Luottamus Jumalaan kantoi vaikean sairauden yli

Luottamus Jumalaan kantoi vaikean sairauden yli

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.09.2019 08:33

20.09.2019 12:05
Minna Tuominen

Kuva
Markus ja Säde Jokela nauutivat helteisestä LeviCross-leiristä mukanaan tyttärensä Jaael, 6, ja Loois, 1 vuotta. (kuva: Minna Tuominen)

Markus ja Säde Jokela ohjasivat LeviCross-perheleirillä pienryhmää kahtena vuonna peräkkäin. Leirien välissä heidän elämänsä ehti mullistua.

Kesällä 2018 Jokelat saapuivat kotoaan Harjavallasta LeviCross-leirille toimiakseen ensimmäistä kertaa ryhmänohjaajina. Nuorempi parin tyttäristä, Loois, oli silloin nelikuinen vauva.
– Ilmoittauduimme leiriläisiksi, mutta kirjoitimme, että voimme tarvittaessa toimia ryhmyreinä. Reilu pari viikkoa ennen leiriä meitä pyydettiin tähän tehtävään, Säde muistelee.

Ryhmän ohjaaminen sujui hyvin ja perhe viihtyi leirillä. Kokemusta varjostivat Markuksen nielemisvaikeudet. Ruokatorvessa oli keväällä 2018 todettu ahtauma, jota tutkittiin tarkemmin saman vuoden lokakuussa, kun ruokatorvea avarrettiin toimenpiteessä. Aiemmin otettujen näytepalojen mukaan kaikki näytti olevan kunnossa, mutta tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että kyseessä oli syöpäkasvain, imusolmukesyöpä.
– Meillä molemmilla oli tästä aavistus, mutta emme paljon puhuneet asiasta, pari muistelee.

Markus oli Turun yliopistollisessa sairaalassa tutkimuksissa ja neljän miehen huoneessa tuli tokaisseeksi, että kyllä se sittenkin syöpä on.
– Älä vain vaimolle kerro, se tulee hysteeriseksi, tokaisi huonetoveri.
– Vastasin siihen, että me ollaan uskovaisia, ei meillä ole mitään hätää, ja huonetoveri myönteli, että ei sitten olekaan, Markus kertoo ja jatkaa, että tunnelma oli päinvastainen kuin vastaavassa tilanteessa kuvittelisi. Hätää tai epätoivoa ei tuntunut.

Rauha kriisin keskellä

Säde koki, että Jumala valmisti häntä etukäteen kohtaamaan uutisen. Yliluonnollinen rauha laskeutui.
– Ajattelin, että niin se onkin syöpä. Ikään kuin tiesin sen jo, Säde kuvaa.
Ystävät ja tuttavat rukoilivat perheen puolesta.
– Jumala ilmoitti minulle, että tämä pitää jostain syystä käydä läpi. Minäkin sain kokea Hänen antamaansa käsittämätöntä rauhaa, Markus muistelee kiitollisena.

Selvisi, että syöpä ei ollut levinnyt. Markus jäi sairauslomalle ja sai kuusi annosta sytostaatteja kolmen viikon välein. Hän oli huonovointinen ja väsynyt aina muutaman päivän hoitojen jälkeen, mutta kesti rankat hoidot odotettua paremmin. Säde kuljetti Markusta autolla 100 kilometrin päähän saamaan hoitoja.
– Vanhempi tyttäremme Jaael ymmärsi asian ja reagoi siihen. Kerran hän auton takapenkiltä totesi: ”Kyl mua tressaa se isin sairaus”, Säde kertoo.

Pari viikkoa sytostaattien loppumisen jälkeen oli vuorossa vielä sädehoito. Lopulta keväällä 2019 Jokelat saivat kuulla hyvät uutiset: kasvain oli hävinnyt.
– Oloni oli tyhjä, Markus kuittaa.

Syöpää sairastavien perheiden kurssilla myöhemmin kesällä hän kuuli, että usein asia on juuri näin. Hoitojakson jaksaa, mutta tilanteen vakavuuden ymmärtää vasta hoitojen loputtua. Markukselle sädehoitolääkäri totesi, että hänen syöpänsä oli aggressiivinen ja olisi uusiutuessaan vaikeasti hoidettava. Syöpä olisi helposti voinut myös levitä.

Lupa olla heikko

Jokelat ovat yhtä mieltä siitä, että Markuksen sairaus yhdisti heitä entistä enemmän.
– Ymmärsin, että minulla on lupa olla heikko. Halusin olla avoin ja kerroin heti sairaudesta töihin ja lähipiirille sekä jätin rukouspyynnön seurakuntaan. Osa ihmisistä otti etäisyyttä ja osa alkoi soitella enemmän, Markus kertoo.

Pari kiittää saamansa tuen määrää ”käsittämättömäksi”. Seurakunnassa ihmiset tulivat halaamaan ja kertoivat rukoilevansa Markuksen puolesta. Kun uutinen syövän häviämisestä tuli, ihmiset iloitsivat: ”Vau kun se parantui!”
– Minä ajattelin, että tietysti se on terve. Asia oli minulle etukäteen ilmoitettu, Säde hymyilee.

Kriisi on muuttanut Markusta ja Sädettä:
– Syöpä tulee aina olemaan läsnä. Entiseen ei ole paluuta, vaan peikko on aina takanamme. Sen saa hyväksyä,
Markus toteaa nöyrästi.

Tulevaisuuteen he katsovat luottavaisin mielin.
– Olemme avoimia sille, mitä Jumala haluaa tehdä. Elämä on suurta armoa. Olemme saaneet kokea, että silloin kun tarvitaan, Jumala auttaa, Markus kiteyttää.

Lisää leirikuulumisia ja elämäntarinoita Avec-lehdessä 2/2019.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 19844
Liittynyt: 20.10.2013 09:53

Re: Luottamus Jumalaan kantoi vaikean sairauden yli

ViestiKirjoittaja rita4 » 07.11.2019 12:37

Tulevaisuuteen he katsovat luottavaisin mielin.
– Olemme avoimia sille, mitä Jumala haluaa tehdä. Elämä on suurta armoa. Olemme saaneet kokea, että silloin kun tarvitaan, Jumala auttaa, Markus kiteyttää.
Amen, näin on! :thumbup:

Uskovainen - Palmupuu

Tuossa juttelin vävyni kanssa ja hän on ollut jo jonkin aikaa, toista kuukautta pitkästi vain toisen jalan varassa, kun toisesta petti polvi ja särkyi niin ettei jäänyt kuin vain polvilumpio kuntoon, kaikki muu on revenyt ja jo jopa työkyvyttömyys eläkettä olivat lääkärit ehdotelleet hänelle. (50v)

Sanoin silloin hänelle, että alan rukoilla asian puolesta ja Herra voi niin tahtoessaan jopa parantaa hänen polvensakin. Hän ei ole oikein tuttu näiden uskon asioiden kanssa koskaan ollut, mutta nyt on Herra muuttanut häntä mahtavasti ja saan jo puhua hänelle uskon asioistakin ja Jeesuksesta ym.. Kiitos Herralle! :thumbup:

Hän oli äsken hämmästynyt, kun joku välittää hänestä ja miten hän siellä jaksaa, ja se oli selvästikin hänelle tosi tärkeää, kun sanoin rukoilleeni puolestaan joka pv ja monestikin päivässä, että saisi avun vaivaansa ja pian. Ja se on myöskin totta, eikä vain sanojen helinää. Minulla kun ei ole minkäänlaista halua, tai edes tarvettakaan mainostaa itseäni, ehei. Päinvastoin; koen alamittaisuutta ja heikkoutta uskossani, rukouselämässäni jne.. :???:

Hän kertoi, että oulussa on 2 kirurgia jotka ainoastaan pystyvät leikkaamaan niin pahasti vaurioituneen polven. Ja se toinen niistä kirurgeista oli soittanut hänelle ja pääsee reilun viikon päästä tutkimuksiin uudestaankin ja ehkä jo leikkaukseen seuraavana päivänä. Sain sanoa hänelle, yllätyksekseni, koska niin kuin jo sanoinkin, niin hänelle ei ole kärsinyt aikaisemmin puhua uskosta mitään. Mutta nyt, sain sanoa rukoilleeni puolestaan jotta saisi avun Jeesukselta ja pian. Ja kiittelin siinä puhelimessa Herraa, kun auttaa ja että soittonsa/tietonsa tulevasta leikkauksen mahdollisuudesta on minulle kuin rukousvastaus. :lol: :thumbup:

Sain Voiman taivaasta sanoa sen hänelle ja olihan hän hiukka hämillään, joka on ihan ymmärrettävääkin. :wink:

Kun itse olen niinkin paljon sairastellut: selkäni, jalkani, niskani ym takia ja nyt olen Herran avulla selvinnyt taas kerran syvästä masennuksestakin, niin tuntuuhan hyvältä taas puhua, nauraa ja puhua Jeesuksestakin, jess!! Kiitti Isä! :clap: :D
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
Avatar
rita4
Ylläpitäjä
 
Viestit: 19844
Liittynyt: 20.10.2013 09:53


Paluu Jeesus Kristus; Ainoa Auttajamme ja Parantajamme!

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron