11. HUHTIKUUTA
Karitsan veri
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 22:7-20
Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.Luukkaan evankeliumi 22:20
Satojen vuosien ajan juutalaiset olivat kokoontuneet yhteen muistamaan ja juhlimaan pelottavaa ja jännittävää yötä Egyptissä, Kun Herra kulki israelilaisten kotien ohitse ja säästi heidän esikoisensa (2 Moos. 11,12)
Miksi sen pääsiäisyön olisi pitänyt olla jotenkin erilainen? Opetuslapset erottivat Jeesuksen äänessä ja olemuksessa poikkeuksellista merkittävyyttä, ja he kuuntelivat keskittyneesti opettajansa puheta: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa". (Luuk. 22:15-16)
Opetuslasten ajatukset poukkoilivat, kun he kuulivat Jeesuksen raskaat sanat. Hän oli ennenkin puhunut heille tehtävästään, mutta mitä hän sillä kertaa tarkoitti? He seurasivat, kun Jeesus kohotti kädessään olevan maljan ja pyysi heitä juomaan sen yhdessä hänen kanssaan: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luuk. 22:20)
Jeesus mursi leivän käsissään ja jakoi sen läsnäolijoille kutsuen sitä omaksi ruumiikseen ja viiniä verekseen. Opetuslapset eivät vielä aterialla istuessaan käsittäneet Jeesuksen sanojen merkitystä, sillä Mestari puhui niin suuria asioita, että niiden ymmärtäminen vaati sulattelemista. Mutta myöhemmin, kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi heille yläsalissa, totuus selkeytyi.
Pääsiäislampaan veri oli sen yhden ja ainoan iankaikkisen Karitsan veri, joka riittää peittämään kaikkien sukupolvien kaikki synnit (Hebr. 9:11-14).
Herra, tulen ristin juurelle ja otan sinulta vastaan anteeksiannon. Sinun veresi on voimallinen ja riittävä peittämään kaikki syntini. Pese minut puhtaaksi juuri nyt.