147:3).

Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta. (Jes.61:1).

Jos olet murtunut ja toivosi tuntuu heikenneen, mieti Raamatun jakeita, joissa Isä paljastaa sydämen ajatuksensa sinua kohtaan. Hän haluaa ottaa sinut syliinsä ja parantaa kaikki murtuneisuuden tuomat kivut. Hän on luvannut ollla luonasi ja pitää sinusta huolta ja varjella matkaasi. Hän koskettaa kipukohtiasi parantavalla kädellään ja tuo helpotuksen.

Murtumisen jälkeen jäljellä on vain Isän parantava kosketus, armon ja laupeuden kosketus. Kun olet heikko, hän lahjoittaa sinulle voimansa. Ahdistuksen tilalle tulee tyytyväisyys, epätoivon sijaan toivo.

Rakas Jumala, paranna sydämeni. Sido haavani. Ole lähelläni, kun olen murtunut, ja anna minun aistia läsnäolosi. Vaihda epätoivoni toivoon, ahdistukseni tyytyväisyyteen ja heikkouteni sinun voimaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.06.2025 07:45

29. KESÄKUUTA
Kun Jumala on vaiti
LUE 1. MOOSEKSEN KIRJA 37

Sillä hän pelastaa minut kaikesta hädästä, ja silmäni katselee pelotta vihollisiani. Psalmi 54:9

Yli kymmenen vuoden ajan Joosefin elämä oli mennyt huonompaan suuntaan. Kauan sitten hän oli ollut vapaa, mutta hänen omat veljensä myivät hänet orjaksi viholliskansalle. Kaikkien koettelemusten aikana hän jatkoi Jumalan tottelemista ja teki töitä maalliselle isännälleen. Sitten kohtasi uusi koetus, kun häntä syytetttiin väärin perustein isäntänsä vaimon viettelemisestä ja hänet heitettiin vankilaan.

Missä Jumala oli pahoilta näyttävien kokemusten aikana? Joosefilla ei ollut edes perhettä tai ystäviä, joilta hän olisi saanut rohkaisua. Hän tiesi, että Jumala johdatti hänen askeleitaan ja siunasi häntä, mutta odotuksen ajat koettelivat hänen uskoaan miltei yli sietokyvyn.

Kun Jumala on hiljaa eikä estä vaikeuksien tuloa, sinusta saattaa tuntua, ettei hän välitä olla missään tekemisissä elämäsi kanssa, mutta tosiasiassa Jumala ei koskaan jähmety paikoilleen vaan tekee jatkuvasti työtä näkymättömässä. Hän tekee erityisesti työtä aivan erityisesti niinä aikoina, jolloin luulet hänen olevan hiljaa. Hän käyttää jokaista tapahtumaa, tilannetta ja henkilöä valmistaakseen sinut tulevaisuutta varten ja toteuttaakseen täydellisen suunnitelmansa.

Kun Joosef viimein vapautettiin, hänet korotettiin toiseksi korkeimpaan asemaan Egyptin hallintojärjestelmässä, niin että hänellä oli valta pelastaa perheensä ja kansansa. Lopulta hän sain omin silmin nähdä ja ymmärtää Jumalan erityisen suunnitelman.

Riipu sinäkin Jumalassa kovimpienkin kokemusten aikana ja luota häneen pienimissäkin asioissa. Saat vielä riemuita, kun hänen suunnitelmansa avautuu.

Herra, teet koko ajan työtä elämässäni, silloinkin kun olet minun mielestäni hiljaa. Auta luottamaan sinuun hiljaisuuden aikoina. Auta ymmärtämään, että käytät jokaista tapahtumaa, tilannetta ja henkilöä valmistaaksesi minua tarkoitustasi varten.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito