Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.04.2025 07:41

11. HUHTIKUUTA
Karitsan veri
LUE LUUKKAAN EVANKELIUMI 22:7-20

Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.Luukkaan evankeliumi 22:20

Satojen vuosien ajan juutalaiset olivat kokoontuneet yhteen muistamaan ja juhlimaan pelottavaa ja jännittävää yötä Egyptissä, Kun Herra kulki israelilaisten kotien ohitse ja säästi heidän esikoisensa (2 Moos. 11,12)

Miksi sen pääsiäisyön olisi pitänyt olla jotenkin erilainen? Opetuslapset erottivat Jeesuksen äänessä ja olemuksessa poikkeuksellista merkittävyyttä, ja he kuuntelivat keskittyneesti opettajansa puheta: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa". (Luuk. 22:15-16)

Opetuslasten ajatukset poukkoilivat, kun he kuulivat Jeesuksen raskaat sanat. Hän oli ennenkin puhunut heille tehtävästään, mutta mitä hän sillä kertaa tarkoitti? He seurasivat, kun Jeesus kohotti kädessään olevan maljan ja pyysi heitä juomaan sen yhdessä hänen kanssaan: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luuk. 22:20)

Jeesus mursi leivän käsissään ja jakoi sen läsnäolijoille kutsuen sitä omaksi ruumiikseen ja viiniä verekseen. Opetuslapset eivät vielä aterialla istuessaan käsittäneet Jeesuksen sanojen merkitystä, sillä Mestari puhui niin suuria asioita, että niiden ymmärtäminen vaati sulattelemista. Mutta myöhemmin, kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi heille yläsalissa, totuus selkeytyi.

Pääsiäislampaan veri oli sen yhden ja ainoan iankaikkisen Karitsan veri, joka riittää peittämään kaikkien sukupolvien kaikki synnit (Hebr. 9:11-14).

Herra, tulen ristin juurelle ja otan sinulta vastaan anteeksiannon. Sinun veresi on voimallinen ja riittävä peittämään kaikki syntini. Pese minut puhtaaksi juuri nyt.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.04.2025 07:35

12. HUHTIKUUTA
Sen tähden häntä kutsutaan pelastajaksi
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 19

Hän tyhjensi itsensä ottamalla orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen. Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristin kuolemaan asti. Filippiläiskirje 2:7-8

Ristiinnaulitseminen on yksi julmimmista teloitusmenetelmistä, joita ihminen on kehittänyt. Vaikka ristiinnaulitsemista käyttivät ensin foinikialaiset ja karthagolaiset, Rooman valtakunta teki synkkämaineisesta teloitustavasta yleisen käytännön kuolemanrangaistuksissa, joka pantiin toimeen sen hallinta-alueella. Jopa sen aikaiset maalliset kirjailijat empivät kirjoittaa yksityiskohtaisia kuvauksia tuosta nöyryyttävästä rangaistuksesta.

Jeesus surmattiin ristiinnaulitsemalla. Hänet asetettiin riisuttuna karkeiden puulautojen päälle raivostuneen kansanjoukon pilkattavaksi. Ristiinnaulituksi joutuminen oli äärimmäisen tuskallinen tapa kuolla, mutta Jeesuksen kärsimä ruumiillinen kipu, niin suurta kuin se olikin, ei saa nousta pääosaan, kun muistamme hänen kärsimystään. Jeesus kuoli meidän syntiemme takia, niin että voisimme vastaanottaa hänen iankaikkisen elämänsä.

Jumalan Poika koki eron Isästä. Kristuksen toivoton avunhuuto: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" (Matt. 27:46) on historian järkyttävien lause. Sillä hetkellä Isä Jumala hylkäsi oman Poikansa.

Jeesus alensi itsensä ja oli kuuliainen ristinkuolemaan asti (Fil. 2:8), niin että saisimme nauttia ylösnousemuselämän loistosta ja yhteydestä Isän Jumalan kanssa. Sen tähden Jeesusta kutsutaan pelastajaksi.

Jeesus, kiitos uhrista, jonka annoit Golgatan ristillä. Sinun pelastustyösi ansiosta saan iloita ylösnousemuselämästä ja iankaikkisesta yhteydestä Isän Jumalan kanssa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.04.2025 08:00

13 HUHTIKUUTA
Anteeksiannon perusta
LUE 1. JOHANNEKSEN KIRJE 1:8--2:2

Tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi Roomalaiskirje. 6:6

Palomiehet juoksivat ja huusivat, kelasivat nopeasti letkut auki ja suihkuttivat satoja litroja vettä, mutta kaikesta huolimatta rakennus oli muutamassa minuutissa peittynyt liekkimeren alle. Juuri kun he luulivat saaneensa kaikki asukkaat turvallisesti ulos, erään kerroksen ikkunasta kuului avunhuuto.

Yksi palomies päätti välittömästi toimia ja lähti vielä kerran rakennuksen sisäpuolelle, vaikka tiesi vaaran. Katto romahtaisi millä hetkellä tahansa. Hetkeäkään epäröimättä palomies ryntäsi takaisin rakennukseen, ja pian sen jälkeen hänet nähtiin ikkunasta huutaneen miehen takana auttamassa tätä hyppäämään alhaalle levitettyyn turvaverkkoon. Palomies ei itse ehtinyt ulos talosta.

Koskettavat tarinat ihmisten sankarillisista teoista kuoleman edessä ovat esimerkkejä sellaisesta myötätunnosta, jota Jeesus kuvasi Johanneksen evankeliumiin (15:13) kirjatussa puheessaan: "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä."

Jeesus ei viitannut vain epämääräiseen, kauniilta kuulostavaan ihanteeseen. Hän tiesi, miten suuren hinnan hän joutui maksamaan. Jo ennen maailman luomista Jumala oli määrännyt synnille rangaistuksen: iankaikkisen kuoleman ja eron hänestä. Vaikka Jumala rakastaa ihmistä aivan valtavasti, hän ei voi ohittaa omaa lakiaan. Jonkun oli maksettava syntien hinta. Jeesus halusi vaihtaa paikkaa ihmisen kanssa, niin että hänen viaton elämänsä voisi tulla syyllisyytemme tilalle.

Jeesus, annoit elämäsi puolestani ja maksoit syntieni hinnan. Otit paikkani. Koko sydämeni ylistää sinua.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.04.2025 07:50

14. HUHTIKUUTA
Synnin muistikirja
LUE ROOMALAISKIRJE 6: 15-23

Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. 2.Korinttolaiskirje 5:21

Eräässä yksityiskoulussa johtajat käyttivät pisteiden menestykseen perustuvaa kurinpitojärjestelmää. Jos oppilas rikkoi koulun sääntöä tai jätti noudattamatta annettua ohjetta, hän sai miinuspisteitä, jotka merkittiin mustaan kirjaan. Rangaistukset määrättiin viikottain kertyneiden pisteiden mukaan.

Eräänä päivänä rehtori kutsui koko koulun koolle. Muutamalla nopealla kädenliikkeellä hän repi mustan kirjan palasiksi, jotka hän sirotteli lattialle. Oppilaat tuijottivat hämmästyneinä, kun rehtori selitti tekoaan: "Te kaikki olette saaneet täydellisesti anteeksi. Merkinnät aiemmista rikkeistänne on hävitetty. Te ette ansainneet saada anteeksi, sillä teitte väärin rikkoessanne koulun sääntöjä. Revin tämän kirjan rakkauden takia, koska halusin osoittaa teille, mitä Jeesus tekee jokaiselle, joka hyväksyy hänen anteeksiantonsa."

Ristillä Jeesus repi kaikki merkinnät synneistäsi ja kärsi rangaistuksesi. Hänen verensä peittää syntisi iankaikkisesti. Jeesus näkee sinut tahrattomana ja vanhurskaana, pestynä puhtaaksi kaikesta syyllisyydestä.

Rakas Herra, kiitos ettei synneistäni ole mitään merkintää. Ne arkistot pestiin puhtaaksi Golgatan verellä. Kiitos anteeksiannostasi, joka tekee minusta tahrattoman ja vanhurskaan ja kaikesta syyllisyydestä vapaan.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.04.2025 08:07

15.HUHTIKUUTA
Synnin kantaja
LUE 1. PIETARIN KIRJE 2:21-25

Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen.Jesaja 53:6

Puoliksi halvaantuneen jalkapallopelaajan joukkuekaveri kertoi maailmanlaajuisen televisiolähetyksen katsojille, että hän haluaisi vaihtaa paikkaa loukkaantuneen ystävänsä kanssa. Mikä jalo ele. Tietenkin kyseessä oli pelkkä hyväntahtoinen ilmaisu, sillä myötätunnostaan huolimatta mies ei mitenkään olisi pystynyt asettumaan ystävänsä tilalle ja ottamaan tämän kipuja kärsittäväkseen.

Kun Jeesus tuli lihaksi, suurin ihme ei ollut se, että äärettömästä Jumalasta tuli rajallinen ihminen. Ihmeellistä oli se, että hän tuli tänne voidakseen kantaa meidän syntimme ristille. Jumalan valtavan armon tähden Golgatan pyhällä ristillä syntimme kaadettiin synnittömän Jumalan Pojan päälle. Jeesus näki ihmisen avuttoman ja surkean tilan, mutta hän ei tyytynyt pelkästään tuntemaan myötätuntoa langennutta ihmistä kohtaan, vaan hän tuli ja kantoi syntimme rangaistuksen, niin että voisimme päästä vapaiksi iankaikkisen kuoleman loukusta.

Jumala antoi Poikansa sijaisuhriksi ja rankaisi Jeesusta sinun asemestasi. Jeesus kuoli sinun syntiesi takia ja kantoi Isän vihan kuorman. Syntivelkasi on maksettu, koska Jeesus tuli synniksi sinun puolestasi. Pääsit Jumalan lapsen asemaan, kun uskoit Jeesukseen ja hänen pelastustyöhönsä.

Syntien kantaja täytti tehtävänsä loppuun asti. Kiitä häntä siitä, että hän meni ristinpuulle sinun puolestasi ja kuoli sinun kuolemasi.

Isä Jumala, riemuitsen siitä, että velkani on maksettu. syntieni kantaja täytti tehtävänsä. Kiitos, että minut on palautettu elävään suhteeseen kanssasi, koska olen uskon kautta asettanut luottamukseni Poikasi Jeesuksen täyttämään pelastustyöhön.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.04.2025 07:15

16. HUHTIKUUTA
Risti kertoo kuka Kristus on
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 1: 19-29

He veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista. Ilmestyskirja 5:9

Veren näkeminen vakavoittaa mielen. Olivatpa kyseessä veren tahrimat vaatteet television uutislähetyksessä tai onnettomuus, jossa näemme pahoin vahingoittuneita uhreja, veriroiskeet ovat selkeä muistutus siitä, että kuolema on totta.

Kun Raamatussa puhutaan Kristuksen verestä, se liitetään joka kerta Jeesuksen sijaiskuolemaan Golgatalla meidän syntiemme tähden. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja kuvaa monisanaisesti Kristuksen riittävyyttä Jumalan syntiuhrina. Ilman Kristuksen verta ei olisi evankeliumia, ei anteeksiantoa, ei sovitusta eikä pyhitystä. Kristuksen veri, hänen kuolemansa, tyydytti Jumalan oikeudenmukaisuuden ja avasi mahdollisuuden sovintoon syntisen ihmisen ja pyhän Jumalan välillä.

Kun skotlantilainen kirkonmies P.T. Forsyth kirjoitti ristin merkityksestä, hän painotti toistuvasti, että risti on kuin Kristus itse. Ristin tapahtumissa kiteytyy se, kuka Kristus on taivaassa ja maan päällä. Forsythin mukaan ihminen ei voi ymmärtää Kristuksen olemusta ennen kuin on ymmärtänyt ristin merkityksen.

Kristuksen risti on yhtä kuin hänen kuolemansa, ja hänen kuolemansa on yhtä kuin hänen vuodatettu verensä. Hänen verensä on ainoa hyväksyttävä maksu synnistä ja ainoa tie ja mahdollisuus tulla pyhän Jumalan läsnäoloon.

Herra Jeesus, sinun veresi on ainoa hyväksyttävä maksu synnistä. Se on ainoa tie, jonka kautta minulla on pääsy pyhän Jumalan luo. Tulen luoksesi valmistamasi tien kautta.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.04.2025 08:05

17. HUHTIKUUTA
Veri kuvaa elämää
LUE JESAJA 1: 18-21

Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä. 1.Pietarin kirje 3:18

Useimpien mielestä veri ei ole miellyttävä puheenaihe, ja olemme onnellisia, jos meidän ei pitkiin aikoihin tarvitse nähdä verta. Lääkäreitä ja sairaanhoitajia ja joidenkin muiden ammattiryhmien edustajia lukuun ottamatta ihmiset eivät kovin usein joudu tekemisiin veren kanssa.

Jeesuksen elinaikana veri oli osa jokapäiväistä elämää; se oli osa temppelissä suoritettavaa uhripalvelusta. Mooseksen lain mukaan Jumalalle tuli uhrata tahraton eläin sovitusuhrina tai maksuna henkilökohtaisista synneistä. Teurastusta ja veren käsittelyä koskevat ohjeet oli monimutkaisia, ja vain papeilla oli lupa suorittaa uhritoimitukset. Koska eläinuhri ei sovittanut kaikkia syntejä, uhraamista oli jatkettava yhä uudelleen.

Jeesuksen ristin työ on sitä vastoin ainutkertainen veriuhri (1.Piet.3:18). Ei ihme, että se oli opetuslapsille, aivan uusi ja vaikeasti ymmärrettävä ajatus, ja Jeesuksen viimeisen aterian yhteydessä lausumat sanat muodostuivat ratkaisevan tärkeiksi, kun opetuslapset yrittivät mielessään hahmottaa tulevia tapahtumia.

Jeesus vuodatti verensä sinun vuoksesi. Hän läpi valtavia tuskia, kun hänen lihansa revittiin rikki sinun tähtesi, ja hän koki hetken, jolloin hän oli täysin erotettu Isästä sinun syntiesi takia. Seuraavan kerran, kun käyt ehtoollisella, ajattele hänen vertaan. Älä ajattele, että veri kuvaa kuolemaa, vaan ajattele sitä uutta elämää, jonka saat omistaa hänen veriuhrinsa kautta.

Taivaallinen Isä, kiitän sinua Kristuksen verestä, joka merkitsee elämää. Kiitos siitä uudesta elämästä, jonka saan omistaa Golgatan uhrin tähden.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.04.2025 07:18

18. HUHTIKUUTA
Jumalan armon korkea hinta
LUE ROOMALAISKIRJE 5:17-21

Tietäkää, ettette ole millään katoavalla, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan. 1. Pietarin kirje 1:18-19

Ajattele asioita, jotka ovat sinulle kaikkein tärkeimpiä elämässä. Koska olet kristitty, ensimmäinen ajatuksesi saattaa olla suhteesi Kristukseen, sillä se on hyvin tärkeä. Jos et tietäisi mitään Jumalan rakkaudesta, elämäsi olisi toivotonta ja pimeää.

Saatat ajatella perhettä ja ystäviä ja voimavaroja, joita Jumala on sinulle antanut. Kaikki ne ovat tärkeä osa siitä, kuka sinä olet. Olemme kuulleet sanottavan, että ihmisellä on kolme perustarvetta: tarve tulla rakastetuksi, tarve kuulua johonkin ja tarve tietää olevansa arvokas. Kun nämä tarpeet ovat täyttyneet, elämällä on merkitystä.

Tuskin kukaan tulemme ajatelleeksi, mistä Jeesus luopui täyttääkseen Isän tahdon. Näemme hänet taivaallisissa kirkastettuna ja kunnioitettuna, korkealle korotettuna. Jeesus kuitenkin luopui kaikesta tullessaan maan päälle. Hän jätti asemansa Isän oikealla puolella ja luopui paikasta, josta hän omisti mahtavan käskyvallan ja pysyvän rakkauden.

Hän luopui jumaluuden tuomista eduista eikä pelännyt jättää taivaan kirkkautta. Hän antoi pois omaisuutensa ja oikeutensa ja siirsi sivuun kaiken, mikä kuului hänelle, sillä hän halusi tulla sinun luoksesi. Se oli armon korkea hinta.

Jeesus oli edelleen kaikkivaltias ja Jumalan rakastettu Poika, mutta hän halusi niin voimakkaasti totella Jumalan suunnitelmaa, että siirsi syrjään omat tarpeensa ja tuli köyhäksi, niin että me voisimme saada iankaikkisen rikkauden. Se oli armon korkea hinta.

Jeesus, kiitos että luovuit taivaan kirkkaudesta ja tulit syntiseen maailmaan. Annoit pois valtasi ja asemasi Jumalan vierellä. Teit sen kaiken minun vuokseni. En voi muuta kuin ylistää sinua.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.04.2025 08:14

19. HUHTIKUUTA
Kallisarvoinen pääsylippusi
LUE HEBREALAISKIRJE 9: 11-15

Sinä annoit anteeksi kansasi pahat teot ja peitit kaikki heidän syntinsä. Psalmi 85:3

Ristin sanoma on paljon enemmän kuin sielun pelastus. Ristillä täytetty työ on yhteydessä kaikkeen, mitä kristitty tekee ja mitä hän on. Teologi Henry Thiessen on määritellyt asian siten, että uskova ei ole sovitettu ainoastaan Jumalan armon vaan myös Kristuksen veren kautta. Paavali kirjoitti; että kun Jeesus on verensä vuodattamalla tehnyt meidät vanhurkaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta (Room.5:9). Raamatussa sanotaan, että lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta (Hebr. 9:22).

Sovinto Jumalan kanssa perustuu siihen, että Kristus kantoi syntien rangaistuksen omassa ruumiissaan, niin että ihmisen rikostuomio on Jumalan edessä sovitettu ja Jumala voi vapaasti osoittaa hänelle rakkauttaan. Sovinto ei tarkoita sitä, että synnit jätetään huomioimatta, vaan se tarkoittaa,että Jeesus kantoi syntien rangaistuksen ihmisen puolesta. Jeesuksen ylösnousemus on yksi todiste lisää siitä, että ristinkuolemallaan Jeesus maksoi Jumalalle täyden hinnan niistä rikkomuksista, joista me olimme vastuussa (Room.4:24; 1. Joh. 2:2).

Kristuksen kuolema poisti meidän syntimme. Kun Jumala katsoo elämääsi, hän näkee Poikansa pelastustyön, joka on kallisarvoinen päsylippusi Jumalan valtaistuimen luo, missä rakkaus ja laupeus vallitsevat iankaikkisesti. Jeesus avasi täydellisen tien alttarin luo, missä saat seisoa puhdistettuna, synnit sovitettuina. Anna hänen pelastustyönsä olla ylistyslaulusi aihe tänään ja iankaikkisesti.

Isä, kiitän sinua pääsystä valtaistuinsaliisi. Ylistän sinua siitä, että saan seistä puhdistettuna ja anteeksiannettuna sinun läsnäolossasi. Se on ylistyslauluni tänään ja iankaikkisesti.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.04.2025 07:55

20. HUHTIKUUTA
Rakkauden määritelmä
LUE EFESOLAISKIRJE 2:1-10

Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa – armosta te olette pelastetut. Efesolaiskirje 2: 4-5

Kirjassaan The Cross of Christ (Kristuksen risti, suom. huom.) John R.W. Stott pohtii sitä, kuinka Kristuksen kuolema Golgatalla on Jumalan suurin rakkauden ilmaisu.

Jumalan oikeudenmukaisuus poikkeaa täysin siitä suuresta epäoikeudenmukaisuudesta, joka maailmassa vallitsee. Ihmisen on vaikea uskoa, että Jumala on rakkaus, kun hän näkee ympäröivän maailman tilanteen, henkilökohtaiset murhenäytelmät, tulvat, maanjäristykset ja onnettomuudet, jotka vaativat satoja ihmishenkiä, maailmanlaajuisen nälän ja köyhyyden, maailmankaikkeuden äärettömyyden ja kylmyyden, luonnon julmuudet, ihmisten hirmuvallan ja kidutukset, taudit ja kuoleman. Vuosisatojen tuska kilpistyy yhdeksi kysymykseksi; Jos Jumala todella on rakkaus, miten hän voi sallia kaikki kauheudet?

Kristinusko ei tarjoa tuskaiseen kysymykseen kevyitä vastauksia. Raamattu sisältää historiallisia todisteita ja asiatietoja, jotka osoittavat, että kaikesta huolimatta on olemassa rakastava Jumala, vaikka ympäröivän maailman tila tuntuukin osoittavan päinvastaista. Kun tarkastelemme maailman ahdinkoa Raamatun sanoman pohjalta, näemme tilanteen uudessa valossa.

Tärkein todiste Jumalan rakkaudesta on Jeesuksen risti. Maailmanhistoriassa on yhden ainoan kerran suoritettu täysin puhdas ja ainutkertainen rakkauden osoitus, jota eivät tahraa mitkään taka-ajatukset. Se rakkauden osoitus tapahtui Golgatalla, kun Jumala antoi Kristuksen ristille, jotta syntiset ihmiset, jotka olisivat ansainneet kuolla, saivat elää.

Jos haluamme määritellä, mitä rakkaus on, meidän ei kannata etsiä vastausta sanakirjasta vaan Golgatalta.

Rakas Herra, Golgata osoittaa, että sinä rakastat minua. Otan sen rakkauden vastaan iloiten ja kiittäen. Anna minun jakaa sitä todellisuutta myös muille.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito