Kuolleiden herättäminen voimallisten tekojen armolahjalla

Kuolleiden herättäminen voimallisten tekojen armolahjalla

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.02.2025 11:19

Hannes Vehviläinen

Sekä vanhassa että Uudessa testamentissa kerrotaan kuolleiden herättämisestä voimallisten tekojen kautta. Jeesus ja hänen seuraajansa herättivät kuolleita. Tämä lahja on tarkoitettu myös meidän aikaamme.

Uuden testamentin aikana ilmeni voimallisten tekojen armolahjan toimintaa. Jeesus antoi opetuslapsilleen valtuudet, sekä parantaa sairaita, sekä ajaa ulos riivaajia että: herättää kuolleita.

"Herättäkää Kuolleita!"

"Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö. Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'. Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt. 10: 5-8)

Kuolleen herättämiseen tarvitaan voimallisten tekojen armolahjaa, koska on kysymys Jumalan luomisteon palauttamisesta takaisin elämään.

Jairuksen tytär

"Niin tuli muuan synagoogan esimies, nimeltä Jairus, ja lankesi hänet nähdessään hänen jalkojensa juureen, pyysi häntä hartaasti ja sanoi: "Pieni tyttäreni on kuolemaisillaan; tule ja pane kätesi hänen päällensä, että hän tulisi terveeksi ja jäisi eloon". Niin hän lähti hänen kanssansa. Ja häntä seurasi suuri kansan paljous, ja he tunkeutuivat hänen ympärilleen.

Hänen vielä puhuessaan tultiin synagoogan esimiehen kotoa sanomaan: "Tyttäresi kuoli; miksi enää opettajaa vaivaat?" Niin he nauroivat häntä. Mutta hän ajoi kaikki ulos ja otti mukaansa lapsen isän ja äidin sekä ne, jotka olivat hänen kanssaan, ja meni sisälle sinne, missä lapsi makasi.

Ja hän tarttui lapsen käteen ja sanoi hänelle: "Talita kuum!" Se on käännettynä: Tyttö, minä sanon sinulle, nouse. Ja heti tyttö nousi ja käveli. Sillä hän oli kaksitoistavuotias. Ja he joutuivat suuren hämmästyksen valtaan."
(Mark. 5: 22-24, 35, 40-42)

Minun mieltäni lämmittää se, että Jeesuksesta sanotaan: "Niin hän lähti hänen kanssaan." Jeesus tuli Jairuksen kotiin, ja siellä tapahtui voimallinen ihmeteko. Nykyään on Euroopassa kovin harvinaista, että kuolleet heräävät henkiin. Sellaista tapahtuu Afrikassa ja Kaukoidässä siellä täällä.

Lasaruksen herättäminen

" Jeesus sanoi hänelle: 'Enkö minä sanonut sinulle, että jos uskoisit, niin sinä näkisit Jumalan kirkkauden?' Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: 'Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut.'

Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: 'Lasarus, tule ulos!' Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: 'Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä"'.
(Joh. 11: 40-44)

Tabitan herättäminen

"Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja. Ja tapahtui niinä päivinä, että hän sairastui ja kuoli; ja he pesivät hänet ja panivat yläsaliin.

Ja koska Lydda oli lähellä Joppea, niin opetuslapset, kun kuulivat Pietarin olevan siellä, lähettivät kaksi miestä hänen luoksensa pyytämään: 'Tule viipymättä meidän tykömme'. Niin Pietari nousi ja meni heidän kanssansa. Ja hänen sinne saavuttuaan he veivät hänet yläsaliin, ja kaikki lesket tulivat hänen luoksensa itkien ja näytellen hänelle ihokkaita ja vaippoja, joita Dorkas oli tehnyt, ollessaan heidän kanssansa.

Mutta Pietari toimitti kaikki ulos ja laskeutui polvilleen ja rukoili; ja hän kääntyi ruumiin puoleen ja sanoi: 'Tabita, nouse ylös!'

Niin tämä avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan. Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan ja kutsui sisään pyhät ja lesket ja asetti hänet elävänä heidän eteensä."
(Apt. 9: 36-41)

Pietarilla oli valtuutus. Hän lausui käskysanan: "Tabita, nouse ylös!" Tabita heräsi henkiin. Jos Jumala uskoisi tämän lahjan meidänkin aikanamme, ja ruumishuoneelle jo kannettuja kuolleita ihmisiä heräisi henkiin, lehdet käyttäisivät paljon palstatilaa siitä tiedottamiseen. Tämä armolahja on tarkoitettu uskoville kaikkina aikoina. Elävä Jumala tekee ihmeitä niin kuin hän tahtoo.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!