Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.04.2025 08:18

21.HUHTIKUUTA
Lopullinen voitto
LUE KOLOSSALAISKIRJE 2:13-15

Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu. Roomalaiskirje 8:11

Jeesuksen risti tyydytti Jumalan pyhän oikeudenmukaisuuden, sillä ristillä maksettiin synnin hinta, joka oli kuolema. Ristillä käytiin myös kosminen taistelu, jossa Jeesus saavutti lopullisen voiton.

Tuhatkahdeksansataaluvulla elänyt skotti John Eadie kirjoitti, että lunastustyö pitää sisällään sekä lunastuhinnan maksamisen että valta-aseman riiston. Ristillä meidät ostettiin vapaiksi ja samanaikaisesti saavutettiin voitto vihollisesta. Ristillä vuodatettiin se veri, joka pyyhki rangaistustilimme puhtaaksi, ja ristinkuolemansa kautta Jeesus yhdellä iskulla nujersi saatanan vallan.

Teologi F.F. Bruce on kuvannut tilannetta toisilla sanoilla. Jeesus roikkui ristillä avuttomana, kädet ja jalat naulattuina puuta vasten. Vihollisen joukot kuvittelivat, että hän oli täysin saatanan vallassa, ja ne ryntäsivät hänen kimppuunsa pahoin aikein, mutta hän vastusti niitä loppuun asti ja selätti ne kaikki.

Kristittyinä saamme elää voitosta käsin. Meidät on vapautettu lain kirouksesta ja olemme jo saaneet riemuvoiton kuoleman vallasta, synnistä, helvetistä ja saatanasta, koska Jeesus voitti Golgatalla. Hetken näytti, kuin hän olisi jäänyt häviölle kaiken julmuuden ja ylenkatseen edessä, mutta hän kukisti jokaisen vastustajan.

Herra, kiitos siitä voitosta, jonka sinä saavutit. Jeesus, sinä poistit lain kirouksen ja kukistit ja nöyryytit kuoleman, synnin, helvetin ja saatanan. Kiitos, että hait minulle voiton Golgatalla.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.04.2025 07:27

22. HUHTIKUUTA
Iankaikkisesti turvassa
LUE 1. JOHANNEKSEN KIRJE 5:10-13

Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.Efesolaiskirje 1:13

Yhteiskuntamme etsii turvallisuutta enemmän kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Pidämme siitä tyydyttävästä ajatuksesta, että säästötilimme on plussan puolella. Työskentelemme mielellämme vakaalla pohjalla toimivassa yrityksessä. Arvostamme mukavuutta ja voimavaroja, joita hyvä avioliitto tarjoaa. Silti meidän on myönnettävä, että suuretkin säästöt loppuvat aikanaan, paraskin yhtiö voi tehdä konkurssin ja toimivinkin avioliitto saattaa hajota.

Jumala haluaa, että varmuutemme on hänessä. Hän on kulmakivi, kallio, vahva varustus, linnake ja suoja, meidän turvamme, rauhamme ja varjelijamme.

Voit olla varma asemastasi hänessä. Sinä olet Kristuksessa. Jumala on itse sijoittanut sinut häneen, ja hän pitää sinut ikuisesti omanaan. Olet Kristuksen kanssaperillinen, eli kaikki taivaan siunaukset kuuluvat sinulle.

Iankkaikkinen päämääräsi on taivas. Se on kotisi, eikä mikään voi muuttaa sitä, kun kerran olet asettanut luottamuksesi Kristukseen.

Menneet syntisi ja erehdyksesi on annettu anteeksi Kristuksen veressä. Vanha on kadonnut, ja olet uusi luomus hänessä.

Saat kantaa kaikki tämän hetkiset ongelmasi ja haasteesi rukouksessa Jeesukselle, ja hän on luvannut auttaa ja tukea sinua. Hän pitelee sinua iankaikkisessa rakkauden otteessa. Jos haluat turvallisuutta, katso kohti Kristusta. Hän ei koskaan muutu.

Rakas Herrani, sinussa olen turvassa. Iankaikkinen päämääräni on sinetöity; syntini ja erehdykseni ovat anteeksi annetut. Voin tuoda elämän ongelmat ja haasteet sinulle, ja sinä pitelet minua rakkautesi iankaikkisessa otteessa. Kiitos, Isä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.04.2025 05:39

23. HUHTIKUUTA
Rakkaus on tuotu ilmi
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 8:1-11

Kuka tuomitsee kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Roomalaiskirje 8:34

Kirjassaan The Cross of Christ John R. Stott selittää, että Jumalan rakkaus on tuotu lopullisesti esiin Jeesuksen kuoleman kautta:

Ensinnäkin, Jumala antoi Poikansa meille - - Lähettämällä oman Poikansa, joka oli iankaikkisesti ainutsyntyinen ja samaa olemusta kuin Isä itse, Jumala ei lähettänyt jotain ulkopuolista olentoa vaan antoi itsensä. Johtopäätös on selkeä. Miten Isän rakkaus olisi tullut ilmi, jos hän olisi lähettänyt luoksemme jonkun toisen.

Toiseksi, Jumala antoi Poikansa kuolemaan meidän edestämme - - Hänen oli annettava itsensä viimeistä myöten, aina ristiinaulitsemisen kiduttavaan tuskaan ja syntien kantamisen kauhuun ja Isän taholta koettuun hylkäämiseen asti - - Synnitön tuli synniksi ja kuolematon joutui kuolemaan. Emme voi edes kuvitella, millaista järkytystä ja kipua sellaisiin kokemuksiin liittyi.

Kolmanneksi, Jumala antoi Poikansa kuolemaan meidän edestämme, siis meidän mitään ansaitsemattomien syntisten edestä - - Mutta Jumala osoitti oman vanhurskautensa, ainutlaatuisen rakkautensa, kuolemalla tällaisten syntisten, jumalattomien, kapinallisten ja avuttomien ihmisten puolesta. (Room. 5:8)

Sinun ei koskaan tarvitse epäillä Jumalan rakkautta itseäsi kohtaan. Naulojen lävistämät kädet ja keihään puhkaisema kylki ovat iankaikkinen todiste täydellisestä rakkaudesta.

Rakas taivaallinen Isä, kiitos, että annoit Poikasi kuolemaan minun edestäni. Näytä minulle tänään tuoreella tavalla naulojen lävistämät kädet ja jalat ja keihään puhkaisema kylki, jotka ovat iankaikkinen ilmoitus täydellisestää rakkaudesta.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.04.2025 08:05

24. HUHTIKUUTA
Jumalan vahvistama
LUE MATTEUKSEN EVANKELIUMI 28:1-10

Hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme. Roomalaiskirje 1:3-4

Olet juuri nauttinut aterian hienossa ravintolassa. Ennen kuin lähdet autoasi kohti, pyydät tarjoilijaa vahvistamaan parkkilippusi, niin että asiakaspysäköinnin vartija antaa sinun ajaa rauhassa ulos eikä vaadi sinua maksamaan. Vahvistetusta lipusta vartija näkee, että olet asiakas. Vahvistaminen on välttämätöntä, koska se on todiste käynnistäsi. Eräässä sanakirjassa annettu vahvistamisen määritelmä on "Lailisesti voimaan saattaminen ja laillistaminen," mikä tarkoittaa, että vahvistamisen kohteesta tulee virallinen ja vahvistaminen on tuomioistuimen edessä pätevä.

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen kuolleista on sitova vahvistus, todiste hänen jumalallisesta luonnostaan. Kristuksen ruumiillinen ylösnousemus todistaa selkeästi, että Kristus on Jumalan Poika, jolla on valta (Room.1:4). Häntä ei enää voida pitää pelkkänä profeettana, harhaan ajautuneena evankelistana, viisaana opettajana tai ainoastaan Joosefin ja Marian poikana.

Ylösnouseminen vahvistaa kaiken sen, mitä Jeesus puhui maan päällä. Palvelutehtävänsä aikana Kristus kertoi jo ennalta, miten hän kuolisi ja nousisi kuolleista. Tyhjän haudan luona ilmestynyt enkeli sanoi: "Hän on noussut ylös, niin kuin hän sanoi." (Room.28:6).

Jeesus sanoi voittavansa kuoleman, ja niin tapahtui. Hän täytti rohkean väitteensä, ja sen vuoksi voimme luottaa hänen jokaiseen sanaansa ja tekoonsa. Jos haluat tulla vakuuttuneeksi Jeesuksen jumaluudesta ja voimasuuruudesta, hänen ylösnousemuksensa on vahva todiste.

Herra, uskon, että sinä olet voittanut kuoleman. Nousit kuolleista aivan kuten olit ennalta kertonut. Auta minua elämään ylösnousemuksesi voimassa ja kertomaan sitä sanomaa toisillekin.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.04.2025 07:57

25. HUHTIKUUTA
Iankaikisen elämän varmuus
LUE 1. KORINTTOLAISKIRJE 15

Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. 1. Korinttolaiskirje 15:26

Oli kylmä talvipäivä. Markiisikangas läpättää tuulessa. Takaa kuuluu nyyhkytyksiä, ja vierellä istuvien silmät punoittavat ja ilme on vakava. Pappi astelee edessä olevan arkun luo, jonka sisällä rakastettu makaa -- hän, kenen kanssa syötiin, naurettiin, käveltiin ja elettiin monen vuoden ajan.

Kuluu monta pitkää minuuttia, kunnes siunaustilaisuus viimein on ohi. Ystävät halaavat, ja pappi lausuu henkilökohtaisen osanottonsa. Alkaa yksinäinen kotimatka.

Kylmien tosiasioiden takana on pintaa syvempi todellisuus, kristinuskon kirkas toivo, lohdutus ja varmuus, joka on iankaikkisesti kirjattu Johanneksen evankeliumiin (11:25); "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut."

Kuolema ei ole elämämme viimeinen tapahtuma. Jäähyväiset eivät ole lopulliset. Koska Jeesus mursi kuoleman vallan, hänet on julistettu voittajaksi, joka lahjoittaa elämän kaikille, jotka uskovat häneen. Vaikka me kuolemmekin, saamme elää.

Jeesus varmisti iankaikkisen elämän nousemalla kuolleista. Uskollamme on todelinen kohde, toivo ei ole turha, odotukset täyttyvät. Kristus,kuoleman kukistaja, on jo voittanut viimeisen taistelun ja kutsuu kaikki, jotka uskovat häneen, jakamaan yhdessä hänen kanssaan voiton hedelmän, iankaikkisen elämän.

Rakas Jumala, kiitos iankaikkisen elämän varmuudesta. Matkani ei pääty kuolemaan vaan jatkuu iankaikkisuudessa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.04.2025 07:37

26. HUHTIKUUTA
Jumala on tehnyt tarjouksen
LUE ROOMALAISKIRJE 7:5-25

Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.Roomalaiskirje 5:6

Jokin aika sitten teksasilaisten sydämiä kosketti tapaus, jossa Jessica-niminen juuri kävelemään oppinut pikkutyttö juuttui kapeaan, käytöstä poistettuun kaivoon. Media seurasi herkeämättä tyttösen ahdinkoa, ja monet ihmiset ympäri Yhdysvaltoja tarjosivat apuaan ja riemuitsivat, kun tyttö viimein pelastettiin.

On kouraisevaa ajatella, että ihminen ilman Jumalaa on samankaltaisessa ahdingossa. Paavali kuvaa asiaa näin: "Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti." (Room. 5:6,kr-92)

Pikku Jessica oli juuttunut tiukasti kapeaan kaivokuiluun kykenemättä mitenkään auttamaan itseään. Jos hänet olisi jätetty selviämään omin avuin, hän olisi menehtynyt. Hänen ainoa toivonsa oli kokenut pelastaja.

Ihminen on joutunut toivottomaan synnin loukkuun eikä voi saavuttaa pelastusta muuten kuin Jumalan armon kautta. Olemme aivan yhtä neuvottomat kuin Jessica oli, sillä ihmisen on mahdotonta nostaa itseään ylös iankaikkisen kuoleman kuilusta. On vaikea myöntää, että voimamme ovat riittämättömät, mutta se on todellinen tilanteemme pyhän Jumalan edessä.

Meillä on kaksi mahdollisuutta: voimme joko ottaa vastaan hänen tarjoamansa armon Jeesuksessa tai sitten kuolemme omiin synteihimme. Vain hänen armonsa voi pelastaa meidät.

Rakas taivaallinen Isä, otan iloiten vastaan tarjoamasi armon Jeesuksessa Kristuksessa. Hyväksyn sen vapauttavan tosiasian, että sinä voit nostaa minut synnin kaivosta. Kiitos, että tulit pelastamaan minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.04.2025 07:43

27. HUHTIKUUTA
Uusi alku
LUE ROOMALAISKIRJE 5:6-11

Älkää olko vaelluksessanne ahneita. Tyytykää siihen, mitä teillä on, sillä hän on itse sanonut: "En sinua hylkää enkä sinua jätä." Hebrealaiskirje 13:5

Toivotko joskus, että voisit aloittaa uudestaaan? Saatamme sotkea elämämme niin täydellisesti, että haluaisimme aloittaa kaiken alusta. Ajattelemme, etttä silloin olisi toisin.

Ehkä toinen yritys olisikin parempi, mutta on myös mahdollista, että joutuisimme loppujen lopuksi jälleen vaikeuksiin.

Evankeliumin ilosanoma on, että voimme aloittaa uudestaan. Kun vastaanotamme Jeesuksen pelastajana ja annamme elämämme hänelle, hän antaa syntimme täydellisesti anteeksi. Syyllisyys otetaan pois ja tahrat pestään puhtaiksi Kristuksen verellä. Saatamme edelleen joutua kohtaamaan aiempien virheidemme seurauksia, mutta emme enää ole Jumalan tuomion alla emmekä synnin vankeina.

Meille on annettu Jumalan voima, joka ohjaa eteenpäin. Meissä on tapahtunut muutos, koska Pyhä Henki on tullut asumaan sisimpäämme. Hän on päivittäinen kumppanimme ja suurempi kuin tunteemme tai käytöksemme. Hän voi vapauttaa meidät.

Tulevaisuutemme on varma. Meillä on, mitä odottaa tulevaisuudelta, sillä Kristus on luvannut, ettei hän ikinä hylkää tai jätä meitä. Kristus on aina kanssamme kaikissa elämäntilanteissa. Hän on taannut meille paikan taivaan kodissa, eikä hän anna meidän pudota käsistään. Hänen rakkautensa ja armonsa ympäröi ja suojaa meitä.

Kun vastaanotat Jeesuksen, saat uuden mahdollisuuden. Hän on sinun Herrasi ja elämäsi, eikä hän ikinä jätä sinua pulaan.

Isä Jumala, tämä päivä on uusi alku elämässäni. Kaikki mennyt on annettu anteeksi, ja tulevaisuuteni on varma. Tämä on se päivä, jonka sinä olet tehnyt, ja minä iloitsen ja riemuitsen siitä.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.04.2025 07:43

28. HUHTIKUUTA
Kiinnitä katseesi ristille
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 23:26-46

Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä. Johanneksen evankeliumi. 10:29-30

Kristitty, joka on epävarma asemastaan Kristuksessa ja ajattelee, että hänen tekonsa saattavat mitätöidä hänen pelastuksensa, tasapainottelee jatkuvasti ohuella vaijerilla ja pelkää astuvansa tyhjän päälle. Pelko pelastuksen menettämisestä on huono perusta vaellukselle yhdessä Kristuksen kanssa.

Jos kristitty epäilee, onko hänen suhteensa Jeesukseen pysyvä vai ei, hän elää sekavien tunteiden vallassa. Hän ei tiedä, onko Jumala todella hyväksynyt hänet, ja sen seurauksena hän pohtii hämmentyneenä, mitkä päätökset vaarantavat asemansa ja mitkä ei. Kuinka hän voi pitää lukua kaikista teoistaan? Epävarmuus johtaa ahdistukseen ja pelkoon, eikä ihminen koskaan herää aamulla varmana siitä, että rakastava ja anteeksiantava Jumala pitää hänet turvallisessa iankaikkisessa otteessaan.

Pelastustaan epäilevä rakentaa elämää tekojen varaan. Suoriudunko tarpeeksi hyvin? Olenko tehnyt tarpeeksi? Entä jos jotain olennaista jäi tekemättä?

Sellaisessa tilanteessa on hyvä katsoa uudestaan Jeesukseen ristille ja antaa haihduttaa kaikki epäilykset:

Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. (Room. 8:1-2)

Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä. (Joh.10:29-30)

Rakas Jumala, auta minua ymmärtämään, että pelastusvarmuus perustuu Kristuksen ristintyöhön, ei omaan suoritukseeni. Kukaan henkilö tai mikään tilanne ei voi ryöstää minua sinun kädestäsi.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 29.04.2025 08:31

29. HUHTIKUUTA
Pelastettu ja turvassa
LUE HEBREALAISKIRJE 9:23-28

Samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. Hebrealaiskirje 9:28

Jos kristitty taiteilee uskollisuuden ja tottelemattomuuden välissä ja pyrkii itse varmistamaan oman pelastuksensa, hänen mielialansa nousee ja laskee kuin vuorovesi. Epäilykset ja pelot katoavat vasta silloin, kun kiinnitämme katseemme ristille.

Ristillä Kristus kuoli syntiemme edestä ja sovitti ne kaikki - - menneet, nykyiset ja tulevat. Saamme olla varmat siiitä, että sekä eilinen että huominen ovat Kristuksen veren suojassa ja hänen uhrinsa riittää maksamaan kaikki rikkomukset.

Sillä muuten hänen olisi pitänyt kärsiä monta kertaa maailman perustamisesta asti, mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt poistamaan synnin uhrillaan. Ja samoin kuin ihmisille on määrätty, että heidän on kerran kuoltava, mutta sen jälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, joka kerran uhrattuna otti pois monien synnit, on toisen kerran ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. (Hebr. 9:26-28)

Ristillä meidät sovitettiin Jumalan kanssa. Jumala antoi meille oikeuden seistä hänen edessään. Hän vapautti meidät syyllisyydestä ja antoi meille kyvyn olla yhteydessä häneen.

Kun kerran vastaanotamme Jeesuksen uskon kautta, kaikki se, mitä ristillä saavutettiin, luetaan omaisuudeksemme. Se on Jumalan lahja, eikä mikään, mitä teemme tai jätämme tekemättä, voi uudestaan siirtää meitä tuomion alle. Me olemme pelastetut ja turvassa.

Rakas taivaallinen Isä, kiinnitän katseeni ristille ja riemuitsen siitä, että eilinen, huominen ja tämä päivä ovat kaikki sinun suojassasi. Kiitos, että olen pelastettu ja turvassa.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.04.2025 07:31

30. HUHTIKUUTA
Se on täytetty
LUE JESAJA 61:1-3

Sen tähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjolla olevan ilon sijasta kärsi ristin häpeästä välittämättä, ja istuutui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle. Hebrealaiskirje 12:1-2

Ristin pääsanoma on riemuvoitto, sillä Jeesus julisti voittaneensa synnin ja paholaisen vallan. Ristiltä kajahti kaiken ylittävä huuto: "Se on täytetty!"

Tee asia selväksi itsellesi. Golgatan kukkulalla, juutalaisten maaperällä, Kristus taisteli ja voitti, ja hänen sijaiskuolemansa sovitti kaikki syntimme. Jeesus mitätöi velkamme maksamalla sen itse. Kristus polki jalkojensa alle paholaisen ja kaikki sen demonit. Saatanan ote ihmisistä murrettiin, niin että jokainen, joka asettaa luottamuksensa Jeesukseen, vapautuu pimeyden vallasta ja siirretään Jumalan valtakuntaan.

Teologi Lewis Chafer on kirjoittanut, että ristillä Kristus voitti kirkkaaasti saatanan vallan. Tarjotessaan ihmisille pelastuksen Kristus täytti lupauksen, johon viitataan ennalta Jesajan kirjassa (61:1). Siinä sanotaan, että Messias on vapauttanut vangitut.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja totesi, että Jeesus kesti ristin kärsimykset edessään olleen ilon tähden ja häpeästä välittämättä ja istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella.

Se tuska, jonka Kristus koki ristillä, on pelastustyön olennainen osa. Naulojen iskut ja pilkka, kaikki kipu ja häpeä, ovat iankaikkisen voiton osa. Voimme vain kiiittäen ihailla ja ihmetellä suurta pelastustyötä, jonka Jumala toteutti naulittuna ristin puuhun.

Jumala, ihailen ja ihmettelen sitä, mitä teit ristillä. Tuskasi oli iankaikkisen voiton avain. Kiitos, että kukistit saatanan ja vapautit minut pimeyden vallasta ja siirsit sinun valtakuntaasi. Se on täytetty.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito