Väärä henki

Väärä henki

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.11.2025 10:17

Kun Jumala pelasti minut vuonna 1928, antoi Hän myöskin kutsun työhönsä. Joitakin tapauksia on erikoisesti jäänyt mieleeni tältä ajalta, jonka olen työssä ollut. Olin ollut V:n pitäjässä eräällä kansakoululla pidetyissä juhlissa. Juhlien aikana oli veli Kanerva sopinut maanantai illaksi kokouksen erääseen lähikylään. Hän lähetti minutkin kokousilmoituksia viemään.

Olin tällä matkalla ja satuin poikkeamaan erääseen pieneen mökkiin, jossa oli vain tytär kotona. Hän pani ulko-oven säppiin, jota toimenpidettä kovasti ihmettelin. Tupaan päästyään hän sanoi: "Nyt sitä sitten rukoillaan." Siinä samassa hän olikin jo polvillaan. Minä tein samoin. Hetken kuuntelin rukouksen ja profetoimisen tulvaa ja mietin, mitä tämä oikein oli. Noustuamme rukouksesta sanoin: "Sisimmässäni soi ääni, joka sanoo: 'Jos ei jonkun profetia käy toteen, älkää uskoko sitä Jumalalta tulleeksi."'

Tämä sama sisar oli illalla kokouksessa ja vaati minua jälleen kotiinsa. Kun olimme kahden, kertoi hän aamullisen sanani perusteella tulleensa siihen tulokseen, että hänellä oli väärä henki. Hän oli kutsunut minut sitä varten, että rukoilisin hänelle vapautusta siitä. Käydessämme rukoukseen, toistui tuo aamuinen sanatulva. Paha henki oikein riuhtoi häntä. Huokailin pelossani Jumalan puoleen, että Hän meitä molempia armahtaisi.

Hetken kuluttua käsittämätön voima täytti minut ja aloin rukoilla tuon sisaren puolesta, että Herra vapauttaisi hänet tuon hengen vallasta. Pitkän taistelun jälkeen tuo sisar lysähti lattialle märkänä hiestä, voimattomana, mutta sisäisesti levollisena.

Emme paljoa enää puhuneet, vaan kävimme nukkumaan. Aamulla yhdessä rukoilimme, ja sydämessäni kiitin Herraa siitä, että "suuri profeetta" oli kadonnut ja tilalla oli nyt syntinen, joka tarvitsi armoa ja anteeksiantoa. Jonkin ajan kuluttua sain kirjeen, jossa mainittu sisar kiitti Herraa, joka oli lähettänyt vähäisen palvelijansa vapauttamaan hänet pahan hengen vallasta.

Oli vielä toinenkin samanluontoinen tapaus vähän myöhemmin, jolloin eräs rukoili henkikastetta sen tähden, että tahtoi tulla suureksi. Seuraus oli sen luontoinenkin. Siinäkin rukoustaistelussa Jeesus voitti. En ollut tällaisten asioiden kanssa ennen joutunut tekemisiin. Mutta Jumala Pyhän Henkensä kautta auttoi minua vapauttamaan ahdistetut taakoistaan.

Lempi Virtanen

Kirjasta: Evankelistat todistavat, Nuorten Todistus, Jyväskylä 1956
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Väärä henki

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.12.2025 13:15

Niin kuin tuossa edellisessä kirjoituksessakin, niin usein käy juuri noin, että: joku on niin uskovaa, rukoilee, puhuu kielillä, ehkä profetoikin, tms.. Mutta hänessä ei ole oikea henki, vaan väärä henki. Ja kuinka helposti me katsomme ihmiseen ja ihmisiin, kun hän on niin palava, puhuu kielillä, profetoikin, tai muuten vain käyttää armolahjoja oman sanansa mukaan Jumalalta tulleina merkkeinä, että on Jumalan työväkeä. Mutta onko hän sittenkään Jumalan työssä, Herralta saamansa armoituksen mukaan, vaiko vain itse päättänyt ruveta puhumaan, tms..? :think:

Olemmeko me niin sokeita, vai onko se vain jonkinlainen kuin halu uskoa, että kaikki julistajat ja uskovat, jotka esim puhuu kielillä, ovat uskovia ja pelastuneita, uudestisyntyneitäkin, tms, niin he muka ovat kuin automaattisesti silloin Jumalan omia, ei vihollisen?! Uskon että tässä on juuri suuri ongelma tänä aikana, kun ei haluta uskoa, tai leimata ketään harhasoppiseksi, väärässä voimassa toimivaksi, kun puhuuhan se Jeesuksen nimessä ja sillä on Raamattukin jota hän siteeraa..Eihän sellainen nyt voi olla harhaoppinen? Vai voiko sittenkin? :???:

Tämä asia oli varmasti minulle eilen Jumalan puhetta ja koetus, että: tottelenko, uskonko Herran Henkeä, vaiko en. En sano nimeä, mutta olin löytänyt omasta mielestäni totuudellisen puhujan, joka puhui Raamatussakin tärkeistä asioista. Noh kuuntelin sitä, mutta jostain syystä en voinut sanoa perään aamenta, vaan oli sellainen hytinä, että tässä on nyt jotain mätää, pielessä, väärää. Ja siksi lähdin etsimään lisää tietoa puhujasta, joka paljastuikin erään srk pastoriksi. Mutta eihän se vielä tarkoittanut mitään, ehkä hyväkin vain, että oli palvelustehtävässä.. :???:

Mutta vieläkään en vakuuttunut, vaikka samalla yhä kuuntelin puhettaan ja koin siinä olevan ihan oikeita elementtejä, mutta en vain kuin saanut lepoa, vaan piti hiljaa rukouksessa ollen pyytää viisautta Isältä, etten laittaisi foorumillemme mitään sopimatonta..ja selasin nettiä, .... :roll:

Kunnes löysin, kuin löysinkin siitä seurakunnasta tietoa, samoin kuin puhujastakin ja huh huh! Olihan lakihenkistä sakkia, joista näkyi, selvästikin ihan kuin aisti rakkaudettomuuden, eipä ollutkaan rakkautta lähimmäisiään kohtaan. Oli eksytty evankelioinnissa ja monessa muussakin asiassa ja silloin koin Herran puheena; "Tämä mies kuuluu sellaiseen seurakuntaan, joka ei pysy Minun tahdossani, eikä toimi, eikä myöskään opeta Minun tahtoni, Sanani mukaan, vaikka koroittaakin armolahjoja, kielillä puhumista, kastetta ym kyllä raamatullista." :cry: Noh, mikä hän sitten on ja toimii mietin, kyselin? :problem:

Oli selvästikin kuin loukkaannuttu joskus aikoja sitten muihin uskoviin ja perustettu sen takia uusi seurakunta ja olihan sitten myöskin sen mukaiset opit, sekä tavat toimia, ja varmasti he itse kukin luulevat olevansa oikeassa olevia, totuudellisia, Herran käytössä olevia, mutta, mutta...Toimitaankin vain oman lihantahdon mukaan, eikä ole alistuttu tottelemaan Jumalan tahtoa, eikä tahdota pysyä kokonaisvaltaisesti myöskään Jumalan Sanan, Raamatun totuudessa, vaan on otettu omia suosikkikohtia Raamatusta, mutta samallla hylätty ne kohdat Raamatusta, jotka laittaisi ns. pienelle paikalle, sekä parannukseen. Ne sivuutetaan muka kuuluvina vain Vanhan testamentin aikaan, tms..

Niinpä, ja sitten kun eletään lihanmielen mukaan sekä oman egon voimassa, kuvitellen itseään täysin pyhäksi, niin sen myötä on lähdetty sivuraiteelle ja nyt he ovat enempikin harhaoppisia, kuin ..He ovat sokeita sokeain taluttajia..Mutta tarkkana piti olla, jotta totuus selvisi ja tajusin, etteihän se mies ole totuutta jakamassa vaan omia ajatuksiaan ja tahtoaan noudattamassa, pönkittämässä "itseään toisten silmissä", jne.. :cry:

Mutta se mikä minua valtavasti siinä tilanteessa kuitenkin siunasi, niin oli juuri tuo Herran puhe Henkensä kautta sydämelleni ja kehoitus tarkistaa lähde. Koska niin hurskasta kuin hän esittääkin, niin hänessä oli päässyt vallalle väärä henki ja rukoukseni onkin, että joku uskaltaa sen hänelle ja heille kaikille siinä seurakunnassa sanoa, silloin, kun: Isä antaa sen oikean ajoituksen ja sanat suuhunsa, jotta hän (saarnaaja) ja he kaikki voisivat tehdä parannusta, sekä katua väärään menoaan, sekä tietenkin; uudistua, ja palata verisen ristin juurelle ja Jeesuksen seuraan, pois pimeyden hallintavallasta.

Herra todellakin puhuu, mutta kuuntelemmeko me Hänen ääntään, kun koemme että joku on oikeassa oleva ja Raamatullinen? Niinpä! Pysykäämme hereillä, valvoen sydämiemme, uskommekin tilaa, ja aina mielellään tarkistaen lähteen..Niin... paljon eksyttäjiä on lähtenyt maailmaan, joilla on kuin valkeuden vaate ehkä päällään, mutta sydän totteleekin pimeyttä, He ovat siis susia lammasten vaatteissa. Eivät kaikki jotka puhuvat Jeesuksen nimessä ole kuitenkaan Jeesuksen lähettämiä. :thumbdown: :roll:

Matt. 24:
4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta.

6 Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
7 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin.
8 Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.

9 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.
10 Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan.
11 Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

13 Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!