MILLAINEN IHMINEN ON RIKAS?

MILLAINEN IHMINEN ON RIKAS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.04.2014 22:06

Sairailla on oma maailmansa. Sairaalassa kiireinen ihminen joutuu pohtimaan elämää, sen sisältöä ja tarkoitusta.

Joitakin vuosia sitten olin potilaana suuressa keskussairaalassa. Jouduin olemaan siellä useita kertoja lyhyitä aikoja. Eräällä kerralla olin isossa huoneessa, jossa oli kuusi potilasta. Oli minua vanhempia, mutta myös nuorempia. Kukaan heistä ei ollut niin heikossa kunnossa, että eivät olisi jaksaneet jutella.

Sairaalan päivä on pitkä. Keskustelimme monenlaisista asioista. Oli iltapäivä, ja vierailuaika oli jo ohi. Huoneessa oli rauhaisa, hiljainen tunnelma. Keskustelu oli vaimenemassa, kunnes esitin tovereilleni kysymyksen:" Millainen ihminen on teidän mielestänne rikas?"

Ehkä kysymykseni yllätti toverini, sillä huoneeseen laskeutui syvä hiljaisus. Sitä kesti ehkä pari kolme minuuttia. Sitten eräs maakunnasta oleva -79 vuotias maanviljelijä vastasi:" Minun mielestäni sellainen ihminen on rikas, joka on tyytyväinen elämäänsä."

Mielestäni se oli kohtalaisen hyvä vastaus, mutta se ei täysin minua tyydyttänyt. Siksi vastasin:" minä haluan ilmoittaa teille, että tällä vuoteella tänään makaa rikas mies."

Jatkoin välittömästi:"Ei minulla ole paljon rahaa, eikä maa- tai metsäomaisuutta. Mutta silti väitän olevani rikas, koska voin yhtyä kuningas Daavidin sanoihin:" Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."

Sen jälkeen kysyin huonetovereiltani:" Eikö sellainen ihminen ole rikas, jolta ei mitään puutu?" Kukaan ei vastannut. Pari kolme miestä mumisi jotakin, ja minä tulkitsin mielessäni heidän olevan kanssani samaa mieltä.

Käytävän toisella puolella oleva mies ilmeisesti tajusi sanani, koska hän alkoi oitis sättiä työtoveriaan. Hän sanoi tämän olevan uskoa tunnustava mutta samalla ahne mies, joka kerää maallista mammonaa itselleen keinoja kaihtamatta.

Olen varma, että tuo uskoa tunnustava mies, mikäli sellainen todella oli olemassa, ei kokenut olevansa rikas. Sillä vain sellainen, jonka Paimenena on Jeesus, voi olla rikas, tasapainoinen, tyytyväinen ja kiitollinen. Ei edes sairaus tai muu ulkoinen ahdistus voi riistää kristityltä sitä sisäistä rikkautta, jonka hän omistaa Jeesuksessa.

Onko Jeesus sinun Paimenesi? Oletko tehnyt parannuksen ja saanut syntisi anteeksi? Jos se on totta kohdallasi, silloin haluan onnitella sinua! Omistat puhtaan omantunnon. Jumalan rauha täyttää sydämesi ja pelastuksen ilo mielesi. Sen lisäksi olet Hyvän Paimenen täysihoidossa joka päivä! Näin ollen sinulta ei mitään puutu. Voiko sen rikkaampaa ihmistä olla? Ei totisesti!

Muista Raamatun lupaus:" Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalisuudesta ( uskosta) on hyötyä kaikkeen, koska siinä on elämän lupaus, sekä nykyisen, että tulevaisen." ( 1 Tim 4:8 ) Ellei sinulla vielä ole tällaista elämää, huuda Herraa avuksesi. Hän kuulee pyyntösi ja johtaa sinut sisälle rikkaaseen elämään, ja ennen kaikkea iankaikkiseen elämään Jeesuksen tuntemisen kautta.

Kuinka totta onkaan Raamatun sana:" Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa . Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi mitään täältä viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet niin tyytykäämme niihin." ( 1 Tim 6:6-8 )

Hyvän Paimenen täysihoidossa olevana
Jussi Jokisaari
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: MILLAINEN IHMINEN ON RIKAS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.06.2015 18:51

Oletko sinä rakas ystäväni rikas? Onko sinun rikkautesi maallista mammonaa, joka jää tänne kun aika täyttyy, vaiko hengellistä, joka ei katoa? Oletko tyytyväinen elämääsi ja iloinen, kun saat olla Jumalan lapsi? Onhan Jeesus sinunkin rakkautesi kohde.

Se ilo ja tyytyväisyys mikä tulee uskon kautta, ei ole sellaista iloa, joka johtaa hyppimään riemusta ja nauramaan hykerrellen iloisesti useinkaan, eipä... Vaan usein siellä uskonelämän aallokoissa voi olla monenkinlaista vaikeutta ja surua, sairautta, tms hankaluutta. Mutta silti sydän on rauhallinen ja sellainen käsittämätön tyyneys on elämän vaikeimmissakin tilanteissa/hetkissä. Kun saa olla Jeesuksen omana ja YliPaimenen laumassa johdatettavana.

Käytävän toisella puolella oleva mies ilmeisesti tajusi sanani, koska hän alkoi oitis sättiä työtoveriaan. Hän sanoi tämän olevan uskoa tunnustava mutta samalla ahne mies, joka kerää maallista mammonaa itselleen keinoja kaihtamatta.

Olen varma, että tuo uskoa tunnustava mies, mikäli sellainen todella oli olemassa, ei kokenut olevansa rikas. Sillä vain sellainen, jonka Paimenena on Jeesus, voi olla rikas, tasapainoinen, tyytyväinen ja kiitollinen. Ei edes sairaus tai muu ulkoinen ahdistus voi riistää kristityltä sitä sisäistä rikkautta, jonka hän omistaa Jeesuksessa.

Onko Jeesus sinun Paimenesi? Oletko tehnyt parannuksen ja saanut syntisi anteeksi? Jos se on totta kohdallasi, silloin haluan onnitella sinua! Omistat puhtaan omantunnon. Jumalan rauha täyttää sydämesi ja pelastuksen ilo mielesi. Sen lisäksi olet Hyvän Paimenen täysihoidossa joka päivä! Näin ollen sinulta ei mitään puutu. Voiko sen rikkaampaa ihmistä olla? Ei totisesti!

Muista Raamatun lupaus:" Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalisuudesta ( uskosta) on hyötyä kaikkeen, koska siinä on elämän lupaus, sekä nykyisen, että tulevaisen." ( 1 Tim 4:8 ) Ellei sinulla vielä ole tällaista elämää, huuda Herraa avuksesi. Hän kuulee pyyntösi ja johtaa sinut sisälle rikkaaseen elämään, ja ennen kaikkea iankaikkiseen elämään Jeesuksen tuntemisen kautta.

Kuinka totta onkaan Raamatun sana:" Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa . Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi mitään täältä viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet niin tyytykäämme niihin." ( 1 Tim 6:6-8 )

Hyvän Paimenen täysihoidossa olevana
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: MILLAINEN IHMINEN ON RIKAS?

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.01.2025 10:26

Jussi Jokisaari kirjoitti:...esitin tovereilleni kysymyksen:" Millainen ihminen on teidän mielestänne rikas?"

Ehkä kysymykseni yllätti toverini, sillä huoneeseen laskeutui syvä hiljaisus. Sitä kesti ehkä pari kolme minuuttia. Sitten eräs maakunnasta oleva -79 vuotias maanviljelijä vastasi:" Minun mielestäni sellainen ihminen on rikas, joka on tyytyväinen elämäänsä."

Mielestäni se oli kohtalaisen hyvä vastaus, mutta se ei täysin minua tyydyttänyt. Siksi vastasin:" minä haluan ilmoittaa teille, että tällä vuoteella tänään makaa rikas mies."

Jatkoin välittömästi:"Ei minulla ole paljon rahaa, eikä maa- tai metsäomaisuutta. Mutta silti väitän olevani rikas, koska voin yhtyä kuningas Daavidin sanoihin:" Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."

Sen jälkeen kysyin huonetovereiltani:" Eikö sellainen ihminen ole rikas, jolta ei mitään puutu?"

Mielessäni oli eräs toinen kirjoitus, johon ajattelin kommentoida, mutta kuitenkin tämä Jussi veljen juttu nousi eteeni ja noh, koitan jotain sanoa mitä mieleeni tästä nousee. :roll:

Voi, kuinka paljon ja usein olenkaan joutunut olemaan sairaalassa päiviä, jopa viikkojakin, nuorimmaiseni syntymän aikaan olin 3 viikkoa toisessa sairaalassa ja pojan synnyttyä oys,sa kolme ja puoli viikkoa. Se on aina aika tylsää vain olla ja maata ja silloin en vielä ollut edes uskossakaan, niin jutut toisten kanssa olivat aikalailla maallisia.. Mutta kun olin raahessa selkäleikkauksessa, niin silloin löytyi jo pikkasen hengellistäkin puhuttavaa.. :think:

Voin vain kuvitella aika hyvinkin niitä, jotka ovat olleet sairaalassa ja niitä pitkiä tunteja siellä.. Mieheni edesmennyt vaimo oli ollut usein sairaalassa selvästikin; Jumalan lähettämänä, jotta sai kertoa siellä evankeliumia. Ja sitten,kun tehtävä oli suoritettu, niin Jumala oli kerrankin parantanut hänet heti sen jälkeen.. Suloista. :wink:

Mutta se, mikä tuosta nousi mieleeni, niin oli se tarve, halu: olla rikas. Juttelin eilen biologisen siskoni kanssa nykyisestä mies ystävästään ja samalla hänestäkin itsestään: juuri tuosta tarpeesta olla rikas, omistaa paljon.. :roll: He ovat siskoni kanssa vielä uskosta osattomia.. Ja se himo/tarve olla rikas, omistaa paljon omaisuutta, tms.. Niin mikä houkutin se onkaan, kuin myöskin usein este pelastumisellekin, kun pitäisi ottaa Jeesus vastaan elämäänsä, mutta rahan himo ja omaisuuden lujastikin sitova ote; saattaa olla jopa esteenä hakeutumiselle Herramme luokse, ja jos onkin käynyt kuin tervehtimässä Herraa, niin saattaa käydä niin kuin sille rikkaalle nuorukaiselle, joka ei ollutkaan valmis luopumaan rikkauksistaan ja vain lähteä seuraamaan Mestariaan.. :???:

Luuk. 18:
18 Ja eräs hallitusmies kysyi häneltä sanoen: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
19 Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.

20 Käskyt sinä tiedät: 'Älä tee huorin', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
21 Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".

22 Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
23 Mutta tämän kuullessaan hän tuli kovin murheelliseksi, sillä hän oli sangen rikas.

24 Kun Jeesus näki hänen olevan murheissaan, sanoi hän: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!
25 Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."

26 Niin ne, jotka sen kuulivat, sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
27 Mutta hän sanoi: "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista".

Minä en ole oikein koskaan juossut rikkauksien perässä, mutta mitä on nyt, kun ikääkin on jo jonkin verrankin, niin tuntuu, että haluaisi omistaa yhä vain vähemmän ja vähemmän, kun tajuaa, ettei se tavara tuo onnea, eikä iloa, päinvastoin..Se riittää, että on elatus ja vaatteet, katto pään päällä, ruokaa sen mitä oikeasti vain tarvitsee ja Herra Jeesus on lähelläni.. :thumbup:

2. Kor. 8:9 Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesus Kristus; Ainoa Auttajamme ja Parantajamme!