Jäin jälleen kuin miettimään otsikkoa;
Kun sinulla on kipuja. Kipuakin on niin monenlaistakin laatua ja toinen ihminen kestää kipuja aika paljonkin ja pitkään ja vaieten tai vain hiljaa valittaen, niitä kantaa elämässään. Mutta sitten taas joku toinen ihminen ei tahdo kestää pienintäkään kipua ja ne on jo sellaiselle; hirveitä, saati jos ne kivut jatkuu ja vain pahenee, niin se on jo kuin kuolemantuomio sellaiselle ihmiselle. Puhutaan korkeasta, tai matalasta kipukynnyksestä, joka vaihtelee ja on erilainen jokaisella. Eikä silti kumpikaan ole toistaan huonompi jos ei parempikaan..

Olemmehan niin erilaisiksi luotuja joka ainoa eikä ole kahta samanlaista, en usko ainakaan niin olevan..Meidän vain pitää jokaisen joka on paremmin kipuja kestävä, niin silti meidän pitää
pyrkiä ymmärtämään niitäkin jotka eivät kestä sairastumista, kipuja. Olla lähellä, välittää, jaksaa kuunnella ja rukoilla heidän puolestaan!
Minulla itselläni on ns korkea kipukynnys ollut jo niin kauan kuin muistiani riittää ja valitan aika harvoin, tai vain kun
ihmettelen, miten tämä elämä voikin olla tällaista, että: Tänään olen sairaan kovissa kivuissa ja on erittäin vaikeaa olla ja liikkua ja mikään ei vain poista pahinta kipua, tms.. Ja huomenna taas asia voikin olla ihan toinen ja on paljon vähemmän sitä kipua ja vaivaa, jota minun pieni mieleni ei vain millään tahdo kuin ymmärtää, että: Miksi niin edes voi olla? Ja voiko ne kivut sitten olla ns psyykkisiä, eli mielenlaadun mukaan olevia?

Toki huomaan usein, että kun olen surullinen, väsynyt, tressaantunut, huolissani jostain asiasta, pettynyt, tms niin aivan takuulla kivutkin ovat kovemmat silloin.. Siksi minulle esim musiikki on tullut kuin tietynlaiseksi pakenemistavaksi kun olen oikein kipeä ja tressaantunut tms.. Mutta kyllä ne kivut ja säryt ym on ihan todellisia vaikka olisin iloinenkin ja hyvillä mielin, mutta toki silloin vain kestän niitä paljon paremmin..
Olen seurannut 2 lastani joilla on
erittäin matala kipukynnys ja minun on ollut aina hiukka vaikea ymmärtää, miten he kokevat kaikenlaisen kivun, vaivat, sairaudetkin niin kamalan voimakkaasti ja siitä sitten valittavat ihan jatkuvasti..Ja sitten vanhin poikani joka on
todella sairas ja on vaikka ja mitä sairautta, ja jatkuvaa oys,sa hyppäämistäkin, leikauksia ja valtava määrä lääkkeitäkin, ym, niin hän ei juurikaan kivuistaan valita, puhu, vaikka nytkin näin kun hän kävi meitä auttelemassa miten kovat kivut hänellä oli käsissä, vatsan seudulla ja ties missä muuallakin.. Mutta hän ei anna periksi vaan tekee ja huilaa välillä ja sitten taas jatkaa..Just niin kuin minä itsekin toimin.

Minulle itselleni on yhä vain enemmän tullut halu ja tarve
pyrkiä olemaan rukouksessa ja kantaa muita, niin tuntuu, kuin ne omat kivut ja vaivatkin ois helpompia kestää, kantaa, kun saan kantaa muita rukouksissani.. Toki olen monet monituiset kerrat saanut kokea yliluonnollisen parantumisen sekä avunkin Herraltamme ja ne tilanteet eivät takuulla unohdu koskaan, on ne olleet niin aivan uskomattomia tilanteita, kun moni vakavakin sairaus on vain kadonnut, tms..
Siksi
haluankin rohkaista meitä kaikkia jatkamaan myöskin rukousta... toki itsemme puolesta ja tekemään parannusta, pysymään
päivittäin siellä verisen ristin juurella rukoillen ja anoen, puhdistustaan Jeesukseltamme pyytäen, mutta myöskin kantavan heitä, joita tunnemme, tiedämme myöskin rukouksessa Golgatalle saamaan avun, voiman, parantumisenkin ja parannuksen hyviä hedelmiä kantaen, ilon sekä rauhan, levon sydämiinsä..Kun itse antaa ja kantaa toisia, niin samalla saa siunauksen ja saa itsekin avun ja ilon siitä ainakin, kun saa ja voi muitakin muistaa rukouksissaan ja
jos mahdollista niin ihan livenäkin auttaa ja muistaa, rohkaista vain jaksamaan sekä uskomaan; Jeesuksen rakkauteen, sekä anteekisantoonsakin ym..
Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.Tämä siskon ja veljen laulu vielä lopuksi;
Johanna ja Markku Ovaska

Sinua siunata tahdon ja voimia elämääsi rukoilla!!