Öljyllä voitelu

Öljyllä voitelu

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.02.2025 11:09

Veikko Antikainen

Raamattu puhuu kahdessa kohdassa Uuden testamentin puolella sairaiden voitelemisesta öljyllä.

"Niin he lähtivät ja saarnasivat, että ihmisten oli käänyttävä. He ajoivat ulos monta riivaajaa, voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät. "(Mark. 6:12)

"Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä rukoilkoot heidän puolestaan, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Uskon rukous parantaa sairaan, ja Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, se annetaan hänelle anteeksi. (Jak. 5:14)

Kuninkaallinen papisto

Mielestäni Markuksen evankeliumin kohta antaa valtuuden sananjulistajille ja tarvittaessa jokaiselle uskovalle voidella sairaan öljyllä, olemmehan kaikki Uuden liiton kuninkaallista papistoa.

Jaakobin kirjeen kohta antaisi ymmärtää, että kyseessä on sairasvuode tai muu sellainen tilanne kotona tai sairaalassa. Tällöin ei ole tilaa eikä ehkä tarkoistuksenmukaistakaan kutsua kovin montaa henkilöä paikalle.

Vanhimiston edustajat paimenina edustavat Jeesusta ja tuovat hänen lupauksensa Sanan palvelijoina ja valtuuttamina paikalle. Tällöinkin usein paikalla on vain Sanan palvelija eli saarnaaja tai evankelista.

Pyhät kädet

Öljy toimii uskon kiinnekohtana, sillä sehän ei ole Raamatun Sanan mukaan pyhää eikä paranna. Pyhä Henki parantaa, ja uskoa ja parantumista vaikuttavat Sanan lupaukset, joihin tässä vedotaan.

Paavali antaa kauniin opetuksen rukousasennosta: "Minä tahdon siis, että kaikkialla miehet rukoilevat kohottaen pyhät kätensä ilman vihaa ja epäilystä." (1 Tim. 2:8)

Tässä käsien kohotaminen toteutui myös vanhinten kohottaessa kätensä siunaamaan nuorta Timoteusta: "Älä lyö laimin armolahjaa, joka sinulla on ja joka sinulle annettiin profetian kautta, kun vanhimmat panivat kätensä sinun päällesi." (1 Tim. 4:14)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesus Kristus; Ainoa Auttajamme ja Parantajamme!