USKON LAHJA uudessa teastamentissa

USKON LAHJA uudessa teastamentissa

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.11.2024 09:50

Hannes Vehviläinen

Pyhä Henki jakaa seurakunnalleen myös uskon armolahjaa. Sen kautta Jumalan omat tekevät ihmeitä, parantavat sairaita, vapauttavat pahoista hengistä eli riivaajista ja suorittavat luomistekoja.

Parantavat sanat

"Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea. Jeesus sanoi: ' Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.' Ja hän sanoi hänelle: ' Mene ja peseydy Siiloan lammikossa' - se on käännettynä: lähetetty. Niin hän meni ja peseytyi ja palasi näkevänä."

"Ei ole maailman alusta kuultu, että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät."

"Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?" Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu". Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä." (Joh. 9:1,3, 7, 32, 35-389

Jeesus puhui tälle miehelle uskon sanat. Hän ei laittanut kättä hänen päälleen. Hän ei käyttänyt käskysanoja. Mies sai näkönsä, ja tapahtui luomistyön ihme siinä mielessä, että sokeana syntynyt jatkoi elämäänsä näkevänä.

Pietarin uskon lahja

Kaikissa tapauksissa emme pysty tarkasti sanomaan, onko toiminnassa terveeksi tekemisen lahja vai uskon lahja. Mielestäni tapahtumat Kauniin portin pielessä kuvaavat uskon lahjan toimintaa.

"Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua. Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin". Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa. Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy." Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat, ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa." (Apt. 3:3-8)

Pietari ainoastaan puhui rammalle miehelle, tarttui hänen käteensä ja nosti hänet ylös. Jae 16 mielestäni paljastaa, että oli kysymys uskon lahjasta;" Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne." (Apt. 3: 16)

Uskon sanat

"Ja tapahtui, että Pietari, kiertäessään kaikkien luona, tuli myöskin niiden pyhien tykö, jotka asuivat Lyddassa. Siellä hän tapasi Aineas nimisen miehen, joka kahdeksan vuotta oli maannut vuoteessaan ja oli halvattu. Ja Pietari sanoi hänelle: "Aineas, Jeesus Kristus parantaa sinut; nouse ja korjaa vuoteesi". Ja kohta hän nousi. Ja kaikki Lyddan ja Saaronin asukkaat näkivät hänet; ja he kääntyivät Herran tykö."(Apt. 9: 32-35)

Tässäkin Pietari lausui uskon sanat: "Jeesus Kristus parantaa sinut." Niissä oli nostava, parantava, luova voima. Sellainen ei ole uskottelua, eikä tarvitse seuraavana päivänä soittaa ja kysyä, tapahtuiko niin kuin sanottiin. Kun se lausutaan uskon kautta, se tapahtuu.

"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi. Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta." (Mark. 16: 17-18,20)

Jumala toimii näin valtavalla tavalla uskon lahjan kautta, kun uskovat panevat kätensä sairaiden päälle.

Mies Lystrassa

"Ja Lystrassa oli mies, joka istui siellä, hervoton jaloistaan ja rampa äitinsä kohdusta saakka, eikä ollut koskaan kävellyt. Hän kuunteli Paavalin puhetta. Ja kun Paavali loi katseensa häneen ja näki hänellä olevan uskon, että hän voi tulla terveeksi, sanoi hän suurella äänellä: 'Nouse pystyyn jaloillesi'. Ja hän kavahti ylös ja käveli." (Apt. 14: 8-10)

Paavali näki, että rammalla miehellä itsellään oli usko. Uskon lahja voi toimia monella eri tavalla, miten vain Jumala näkee hyväksi ilmaista Poikansa Jeesuksen ylösnousemusvoiman.

Vanhinten voidellessa öljyllä

"Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi." (Jaak. 5: 14-15)

Monet ihmiset ovat parantuneet sairaudestaan, kun seurakunnan vanhimmat ovat voidelleet hänet öljyllä ja rukoilleet uskon rukouksen.

Jeesus antoi jo ensimmäisille opetuslapsilleen valtuuden voidella öljyllä ja parantaa sairaita. " Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät." (Mark. 6: 13)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Jeesus Kristus; Ainoa Auttajamme ja Parantajamme!