PUHTAAN SYDÄMEN SALAISUUS

PUHTAAN SYDÄMEN SALAISUUS

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.02.2026 18:47

:thumbup: Tässäpä siskoltamme jo hiukka vanhempi kirjoitus, mutta voiko hengellisessä elämässä edes olla jo niin vanhaa Jumalan Sanan esille tuomaa kirjoitusta, niin ettei siitä aina silti olisi hyvää, sekä opettavainenkin sanoma meille Herran omille? Minusta ei voi olla, joten rakennutaan yhteisestä uskosta.. :wink:
----------------------------------------------------
Annikki Salo

Jeesuksen pelastavan uskon vaikutus ihmiseen on ainutlaatuinen. Kaikki muut uskot ja uskonnot ovat ulkokohtaisia tapoja, käskyjä ja kuolleita muotomenoja, mutta Jumalan luomaa ihmistä ei koskaan tyydytä mikään muu kuin Jeesuksen veren puhdistamassa sydämessä asuva elävä usko.

Uskon salaisuus säilyy vain puhtaassa omassatunnossa (1.Tim.3:9). Jos on syntiä elämässä, kaikki hengellinen toiminta, olkoonpa kuinka näkyvää ja tunnustettuakin, on turhaa ja taivaalle arvotonta.

Valmistautukaa!

Helluntaikansan kevätkonferenssissa Ähtärissä viime toukokuussa oli puheissa, niin todistuksissa kuin raamattutunneillakin ihmeellinen Jumalan antama teema: Jeesus tulee, valmistautukaa ylösottoon!

Kuoro lauloi taivaslauluja. Sunnuntai-illan herätyskokouksen puhuja Eino Sirkiä kipuili saamansa aiheen sopivuudesta; "Simon, Simon, minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään." (Luuk. 22:32) Pyhä Henki kuitenkin innoitti Eino-veljen, ja se oli kuin aiheen kirkas vahvistus ja piste, joka niveltyi kauniisti päivien muihin puheisiin.

Puhdas omatunto

Carlos Anacondia, argentiinalainen evankelista, oli puhumassa Turun Helluntaiseurakunnan telttajuhlissa 1980-luvulla. Hän kouluttti meitä sielunhoitajia painottaen hyvää omaatuntoa Jumalan ja ihmisten edessä. Hän varoitti, että salasynti on kuin käsikahva sielunvihollisen vaikutukseen sydämessä.

Hengellinen taistelu sieluista kiihtyi illalla kokousten jälkeen, jolloin teltan luo tuli mootoripyöräjengiläisiä tyttöineen. Kuinka ihana oli julistaa näille sisimmässään tyhjille nuorille Jeesuksen ihanuutta. Sydämiä avautui, ja kiitos ja rukous helisivät Jeesukselle sydämistä elokuisen tähtitaivaan alla.

Mistä puhdistaudumme?

"Minussa, se on minun llihassani, ei ole mitään hyvää, toteaa Paavali." (Room.7:18). Siksi tarvitsemme aidon uskoontulon, jossa synnit tunnustetaan ja Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Parannuksen tekoon liittyy myös, että tunnustamme ihmisille heitä vastaan tekemämme synnit. Niissä tilanteissa tulee monesti hyviä todistuksia Jeesuksesta. Helppoa se ei ole, mutta Raamattu sanoo: "Joka kärsii lihassa, se lakkaa synnistä" (1 Piet. 4:1). Näin opimme vaeltamaan päivittäin valkeudessa aralla tunnolla Jumalan edessä ja ihmisten edessä.

Elämmekö totuudessa?

Tämä maailma on vääryyden vallassa, mutta Jumalamme tahtoo meissä totuutta salatuimpaan saakka. Monesti hätävalhe livahtaa suustamme. Siitäkin täytyy tehdä parannus tunnustamalla se Jumalalle ja tilanteessa olleille ihmisille. Se voi tuntua meistä niuhottamiselta, mutta Jumala tahtoo totuutta salatuimpaan saakka.

Jos vähättelemme syntiä, sielunvihollinen, kaiken valheen isä, vie meidät edelleen valheeseen. Valhe vie aina uuteen valheeseen ja näin hengelliseen pimeyteen, jossa ei enää eroteta totuutta valheesta. Raamattu sanoo, että valheeseen eksyy (Ps.40:5). Niinpä taivaan tie on kaita mutta kirkas. Kaikkein ihaninta on seurata valkeudessa Jeesusta kaikessa ja päästä taivaan kotiin!

Emmehän elä sydämen kovuudessa?

Eräs veli, joka haavoitti muita uskovia ilkeillä sanoillaan, puolustautui, ettei hän voi luonteelleen mitään. Kuitenkin juuri vanhan luontomme vioistahan meidän tulisi tehdä parannusta.

Uudestisyntyneinä Jumalan lapsina saamme kasvaa Jeesuksen tuntemisessa niin, että Hänen mielenlaatunsa tulee meihin. Luemme Raamatusta: "Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan. Toinen toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne." (Room. 12: 9,10)

Näin kirjoittaa entinen kiivas uskovien vainooja, Paavali. Minkä ihmeellisen "sydämensiirron" saikaan Paavalissa aikaan Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa! Ja mitä kirjoittakaan Pietari, ennen ensimmäiseksi pyrkinyt ja miekkaa heiluttanut opetuslapsi: "Puhdistakaa sielunne totuuden kuliaisuudessa vilpittömään veljesrakauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti ja puhtaasta sydämestä." (1 Piet. 1:22)

Jeesus tulee pian

Jeesus armossaan ja totuudessaan tekee meissä työtään, kun elämme Sanan kuuliaisuudessa ja puhtaalla sydämellä. Elämämme ohjeena olkoon: Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa (Room.13:10). Näin valvomme ajatuksemme, sanamme ja tekomme Jeesuksen veren puhtaudessa.

Elämme tämän aikakauden loppuhetkiä, siitä kertovat maailman levottomuus, sodat, kapinat ja luonnonmullistukset sekä luopumuksen voimakas eteneminen.

Uskovina meillä on taivaskaipuu, ja niin sydämessämme katsomme kaikessa Jeesukseen. Katsomme elämämme arvoja sitä hetkeä vasten, kun Jeesus tulee omansa noutamaan. "Totisesti, Minä tulen pian." Aamen, tule, Herra Jeesus!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!