Unohdetut lapset

Unohdetut lapset

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.06.2016 17:43

Derek Prince

Mitä tapahtuu, kun lapset menettävät isän arvovallan suojan?
Ensimmäinen siirto jokaisen kodin parannuksessa on isän.

Jumalaa miellytti Aabrahamin luonteenlaatu ja käytös kodissaan. Hänen veljenpoikansa oli myös saanut maistaa Jumalan siunausta. Tämä Loot oli kulkenut Aabrahamin seurassa, mutta ikävä kyllä hän oli toista maata.

Vain kaksi tytärtä

Hän oli kuullut Jumalan lupaukset. Ja kuitenkin hän teki tyhmän, jumalattoman valinnan. Hän tutustutti perheensä kaupunkiin, jonka kansa oli tunnettu pahaksi ja syntiseksi Herran edessä (1 Ms 13:10-13).

Isät, sanon nyt niin painokkaasti kuin voin: Jos tunnette Herran tien, älkää tehkö kuten Loot: Jos viet perhekuntasi paheelliseen Sodomaan, tutustutat heidät maailman synnillisiin huveihin ja houkutuksiin, niistä tulee elämänne keskeisiä asioita.

Saattaa sitten koittaa päivä, jolloin väsyt ja tahtoisit palata Herran tielle, mutta perheesi ei enää tahdo seurata sinua! Sinä, joka johdit perheesi Sodomaan, joudut kokemaan sen, että sinun on jätettävä heidät sinne! Loot vei koko perhekuntansa Sodomaan. Vain kaksi tytärtä vaivoin pelastui.

Lapsen vaisto sanoo onko hän ilo vai taakka

Jumalan Sanassa on paljon varoituksia seuraamuksista, jos vanhemmat, varsinkin isät, väistävät Jumalan asettamia velvollisuuksiaan. Viidennen Mooseksen kirjan 28. luvussa on pitkä luettelo kirouksia, joilla Jumala varoitti Israelin kansaa. Ne kohtaisivat sitä, ellei se olisi kuuliainen Hänen lailleen.

Lukiessani näitä minua puhutteli erikoisesti 41. jae: ”Poikia ja tyttäriä sinulle syntyy, mutta et saa niitä pitää, sillä he vaeltavat vankeuteen.” Tämä jae kohdistuu erityisesti isiin, sillä siinä on sana siittää, viitaten isän osaan ihmiselämän syntymisessä.

Jumala antaa meille lapset, jotta he tuottaisivat meille iloa. Jumala on tarkoittanut, että lapset olisivat jatkuvana ilonaiheena vanhemmilleen. Mutta kuinka monet vanhemmat nyt todella iloitsevat lapsistaan? Muuan saarnaaja suuren lapsilaumansa ympäröimänä rukoili: ”Herra, auta meitä muistamaan, että lapset ovat siunaus, ei taakka!” Tuntui, että hänellä oli hyvin vähän uskoa siihen, että hänen rukouksensa kuultaisiin!

Vanhempina saamme olla varmoja, että lapsemme vaistoavat todellisen asenteemme heitä kohtaan – koemmeko heidät siunauksena vai taakkana – ja heidän reaktionsa on sen mukainen.

Lapsiorjat kaduillamme

Jos epäonnistumme kasvatuksessa ja yhteydessä lapsiimme, niin että emme saa iloita heistä, mikä on vaihtoehto? ”Poikia ja tyttäriä sinulle syntyy, mutta et saa niitä pitää, sillä he vaeltavat vankeuteen.” (5 Ms 28:41.) Eikö juuri näin ole käynyt miljoonille lapsille läntisessä sivilisaatiossa? He ovat huumeiden, alkoholin, seksin, salaoppien ja muiden sielunvihollisen juonien vankeina.

Nämä lapset ovat orjia aivan yhtä kirjaimellisesti kuin jos joku vieras valtio olisi laahannut heidät kahleissa sotavankeuteen. Ja vastuu on isien, jotka ovat laiminlyöneet Jumalan Sanan opettamisen lapsilleen. Raamattu esittää papin Jumalan tahdon tulkitsijana ja vartijana (Mal 2:7).

Jumalan unohtamat lapset? Vetoomus isille!

Mitä sitten tapahtuukaan, jos kansakunnan isät lyövät laimin papinvirkaansa? Jumala tekee tilanteesta järkyttävän yhteenvedon: ”Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on tietoa vailla. Koska sinä olet hylännyt Jumalan tuntemisen, minä hylkään sinut, niin ettet saa olla minun pappinani. Koska olet unohtanut Jumalasi lain, myös minä unohdan sinun lapsesi.” (Hoosea 4:6, US, 1993; ks. myös Kaarlo Syväntö, 1977, 36.)

Kuinka pelottava asia onkaan, kun Jumala itse sanoo ”unohtavansa” lapsemme! Kun isä hyljeksii Jumalan Sanan tietoa, hän ei enää kelpaa pappistehtävään perheensä edessä. Siitä johtuen lapset menettävät isän arvovallan suojan ja varjeluksen. Heistä tulee helppo saalis saatanan ansoille ja juonille.

Miksi maamme on täynnä Jumalan ”unohtamia” lapsia, jotka eivät tiedä liiton lupauksista eikä Jumalan armonvarauksista? Koska heidän isänsä ovat unohtaneet Jumalan Sanan!

Viimeisen kirouksen takaa löytyy lupaus

Vanhan testamentin viimeisissä jakeissa on kirous, mutta toisaalta niihin sisältyy myös lupaus: ”Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi. Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennen kuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.” (Mal 4:4-6.)

Raamatun profeetallinen sana ilmoittaa, että juuri ennen lopun aikaa kipeimmän yhteiskunnallisen ongelman muodostaa rikkinäiset, särkyvät ja ristiriitaiset kodit. Jumalan Sana on täsmällinen. Eikö juuri nyt asioiden laita ala olla näin? Jos parannusta ei tapahdu, tuloksena on yksi mahdollinen – kirous maan päälle.

Sovinto koteihin luvattu

Jumala on kuitenkin luvannut lähettää palvelijan, joka kääntää isien sydämet lasten puoleen. Jumalalle kiitos, tilanne ei ole toivoton! On mahdollista saada sovinto ja korjaus aikaan kodeissa. Tämä on Jumalan Hengen puhetta meille tänään.

Mutta meidän on huomioitava Jumalan Sanan esittämä järjestys. Ensin isien sydänten tulee kääntyä heidän lastensa puoleen. Parannuksen on alettava isistä jokaisessa kodissa. Jos isät katuvat ja nöyryyttävät itsensä lastensa edessä, silloin myös lapset kääntyvät isien puoleen. Mutta ensimmäinen siirto on isän.

Isät, haastan teitä olemaan miehiä! Haastan jokaista teistä ottamaan kodissaan paikkansa, jonka Jumala on tarkoittanut – Hänen alaisenaan perheen päänä. Jos tässä asiassa olet ollut ”rintamakarkuri”, tee parannus. Pyydä vaimoltasi ja lapsiltasi anteeksi ja tee sovinto heidän kanssaan. Johda sen jälkeen perhekuntaasi kohti Jumalan varaamia siunauksia.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!