Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

Re: Päivän Sanaa ja opetusta, rohkaisua ja lohdutustakin

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.01.2025 08:53

31. TAMMIKUUTA
Kuljemme uskon kautta
LUE ROOMALAISKIRJE 8:35-39

Mutta kaikissa näissä ahdingoissa meille antaa riemuvoiton hän, joka on meitä rakastanut. Roomalaiskirje 8:37

Oletko joskus huolestunut siitä, voiko Jumalaan todella luottaa? Monet vastaavat kysymykseen kieltävästi, mutta heidän tekonsa kertovat toisin. Oletko koskaan rukoillut jotakin, ja sinusta on tuntunut sitä, ettei rukouksiisi ole vastattu? Vähän aikaa odotettuasi sinun on tehnyt mieli auttaa Jumalaa ja tönäistä itse asiat liikkeelle. Kannattaa kuitenkin muistaa joitakin asioita:

Jumala hallitsee kaikkea. Hän on henkilökohtainen ja rakastava. Hän ei ole unohtanut sinua. Ehkä aikaa on jo kulunut eikä rukouksiisi ole vieläkään vastattu. Voit kuitenkin luottaa siihen, että kun vastaus tulee, se tuo mukanaan siunauksen, koska halusit odottaa Herran ajoitusta ja luottaa häneen.

Jumala on viisaus. Hänellä on kaikki tieto kaikista asioista. Hienoin esimerkki hänen huolenpidostaan on hänen syvä rakkautensa ja uskollisuutensa jokaista kohtaan, joka on vastaanottanut hänen Poikansa pelastajakseen. Jeesuksen kautta Jumala on valmistanut suunnitelman, jossa synti pyyhitään pois elämästämme. Jumala on täynnä viisautta ja laupeutta. Hän haluaa, että saat elää vapaana ilman synnin ja epäonnistumisen taakkoja.

Jumalan rakkaus on täydellistä ja kokonaisvaltaista. Jumala pystyy täyttämään kaikki tarpeesi. Saatat ihmetellä, miten se on mahdollista, kun et pysty näkemään etkä koskettamaan häntä. Vaikka Jumala on näkymätön, hän kohtaa sinut ja antaa sinulle rakkauden, tyytyväisyyden ja mielenrauhan. Niitä ei maailma pysty antamaan.

Isä Jumala, olet kaikkivaltias ja viisas hallitsija. Tiedät kaiken elämästäni. Rakkautesi minua kohtaan on täydellistä ja kokonaisvaltaista, ja sinä täytät kaikki tarpeeni. Kiitos, että et ole unohtanut minua.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.02.2025 11:25

1. HELMIKUUTA
Totuus synnistä
LUE ROOMALAISKIRJE 7:18-25

Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet. Room. 5:12

Ihminen on luonnostaan syntinen. Se on suora seuraus Aadamin ja Eevan lankeemuksesta ja kapinasta Eedenin puutarhassa. Ihmisluonteen langennut tila tulee ilmi mustasukkaisuutena, vihana, pelkona, loukkaantuneisuutena, anteeksiantamattomuutena, himona ja kaikkinaisena pahuutena.

Kun Apostoli Paavali ymmärsi syntinsä syvyyden, hän huusi: "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?" (Room.7:24) Sanalla kuolema hän viittasi hengelliseen kuolemaan.

Meidänkin suhtautumisemme tulisi olla samanlainen, kun kohtaamme syntisyytemme. Jos meidät olisi jätetty oman onnemme nojaan ilman ajatustakaan Jumalasta, synti pääsisi vapaasti hallitsemaan meissä, mutta Jumalan armon ja Jeesuksen armahtavan laupeuden ansiosta voimme yhtyä Paavalin sanoihin; "Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!" (Room. 7:25)

Vain Jeesus voi pelastaa meidät synnin pihdeistä. Ainoastaan hän pystyy muuttamaan sydämemme ja antamaan meille uuden elämän. Voimme tehdä sen valinnan, että käännymme pois pahasta ja alamme elää hänelle, mutta ensin meidän on tultava sille paikalle, missä näemme syntimme samassa mittakaavassa kuin hän ne näkee. Synnissä ei ole mitään hienoa. Se estää kokemasta kaikkea sitä hyvää, mitä Jumala haluaa antaa.

Voit pyytää Herraa tuomaan pinnalle kaiken pahan, mitä sydämessäsi on. Sen jälkeen saat kulkea eteenpäin turvaten siihen armoon, joka on annettu hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Rakas Herra, kiitos että olet pelastanut minut synnin otteesta ja muuttanut luontoni ja antanut minulle uuden elämän. Valitsen sinut ja käännyn pois pahasta. Tuo pinnan alta esiin kaikki sellaiset asiat elämässäni, jotka edustavat vanhaa synnillistä luontoa. Auta minua kulkemaan uskollisesti siinä armosssa, joka on minulle annettu Jeesuksessa Kristuksessa.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 02.02.2025 09:20

2.HELMIKUUTA
Miten synnin kanssa toimitaan?
LUE ROOMALAISKIRJE 6:15-23

Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä. Roomalaiskirje 6:22

Olet ottanut Jeesuksen Herraksesi ja pelastajaksesi ja tunnustanut, että hän maksoi ristillä syntiesi hinnan.Tiedät, että sinulle on annettu anteeksi, sinut on puhdistettu ja olet Jumalan silmissä vanhurskas ja puhdas. Silti synti vaivaa sinua. Luulit sen hävinneen ja ajattelit, ettei sen kanssa enää tarvitse taistella, mutta sitten houkutus ilmaantui uudelleen elämääsi. Hetken heikkous sai sinut antamaan periksi, kun olit silmänräpäykseksi laskenut suojavarustuksen alas. Jälkikäteen aloit surra sitä, voiko Jumala enää rakastaa sinua.

Et ole yksin. Paavali ilmaisee samanlaista turhautumista ja epätoivoa puuskahtaessaan: "En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo." (Room. 7:19) Paavali tiesi, että vaikka hän oli pelastettu, synnin voima oli edelleen todellista ja synti yritti päivittäin hyökätä hänen uutta luontoaan vastaan.

Mikä siis ratkaisuksi? Ensinnäkin synti on nähtävä totuuden valossa. Synti on loukkaus pyhää Jumalaa kohtaan, eikä mikää muu voi pyyhkiä sitä pois kuin Jeesuksen veri. Nimeä syntisi ja tunnusta se Jeesukselle. Jos sen jälkeen vielä tunnet syyllisyyttä, se on väärää syyllisyyttä. Vihollinen yrittää jättää sinut loputtomiin painimaan vanhojen syytösten kanssa. Saat kieltäytyä rypemästä syyllisyydessä. Anteeksiannosta ei voi eikä tarvitse maksaa mitään, sillä se on Jumalan lahja.

Muista, että kuulut Jumalalle aivan kokonaan, eikä millään asialla ole oikeutta pitää sinua vankinaan. Kun kiusaus iskee, käänny hänen puoleensa, joka vapauttaa sinut kaikesta synnistä.

Taivaallinen Isäni, tunnustan syntini ja huonot tapani. Ne ovat loukkaus sinua kohtaan. Puhdista minut niistä Jeesuksen verellä. Ota pois syyllisyyden tunteeni ja auta minua käsittämään, että olet antanut minulle anteeksi ja olen vapaa. Kiitos siitä, että millään asialla ei ole valtaa pitää minua vankina.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 03.02.2025 10:04

3. HELMIKUUTA
Tunnustus ja anteeksianto
LUE 1. JOHANNEKSEN KIRJE 1:5- 2: 2

Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. Kolossalaiskirje 2:13-14

Mikä osuus syntien tunnustamisella on uskovan elämässä?
Vastauksia on ainakin kaksi. Jotkut sanovat, että yksittäisten syntien tunnustaminen ei enää ole tarpeellista sen jälkeen, kun kerran on vastaanottanut Kristuksen pelastuksen. He perustelevat sen sillä, että Jeesus sai aikaan täydellisen sovinnon. Toiset uskovat yksityiskohtaiseen syntien tunnustamiseen joka kerta, kun ihminen tekee syntiä. Heidän mielestään vain silloin Jumala antaa anteeksi.

Kummassakaan tapauksessa vastaaja ei näe anteeksiantoa siten niin kuin Jumala sen näkee. Kolossalaiskirjeessä (2:13-14) selitetään arvokas totuus: Me olimme kuolleita rikkomustemme takia, mutta Jumala herätti meidät henkiin yhdessä Kristuksen kanssa. Hän antoi meille kaikki anteeksi ja mitätöi velkakirjan naulitsemalla sen ristiin.

Jeesuksen veri peittää kaikki syntimme - menneet, nykyiset ja tulevat. Tunnustuksen tarkoitus ei ole luetella syntejä tai selitellä niitä ympäripyörein sanankääntein. Syntien tunnustaminen tarkoittaa, että olen Jumalan kanssa samaa mieltä siitä, että se, mitä tein, oli väärin - se oli syntiä, enkä minä toiminut Jumalan suunnitelman mukaisesti.

Herra haluaa, että kerromme kiertelemättä, mitä olemme tehneet, niin että saamme kokea hänen anteeksiantonsa voiman. Tunnusta hänelle ne asiat, jotka haittaavat suhdettasi häneen. Silloin hän voi palauttaa sinut kokemukselliseen yhteyteen kanssaan. Luovuta syntisi yksi toisensa jälkeen Jumalalle ja saat huomata, miten hän nostaa painon sydämeltäsi.

Isä, kiitos että Poikasi Jeesuksen veri peittää kaikki syntini - menneet, nykyiset ja tulevat. Tuon syntini yksi kerrallaan sinulle. Nosta niiden aiheuttama raskas paino pois sydämeltäni. Anna minun tuntea, mitä on oikea vapaus.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.02.2025 09:59

4.HELMIKUUTA
Kaikki on sovitettu
LUE PSALMI 25

Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista. Jesaja 43:25

Jumala ei ikinä aseta meitä naurunalaiseksi eikä saata meitä tuntemaan arvottomuutta. Sen sijaan hän sanoo meille Jeesuksen suulla:

Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani. (Joh. 15:9.)

Niille juutalaislle, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". (Joh. 8:31-32.)

En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. (Joh.15:15.)

Rakkaus ja totuus. Jumala on rakkaus ja kaiken totuuuden lähde. Se rakkaus, joka hänellä on sinua kohtaan, on sama rakkaus, jolla hän rakastaa Poikaansa Jeesusta Kristusta. Hän antaa sinulle sen saman rakkauden armonsa ja laupeutensa kautta. Se rakkkaus on puhdas, eikä sitä tahraa minkäänlainen syyllisyys tai velvoite.

Täysin riippumatta siitä, miten syviä rikkeesi ovat olleeet, Jumala on lähelläsi ja haluaa vapauttaa sinut totuuden Sanalla. Mikään ei ole niin voimakas kuin Jumalan rakkaus. Kun Herra antaa anteeksi, hän myös unohtaa (Ps. 103:12; Jes. 43:25). Kun kerran olet tunnustanut Jumalalle syntisi, sinun ei enää tarvitse anella hänen anteeksiantoaan.

Saat kävellä Jumalan rakkaudessa täydellisen vapaana, koska olet Jumalan lapsi. Elämäsi on piirretty hänen kämmeneensä. Olet hänen silmäteränsä, ja koko taivas riemuitsee, sillä nimesi on kirjoitettu Karitsan verellä.

Jumala, kiitos että olet vapauttanut minut synnistä Sanasi voimalla. Auta minua kulkemaan vapaana rakkautesi valossa. Opeta näkemään, miten varma ja turvallinen asemani on.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.02.2025 11:53

5.HELMIKUUTA
Synnin orjamarkkinat
LUE JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 8: 30-36

Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Galatalaiskirje 5:13

Suosittu kirjailija Neil Anderson kertoi tilaisuudesta, johon hänet oli kutsuttu puhumaan. Hän luennoi aiheesta, miten voi elää vapaana ilman synnin kahleita. Kesken luennon muuan mies ilmoitti, että hänellä oli ollut eräs pahe lähes koko elämänsä ajan eikä se mitenkään kahlehtinut häntä.

"Ensin en tiennyt mitä sanoa," Anderson kerroi minulle. "Sitten keksin kysyä häneltä, pystyikö hän halutessaan lopettamaan sen."

Mies oli pysytellyt loput ajasta hiljaa, mutta tilaisuuden päätyttyä ja muiden kuulijoiden jo poistuttua hän oli tullut Andersonin luokse,."Miksi sinä sanoit, että minun pitäisi lopettaa?"

"En minä niin sanonut," Anderson oli selittänyt. "Minä kysyin sinulta, pystyisitkö lopettamaan jos haluaisit. Sinä luulet, että sen asian tekeminen on vapautta, mutta tosiasiassa se on kahle. Ihminen, joka toimii itse oman elämänsä jumalana, on sidoksissa omaan syntiluontoonsa. Meidät oli myyty synnin orjamarkkinoille. Jeesus osti meidät vapaiksi pimeyden valtakunnasta ja pelasti meidät omalta itseltämme. Emme enää ole itsemme omat; meidät lunastettiin vapaiksi kallilla hinnalla, Kristuksen kallisarvoisella verellä. Nyt emme enää ole synnin orjia vaan Kristuksen palvelijoita. "

Monet meistä ovat ajatelleet samoin kuin tuo kertomuksen mies. Ehkä sinun syntisi on juoruilu tai totuuden muunteleminen.Tai ehkä paheesi on jokin muu. Mikä tahansa heikkoutesi onkaan, Jumala voi vapauttaa sinut. Pyydä, että hän paljastaa sinulle, jos elämässäsi on jokin peitelty synti. Haluatko luopua siitä ja elää vapaana?

Herra, haluan elää vapaana. Ota pois jokainen kahle. Puhdista minut kaikista synneistäni. Valaise elämänalueet, joilla täytyy tapahtua muutoksia. Tahdon luopua kaikesta pahasta ja elää vapaana.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.02.2025 10:20

6. HELMIKUUTA
Se tapahtui keväällä.
LUE2. SAMUELIN KIRJA 11: 1-5

Herra on kansansa väkevyys, hän on voideltunsa pelastus ja turva. Ps. 28:8

Daavidin lankeaminen kiusaukseen on ollut surullista luettavaa. "Kun seuraavana keväänä oli taas kuninkaiden sotaan lähdön aika.." Sanat voisivat olla kauniin kertomuksen alkulause. Runollinen viehätys karisee kuitenkin nopeasti, ja tarina muuttuu murhenäytelmäksi.

Kertomuksessa piilee voimakas varoitus jokaiselle, joka luulee olevansa niin nuhteeton, ettei ikinä voisi langeta niin kuin Daavid. Kukaan ei ole immuuni synnille. Vain silloin, kun pidämme vaelluksemme Jumalan edessä puhtaana, meillä on voimaa vastustaa kiusauksia.

Daavid olisi voinut kääntyä ja katsoa muualle, mutta hän päätti pysähtyä ja jäi tuijottamaan sellaista, mikä johti hänet turmioon. Jo se, että hän oli jäänyt Jerusalemiin, kun muut lähtivät sotaan, antaa selvän vihjeen siitä, että Daavidista oli tullut vetelä ja laiska. Hän lähetti sotaväen päällikön taisteluun mutta jäi itse kotiin eikä hetkeksikään pysähtynyt miettimään sitä, että vihollinen kyyristeli hänen vierellään ja vain odotti tilaisuutta iskeä.

Jos kamppailet kiusausten kanssa, pane merkille, miten Daavidin lankeaminen tapahtui. Pyydä, että Jumala näyttää sinulle, miten voit välttää laiskistumista. On hyvä täyttää elämä niillä asioilla, jotka Jumala on antanut: tartu Raamattuun, kuuntele hengellistä musiikkia ja lue kirjoja, joita hurskaat kristityt ovat kirjoittaneet.

Daavid rakasti Herraa vilpittömästi. Kun hän tajusi tehneensä syntiä,hän hylkäsi väärän tien, ja Jumala uudisti hänen sisimpänsä.

Herra, en ole immuuni synnille. Auta minua säilyttämään vaellukseni puhtaana sinun edessäsi, niin että minulla on voima sanoa ei kaikille kiusauksille.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.02.2025 10:59

7. HELMIKUUTA
Täydellinen lunastus
LUE 2. SAMUELIN KIRJA 12:1-23

Autuas on se, jonka pahat teot ovat annetut anteeksi ja jonka synnit peitetyt ovat. Ps. 32:1

Kun Daavidin synti paljastettiin, mies oli täynnä kurjuutta ja katumusta, Vuosien ajan hän oli saanut iloita läheisestä suhteesta Jumalaan. Kun hän kuuli, että hänen yhteytensä Jumalaan oli vaarassa, hän huusi hädissään:" Minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan." (2. Sam. 12:13). Jumala antoi anteeksi, mutta synnin seuraukset jäivät voimaan. Daavidin ja Batseban aviorikoksen seurauksena syntynyt lapsi kuoli.

Synti turmelee, aivan kuten ruoste syöpyy uuden auton maalipinnan alle ja piiloutuu näkymättömiin paikkoihin. Siinä vaiheessa, kun ruoste viimein tulee kunnolla näkyviin, on myöhäistä tehdä mitään, auto on jo turmeltunut. Daavid tiesi, että hänen ainut toivonsa oli Jumalan anteeksiannossa.

Psalmi kolmekymmentäkaksi on kaunis todistus Jumalan puhdistavasta kosketuksesta Daavidin elämässä. Se ilmaisee Jumalan laupeuden ja ehdottoman anteeksiannon. Ei sillä väliä, mitä olet tehnyt, Jumala voi ja haluaa antaa anteeksi. Hän lupaa hyvittää ne vuodet, jotka tuhoajasirkka söi - vuodet, jolloin synti ja pettymykset nielivät puhtautesi (Joel 2:25).

Jesajan kirjassa (1:8) Jumala kertoo, että hän tekee synneistämme lumivalkoiset. Oletko väittänyt itsellesi, ettei Jumala voi ikinä käyttää sinua menneisyytesi takia? Se on saatanan valhe. Jumala käyttää rikkinäistä ja maailman murskaamaa ihmistä, koska hän haluaa osoittaa, miten täydellinen hänen aikaansaamansa lunastus on. Se on tarjolla koko ihmiskunnalle, ja saat omistaa sen itellesi. Voit luottaa Isän anteeksiantoon ja tulla hänen luokseen aivan kuten Daavid.

Rakas taivaallinen Isä, hyvitä ne vuodet, jotka synti ja pettymys kuluttivat tyhjiin. Sinulla on hyvä suunnitelma minua varten. Menneitä ei tarvitse muistella, vaan katson odottavalla mielellä tulevaisuuteen.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.02.2025 11:03

8. HELMIKUUTA
Vapaaksi synnistä
LUE 1.SAMUELIN KIRJA 15

Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Psalmi 51: 5-6

Saul oli tieten tahtoen tottelematon Jumalaa kohtaan, ja siten hän päätti valehdella profeetta Samuelille. Silloin Samuelin oli kerrottava tyly viesti, että Jumala oli hyljännyt Saulin kuninkuuden.

Oliko Saul pahoillaan? Kyllä, mutta hän ei koskaan täysin myöntänyt syyllisyyttään. Hänen vastauksessaan on kuultavissa puolustelua: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä." (1. Sam. 15;24).

Saulin puhetta voi verrata Daavidin sanoihin, kuninkaan, jonka Jumala nimitti hallitsijaksi Saulin jälkeen. Daavidkin oli langennut, mutta hän sanoi; "Minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi." (Ps. 51:5-6).

Huomaatko eron? Saul kieltäytyi tunnustamasta syntiä omakseen. Daavid tunnusti totuuden. Hän myönsi syntinsä ja pyysi Jumalalta anteeksi.

Jumala haluaa, että kadut syntiäsi kuten Daavid. Herra tuntee sydämesi ja heikkoutesi, ja hän haluaa sinun myöntävän ne kiertelemättä. Hän haluaa sinun kokevan vapautuksen ja rauhan. Ne ovat seurausta siitä anteeksiannosta, joka on Kristuksessa.

Herrani, minä tiedän rikkomukseni, syntini on aina minun edessäni. Sinua vastaan olen rikkonut ja kadun syntiäni. Kiitos Jeesuksen verestä, joka puhdistaa sydämeni.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 09.02.2025 09:51

9. HELMIKUUTA
Jumalallinen syntiuhri
LUE 3. MOOSEKSEN KIRJA 16:1-22

Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Jesaja 53:6

Sana syntipukki on käytössä kulunut käsite, ja sitä on totuttu käyttämään maallisessa kulttuurissa. Sana merkityksellä - ' viaton osapuoli joutuu syytetyksi' - on kuitenkin juuret vanhassa hebrealaisessa rituaalissa, jonka nimi on Suuri sovituspäivä.

Suurta sovituspäivää vietettiin kerran vuodessa. Ylimmäinen pappi valitsi kaksi vuohipukkia syntiuhriksi kansan rikkomusten edestä. Yksi vuohi teurastettiin, ja sen veri pirskoteltiin liitonarkin kanteen. Eloon jätetty ajettiin autiomaahan sen jälkeen, kun ylimmäinen pappi oli laskenut kätensä vuohen päälle ja tunnustanut kansan synnit. Syntipukin kautta Jumala näytti israelilaisille, että hänen laupeutensa perustui liittoon, joka pysyi voimassa.

Paljolti samalla tavoin Jeesuksesta tuli jumalallinen syntiuhri, joka uhrattiin koko maailman syntien edestä. Hän oli Jumalan karitsa, joka otti pois maailman synnin. (Joh. 1:29)

Golgatalla meidän syntimme asetettiin Jeesuksen päälle. Hän meni ristille meidän syntiemme takia. Jeesus meni meidän sijastamme syytetyn paikalle, jotta me saisimme elää. Oletko sinä laittanut luottamuksesi hänen sovintouhriinsa? Oletko tullut hänen luokseen ja pyytänyt syntisi anteeksi? Onko sinut parannettu rikkomuksistasi hänen uhrinsa kautta?

Kaikkivaltias Jumala, kiitän sinua Poikasi Jeesuksen uhrista, kun hänestä tuli jumalallinen syntiuhri syntieni edestä. Ylistän sinua siitä, että Jeesus otti syylisyyden päälleen, niin että minä voisin elää. Minä riemuitsen siinä vapauttavassa totuudessa, että hän sai aikaan sovinnon minun puolestani.
rita4
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Arjessa, vaikeuksissa elämisen taito