Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.05.2025 10:25

31.TOUKOKUUTA
Älä ikinä luovuta
LUE ILMESTYSKIRJA 3:20-22

Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Matteuksen evankeliumi 16:18

Tämän aamun aihe tuo mieleen koskettavan muiston niistä ihmisistä, jotka taistelivat toisessa maailmansodassa. Oltiin tuhon partaalla, mutta Churchillin ja Englannin taistelutapa muuttui kokonaan.

Ratkaiseva historiallinen hetki antaa jälkikäteen katsottuna aiheen olla ylpeä kansasta, joka päätti olla antautumatta. Se uskoi tulevaisuuteen ja astui eteenpäin pimeyttä uhmaten löytääkseen edestään toivon kynttilän. Silmät suunnattuina vain yhteen kohteeseen - taistelun voittoon - Englanti kieltäytyi antautumasta ulkovallan hallittavaksi. Se nousi sodan raunioista ollakseen vielä kerran mahtava ja voimallinen kansakunta.

Jos tunnet kiusausta antaa periksi, muista tuota historiallista tapahtumaa. Mitä olisi tapahtunut, jos Englanti olisi antanut periksi Hitlerin hallinnolle? Kansa olisi joutunut sellaisen painostuksen alle, että se olisi lamaantunut täysin ja nouseminen olisi ollut todella vaikeaa, ellei mahdotonta.

Englanti oli tehnyt valintansa jo ennen kuin liittoutuneet joukot tulivat mukaan sotaan. Kannustin löytyi kansakunnan sisäisestä voimasta. Onko sinulla edessäsi tilanne, joka näyttää varmalta tappiolta? Huutavatko hälyttimet joka puolella varoittaen ilmahyökkäyksestä? Seiso lujana ja usko Jumalaan. Tarraudu häneen ja julista, että hänen avullaan et ikinä luovuta. Voitto, jota kaipaat, on jo sinun.

Rakas Herra, en koskaan anna periksi. Kun matkaan tämän maailman polkuja vaaroja ja tappioita uhmaten, seison lujana sinussa. Voitto on minun.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.06.2025 08:45

1. KESÄKUUTA
Myrskyn kourissa
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 8:23-27

Ihmisen Poikakaan ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä. Matteuksen evankeliumi 20:28

Kun Jeesus tuli maailmaan, hänen ei olisi tarvinnut ottaa ihmisen muotoa, mutta hän itse valitsi sen tien. Hän oli lihaksi tullut Jumala. Vapaaehtoisesti hän riisutui iankaikkisesta kirkkaudesta ihmiselämänsä ajaksi, jotta voisi täysin samaistua syntisen ihmisen osaan.

Kukaan ei voi täysin käsittää Jeesuksen menetyksiä ja yksinäisyydessä koettua tuskaa. Missä tahansa hän kulki, myrskypilvet kerääntyivät hänen ylleen. Milloin tahansa hän puhui, poliittiset vallanpitäjät kuohahtivat. Aina kun yksi seuraaja liitttyi hänen opetuslastensa joukkoon, sata muuta kääntyi häntä vastaan.

Jeesus olisi voinut keskittyä pilvien pälyilemiseen ja antaa niiden synkentää hänen mielensä ja sydämensä, mutta sen sijaan hän teki aivan toisenlaisen valinnan. Hän tyynnytti myrskyjä toisten elämästä. Hän auttoi roomalaista sadanpäällikköä, jonka palvelija oli kuolemaisillaan, demonien sitomaa nuorukaista, aviorikokseen syyllistynyttä naista, jonka fariseukset olivat aikeissa kivittää, rampaa kerjäläistä, sokeana syntynyttä miestä ja fariseusta, joka tuli hänen luokseen pimeän turvin, jottei kukaan näkisi.

Vaikka Jeesuksen oman elämän myrskyt kohosivat sietämättömiin mittasuhteisiin, hän ei horjunut uskossa eikä hetkeksikään siiirtänyt silmiään pois iankaikkisesta päämäärästä. Kuollessaan hän vielä viimeiseksi tarjosi pelastuksen varkaalle, joka riippui viereisellä ristillä.

Kun myrskypilvet kerääntyvät yllesi, muista, että Jeesus ymmärtää tuskasi ja kärsimyksesi. Et ikinä ole hänen rakastavien käsivarsiensa ulotttumattomissa.

Rakas Herra, vaikeudet eivät ole sinulle vieraita. Kun myrskypilvet kerääntyvät, auta muistamaan, että sinä ymmärrät tuskani ja kärsimykseni. En ikinä ole sinun rakastavien käsivarsiesi ulottumattomissa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.06.2025 07:40

2. KESÄKUUTA
Mikään ei tapahdu sattumalta
LUE ROOMALAISKIRJE 8:28-29

...Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Jesaja 55:8

Patovalli sortui ja vesimassat syöksyivät kiviseen rotkoon. Tulvavedet vyöryivät voimalla eteenpäin ja pyyhkäisivät yli nukkuvan raamattukoulun asuntolan. Kun vedet olivat häipyneet näkyvistä, kolmekymmentäyhdeksän ihmistä todettiin kuolleiksi ja loukkaantuneita oli lukematon määrä. Voiko Jumala olla sellaisen mielettömän murhenäytelmän takana?

Jumala on kaikkialla. Mikään ei ole hänen ulottumattomissaan, sillä silloin hän ei olisi Jumala. Ylin hallintavalta on hänen, ja hän on luvannut vaikuttaa kaikki asiat sillä tavoin, että niistä koituu hyvää.

Lähes viisitoista vuotta myöhemmin sama pieni ramattukoulu oli muuttunut kukoistavaksi kristilliseksi yliopistoksi ja opiskelijoiden lukumäärä oli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen onnettomuutta. Järkyttävien tapahtumien olisi voinut luulla pilaavan Jumalan suunnitelman, mutta sen sijaan ne vain vahvistivat uskon näkyä.

Tuska ja kärsimys ovat luonnolinen osa elämää. Kiperien koetusten aikoina opimme näkemään Jumalan jakamattoman rakkauden ja uskollisuuden meitä kohtaan.

Jumalalle mikään ei ole yllätys. Hänellä on aina valmiina suunnitelma, kun hän sallii elämäämme koetuksia. Jotkut olosuhteet tulevat eteemme sitä tarkoitusta varten, että Jumala voi puhdistaa ja hioa meitä, toiset tilanteet taas vetävät kulkemaan yhä lähempänä häntä.

Mitä tahansa tämä päivä tuokaan tullessaan, Jumala tietää syvimmätkin surusi. Voit asettaa täyden luottamuksen häneen kaikissa tilanteissa, ja hän auttaa sinua kantamaan hankalatkin taakat.

Kiitos Herra, ettei mikään ole sattumaa. Sinulla on jumalallinen päämäärä kaikissa koetuksissa, joita sallit tulla tielleni. Anna kaikkien tilanteiden puhdistaa ja hioa minua ja vetää yhä lähemmäksi sinua.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.06.2025 08:11

3. KESÄKUUTA
Miksi?
LUE 1.MOOSEKSEN KIRJA 50:15-21

Se, mikä on salassa, on Herran, Jumalamme. Mutta mikä on ilmoitettu, on meitä ja lapsiamme varten ikuisesti, että pitäisimme kaikki tämän lain sanat. 5. Mooseksen kirja 29:28

Emme ehkä koskaan saa tietää, miksi kohtaamme kärsimystä. Ystävä kuolee täysin turhassa auto-onnettomuudessa. Läheinen sairastuu parantumattomaan tautiin. Lapsi kuolee harvinaiseen oireryhmään. Mietimme, miten sellainen syvä suru voisi ikinä tuottaa mitään hyvää.

Joissakin tilanteissa Jumala selittää meille kärsimykset syyt, mutta toisinaan hän jättää ne hämärän peittoon. Juuri kätkettyjen tarkoitusperien edessä uskomme joutuu kaikkein kovimmalle koetukselle.

Jeesus tunsi Isän tahdon. Hän ymmärsi, että tuska ja kärsimys kuuluivat suunnitelmaan. Silti hänkin ristillä riippuessaan huusi ahdistuneena: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" (Matt.27:46). Sillä hetkellä kaikki inhimillinen tuska valtasi Jeesuksen: yksinäisyys, pelko, sekasorto, hyljätyksi tuleminen. Vapahtaja ei jumalisuudessaankaan voinut paeta ihmisyyttään.

Jeesus on pyytänyt meitä tulemaan hänen luokseen, kun meillä on sydänsuruja tai kun pelko tuntuu nielaisevan meidät tai kun emme tiedä, miten jaksamme kulkea huomisen läpi. Hän haluaa meidät luokseen silloinkin, kun koko sisimpämme huutaa, että Jumala on epäoikeudenmukainen. Hän ymmärtää tuskamme, sillä hän on itse tuntenut ihmisten kivut ja surun.

Kärsimykseen liittyy aina selittämätön puoli, mutta nekin asiat, joita emme ymmärrä, eivät ole Jumalalta salassa. Jeesus tietää suunnitelman, ja vaikkei hän aina anna täällä ajassa valmiita vastauksia, hän on luvannut, ettei hän ikinä jätä eikä hylkää.

Vaikeimmallakaan hekellä et koskaan ole yksin. Kutsu Jeesusta avuksesi, sillä hän kuuntelee sinua joka hetki.

Rakas Isä, kun olen yksinäinen, pelokas, hämmentynyt tai hyljätty, auta minua muistamaan, että sinä tiedät kaiken eivätkä tunteeni ole sinulle vieraita. Sinä tunnet tuskani. Olen kiitollinen, etten vaikeuksissakaan ole yksin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.06.2025 08:04

4.KESÄKUUTA
Avaimet riemuvoittoon
LUE JAAKOBIN KIRJE 1:1-8

Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte monenlaisiin kiusauksiin. Jaakobin kirje 1:2

Ongelmat, sydänsurut ja paineet ovat aina olleet osa kristityn elämää. Alkuseurakunta koki suuria kärsimyksiä roomalaisten ja juutalaisten johtajien käsissä, ja monet seurakunnan jäsenet palvoivat Jumalaa salaa välttääkseen pidätykset ja vainot.

Kuinka alkuseurakunta kesti sellaisen paineen alla? Ihmiset oppivat kääntämään koetukset voitoiksi ylistyksen ja palvonnan kautta. Historioitsijat sanovat, että jos alkuseurakuntaa pitäisi luonnehtia yhdellä sanalla, se sana olisi ilo.

Aikojen alusta asti Jumala on aina toiminut kansansa keskuudessa vastauksena sen ylistykseen ja palvontaan. Ylistyksen ja ilon voima avasi ovet, niin että Paavali ja Siilas pääsivät ulos vankityrmästä. Jerikon muurit sortuivat Jumalalle kohotetun ylistyshuudon voimasta, ja ylistyslaulut johtivat Hiskian armeijan voitokkaaseen taisteluun.

Jaakobin sanoista välittyy selkeästi, että hän halusi koko sydämestään antaa alkuseurakunnalle rohkaisevan viestin: älkää antako koettelemusten lannistaa teitä vaan kääntäkää se riemuvoitoksi.

Riemuvoiton avaimet ovat iloinen sydän, halu ymmärtää Jumalan teitä, alttiiksi annettu elämä ja uskon asenne. Ei väliä, miten raivokkaita vastoinkäymiset ovat tai miten suuria ovat kiusaukset, tänään voit saada voiton niistä kaikista, kun päätät niiden keskellä ylistää Jumalaa.

Jumala, en halua että vastoinkäymiset pääsevät lannistamaan minut. Anna minulle kyky kääntää ne riemuvoitoksi. Anna iloinen sydän, joka on täynnä ylistystä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.06.2025 07:23

5. KESÄKUUTA
Kiinnitä juuresi syvälle
LUE APOSTOLIEN TEOT 16:22-34

Keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä. Apostolien teot 16:25

Mitchellin vuori Pohjois-Carolinassa on suosittu vierailukohde. Ihmiset haluavat kokea huipulta avautuvan maiseman kauneuden ja jännittävän epävakaisen ilmaston.

Vuorenrinteillä tuuli nousee yllättävän nopeasti. Lämpötila saattaa tipahtaa hetkessä hyvin alas, jopa kesällä. Marraskuun puolivälissä huoltopalvelu yleensä sulkee huipulle johtavat tiet lumentulon takia. Vuoriston karu tunnelma kiehtoo ihmisiä, ja kesyttämättömät luonnonvoimat saavat mielikuvituksen lentämään.

Suurimman huomion keräävät kuitenkin sisukkaat havupuut. Neulaset tiiviisti yhteen painettuina ne ovat tottuneet seisomaan aloillaan kovissakin myrskyissä. Rinteitä piiskaava tuuli on taivuttanut niiden rungot, mutta ne ovat kiinnittäneet juurensa valtavien kalliokivien ympärille. Ne eivät tee talven myräkälle vastarintaa vaan nojautuvat tuulen mukana eteenpäin ja levittävät ympärilleen vuoriston raikasta tuoksua.

Koetusten aikoina voimme joko vastustella, juosta pakoon, vetäytyä tai niittää palkkioita kulkemalla vaikeuksien läpi.

Miten käyttäydyt tuulisissa olosuhteissa, jotka saattavat aivan yllättäen vallata koko elämän? Kiinnitä juuresi tiukasti Jeesukseen, ja hän on kaikkina aikoina ilosi ja voimasi.

Isä, en halua vastustella, juosta pakoon ja enkä käpertyä itseeni. Tahdon kiinnittää juureni sinuun, niin voin pysyä pystyssä elämän myräköiden keskellä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.06.2025 07:35

6. KESÄKUUTA
Hän tulee varmasti apuun
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 14:22-32

Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö". Matteuksen evankeliumi 14:27

Jeesus tiesi, että myrsky oli tulossa. Hän ei kuitenkaan estänyt opetuslapsia vaan katseli, kun he työnsivät veneen rannasta ja alkoivat soutaa syvemmille vesille. Lopulta purjeet saivat tuulta alleen ja airot vedettiin veneen sisäpuolelle.

Galilean kukkulalta Jeesus seurasi katseellaan opetuslasten matkantekoa. Pietari saattoi olla peräsimessä, Johannes ja Bartolomeus nojailivat keulaa vasten uppoutuneina keskusteluun, ja vakavamielinen Matteus keskittyi kuuntelemaan Tuomaksen kiihkeitä mielipiteitä.

Neljännen yövartion aikaan näkymä oli muuttunut. Merestä oli tullut raivopäinen vihollinen, ja opetuslapset olivat täynnä pelkoa. Heidän pieni veneensä heittelehti korkealle kohoavien aaltojen paineessa, ja he kamppailivat rajusti pitääkseen sen pinnalla. Jeesus oli tieten tahtoen lähettänyt heidät myrskyn tielle.

Jotkut elämän myrskyisimmistä hetkistä tulevat eteemme sillä tiellä, jolle olemme lähteneet kuuliaisuuden tähden. Myrskyn läpi kulkeminen on aina vaikeaa, mutta se on tarpeellista, ja Jeesus käytti myrskyä opetuslasten elämässä vahvistamaan heidän uskoaan. Hän ei jättänyt heitä yksin, vaan sillä hetkellä, kun kaikki inhimillinen toivo oli kadonnut, Jeesus meni heidän luokseen.

Jeesus on sinun kanssasi jokaisessa tulevan päiväsi tilanteessa. Hän pelasti opetuslapset myrskyävällä järvellä, ja hän auttaa myös sinua.

Kiitos Herra, että olet aina valmis auttamaan. Kun kuljen kuuliaisuuden tiellä, voin luottaa siihen, että kaikissa vastaan tulevissa tilanteissa sinä olet minun luonani.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.06.2025 07:05

7.KESÄKUUTA
Miten taakkoja kannetaan
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 11:28-30

Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua. Psalmi 55:22 (55;23)

Kun taakkamme käyvät sietämättömän raskaiksi, meidät valtaa halu laskea ne johonkin, minne tahansa. Jos hyvin käy, meillä on luotettava ystävä, joka suostuu kuuntelemaan ongelmiamme, tai meille saattaa avautua tilaisuus hengähdystaukoon, jonka aikana saamme levätä ja kerätä uusia voimia. Ehkä on mahdollisuus jutella sielunhoitajan tai ystävän kanssa. Ehkä joku osaa tietämättään puhua asioita, jotka auttavat sinua eteenpäin.

Kukaan ei kuitenkaan voi antaa samankaltaista lepoa ja helpottunutta oloa kuin Jeesus. Saamme käydä rukouksessa kaikkine taakkoinemme hänen luokseen. Pelastajallamme on vahvat harteet, voimakkaat kädet ja myötätuntoinen sydän. Hän pyytää, että antaisimme kaikki murehduttavat ja sydäntämme painavat taakat hänen kannettavakseen.

Jos kannat taakkaa, joka vie sinun kestokykysi äärirajoille, käänny rukouksessa Jeesuksen puoleen. Älä huolestu siitä, osaatko pukea asian sanoiksi: voit vain huutaa Jumalan puoleen. Kerro hänelle suoraan, miltä sinusta tuntuu. Rukous on puhetta Jumalan kanssa, sitä, että otat taakat omilta harteiltasi ja annat ne kaikki Jeesukselle.

Tule Jeesuksen luo lapsenkaltaisen uskon asenteella. Hän on luvannut antaa sinulle valkeuden ja kevyen kuorman vaihtokauppana siitä, että siirrät raskaat taakkasi hänen kannettavakseen. Tuntuuko Jeesuksen tarjous liian lapselliselta? Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan se toimii. Vapahtaja ei koskaan valehtele.

Herra, joskus taakkani tuntuvat kestämättömän raskailta. Kiitos vahvoista harteistasi, voimakkaista käsistäsi ja myötätuntoisesta sydämestäsi. Sinä vaihdat raskaan taakkani kevyeen kuormaasi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.06.2025 08:01

8.KESÄKUUTA
Kun maailma kääntyy ylösalaisin
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 11:17-22

"Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot." Johanneksen evankeliumi 11:22

Harva on valmistautunut pahimpaan, kun se tulee kohdalle. Murhenäytelmä kohtaa usein aivan yllätäen: läheisen kuolema, työpaikan menettäminen tai lääkärintarkastuksessa todettu vakava sairaus. Sellaiset tilanteet ja monet muutkin yllättävät järkytykset voivat kääntää elämän ylösalaisin. Miten kestämme olosuhteissa, jotka jättävät meidät aivan yllättäen turvattomiksi ja ikään kuin tyhjän päälle?

Martta oli juuri saattanut veljensä hautaan, ja suru oli pohjaton. Sitä oli sietämätön kantaa yksin. Hän odotti vain sitä, että Jeesus tulisi takaisin Betaniaan. Martta tiesi, että Jeesus oli Kristus, Jumalan Poika, mutta inhimillinen murhe oli repinyt häntä niin, että hän oli tunne-elämältään täysin rikki. Hän järkeili, että jos Jeesus olisi ollut paikalla, kun Lasarus oli sairastunut, veli ei olisi kuollut. Usko ja ihmisen järkeily olivat vastakkain - ja siinä tilanteessa usko voitti. Martta taisteli kyyneleitä vastaan ja sanoi: "Mutta nytkin minä tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken, mitä sinä Jumalalta anot."

Vaikka Martan maailma oli kääntynyt ylösalaisin, hän uskoi, etä Jeesus oli tilanteen Herra. Kristuksen läsnäolo antoi hänen ajatuksiinsa taas selkeyttä ja toivoa.

Jumala ei aina poista olosuhteiden tuomaa kipua kokonaan, mutta jos käännyt hänen puoleensa, hän tuo tilanteeseen järjestyksen ja rauhan. Vaikeinakin aikoina hän on lähellä.

Rakas Isä, kun maailma näyttää kääntyneen ylösalaisin ja suistuneen pois radaltaan, auta minua uskomaan sinun apuusi. Vaikket aina ehkä poistakaan olosuhteiden tuottamaa kipua, sinä johdatat minut vaikeiden aikojen läpi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.06.2025 08:08

9. KESÄKUUTA
Lakkaa huolehtimasta ja tiedä
LUE PSALMI 46

"Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala, kaikkia kansoja mahtavampi, korkein koko maailmassa." Psalmi 46:11

Psalmin neljäkymmentäkuusi kirjoittaja tiesi, miltä tuntuu kohdata surua ja sekasortoa, sillä Vanhan testamentin aikoina sota ja väkivalta olivat osa arkipäivää. Kokonaisia kansoja hävitettiin ilman varoitusta. Voi vain kuvitella, miten pelottavia ja järkyttäviä asioita ihmiset joutuivat näkemään.

Ehkä sinulla on kokemuksia siitä, miltä kipu ja kärsimys tuntuvat. Toisinaan huomaat toivovasi, että voisit ankkuroida sydämesi johonkin pysyvään. Jeesus on sinun ankkurisi ja vahva toivosi.

Psalminkirjoittaja kertoo, että vaikka maailma näyttää järkkyvän ja olevan sekaisin ja tuhon partaalla, Jumala on kanssamme. Hän on aina ja edelleen Kaikkivaltias, ja kun myrskyt iskeytyvät meitä kohti, hän on turvapaikka ja luotettava asumus. Voimakkaan vihollisen hyökätessä Herra levittää yllemme jumalallisen suojavaatteen.

Martti Luther kirjoitti sanat virteen Jumala on linnamme. Jumala on linnake, jota mikään ei voi horjuttaa. Jos haluat palata Kaikkivaltiaan suojaavan katseen alle, lakkaa huolehtimasta. Psalmissa neljäkymmentäkuusi Jumala neuvoo ja rauhoittaa sinua. Hän on Jumala, kaikkia mahtavampi ja korkein koko maailmassa. Voit pysähtyä hiljaa odottamaan, lopettaa omin voimin yrittämisen ja kutsua avuksi iankaikkisen toivosi Jeesuksen Kristuksen.

Rakas taivaallinen Isä, vaikka maailma näyttää olevan tuhon partaalla, sinä olet minun ankkurini ja vahva toivoni. Olet turvapaikkani elämän myrskyissä. Kiitos, että olet levittänyt ylleni taivaallisen suojavaatteen.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito