Luonto puhuu

Luonto puhuu

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.03.2015 14:22

Antti Sainio

Silloin tällöin myrskytuuli kaataa metsistä suuriakin puita juurineen. Kun katselin erään tällaisen tuhon jälkiä, Jumala alkoi puhua minulle.

Mietin, miksi suuret puut ovat kaatuneet juurineen. Kuunnellessani Jumalan puhetta hän selvitti minulle syyn myrskytuhoihin.

Puiden juuret törröttivät näkyvillä, ja hiljalleen aloin ymmärtää, että puut eivät olleet juurtuneet syvälle maahan vaan juuret olivat aivan pintakerroksessa eivätkä tukeneet puita, kun myrsky raivosi.

Monet luopuvat uskosta

Jumala neuvoi minua lukemaan Psalmin 80:9:" Sinä siirsit viinipuun Egyptistä ja istutit sen."

Tämä viinipuu on edelleen pystyssä, vaikka monet myrskyt ovat sitä koetelleet, sillä Jumala istutti sen syvälle Israelin maaperään.

Raamattu sanoo: "Moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä." (1 Tim. 4:1) Se sanoo myös:" Niin että rakkauteen juurtuneina ja perustuneina voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä on leveys, pituus, korkeus ja syvyys." (Ef. 3:18)

Moni luopuu uskosta siksi, että he eivät ole juurtuneet Jeesuksen rakkauteen vaan ovat rakastuneet maailmaan.

Juurtukaa Jeesukseen

"Niin kuin te olette omaksenne ottaneet Jeesuksen, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen ."(Kol. 2:6)

Kun uskova luopuu uskosta, tapahtuu niiin kuin tapahtui Israelille. Jumala veti varjeluksensa ja suojeluksensa sen yltä pois. Aita särjettiin sen ympäriltä, ja kaikki tien kulkijat tallasivat ja repivät sitä.

Näin Jumala puhui minulle juurineen kaatuneiden puiden äärellä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Luonto puhuu

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.11.2024 22:23

Antti Sainio kirjoitti:
Silloin tällöin myrskytuuli kaataa metsistä suuriakin puita juurineen. Kun katselin erään tällaisen tuhon jälkiä, Jumala alkoi puhua minulle.

Mietin, miksi suuret puut ovat kaatuneet juurineen. Kuunnellessani Jumalan puhetta hän selvitti minulle syyn myrskytuhoihin.

Puiden juuret törröttivät näkyvillä, ja hiljalleen aloin ymmärtää, että puut eivät olleet juurtuneet syvälle maahan vaan juuret olivat aivan pintakerroksessa eivätkä tukeneet puita, kun myrsky raivosi.

Voi, kuinka usein olenkaan nähnyt isojakin puita, jotka ovat kuitenkin kaatuneet, kun on ollut kovaa myrskyä. Sinäkin varmasti olet sellaisia nähnyt..Sitä silloin vain ihmettelee tuulen voimakkuutta, niin että se saa kaadettua isonkin männyn, tms. Koivut minusta ehkä kaatuvatkin helpommin, mutta kun iso mänty/kuusi kaatuu, niin silloin sitä joutuu ihmettelemään:Miksi? Ja kun olen nähnyt eräälllä asuinpaikallani isoja kuusia lähellä pihaa, niin voi, miten vahvat juuret niissä oli ja tosi syvällä maassa. :roll:

Mietitään vaikka koivua tms lehtipuuta, miten kauniita ne ovatkaan, siroja, toisin kuin männyt ja miksei kuusetkin. Mutta kun katsot mäntyä, niin se on uljas, luja, voimakas. Kuin se sanoisi, "Minä olen kasvattanut juureni kasvamaan maata pitkin ja syvälle siinä. Minä pysyn pystyssä, vaikka millainen myrsky iskisi minuun, koittaen murtaa ja kaataa minut. Ei, minä kasvatan juuriani alaspäin ja pysyn paikoillani, enkä horju."

Mutta toki voi joskus käydä niinkin, että vaikka tuo jalo mäntypuu onkin iso ja vahva, juurakko paksua, niin siihen tuleekin jokin ns tauti ja se alkaakin heiketä ja juuret kuin irrota sieltä syvästä mullasta lähemmäksi maan pintaa ja sitten kun on tarpeeksi iso, kova myteri, joka aina vain kestää ja kestää, niin eikös se lopulta ala taipua ja lopulta kupsahda nurin, juuret ilmassa .. Se ei ehkä ollut saanut tarpeeksi oikeanlaista ravintoa/elinvoimaa ja sen tähden se heikentyi. Tai jotkin tuholaiset olivatkin päässeet sen oksistoon, runkoonkin ja alkaneet kalvaa sen tärkeintä pystyssä pitäjää, imeä sen nestettä, jolla se pysyi hengissä, ja kesti mitä vain, kun se oli niin syvälle saanut juurensa kasvamaan..Mutta nyt, se kaatui ja kuoli. :roll:

Olisiko sen voinut mitenkään estää? Ehkä se oli juurtunut huonoon maahan, josta ei saanut tarvitsemaansa ravintoa ja maa oli kivi kovaa, niin miten siihen nyt juuriaan voisi edes saada kasvamaan alaspäin ja siksi ne jäivätkin lähelle maan pintaa ja olivat aika heikkojakin,kestääkseen tulevat myrskyt ja sateet. Ja kun tarpeeksi kova myteri tuli, niin, avot, se kiepsahtikin nurin, eikä kukaan voinut sitä enää auttaa, koska sillä ei ollut lujaa juuristoa syvällä, josta kasvaa ja elää.. :???:

Tällainen ajatusleikki nousi mieleeni, jolla kuin tahdoin verrata meitä uskovina ja laittaa miettiin; Kestämmekö, kun tuulee, myrskyää elämässämme? Olemmeko kasvattaanet uskon juuriamme alaspäin Kristukseen, siihen hyvään maaperään, josta saamme elinvoimaa ja ravintoa kasvaaksemme ylöspäin, kun juuret on syvällä Kristus kalliolla, kalliolla, joka ei horju eikä petä. Olkoon katseemme ja sydämemme luotuna, joka hetki;katsoen, sekä turvautuen vain yksin Kristukseen Jeesukseen, ei omiin asioihin, ei omaan voimaan luottamista, eikä maailman tarjontaa ihaillen katsellen..Jos katseemme on muualle suunattuna, kuin vain ristille ja Jeesukseen, verensä pesua tarviten, niin voiih, kuinka nopeasti ja helposti saatana saa meidät, kenet vain houkuteltua ois ristintieltä, pois palaamaan maailmaan, ja se eksyttää jopa valitutkin, jos ei valvota. :think:

Antti Sainio kirjoitti:
Jumala neuvoi minua lukemaan Psalmin 80:9:" Sinä siirsit viinipuun Egyptistä ja istutit sen."

Tämä viinipuu on edelleen pystyssä, vaikka monet myrskyt ovat sitä koetelleet, sillä Jumala istutti sen syvälle Israelin maaperään.

Raamattu sanoo: "Moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä." (1 Tim. 4:1) Se sanoo myös:" Niin että rakkauteen juurtuneina ja perustuneina voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä on leveys, pituus, korkeus ja syvyys." (Ef. 3:18)

Moni luopuu uskosta siksi, että he eivät ole juurtuneet Jeesuksen rakkauteen vaan ovat rakastuneet maailmaan.

Juurtukaa Jeesukseen

"Niin kuin te olette omaksenne ottaneet Jeesuksen, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen ."(Kol. 2:6)

Kun uskova luopuu uskosta, tapahtuu niiin kuin tapahtui Israelille. Jumala veti varjeluksensa ja suojeluksensa sen yltä pois. Aita särjettiin sen ympäriltä, ja kaikki tien kulkijat tallasivat ja repivät sitä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!