Arvojen muuttuminen vaikuttaa kristillisyyteen

Arvojen muuttuminen vaikuttaa kristillisyyteen

ViestiKirjoittaja rita4 » 23.02.2014 12:01

Aulis Rusi

Elämme arvojen muuttumisen aikaa. Mikä ennen oli kiellettyä ja paheksuttavaa, siitä on saattanut nyt tulla suosittua.

Siveellisyys ja moraalikäsitykset ovat osittain muuttuneet myös kristittyjen keskuudessa. Eduskunta on säätänyt lakeja, joiden sisältö olisi ennen ollut kansalle kauhistus!

Maassa, joka kantaa kristillisen kansan nimeä ja jonka lainsäätäjät suuremmalta osalta ovat "kristittyjä", paha on alkanut näyttää oikeutetulta, jopa hyvältä. Käy kuten Eevalle hänen antautuessaan keskusteluun käärmeen kanssa. Ihminen ei saanut syödä kielletyn puun hedelmää. Yhtäkkiä näyttikin siltä, "että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä" ( 1.Moos. 3:6).

Tämänkaltainen laaja-alainen ymmärtäminen johtaa uskonelämän pinnallistumiseen sekä jumalallisen ja hengellisen maalistamiseen. On syytä kysyä, kuljemmeko, vaikka hitain askelin, Raamatusta vieraantuvan uskonnon jäljissä.

Paavali kirjoittaa korinttolaisille: "Mutta minä pelkään, että niin kuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan." (2. Kor. 11:3) Todellisen Jumalan pelon ja Sanan kunnioituksen kadotessa meistä voi tulla selittelijöitä, jotka selittelyillään kumoavat Raamatun Sanaa.

Seurakunnan ei pidä ottaa oppia maailman viihteestä

Jos maailmaa jäljitellään, toimintaan tulee Raamatulle vieraita opetuksia sekä muotoja harhautuneesta uskonnollisuudesta ja viihteestä. Esimerkkeinä voisi mainita nykyisin seurakunnissa esiintyvät tanssin ja teatterin. Uskoontuloni aikoina ja kauan sen jälkeenkin tanssia ja teatteria pidettiin uskovalle sopimattomina. Niiden harjoittaminen miellettiin synniksi. Nyt jotkut uskovat näin palvelevansa Jumalaa ja vievänsä myös Jumalan asiaa eteenpäin.

Tanssi ja teatteri eivät kuuluneet ilmestymajan, Jerusalemin temppelin eivätkä synagogan jumalanpalvelukseen. Niiden käytöstä ei ole vihjettäkään uuden liiton seurakunnissa. Raamatun profetaaliset näyt, esikuvalliset teot ja vertaukset eivät ole samaa kuin teatteriesitykset.

Tässä niin kuin monissa muissakin kohdin on tapahtunut selvä muutos. Seurakunnan jumalanpalveluksen peruspilareita ovat apostolinen opetus, keskinäinen yhteys, leivän murto ja rukous (Apt. 2:42). Apostolisen ajan kokoontuminen sisälsi myös hengelliset laulut ja Hengen armolahjojen käytön ( 1.Kor.14:26). Sen toimintaan kuuluivat evankeliointi, uskoon tulleiden kastaminen, lähetystyö ja diakonia.

Valvo ja pidä itsesi puhtaana

Seurakunta on Kristuksen ruumis. Uudessa testamentissa alkukielinen seurakuntaa tarkoittava ekklesia-sana merkitsee uloskutsuttua. Sen tehtävänä on hengellisenä yhteisönä toteuttaa hänen tahtonsa. Jumalan tahto ja lihan tahto ovat ristiriidassa keskenään.

Seurakunta Kristuksen ruumiina ei kuitenkaan ole sama kuin Kristuksen persoona. Hänessä ei ole mitään epätäydellistä kuten maan päällä olevassa seurakunnassa. Seurakunta on Kristuksen morsian, jonka tulee pitää itsensä puhtaana kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta. Morsiamen tulee valmistautua Kristusta vastaanottamaan.

Kerran on oleva kirkastettu seurakunta, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä ( Ef. 5:27). Kilvoitteleva seurakunta on päättänyt kilvoituksensa, ja uskovat ovat kirkastetussa ruumiissa Jumalan luona.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Arvojen muuttuminen vaikuttaa kristillisyyteen

ViestiKirjoittaja rita4 » 06.10.2014 10:42

Lueskelin tuota veljen puhetta ja mietin, että: Totta totisesti kaikki romuttuu, kuolee, muuttuu ja pahasta tehdään hyvä, sekä hyvästä paha. Millään ei ole enään väliä, kunhan vain itsellä on hyvä ja mukava olla ja on ihmisten silmissäkin mukava kaveri. Tärkeintä nyky uskovillekin taitaa olla jo se, onko toisten silmissä mukava ja onko puheensa heitä miellyttävää. Sama se onko se oikeaa, kunhan se ei kolauta omaatuntoa, jos sitäkään enään monilla valitettavasti on?

Aulis Rusi kirjoitti:Elämme arvojen muuttumisen aikaa. Mikä ennen oli kiellettyä ja paheksuttavaa, siitä on saattanut nyt tulla suosittua.

Siveellisyys ja moraalikäsitykset ovat osittain muuttuneet myös kristittyjen keskuudessa. Eduskunta on säätänyt lakeja, joiden sisältö olisi ennen ollut kansalle kauhistus!

Niin kaikki ei ole kultaa, vaikka kimmeltääkin. Nyt vain juostaan vaikka sen katinkullankin perässä, kunhan vain on "kultaa"..Ei tyydytä vähäisiin oloihin, vaan kaikkea pitää saada ja kaikki mitä itse haluaa, tai miten ajattelee, niin se pitää muidenkin hyväksyä. Auta armias, jos et olekaan samaa mieltä, tai sanot jotain, joka kolahtaa, koska se mahdollisesti on jopa totta, mutta ei mieluisaa, niin Grr... tulee perääsi. Saat vaikka minkä lisänimen. Ja ukaasit perääsi.. :sad:

On paljon mitä en itsekään hyväksy, vain sen takia, että; nyt eletään nykyaikaa, ei menneisyydessä..Mutta siellä menneisyydessä oli ja on yhä paljon sellaista joka on hylätty, köykäiseksi huomattu, koska se vaatii nöyrtymistä, suostumista, Jumalan kunnioitusta/pelkoa; Kaikkivaltiaana, jne..

Tänä aamuna olin siinä rukouksessa tapani mukaan ja sydämelleni nousi uskovien erot ja uudelleen avioitumiset. Mietin niitä, kun: kuin kyllästytään puolisoon ja erotaan, ja kas vain kohta onkin löydetty uusi puoliso, nyt kenties parempi ja uskova ja sen perusteella, kun sekin on uskossa, niin avioidutaan uudestaan..Minulla ei ehkä eronneena ole oikeutta joidenkin mielestä näistä puhua, mutta puhun siltikin, koska Raamattu ei käsittäkseni tunne eroa, kuin vain; haureuden tähden ja uskottomuuden tähden.

En aio puolustautua, en todellakaan, sillä olisin jatkanut avioliittoamme, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Mutta siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska sain jo tautejakin mieheni reissujen ansiosta ja ..Voi, kumpa asiat olisivatkin olleet toisin. Eroni tuhosi myöskin suhteeni vanhimpiin lapsiini, koska pidin aina kulisseja pystyssä "kaikki hyvin" ja siksi he eivät tiedä niistä hirveistä tapahtumista joita jouduin kokemaan. Vain Jumalan varjeluksen avulla jäin henkiin.

Aulis Rusi kirjoitti:Jos maailmaa jäljitellään, toimintaan tulee Raamatulle vieraita opetuksia sekä muotoja harhautuneesta uskonnollisuudesta ja viihteestä.

Eikös nyt juuri otetakin mallia maailmasta seurakunnissa. Halutaan olla niin kuin maailmakin elää ja toimii, ettei erottauduta heistä ja sillai he muka paremmin tulee sit seurakuntaankin, kun on jo tuttuja tapoja sielläkin? Ja höpö höpö!

Jos ihminen tulee srk ja haluaa tulla uskoon, niin silloin ihmisen täytyy myökin ymmärtää ja häntä on hyvä opastaa siihen, että: uskoontulonsa myötä ne vanhat ja tutut, totutut tavat, joita on harrastanut maailman ihmisenä täytyy useimmat ainakin luovuttaa Herralle, siis luopua niistä, jotta uusi voisi sijaan tulla. Miksi siis seurakunnat haluavat ihmisten olevan niin kuin he olivat ennen uskoontuloaankin maailmassa; Kysyn vain? Se on mahdoton yhtälö. Sellainen elämä on kuin; hyvän ja pahan, oikean ja väärän keinulauta, jolla leikitään, katsotaan voittaako hyvä, vaiko paha, vai putoavatko molemmat laudalta? :???: :think:

Ja paljon ihan pakanallisia tapoja on tuotu seurakuntiin muka uutena juttuna ja kuin mustataan, nollataan Jumalan Sana, koska ei haluta totella sitä, ja kun muutkin srk;t tekee niin..Kaikki uusi kelpaa, ihan sama mistä lähteestä se pulppuaakin. :thumbdown: :shifty:

Ja loppuun laitan lainauksen veljen kirjoituksesta ja sanon sen perään; Amen!

Aulis Rusi kirjoitti:Valvo ja pidä itsesi puhtaana

Seurakunta on Kristuksen ruumis. Uudessa testamentissa alkukielinen seurakuntaa tarkoittava ekklesia-sana merkitsee uloskutsuttua. Sen tehtävänä on hengellisenä yhteisönä toteuttaa hänen tahtonsa. Jumalan tahto ja lihan tahto ovat ristiriidassa keskenään.

Seurakunta Kristuksen ruumiina ei kuitenkaan ole sama kuin Kristuksen persoona. Hänessä ei ole mitään epätäydellistä kuten maan päällä olevassa seurakunnassa. Seurakunta on Kristuksen morsian, jonka tulee pitää itsensä puhtaana kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta. Morsiamen tulee valmistautua Kristusta vastaanottamaan.

Kerran on oleva kirkastettu seurakunta, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä ( Ef. 5:27). Kilvoitteleva seurakunta on päättänyt kilvoituksensa, ja uskovat ovat kirkastetussa ruumiissa Jumalan luona.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Arvojen muuttuminen vaikuttaa kristillisyyteen

ViestiKirjoittaja rita4 » 24.08.2025 19:43

Aulis Rusi kirjoitti:Elämme arvojen muuttumisen aikaa. Mikä ennen oli kiellettyä ja paheksuttavaa, siitä on saattanut nyt tulla suosittua.

Maassa, joka kantaa kristillisen kansan nimeä ja jonka lainsäätäjät suuremmalta osalta ovat "kristittyjä", paha on alkanut näyttää oikeutetulta, jopa hyvältä. Käy kuten Eevalle hänen antautuessaan keskusteluun käärmeen kanssa. Ihminen ei saanut syödä kielletyn puun hedelmää. Yhtäkkiä näyttikin siltä, "että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä" ( 1.Moos. 3:6).

Tämänkaltainen laaja-alainen ymmärtäminen johtaa uskonelämän pinnallistumiseen sekä jumalallisen ja hengellisen maalistamiseen. On syytä kysyä, kuljemmeko, vaikka hitain askelin, Raamatusta vieraantuvan uskonnon jäljissä.

Tuossa katselin näitä jo vanhempia kirjoituksia ja etsin tietynlaista juttua, jonka sit löysinkin. Jotenkin tämä oli sitä mitä etsinkin. Seurrakuntien ja uskovien.. voisinko sanoa edes liiottelematta; Uskovien uskonelämän maallistuminen, muuttuminen enää vain uskonnollisuudeksi, sekä seurakuntien opetuksen ja toiminnan, Raamatun Sanan hylkääminen, armolahjojen hylkääminen, tai niitä sit käytetään väärällä tavalla, joka ei ole Raamatun Sanan, eikä Jumalammekaaan tahto, tarkoitus. :think:

Otampa Wikipediasta lainauksen sanasta; siveellisyys, eli mitä se tarkoittaa. Siveellisyys Mutta jotenkin vain on alkanut tuntua, että siveettömyys on saanut jo aivan liikaa valtaa, kuin myöskin hyväksyntää. Tiedämme kaikki nämä sukupuoli jutut ja tiedämme varmasti muutkin kuin vain minä, mitä on huoruus, pettäminen, muuttaminen naisesta mieheksi ja päinvastoin, siitäkin on tullut hyväksyttävää, eikä saa ohjata Jeesuksen luokse, ettei vain tulisi uskoon ja paranisi, ja siten ymmärtäisi miksi sukupuoleksi Jumala oli alunperin hänet luonut, siis tarkoittanut, jne.. :???:

Minä voisin kysyä, että; onko tämä maa enää alkuunkaan kristillinen ja ovatko päättäjät uskovia? Saat itse vastata omantuntosi mukaan. Onko kirkkojen papit uskovia, tai vapaiden suuntien pastoritkaan enää? Elämme satavarmasti viime hetkiä, ennen Jeesuksen tuloa noutamaan kaikkki Häneen uskovat sekä Häneen turvaavat kirkkauteen. Olethan mukana ylösotossa?! :wink: Laitan sinulle tämän siunatun kohdan Raamatusta, jossa kerrotaan, niin kuin itse sain jo nähdä n. 14 vuotiaana uninäyssäni, miten pasuna soi ja miten Jeesus tuli hakemaaan omansa pois täältä pahuuden keskeltä kirkkauteensa, kotiin. Ja sain nähdä myöskin, kuinka Valtava määrä uskovia jäi tänne vaivan aikaan itkemään, koska eivät pitäneet huolta sydämensä tilasta, etsien, rakastaen, nöyrtyen, kuiollen lihansa tahdolle, houkutuksia vältäen ja kertoen muillekin Jeesuksestaan Herraa Jeesustamme kohtaan. Herra armahda niin, että: jokainen uskoontullut ei mieltyisi maailmaan, helppoon elämään, elämään vain itselleen, vaan tulisivat ja pysyisivät aina, joka hetki lähellä ristiä, ollen veren pesussa, eli nöyrtyen, ja eläen; vastaanottaen anteeksi annon sydämiinsä: Jeesukselta Kristukselta. :think:

1. Tess. 4:
13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.

15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Niin,kun seuraan seurakuntien tilaa, opetusta, toimintaa, ja miten Raamattua ei enää arvosteta, ei näy merkkiäkään, että; Armolahjat olisivat srk,sa käytössä, eipä juurikaan kuule kielillä puhumista, ei profetioita, sairaiden puolesta rukoilemista Raamatun Sanan opetuksen mukaisesti, ei ole iloisia kasvoja, ei toisten huomioimista, on vain kiire lopettaa kokous ja päästä touhuaan omiaan kotiin, tms. Hyvä jos edes tunnin kestää kokous. Ei ole tarvetta etsiä Jumalan kasvoja, sekä tahtoaan yhdessä toisten uskovien kanssa, jne.. On aivankuin hengellinen elämä olisi kuollut, eikä auta jos toivotetaankin rauhaa, kun on nyt synkkiä ja välinpitämättömiä kasvoja vain.. Mites sitten niitä uusia uskoviakaan voi tulla, kun on kuin porukka oiskin tullut hautajaisiin, eikä Herran huoneseen, iloon, ja ystävällisyyteen, jossa jokainen voisi kokea olevansa tärkeä, rakas ja olisi todistuksia, miten Jumala on kohdannut ihmisiä ihan arjessa, uusia, tuoreita kertomuksia.. :D

Löydämmekö enää tänä päivänä seurakuntaa, joka olisi kaikinpuolin raitis, sekä Raamatullinen? En jaksa uskoa, mutta toki toivoisin sitä, että vielä ois niitäkin, että ois pysytty siinä, mikä on Isän Jumalamme tahto toimia, elää parannuksessa, ilman rumpujen pauketta, värivaloja, lippuja heiluttaen tanssimista, koska en jaksa uskoa että ne tavat mitä löytyy juutalaisuudesta, niin että meidän pakanoidenkin niitä pitäisi harrastaa.. :???: Himoksella on kuulemma tanssittu.. Näin eräs sisko innoissaan kertoi, kun kuulemma vapiksella ei olla enää niin vanhanaikaisia..Just??! :-o :thumbdown:

Mutta mieti millainen sinun seurakuntasi on ja uskalla itsekin mennä Herran eteen paljastettavaksi, kysyen Jeesukselta; "Näytä minulle millainen minun uskontilani ja sydämeni asenne on Sinua Herra Jeesus kohtaan, sekä Sinun Sanaasikin kohtaan! Etten minä kerran sitten olisikin niiden joukossa, jotka eivät pääsekään ylösottoon, vaikka niin luulivatkin." :roll:

Fil. 1:21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.

Room. 8:
31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?

33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?

36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.

38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!