(The Zadok Remnant)
David Wilkerson
Lokakuu 9, 1985
"Ja Eelin luo tuli Jumalan mies ja sanoi hänelle: Näin sanoo Herra: ... Miksi te häpäisette minun teurasuhrini ja ruokauhrini, jotka minä olen säätänyt asuntooni? Ja miksi sinä kunnioitat poikiasi enemmän kuin minua, niin että lihotatte itseänne parhaalla osalla jokaisesta minun kansani Israelin uhrilahjasta?"
"Katso, päivät tulevat, jolloin minä katkaisen sinun käsivartesi ja sinun isäsi suvun käsivarren, niin ettei kukaan sinun suvussasi elä vanhaksi. Ja sinä saat nähdä minun asuntoni olevan puutteessa huolimatta kaikesta siitä hyvästä, mikä tulee Israelille. Eikä kukaan sinun suvussasi ole koskaan elävä vanhaksi. Kuitenkaan minä en hävitä kaikkia sinun omaisiasi alttariltani, niin että sammuttaisin sinun silmäsi ja näännyttäisin sielusi; mutta kaikki sinun suvussasi kasvaneet kuolevat miehiksi tultuaan... Mutta minä herätän itselleni uskollisen papin, joka tekee minun sydämeni ja mieleni mukaan. Hänelle minä rakennan pysyväisen huoneen, ja hän on vaeltava minun voideltuni edessä kaiken elinaikansa" (1.Sam. 2:27,29, 31-33, 35).
Tässä näemme kirouksen yhdenlaisen pappeuden yllä - ja pyhän jäännöksen pysyvän pappeuden profeetallisen esiin kohottamisen. Eeli edustaa kirottua pappeutta, itsekeskeisten Jumalan palvelijoiden pappeutta. Heitä kutsutaan papeiksi, mutta he väheksyvät Jumalan työtä. He eivät pidä siitä, että heitä ojennetaan palvelustyössä. Heidän hengelliset lapsensa tulevat väärämielisiksi heidän laiskan elämäntapansa vuoksi ja siksi, että he kieltäytyvät vastustamasta syntiä. He "lihottavat itseänsä parhaalla osalla jokaisesta minun kansani (Jumalan) uhrilahjasta" (jae 29).
Eeli näki vääryyttä pojissaan, jotka tuottivat päälleen kirousta, "eikä hän pitänyt heitä kurissa" (1.Sam. 3:13). Sen tähden Jumala sanoi: "Minä tuomitsen hänen sukunsa ikuisiksi ajoiksi." Ja hänen sukunsa tuli tuomituksi! Herran kunnia poistui Siilosta, arkki ryöstettiin ja hän ja hänen poikansa kuolivat.
Mikä oli tämä Eelin pappeuden ylle langetettu ikuinen tuomio?
* Ensiksikin se tulisi olemaan heikko pappeus. "Minä katkaisen sinun käsivartesi ja sinun isäsi suvun käsivarren" (jae 31).
* Toiseksi se ei milloinkaan yltäisi Jumalan täyteyteen. Jopa hengellisten vuodatusten aikoina tämä pappeus oli tuomittu jäämään vaille Jumalan kunniaa. "Ja sinä saat nähdä minun asuntoni olevan puutteessa huolimatta kaikesta siitä hyvästä, mikä tulee Israelille" (jae 32).
* Kolmanneksi tällaisessa pappeudessa kaikki raukeaa parhaassa iässään - hengellisen elämän ja siunauksen parhaina aikoina - Jumalan edessä kuljetun vääränlaisen vaelluksen tähden. "Mutta kaikki sinun suvussasi kasvaneet kuolevat miehiksi tultuaan" (jae 33).
* Ja neljänneksi tämän heikon, väärän, itsekeskeisen papiston oli määrä jatkaa olemassaoloaan. Sitä on meidän keskellämme vielä tänäänkin! "Kuitenkaan minä en hävitä kaikkia sinun omaisiasi alttariltani" (jae 33).
Jatkuu..