Sairailla on oma maailmansa. Sairaalassa kiireinen ihminen joutuu pohtimaan elämää, sen sisältöä ja tarkoitusta.
Joitakin vuosia sitten olin potilaana suuressa keskussairaalassa. Jouduin olemaan siellä useita kertoja lyhyitä aikoja. Eräällä kerralla olin isossa huoneessa, jossa oli kuusi potilasta. Oli minua vanhempia, mutta myös nuorempia. Kukaan heistä ei ollut niin heikossa kunnossa, että eivät olisi jaksaneet jutella.
Sairaalan päivä on pitkä. Keskustelimme monenlaisista asioista. Oli iltapäivä, ja vierailuaika oli jo ohi. Huoneessa oli rauhaisa, hiljainen tunnelma. Keskustelu oli vaimenemassa, kunnes esitin tovereilleni kysymyksen:" Millainen ihminen on teidän mielestänne rikas?"
Ehkä kysymykseni yllätti toverini, sillä huoneeseen laskeutui syvä hiljaisus. Sitä kesti ehkä pari kolme minuuttia. Sitten eräs maakunnasta oleva -79 vuotias maanviljelijä vastasi:" Minun mielestäni sellainen ihminen on rikas, joka on tyytyväinen elämäänsä."
Mielestäni se oli kohtalaisen hyvä vastaus, mutta se ei täysin minua tyydyttänyt. Siksi vastasin:" minä haluan ilmoittaa teille, että tällä vuoteella tänään makaa rikas mies."
Jatkoin välittömästi:"Ei minulla ole paljon rahaa, eikä maa- tai metsäomaisuutta. Mutta silti väitän olevani rikas, koska voin yhtyä kuningas Daavidin sanoihin:" Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu."
Sen jälkeen kysyin huonetovereiltani:" Eikö sellainen ihminen ole rikas, jolta ei mitään puutu?" Kukaan ei vastannut. Pari kolme miestä mumisi jotakin, ja minä tulkitsin mielessäni heidän olevan kanssani samaa mieltä.
Käytävän toisella puolella oleva mies ilmeisesti tajusi sanani, koska hän alkoi oitis sättiä työtoveriaan. Hän sanoi tämän olevan uskoa tunnustava mutta samalla ahne mies, joka kerää maallista mammonaa itselleen keinoja kaihtamatta.
Olen varma, että tuo uskoa tunnustava mies, mikäli sellainen todella oli olemassa, ei kokenut olevansa rikas. Sillä vain sellainen, jonka Paimenena on Jeesus, voi olla rikas, tasapainoinen, tyytyväinen ja kiitollinen. Ei edes sairaus tai muu ulkoinen ahdistus voi riistää kristityltä sitä sisäistä rikkautta, jonka hän omistaa Jeesuksessa.
Onko Jeesus sinun Paimenesi? Oletko tehnyt parannuksen ja saanut syntisi anteeksi? Jos se on totta kohdallasi, silloin haluan onnitella sinua! Omistat puhtaan omantunnon. Jumalan rauha täyttää sydämesi ja pelastuksen ilo mielesi. Sen lisäksi olet Hyvän Paimenen täysihoidossa joka päivä! Näin ollen sinulta ei mitään puutu. Voiko sen rikkaampaa ihmistä olla? Ei totisesti!
Muista Raamatun lupaus:" Sillä ruumiillisesta harjoituksesta on hyötyä vain vähään, mutta jumalisuudesta ( uskosta) on hyötyä kaikkeen, koska siinä on elämän lupaus, sekä nykyisen, että tulevaisen." ( 1 Tim 4:8 ) Ellei sinulla vielä ole tällaista elämää, huuda Herraa avuksesi. Hän kuulee pyyntösi ja johtaa sinut sisälle rikkaaseen elämään, ja ennen kaikkea iankaikkiseen elämään Jeesuksen tuntemisen kautta.
Kuinka totta onkaan Raamatun sana:" Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa . Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi mitään täältä viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet niin tyytykäämme niihin." ( 1 Tim 6:6-8 )
Hyvän Paimenen täysihoidossa olevana
Jussi Jokisaari