Kuljin yksin metsässä, kun sain yhtäkkiä migreenikohtauksen. Sellaiset olivat vaivanneet minua jo vuosia. Lähdin nopeasti ajamaan kotiin päin, ja tuosta 30 kilometrin kotimatkasta jäi vain hämärähkö muistikuva.
Näin oli käynyt ennenkin. Vuotta aikaisemmin olimme Helsingin matkallamme käyttämässä lapsia Korkeasaaressa. Paluumatkalla sain niin pahan migreenikohtauksen, että auto oli ajettava tienposkeen ja minun oli käytävä selälleni märkä rätti silmieni peittona. Tästä tilanteesta otettiin valokuvakin muistoksi.
Vaarallisen ajomatkan jälkeen makasin olohuoneen sohvalla kylmä vesihaude silmilläni. Liikkua ei kärsinyt, särkylääke oli tehoton, koska se ei pysynyt sisällä.
Illalla oli seurakunnan rukouskokous. Siitä oli tullut henkikasteeni jälkeen viikon tärkein kokous. Päätin lähteä kokoukseen, vaikka ulkona oli myrsky. Kasvot valkeina hiivin maanalaiseen seurakuntasaliimme. Nojasin päätäni viileään tiiliseinään. Silloin tunnistin Komulaisen Hannun äänen. Ihmettelin sitä, sillä olin todennut hänet maan hiljaisimmaksi mieheksi.
- Herra, sinä näet Vesa-veljen kipeän pään. Paranna hänet!
Silmänräpäyksessä katosi vihlonta päästäni. Tunsin vain hikikarpaloiden valuvan kasvoiltani. Ihmissydämestä lähtenyt sana oli yhdistänyt näkymättömän mutta todellisen Jumalan maailman tähän kipujen ja tuskien alhoon.
Puistelin päätäni, ensin varovasti ja sitten tosissani. Olo oli vielä hutera, ja kokouksesta poistuvat ihmiset kertoivat myöhemmin minun vielä olleen kasvoiltani vitivalkoinen. Vuosia kestänyt tuska oli kuitenkin poissa, lopullisesti. Vuodet ovat vierineet, eikä se ole palannut.
[Kiitos Vesa veljellemme väkevästä todistuksesta Ristin Kansa lehdessä, sekä kiitos kaikesta Jumalalle! Kunnia Hänelle, joka Voi parantaa ja auttaa! Halleluja!]